Bukefalos 28 år!

Hund som passar mig (och min sambo)

Ankan

Trådstartare
När jag läste tråden om hon som hade fått höra att hon hade för höga krav började jag fundera (igen). Jag ska inte ha hund riktigt ännu men funderar mycket på vad jag skulle ha för hund.

Både sambon och jag vill "träna" med hunden. Han mer vardagslydnad (gå ordentligt med och utan koppel osv), jag lite mer seriöst. Hunden ska alltså vara en vovve som tycker att det är kul att bli motiverad, träningen ska vara roligt både för oss och hundedn. Jag vill ha en glad och allert hund men det får inte på något vis bli stirrig för då blir sambon tokig.

Eftersom jag i perioder mår dåligt (kroppsligt) och därför inte har orken att alltid alltid träna hunden ordentligt ska den klara att vara utan träning någon vecka då och då utan att må dåligt av det.

H*n ska vara i stolrek mellan eller stor hund.

Det här är några av grundkraven. Finns det någon ras som skulle passa mig och min pojke? :confused:
 
10st som har läst och ingen som vet en hund som skulle kunna passa oss. Betyder det att jag borde ge upp att hitta drömhunden :confused:
 
Jag har ingen direkt ras att rekommendera, men vet att det finns en speciell egenskap ni borde titta efter. Det är nervfasthet. Hunden ska ha bra nerver, koncentrationsförmåga och förmåga att sortera. En av- och påknapp och vara trygg i sig själv.

Har hunden detta får man oftast en hund som inte blir nervös eller fladdrig, Den kan sortera alla intryck och vet när det är läge att göra vad när man en gång lärt dem det. De hanterar konflikter bra och blir inte stirriga om de vill springa fram till en annan hund och husse säger nej. De tar korrigeringar på rätt sätt. De klättrar heller inte på väggarna inomhus om de får tråkigt ett tag, men är med på en gång om det händer saker. De är enkla att ha att göra med eftersom de inte rubbas så lätt och inte störs av omgivningen när de fått en uppgift.

Hittar ni er ras så kolla efter dessa egenskaper hos föräldrarna. Rädslor och nervositet har en hög grad av ärftlighet så akta er för det.
 
*håller med* det är jätteviktigt. Vill ha en hind som är "stadig" fastän den ändå är allert.

En av svårigheterna är att sambon och jag har totalt oklika hundsmak. Han tycker om hundar typ bordercolli, tollare och liknande. Jag vill ha mer "hund" (förstå mig rätt).
 
Men så illa jag skriver :o

/Ankan *ska läsa igenom sina inlägg innan hon skickar iväg dom* :o
 
Bordercollie och raser som har liknande temperament är överlag mer stressiga. Vill din sambo inte ha en stissig hund ska han inte satsa på en sådan. En hund kan vara alert och snabbtänkt utan att behöva vara så nerviga.
 
Tollare och BC är nog det sämsta man kan ha om man inte vill ha en stirrig hund och som man kan ställa av nån vecka då och då :D

Försök att kolla på någon av de större bruksraserna som inte är så mycket vallare.
 
Jo jag vet att dom är det. Tror att anledningen till att sambon säger att han tycker om dom är för att han är mest van vid dom (vanemänniska till tusan är han), stressandet dom har är en av anledningarna till att han inte vill ha en stressig hund. Jag inser att det låter motsägelsefullt men det är så han säger.

Jag tror också att han är rädd att jag ska "lura" honom att köpa en typ av hund han inte alls gillar *spånar*

/Ankan *låter nog bra virrig just nu*
 
Nej jag vet det *pekar på mitt tidigare inlägg*

Jo jag har funderat lite på det också...någon ras du kna rekomendera?
 
Min mamma har en cane corso, och vad jag sett av den hittills stämmer den in rätt bra på er beskrivning. Men jag har å andra sidan ingen direkt erfarenhet av rasen, har inte träffat så många vuxna hundar regelbundet.
 
Det hade inte jag heller! :) Här är en länk som jag hittade som hastigast:

Cane corso

I Sverige får man förstås inte kupera öron och svans, så de bilderna är på importhundar.
 
Eller jo det har jag nog nu när jag tänker efter. Dom är rätt stora va? *funderar*
 
Ja, det är ju rejäla grejer, framförallt hanarna. Så vill ni ha en mer mellanstorlek-hund är den ju inte så intressant...
 
JAG vill gärna ha en stor hund. Sambon är väl inte riktigt lika förtjust.

Jag läser på deras rassida, låter som en trevlig hund för mig MEN klarar dom att vara utan mer stimulans än vanliga promenader under perioder? (frågar jag dig som sa att du inte kan så mycket om rasen)
 
Och jag svarar glatt, med utgångspunkt från en hund! :D Nu är mammas hund fortfarande unghund, och hon blir i alla fall inte mer odräglig än vanligt om hon inte tränas några dagar.

Jag frågade uppfödaren hur de var som brukshundar, och uppfattade det som att OM man väljer att träna med sin hund funkar de väldigt bra. De flesta verkar ha dem som just sällskap eller gårdshundar. Mamma valde den (som hennes första hund) för att hon ville ha en gårdshund med vakt i som ändå är pigg och glad och vänlig mot människor. Och utan jakt.

Och även om du bitvis inte orkar lydnadsträna som vanligt finns det ju massa andra saker man kan sysselsätta en hund med, oavsett ras. Märgben är alltid uppskattat, de pedagogiska träleksakerna man gömmer godis i, städa, leta godis och allt möjligt. (Nu vet jag ju inte alls hur "orörlig" du blir i och för sig.)
 
Klarar dom sig med typ märgben är det helt ok. det onda jag får är egentligen överkommligt men jag blir väldigt trött när jag har ont så jag har inte "ork" att engagera mig. Sambon tar förstås ut vovven under tiden och vardagslydnaden underhålls dagligen för det.

Av vad jag läst reagerar dom mycket på rösten och behöver inte korrigeras fysiskt (är det så?)vilket passar mig för då slipper jag få ont.

Kanske finns det någon annan här också som vet något om rasen (eller andra som skull ekunna passa oss för den delen)
 
Labrador Retriver
den "riktiga" sorten inte de som är avlade för jakt :love:
förutom din beskrivning så har dom ett plus i kanten dom är inte skotträdda snarare skottgalna, dom tycker det är kul när det smäller och springer gärna och hämtar det som då trillar ner från himlen eller vad det nu kan vara.:D
 
Jag gillar inte alls den rasen (inte så att jag har något emot dom egentligen vill bara verkligen inte ha en sån själv). :)

Tack ändå :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 865
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 941
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp