Hund som ogillar att vara ute?

Valptass

Trådstartare
Min lilla Marvin verkar vilja leva som innekatt :cautious:

Nu är han snart ett halvår och ser fortfarande inte vad poängen är med att gå ut. Ute är det kallt och blåsigt, stort och läskigt. Spelar ingen roll om jag klär honom varmt, går ut när det är soligt och har med mig gott godis och roliga leksaker... Spelar heller ingen roll om vi går hela flocken (jag och sambon har två hundar till) eller om vi går bara han och jag. Han kan ta sig igenom en promenad eller ett besök i hundrastgården men inte med nån större entusiasm, och när vi ska hemåt igen vill han verkligen att vi skyndar oss. Har en ryggsäck som han får sitta i när vi ska gå en längre sträcka, den är bättre än att gå men han kan ändå pipa till lite när han märker att det kommer bli just en längre sträcka...

Hur hanterar jag det här? Vår nakenhund var också lite skeptisk till stora världen i början men i den här åldern följde han med på timslånga skogspromenader och tyckte om att gå ut. Marvin är en italiensk vinthund, som visserligen beskrivs som lite kattlik, men...

Är det någon med liknande erfarenhet? Hur skulle ni hantera en hund som är ovillig att gå ut? Tror ni att det växer bort? Jag hade hoppats att det var en bebisgrej så jag har inte velat pressa honom för mycket, men nu är han väl inte riktigt bebis längre så jag måste kanske omvärdera mitt förhållningssätt.

IMG_20200306_113606019.jpg

"Kan vi gå hem nu?" :p
 
Är han verkligen frisk fysiskt och psykiskt?
Ja, såvitt jag vet. Han har varit såhär sen vi fick honom och var veterinärbesiktigad UA. Men kanske läge att boka en koll hos vet?

Psykiskt frisk känns svårare att svara på; hur vet man det? Han känns normal i övrigt. Har tagit sig igenom en hel valpkurs utan problem (dock inte jätteglad när det var utomhustillfällen).

Min uppfattning har varit att han trivs så bra hemma att han inte fattar vad han ska ut och göra. Vad finns det för sjukdomar som yttrar sig såhär?
 
Skulle det kunna var så enkelt att han tycker det är för kallt ute ännu för att riktigt tycka om det? Han har väldigt tunn päls.

Han kan få flytta till mig, här får han leva som innekatt :angel::love:


;)
Haha åh det skulle han gilla! Men ännu lever hoppet om att han ska bli mer hund :D
 
Skulle det kunna var så enkelt att han tycker det är för kallt ute ännu för att riktigt tycka om det? Han har väldigt tunn päls.


Haha åh det skulle han gilla! Men ännu lever hoppet om att han ska bli mer hund :D
Han får även en kattkompis :idea::angel:
 
Någon kisse har han aldrig träffat men det skulle han säkert gilla också! För den får man väl jaga och bita i och skälla på? :D
Eh. :nailbiting: Jag vet inte vem som skulle gå segrande ur den striden :angel::rofl:

Tillägg: För på fotot ovan så ser det ut som att min katt är bastantare än din hund :rofl::D
 
Eh. :nailbiting: Jag vet inte vem som skulle gå segrande ur den striden :angel::rofl:

Tillägg: För på fotot ovan så ser det ut som att min katt är bastantare än din hund :rofl::D
Hahaha jo Marvin är ju mer spenslig än bastant så det är möjligt att han skulle ångra sitt val av motståndare... Men han är snabb som en vessla och slåss fult! Meeen jag avvaktar nog ett tag till. Men bra att veta var jag ska skicka honom när han blir alldeles för odräglig :up: :D
 
Min lilla Marvin verkar vilja leva som innekatt :cautious:

Nu är han snart ett halvår och ser fortfarande inte vad poängen är med att gå ut. Ute är det kallt och blåsigt, stort och läskigt. Spelar ingen roll om jag klär honom varmt, går ut när det är soligt och har med mig gott godis och roliga leksaker... Spelar heller ingen roll om vi går hela flocken (jag och sambon har två hundar till) eller om vi går bara han och jag. Han kan ta sig igenom en promenad eller ett besök i hundrastgården men inte med nån större entusiasm, och när vi ska hemåt igen vill han verkligen att vi skyndar oss. Har en ryggsäck som han får sitta i när vi ska gå en längre sträcka, den är bättre än att gå men han kan ändå pipa till lite när han märker att det kommer bli just en längre sträcka...

Hur hanterar jag det här? Vår nakenhund var också lite skeptisk till stora världen i början men i den här åldern följde han med på timslånga skogspromenader och tyckte om att gå ut. Marvin är en italiensk vinthund, som visserligen beskrivs som lite kattlik, men...

Är det någon med liknande erfarenhet? Hur skulle ni hantera en hund som är ovillig att gå ut? Tror ni att det växer bort? Jag hade hoppats att det var en bebisgrej så jag har inte velat pressa honom för mycket, men nu är han väl inte riktigt bebis längre så jag måste kanske omvärdera mitt förhållningssätt.

Visa bifogad fil 47896
"Kan vi gå hem nu?" :p
Är det en IG? Ja alltså då tror jag att det är helt normalt.

Jag tror på att fortsätta vara ute men erbjuda ryggsäcken och varma kläder mycket.

Om det är en IG, får den springa nåt efter trasa?
 
Är det en IG? Ja alltså då tror jag att det är helt normalt.

Jag tror på att fortsätta vara ute men erbjuda ryggsäcken och varma kläder mycket.

Om det är en IG, får den springa nåt efter trasa?
Det är en IG :) Skönt att höra att det kanske är normalt ändå.

Han är bara fem månader så för ung ännu för att få vara med på träningar och springa efter trasa men planen är att hålla på med lure coursing! Har försökt locka med typ leksak på snöre utomhus men han är för obekväm ute för att tända på det. Inomhus är det dock superkul!

Han har en hundkompis hemma (vår nakenhund) som brukar vilja springa av sig på kvällspromenaden och då brukar faktiskt även Marvin haka på, det är enda gångerna han springer och har kul ute. Förstår dock inte varför dom inte kan ha lika roligt på dagarna :confused::laugh: Men springa får han, dock inte på arrangerade träningar ännu.
 
Det är en IG :) Skönt att höra att det kanske är normalt ändå.

Han är bara fem månader så för ung ännu för att få vara med på träningar och springa efter trasa men planen är att hålla på med lure coursing! Har försökt locka med typ leksak på snöre utomhus men han är för obekväm ute för att tända på det. Inomhus är det dock superkul!

Han har en hundkompis hemma (vår nakenhund) som brukar vilja springa av sig på kvällspromenaden och då brukar faktiskt även Marvin haka på, det är enda gångerna han springer och har kul ute. Förstår dock inte varför dom inte kan ha lika roligt på dagarna :confused::laugh: Men springa får han, dock inte på arrangerade träningar ännu.
Det är jättebra att träna med trasa redan på valpar också. Lite dragkamp, lite strimlad plastpåse i ett snöre osv.
Det brukar vara bra att en håller hunden och den andra går förbi hunden med trasan och går några meter bort. Gärna du som går och sambo som håller om hunden är fäst vid dig. Genast hunden tittar på trasan så släpper man hunden!

Ig kan vara lite bekväma och lite mesiga i början innan dom tänder till. Det är bara träning som gäller!

Min äldsta whippet var också livrädd ute i början. Rädd för allt. Men bara hon ser trasa så glömmer hon allt!
 
Det är jättebra att träna med trasa redan på valpar också. Lite dragkamp, lite strimlad plastpåse i ett snöre osv.
Det brukar vara bra att en håller hunden och den andra går förbi hunden med trasan och går några meter bort. Gärna du som går och sambo som håller om hunden är fäst vid dig. Genast hunden tittar på trasan så släpper man hunden!

Ig kan vara lite bekväma och lite mesiga i början innan dom tänder till. Det är bara träning som gäller!

Min äldsta whippet var också livrädd ute i början. Rädd för allt. Men bara hon ser trasa så glömmer hon allt!
Bra tips! Leker mycket jakt- och kamplekar med honom inne och försöker som sagt locka till det och uppmuntra det även ute, men har inte testat att sambon håller i. Det tror jag kan trigga och sporra lite extra!

Då fortsätter vi med ryggsäck och varma kläder och växlar upp trasträningen så kanske han fattar snart hur kul man kan ha det utomhus :)
 
@Valptass, jag är inte ett dugg förvånad ;) Det är en vinthund du skaffat dig, och det är vinter nu. (eller ja, tidig vår) Min Aysu har preciiiis börjat tycka det är lite kul med promenader igen efter att desperat ha försökt gå i ide sen i september. I maj/juni/juli kommer hon låtsas vara kissnödig bara för att få komma ut. I slutet av april och sedan augusti/september så kommer hon vara lite mer som en vanlig hund.

Har han några vinthundar att leka med? Får han umgås lite med vinthundar när ni ger er iväg hemifrån kommer han nog snart tycka det är roligare. Lika barn leka bäst, typ. Finns en anledning till att väldigt få vinthundsmänniskor har bara en vinthund :p
 
Jag tänker också att det låter normalt för en italienare, tyvärr ;)
Vinthundar är inte som andra hundar och just italienarna verkar kunna vara extremt känsliga och pga det också ha problem med rumsrenhet. Varför kissa ute när det är kallt när man kan kissa inne där det är varmt?
Tror också på att försöka få honom att göra vinthundiga saker utomhus så som lek med andra italienare eller springa efter trasa.
 
@Valptass, jag är inte ett dugg förvånad ;) Det är en vinthund du skaffat dig, och det är vinter nu. (eller ja, tidig vår) Min Aysu har preciiiis börjat tycka det är lite kul med promenader igen efter att desperat ha försökt gå i ide sen i september. I maj/juni/juli kommer hon låtsas vara kissnödig bara för att få komma ut. I slutet av april och sedan augusti/september så kommer hon vara lite mer som en vanlig hund.

Har han några vinthundar att leka med? Får han umgås lite med vinthundar när ni ger er iväg hemifrån kommer han nog snart tycka det är roligare. Lika barn leka bäst, typ. Finns en anledning till att väldigt få vinthundsmänniskor har bara en vinthund :p
Skönt att höra! Att vinthunden är väsensskild från andra hundar har jag ju förstått, men det är först nu när jag har en egen som jag verkligen börjar förstå. Han vill nog gärna ligga i ide ett tag till! Skönt att våren börjar komma nu i alla fall, längtar efter att få se honom njuta av solen i sommar :)

Några vinthundspolare har vi tyvärr inte hittat ännu. Hade hoppats knyta lite kontakter på vinthundsutställningen som blev inställd. Oklart också om det blir nån IG-träff nu i coronatider... Kanske ska efterlysa en kompis på Facebook :) Bästa kompisen är en av våra andra hundar här hemma men han vill bara leka springlekar på kvällarna. Jag får väl försöka hitta en bra lekkamrat, det tror jag han skulle gilla! (Jag hade gärna skaffat en till IG nu direkt faktiskt, han är otroligt mysig och charmig :love:)

Jag tänker också att det låter normalt för en italienare, tyvärr ;)
Vinthundar är inte som andra hundar och just italienarna verkar kunna vara extremt känsliga och pga det också ha problem med rumsrenhet. Varför kissa ute när det är kallt när man kan kissa inne där det är varmt?
Tror också på att försöka få honom att göra vinthundiga saker utomhus så som lek med andra italienare eller springa efter trasa.
Jag börjar känna mig lite lugnare nu :D Jag har väl jämfört med andra hundar jag känner och liksom i min oro glömt att han inte är som andra hundar.
Ja angående rumsrenheten så valde jag att lära in att gå på låda ganska omgående, jag ville inte ens försöka lura i mig själv att han skulle föredra att kissa ute :laugh:

Ska absolut köra mer vinthundiga grejer ute, det har nog blivit lite väl mycket fokus på koppelgående och annat trist senaste tiden. Kanske ska leta kompisar på Facebook också :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 456
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag har blivit erbjuden att ta hand om en syster till mina hundar. Hon är väldigt trevlig, kelen och jättesöt, men hon är så gott som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 877
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 631
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp