Hund som skäller på förbipasserande

Problematisk

Trådstartare
Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel matte VARJE GÅNG det händer. Så ni får gärna vara lite snälla i era, säkert väldigt kunniga, svar. Tack på förhand!

Vi (i min familj) har två hundar. Den äldre växte upp med att få gå ut och in som han vill (precis som tidigare hundar), så när den yngre kom reflekterade vi aldrig kring det utan fortsatte bara som alltid. De får (nästan) alltid vara ute på tomten om de vill. (Här antar jag vi har första felet)

Den yngre har dock ett, vad jag ser det som, problembeteende. Han skäller på andra hundar som går förbi. Då vi bor längs en väg där många promenerar, händer det väldigt ofta. Inte allt för sällan är det t.ex. den äldre hunden som säger till om att få gå ut, den yngre följer efter, sätter en tass på bron, får syn på nåt - och far iväg och skäller :o
Vi tar ALLTID in honom när han skäller på andra hundar, hade väl kanske någon tanke att det skulle få honom att inse att skälla ute = måste gå in = tråkigt, men han är fem år nu, så... Det har nog inte hjälpt.

FÖRUTOM att inte låta honom vara ute, kan vi göra något? De trivs så bra med att få vara ute på tomten, speciellt han som kan ligga ute i timmar och njuta, så det känns så taskigt att ta bort den möjligheten. Men FINNS det något annat att göra?

Om det hjälper kan jag även säga att han kan mopsa upp sig mot andra hundar när vi möter såna på promenad också. DET har däremot blivit bättre, nu går han tyst vid möte med de allra flesta hundarna på promenad. Men han är nog inte så mycket för andra hundar, han älskar sin "storebror" och mormor och morfars hund, och leker snällt med tikar, men andra hanhundar är han ofta inte förtjust i. De han skäller på kan dock vara både tikar och hanar, stora, små, skälla tillbaka, ignorera, vara leksugna... Det spelar liksom ingen roll. Jag uppfattar honom inte som osäker på andra, utan mest bara... Bossig? Dryg? Jag vet inte vilket ord jag ska använda.

Hans pappa är/var likadan, och han bodde mest i hundgård sina första månader i livet, om det kan ha betydelse.

Snälla, ge tips så jag slipper skämmas ihjäl varje gång det händer och snälla, var snälla :o:bow:
 
Det låter som en klassiskt osäker hund tycker jag faktiskt. Jag hade satt på långlina och skvallertränat hunden. Hala in den när ni eller hunden ser en annan hund och belöna med det som funkar. Låt hunden inte springa runt och gaffla för det är väldigt självbelönande då de andra hundarna försvinner. Hur har ni tränat det nu?
 
Kan det hjälpa att sätta ett "staket inanför staketet" kanske? Så att tillgången till de förbipasserande hundarna begränsas.
Gärna tillsammans med @linnsan s förslag tänker jag. :)
Tänkte på en annan variant jag läst om här på buke, då handlade det visserligen om en jycke som följde med o skällde innanför staketet.
De hade häck o ifrån den var det diagonalt planterade utlöpen så hunden inte kunde få fart på insidan av staketet/häcken.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 121
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp