Hund som morrar.

Sandrasangar

Trådstartare
Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här har något svar, synpunkt eller kan komma med något jag inte tänkt på innan.

Vi låg i soffan och myste som vi alltid gjort. Han började slicka sig på benet och efter en stund jag sa jag till han att de räckte, eftersom han inte slutade vände jag mig om för att titta om de var något speciellt han slickade på eftersom han brukar sluta slicka när jag säger att de räcker om han enbart gör det i syfte för att tvätta sig. När jag gjorde det började han morra och hoppade ner från soffan. Jag satte mig ner på golvet och kolla om han ville komma fram, vilket han gjorde och började pussa/slicka mig på handen. När jag började klappa på honom morrade han till igen och gick ifrån. Så jag lät han vara och efter ett tag så kollade jag igenom honom gör att se om han hade ont eller om någon var konstigt, då reagerade han inget utan var som vanligt.

Släppte ut han en sväng på gården och när han kom in ville han komma upp och mysa under täckte med mig men så fort jag rörde vid han morrade han till och jag bad han gå ner från soffan. Direkt efter han hoppade ner ville han komma upp igen och mysa under täcket men samma situation hände igen. Nu har jag sagt nej till soffan eftersom jag inte förstår varför han tycker de blir jobbigt och börjar morra. Förstår som inte varför han vill komma upp och ligga bredvid mig under täckte hela tiden då han bara är där i nån sekund innan han börjar morra och går bort. Ända sen jag sagt nej till soffan kommer han fram som att han vill upp och piper lite när han inte får, men går sen till någon av hans bäddar och ligger där en stund innan han försöker igen.

Känns otroligt jobbigt att han morrar till mig från ingenstans och vet inte hur jag ska hantera situationen.


Lite bakgrund:
Han är en okastrerad hanhund på 2år.
Vi har just kommit hem från en helg i stugan där granhunden löpt. Om de kan påverka beteendet. (Har inte gjort de tidigare)
Han har urinsten, men inget som varit så stora att de krävs operation, att han haft svårt att kissa eller att jag upplevt att han haft ont pågrund av de tidigare. Ska boka tid i morgon till ett nytt ultraljud för att se ifall stenarna blivit värre ifall det är utav smärta han reagerar.

Han äter, kissar och busar som vanligt.

Tacksam för alla respons.
/ en förvirrad och ledsen matte.
 
Förstår överhuvudtaget inte problemet?
Morrningar är en naturlig del av hundens språk, mina hundar morrar på mig med titt som tätt om dom tycker jag är jobbig eller om jag råkar göra dom illa.
Hundar uttrycker sig genom morr,skall,pip,kroppsspråk.
 
Förstår överhuvudtaget inte problemet?
Morrningar är en naturlig del av hundens språk, mina hundar morrar på mig med titt som tätt om dom tycker jag är jobbig.

:confused:

Nog för att det är en del av hundens språk men om hunden börjar morra från ingenstans så är det ju något som kan vara galet. Och jag blir minst sagt förvånad över att du ser det som naturligt och normalt att dina hundar morrar åt dig "titt som tätt". Då hade jag helt klart börjat fundera över vad i min hundhållning som är tokigt.
 
:confused:

Nog för att det är en del av hundens språk men om hunden börjar morra från ingenstans så är det ju något som kan vara galet. Och jag blir minst sagt förvånad över att du ser det som naturligt och normalt att dina hundar morrar åt dig "titt som tätt". Då hade jag helt klart börjat fundera över vad i min hundhållning som är tokigt.
Ja du du har ofta elaka svar på det mesta man skriver.

Nej jag menar inte att mina hundar morrar åt mig dagligen, men om hunden vill ligga ifred och sova, om man råkar klippa lite i en klo lite för mycket osv osv så är det helt normalt att en hund morrar.

Morrningar är inget som betyder att hunden kommer göra mer än så snarare tvärtom en hund som tillåts uttrycka sig kommer inte bitas.
 
Det finns ju hundar som grumlar och surrar i parti och minut, men eftersom det här verkar vara nytt i vardagen för TS skulle jag också ta hunden till veterinären först och främst. Jag hade blivit orolig om Shiban plötsligt morrade eller lyfte läpp mot mig, det är helt ur karaktär.
 
:confused:

Nog för att det är en del av hundens språk men om hunden börjar morra från ingenstans så är det ju något som kan vara galet. Och jag blir minst sagt förvånad över att du ser det som naturligt och normalt att dina hundar morrar åt dig "titt som tätt". Då hade jag helt klart börjat fundera över vad i min hundhållning som är tokigt.
Jag blockerar dig nu så du behöver inte svara på mig mer.
 
Ja du du har ofta elaka svar på det mesta man skriver.

Nej jag menar inte att mina hundar morrar åt mig dagligen, men om hunden vill ligga ifred och sova, om man råkar klippa lite i en klo lite för mycket osv osv så är det helt normalt att en hund morrar.

Morrningar är inget som betyder att hunden kommer göra mer än så snarare tvärtom en hund som tillåts uttrycka sig kommer inte bitas.
Det är ju ingen som pratat om att hunden inte ska få morra, utan bara att det är en god grund för veterinärbesök med plötsliga beteéndeförändringar.
 
Det finns ju hundar som grumlar och surrar i parti och minut, men eftersom det här verkar vara nytt i vardagen för TS skulle jag också ta hunden till veterinären först och främst. Jag hade blivit orolig om Shiban plötsligt morrade eller lyfte läpp mot mig, det är helt ur karaktär.
Även hundar som morrar av glädje,av klappar,av lek,av alla möjliga anledningar.
En av mina hundar är sån och skulle jag börja skälla på honom för han morrar just när han vill äta ifred skulle han inte förstå ett dugg.
 
Det är ju ingen som pratat om att hunden inte ska få morra, utan bara att det är en god grund för veterinärbesök med plötsliga beteéndeförändringar.
Jag svarade denna användaren specifikt som har huggt på det mesta jag skrivit.

Ja i ts fall skulle jag också kolla upp hundens kropp.
Men just att morra är ju helt naturligt och faktiskt bra att hunden uttrycker sig.
 
Även hundar som morrar av glädje,av klappar,av lek,av alla möjliga anledningar.
En av mina hundar är sån och skulle jag börja skälla på honom för han morrar just när han vill äta ifred skulle han inte förstå ett dugg.

Visst, men det är det ju ingen som har pratat om alls. TS hund är uppenbarligen inte en hund som i vanliga fall beter sig på det här viset och därför är det en god ide att komma till botten med varför, det är allt. Veterinärbesök är ett bra första steg.
Jag förstår inte riktigt vad du protesterar emot?
 
Ja du du har ofta elaka svar på det mesta man skriver.

Nej jag menar inte att mina hundar morrar åt mig dagligen, men om hunden vill ligga ifred och sova, om man råkar klippa lite i en klo lite för mycket osv osv så är det helt normalt att en hund morrar.

Morrningar är inget som betyder att hunden kommer göra mer än så snarare tvärtom en hund som tillåts uttrycka sig kommer inte bitas.

Vad är elakt i det jag skriver? Jag vet vad morrningar kan betyda, jag anser bara att det inte bör vara något som händer "titt som tätt" som du beskriver. Ingen har skrivit att hunden inte får kommunicera eller uttrycka sig.
 
OK. :)

Ja, jag tyckte det var ett konstigt sidospår bara, ingen har sagt att hundar inte får kommunicera, bara att man måste lyssna på dem.

Jag uppfattade det som att ts var upprörd över att hunden morrat kort och gott.

Men självklart bör man kolla upp om en hund plötsligt börjar morra vid beröring.
 
Har helt förståelse för att hundar morrar för att kommunicera och är van vid att han kan göra det när vi leker och så. Just i detta fall kom det från ingenstans och inte varit med om den reaktion från han enbart för att jag ville kolla vad han slickade på. Och att de sen fortsätta så fort han la sig vid mig och jag la handen på honom, vilket är väldigt olikt han.

Håller med som de flesta av er skriver och veterinär kommer kontakta direkt på morgonen.
 
Jag tycker att det är rätt tydligt i trådstarten att det här är ett nytt beteende som uppstått "ur det blå.
@Sandrasangar helt rätt att boka tid, helt rätt att avvisa hunden också tycker jag faktiskt även om det känns jobbigt. Någonting funkar ju inte med myset i soffan just nu. Dra fram bädden till soffan så länge
Nä precis, han har en bädd just vid soffan. Vi får ta en paus från mys i soffan en stund.
 
Har helt förståelse för att hundar morrar för att kommunicera och är van vid att han kan göra det när vi leker och så. Just i detta fall kom det från ingenstans och inte varit med om den reaktion från han enbart för att jag ville kolla vad han slickade på. Och att de sen fortsätta så fort han la sig vid mig och jag la handen på honom, vilket är väldigt olikt han.

Håller med som de flesta av er skriver och veterinär kommer kontakta direkt på morgonen.
Låter jättebra att du ska kontakta veterinär direkt imorgon, det hade jag också gjort i din situation :) Hoppas verkligen att de hittar något lättåtgärdat.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp