Hund som kräks.

Viva

Trådstartare
Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären.

Natten mot Lördag vaknar jag av att hunden hulkar, puttar ner honom från sängen och han kräks två ggr. Bara galla. Eftersom han tidigare den kvällen fått tag i en tuva med gräsklipp (som han älskar och inte får äta men denna gången hann jag inte) så tänkte jag att det var den som spökade. Under Lördag kräks han ingenting.

Natten mot Söndag vaknar jag två ggr av att han hulkar, kräks sista gången vid 4-tiden. När jag var borta på jobb (mellan 15-18) hade han kräks två ggr till. Bara galla. Natten mot idag fick de kvällsmat senare (vid 21.30) och strax innan 00 fick han lite torrfoder för känsliga magar. Är ju för tidigt för att dra en slutsats men inatt kräktes han inte förrän vid 8-tiden.

I övrigt precis som vanligt, pigg, äter, dricker, kissar och bajsar precis som han ska. Inga förändringar i övrigt, äter samma mat, gör samma saker.
 
Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären.

Natten mot Lördag vaknar jag av att hunden hulkar, puttar ner honom från sängen och han kräks två ggr. Bara galla. Eftersom han tidigare den kvällen fått tag i en tuva med gräsklipp (som han älskar och inte får äta men denna gången hann jag inte) så tänkte jag att det var den som spökade. Under Lördag kräks han ingenting.

Natten mot Söndag vaknar jag två ggr av att han hulkar, kräks sista gången vid 4-tiden. När jag var borta på jobb (mellan 15-18) hade han kräks två ggr till. Bara galla. Natten mot idag fick de kvällsmat senare (vid 21.30) och strax innan 00 fick han lite torrfoder för känsliga magar. Är ju för tidigt för att dra en slutsats men inatt kräktes han inte förrän vid 8-tiden.

I övrigt precis som vanligt, pigg, äter, dricker, kissar och bajsar precis som han ska. Inga förändringar i övrigt, äter samma mat, gör samma saker.

Kan han vara tom i magen helt enkelt? Testa att ge något att äta innan läggdags.
 
Kan han vara tom i magen helt enkelt? Testa att ge något att äta innan läggdags.
Jag gjorde det i Söndags och då kräktes han bara senare på morgonen. Men igår kräktes han inte alls. Tycker bara att det är konstigt att de tidigare ätit middag vid 18 utan problem och nu fungerar inte ens 22 utan att han kräks 6 timmar senare.
 
Jag hade delat upp givan på fyra gånger och då så jämt fördelat över dygnet som går. Kanske har han känslig mage, kanske har han varit stressad och därför fått lite magkatarr och att det hjälper om magen är tom kortare tid.
 
Min (döda) hund va tvungen att äta väldigt regelbundet, minst fyra gånger per dag men helst oftare, för att inte kräkas galla. Han hade dock också kraftig inflammation i tarm, magsäck och bukspottkörtel vid ett tillfälle så hans mage var inte riktigt i skick!
 
Min (döda) hund va tvungen att äta väldigt regelbundet, minst fyra gånger per dag men helst oftare, för att inte kräkas galla. Han hade dock också kraftig inflammation i tarm, magsäck och bukspottkörtel vid ett tillfälle så hans mage var inte riktigt i skick!
Fortsätter det får jag kolla upp så det inte är något, han hade lite slem i bajset idag. Har aldrig varit dålig i magen här innan bara, eller förra hemmet vad jag vet. I alla fall inget allvarligt.
 
Fortsätter det får jag kolla upp så det inte är något, han hade lite slem i bajset idag. Har aldrig varit dålig i magen här innan bara, eller förra hemmet vad jag vet. I alla fall inget allvarligt.
Är det nyligen han flyttade till dig? Tänker att det kan vara lite stress iblandat isåfall? Får han samma foder som tidigare? Sådant kan ju också spela in om det har blivit ett snabbt byte.
 
Är det nyligen han flyttade till dig? Tänker att det kan vara lite stress iblandat isåfall? Får han samma foder som tidigare? Sådant kan ju också spela in om det har blivit ett snabbt byte.
Han har bott här sedan 1 Maj och ätit detta färskfoder tidigare men även Standart hos gamla ägarna. Känns som att 5 månader är väl sent för en reaktion?
 
Man ska aldrig googla. Vet du om det finns mindre allvarliga varianter? Han har åtminstone god matlust, verkar inte ha ont och har inte kräkats sedan natten mot Måndag.

Jag har ingen erfarenhet alls av sjukdomen utan känner bara till enstakar symtom. Det var mest en tankeglimt från min sida.
Om hunden har återkommande kräkningar så är det nog bäst att kolla upp med veterinär.
 
Har hunden fått någonting nytt i matväg ? Nytt godis, ny mat, nytt tugg osv ?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv har en hund som kan reagera våldsamt på vissa saker (för hennes del potatis i alla former). Gjorde misstaget nyligen att köpa hem godis från ett fabrikat där godis/småtugg fungerat bra förut - men just denna hade jag inte köpt. Det smyger sig på, men efter ett tag får hon superjobbig magkatarr och efter två veckor börjar hon kräkas. Dumma mig får då en tankeställare och läser innehållsförteckningen och då står det 80% kyckling och 20% stärkelse.....troligtvis stärkelse från potatis då med tanke på hennes reaktion :banghead: Hon blev bra 1,5 dygn efter jag tog bort godiset - ett godis hon ändå fick så yttepyttelite av, men som gav sådana reaktioner.

Så ibland kan en liten ändring ge stora reaktioner - därav min fråga :)
 
Jag har ingen erfarenhet alls av sjukdomen utan känner bara till enstakar symtom. Det var mest en tankeglimt från min sida.
Om hunden har återkommande kräkningar så är det nog bäst att kolla upp med veterinär.
Alla ideer är välkomna, annars hade jag ju inte ställt en öppen fråga. Men utifrån det jag googlade mig till verkar inte symdromen stämma.

Nu är det ju nästan 5 dagar sedan han kräktes så tänker nog avvakta men återkommer det blir det absolut ett besök hos veterinären. :)
 
Har hunden fått någonting nytt i matväg ? Nytt godis, ny mat, nytt tugg osv ?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv har en hund som kan reagera våldsamt på vissa saker (för hennes del potatis i alla former). Gjorde misstaget nyligen att köpa hem godis från ett fabrikat där godis/småtugg fungerat bra förut - men just denna hade jag inte köpt. Det smyger sig på, men efter ett tag får hon superjobbig magkatarr och efter två veckor börjar hon kräkas. Dumma mig får då en tankeställare och läser innehållsförteckningen och då står det 80% kyckling och 20% stärkelse.....troligtvis stärkelse från potatis då med tanke på hennes reaktion :banghead: Hon blev bra 1,5 dygn efter jag tog bort godiset - ett godis hon ändå fick så yttepyttelite av, men som gav sådana reaktioner.

Så ibland kan en liten ändring ge stora reaktioner - därav min fråga :)
Det enda är att vi fick lite godis av en kompis som hennes hund inte åt, och några tuggpinnar som de fick förra veckan men inga mängder. Tänkte dock också på den möjligheten så han har inte fått fler och nu är de slut.

Det är också nästan 5 dagar sedan han spydde sist och idag var bajset :up:. I övrigt precis som vanligt så hoppas det håller i sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
954
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 389
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp