Bukefalos 28 år!

Hund som morrar!

Saeta

Trådstartare
Min schäfer börjar bli mer och mer dominant.
Han är hur underbar och gullig som helst. Men vi bor i en stor familj och han blir stressad ibland.
Ibland lyssnar han inte och jag blir tvungen att "trycka ner honom". Och då har han liksom morrat. Dragit upp och blottat tänderna. Han ligger fortfarande still, men han morrar. Det är obehagligt.
Jag vet inte hur vi ska få bort detta.

Han är dessutom jättejobbig mot min pojkväns lillebror (15 år). Han hoppar och biter och försöker busa igång honom. Och lillebrorsan försöker säga till, men han skrattar, säger, nej, skrattar och springer iväg vilket ger motsatt effekt och hunden blir jätteglad.
Några tips?
Brorsan är i trotsåldern han med och förstår ingenting...

Jag vill bara min hunds bästa :(:crazy:
 
Sv: Hund som morrar!

Så när hunden blir stressad trycker du ner honom vilket resulterar i att hunden börjar morra?
Låt bli att trycka ner honom, ta ner stressnivån hemma eller ta ut hunden ur den stressiga situationen. Ev. morrningar är troligtvis ett symptom på en ganska stor frustration. En frustrerad och stressad hund skulle jag inte lägga mer press på.

Hur ska du få din hund att ignorera en 15-åring som skrattar, springer och bjuder in till lek? Alternativ 1: kadaverlydnad. Alternativ 2: stäng undan hunden. Alternativ 3: ryt till på allvar till ungen som härjar och stoppa honom!

Som det låter har ni en hund som inte helt klarar av att hantera den familj ni har. Du säger att det är stressat och folk gör inte som ni säger gentemot hunden.
Är det verkligen hunden som är problemet? Eller får han bara ta konsekvenserna av vad er familj skapat? Jag tycker det låter orättvist...
 
Sv: Hund som morrar!

Nej absolut är det inte hundens fel. Jag uttryckte mig väl lite konstigt. Har lite svårt att förklara så andra förstår.

Hur som helst.

Absolut är det aldrig ett djurs fel hur den beteer sig. Det är väl ett slags motto jag lever efter. Den blir ju det människan gör den till.

Nja, det är inte när han är stressad jag trycker ner honom utan när han är olydig och inte gör som jag säger.

När han är stressad försöker jag mer lugna ner honom och kanske leker och tjoar så han ska springa åt mitt håll och tänka på annat.

Vad är kadaverlydnad? :o

Ungen förstår absolut ingenting...
 
Sv: Hund som morrar!

Med kadaverlydnad menar trollet att man har väldigt hård disciplin på hunden. Dvs, antingen slutar han busa för att ni säger hit eller gå och lägg dig tex. Om ni inte har den nivån på lydnad och brorsan uppmuntrar hunden genom att åma sig så får ni antingen säga till brorsan hur han ska agera, eller ta undan hunden just då. Om hunden inte har förutsättningar för att lyckas i en situation, för att den inte är tränad för det och/eller för att alla inte samarbetar så är det bättre att hunden lugnt och stilla får gå och lägga sig i ett rum en stund.
 
Sv: Hund som morrar!

Efter det lilla du skrivit är det svårt att ge några konkreta råd, men min första tanke är: Sätt er ner som familj och prata igenom vilka regler/rutiner skall gälla för hunden!

Om hunden lätt stressar är det viktigt att alla i familjen är överens om vad man får/skall låta bli när man rastar/umgås/tränar osv med hunden.

Kanske vore det läge att kontakta någon kunnig instruktör som kunde hjälpa er hitta andra - BETYDLIGT BÄTTRE - träningsmetoder än att "trycka ner" hunden när er lydnad inte fungerar.
Att hunden morrar när du gör det och du känner dej rädd/osäker är en KLAR signal på att du bör sluta med den "korrigeringen" omgående!

Vad gäller din pojkväns lillebror så hade jag sett till att han och hunden inte var ensamma tillsammans och i de fall de vistades i samma rum så hade jag haft hunden kopplad och vid min sida! Är en 15-åring så o-samarbetsvillig att han inte kan respektera hur du vill att han skall agera kring din hund så behöver han inte interagera med hunden alls!

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 743
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hejsan! Det är som så att jag har för lite mer än en vecka sedan hämtat en jättetrevlig omplacering på snart 10 månader. Ingen...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 689
Senast: avslutat medlemskap
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 657
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 344
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp