Hund som plötsligt vägrar gå på gräs och helst inte går ut alls

Mirre

Trådstartare
Lhasa apson här hemma har helt plötsligt från ingenstans börjat vägra gå ut, man får mer eller mindre bära ut henne på gräsmattan när hon ska göra sina behov. Är ju inte alltid man har möjlighet att gå ut och gå med henne, så ibland får hon gå ut på gräsmattan. Har gått bra tills nu.

Hon vägrar helt enkelt gå ut, när man väl får ut henne så försöker hon smita undan och göra ifrån sig på altanen på baksidan, och på plattorna på framsidan. Om man får henne att göra något överhuvudtaget. Passar man henne inte så gör hon det inne. :meh:

Promenader går bra och då gör hon ifrån sig, men hon vill gärna smita undan när man ska ta på kopplet. Hon har inte varit med om något obehagligt tidigare och ingenting har hänt nu. Hon har bara börjat med det själv och jag begriper inte varför. Hon är en väldigt lättstressad, lättskrämd och faktiskt väldigt harig hund. Ska vakta på allt och alla och kan även nafsa ibland. Så helt pålitlig är hon ju inte.

Någon som har någon idé om vad det här beteendet kan bero på? Eller har hon bara fått någon fix idé och i så fall, hur får man henne att sluta med det.
 
Lhasa apson här hemma har helt plötsligt från ingenstans börjat vägra gå ut, man får mer eller mindre bära ut henne på gräsmattan när hon ska göra sina behov. Är ju inte alltid man har möjlighet att gå ut och gå med henne, så ibland får hon gå ut på gräsmattan. Har gått bra tills nu.

Hon vägrar helt enkelt gå ut, när man väl får ut henne så försöker hon smita undan och göra ifrån sig på altanen på baksidan, och på plattorna på framsidan. Om man får henne att göra något överhuvudtaget. Passar man henne inte så gör hon det inne. :meh:

Promenader går bra och då gör hon ifrån sig, men hon vill gärna smita undan när man ska ta på kopplet. Hon har inte varit med om något obehagligt tidigare och ingenting har hänt nu. Hon har bara börjat med det själv och jag begriper inte varför. Hon är en väldigt lättstressad, lättskrämd och faktiskt väldigt harig hund. Ska vakta på allt och alla och kan även nafsa ibland. Så helt pålitlig är hon ju inte.

Någon som har någon idé om vad det här beteendet kan bero på? Eller har hon bara fått någon fix idé och i så fall, hur får man henne att sluta med det.

Hon verkar ju ha massa grejer för sig. Är hon gravt understimulerad? Du har skrivit rätt mycket om hennes beteende, och hur din sambo tycker allt är ok.
 
Lhasa apson här hemma har helt plötsligt från ingenstans börjat vägra gå ut, man får mer eller mindre bära ut henne på gräsmattan när hon ska göra sina behov. Är ju inte alltid man har möjlighet att gå ut och gå med henne, så ibland får hon gå ut på gräsmattan. Har gått bra tills nu.

Hon vägrar helt enkelt gå ut, när man väl får ut henne så försöker hon smita undan och göra ifrån sig på altanen på baksidan, och på plattorna på framsidan. Om man får henne att göra något överhuvudtaget. Passar man henne inte så gör hon det inne. :meh:

Promenader går bra och då gör hon ifrån sig, men hon vill gärna smita undan när man ska ta på kopplet. Hon har inte varit med om något obehagligt tidigare och ingenting har hänt nu. Hon har bara börjat med det själv och jag begriper inte varför. Hon är en väldigt lättstressad, lättskrämd och faktiskt väldigt harig hund. Ska vakta på allt och alla och kan även nafsa ibland. Så helt pålitlig är hon ju inte.

Någon som har någon idé om vad det här beteendet kan bero på? Eller har hon bara fått någon fix idé och i så fall, hur får man henne att sluta med det.
Getingstucken?
 
Hon verkar ju ha massa grejer för sig. Är hon gravt understimulerad? Du har skrivit rätt mycket om hennes beteende, och hur din sambo tycker allt är ok.
Nej egentligen inte, men nu under sommaren när det varit så varmt så har hon ju helt klart fått färre promenader eftersom vi inte ville ha henne gå på asfalten. Dock försöker vi stimulera henne mer hemma då istället. Hon är dock inte alltid så sugen på att göra något, hon är en riktig soffpotatis som gärna ligger i sängen eller soffan så mycket som möjligt.
@Monstermom Nej inte direkt, men som sagt hon är ju rätt lättskrämd av sig. Du kan nog ha en poäng där.
@Migo Nej ingenting sådant
 
Nej egentligen inte, men nu under sommaren när det varit så varmt så har hon ju helt klart fått färre promenader eftersom vi inte ville ha henne gå på asfalten. Dock försöker vi stimulera henne mer hemma då istället. Hon är dock inte alltid så sugen på att göra något, hon är en riktig soffpotatis som gärna ligger i sängen eller soffan så mycket som möjligt.
@Monstermom Nej inte direkt, men som sagt hon är ju rätt lättskrämd av sig. Du kan nog ha en poäng där.
@Migo Nej ingenting sådant

Men du verkar rätt konstant irriterad på hunden. Och ni har två barn och ett tredje på väg?
Jag tror hon behöver sysselsättas och motioneras.
 
Om det nåt som dykt upp plötsligt och hon är motvillig till att kissa så kolla upp henne hos veterinär, tänker urinvägsinfektion eller stenar som gör ont men det finns säkert annat också som de kollar på.
Fram till veterinärtid så se till att vovven kommer ut på ordentliga rastningar.
 
@Mirre kurre
Hade absolut kollat upp henne.

Sen att man inte hinner ta sig ut på promenad, har man hund får man prioritera den.

Min hund är också en "soffpotatis", men gillar att göra trick osv med rätt belöning, jag försöker hitta på olika saker på promenaderna så han ska tycka det är roligare också.
 
@Mirre kurre
Hade absolut kollat upp henne.

Sen att man inte hinner ta sig ut på promenad, har man hund får man prioritera den.

Min hund är också en "soffpotatis", men gillar att göra trick osv med rätt belöning, jag försöker hitta på olika saker på promenaderna så han ska tycka det är roligare också.
Jag håller med.

Jag har också två som inte har något emot att hänga inomhus i soffan hela dagarna. Men det betyder ju inte att det är bra för dem. Jag aktiverar dem ändå, man får prova olika saker för att se vad just den hunden tycker är roligt. Mina tycker om olika saker. Den ena blir tröttare av att träna tricks inomhus och den andra behöver aktivering utomhus t.ex. leta godis i gräset. Båda gillar parkour. Gör ni den typen av aktivering med henne TS? Min erfarenhet säger också att en sån typ av hund som inte har något emot att vara soffpotatis blir ännu mer soffpotatis av att inte aktiveras tillräckligt, de går liksom in i någon typ av zombie-mood.

Men först hade jag också konsulterat veterinär, som andra också skrivit före mig.
 
Hunden är kollad hos vet och det är inga fel på henne så. Ute på promenader är hon aktiv, gör ifrån sig normalt sas och pinnar på utan problem. Då går hon dessutom på gräs utan problem.
 
Ni har nog rätt i det.
Får se till att aktivera henne mer både fysiskt och mentalt
Vad skönt att det inte är något fysiskt knas med henne!

Jag vet att du inte bett om tips men jag kan berätta hur jag brukar göra med mina två sällskapshundar för att väva in enkel mental träning i våra promenader. Då får de tänka och samtidigt jobbar vi på vår relation.

Vad jag brukar göra på promenader är exempelvis att "hitta" godis på marken, på stubbar, i barken på träd, uppe på en sten och så vidare. Då får hunden dels jobba med näsan för att hitta godisen, dels ibland tänka till för att komma fram till hur man får bort godisen från till exempel barken eller hur man kommer upp på stocken. Dessutom gör det att den håller bättre koll på dig, om någonting händer regelbundet som hunden tycker är roligt kommer den bli mer benägen att söka kontakt med dig.

Jag ber dem hoppa upp på stockar, stubbar och stenar vi går förbi. I början behövde de godis för att förstå vad de skulle göra men nu har hoppen och skutten blivit självbelönande så de hoppar glatt upp och ner på allt jag pekar på. Ibland ber jag dem göra konster uppepå en stubbe eller stock för att träna balansen. Oftast enkla saker som sitt, ligg, tass eller stå på bakbenen.

Ibland stannar jag till på en gräsplätt och slänger ut en näve godis, de får leta i 5 min och sen går vi vidare. Nu har jag hundar med korta ben så jag brukar välja gräs av den anledningen då det blir väldigt jobbigt för dem att leta i exempelvis blåbärsris när de inte kan gå utan måste skutta.

Hoppas ni kan komma på något roligt som funkar för er!
 
Det går bra, hon får mer aktivering och det märks absolut skillnad. Lillfisen är mer nöjd med tillvaron och rastningen går mycket bättre.
 

Bifogade filer

  • 20180916_155924.jpg
    20180916_155924.jpg
    461,8 KB · Visningar: 15

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 133
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp