Hund som slåss

blizz

Trådstartare
Känner mig just nu väldigt ledsen och rådvill. Fick just rapport från min mamma att min jaktlabrador och hennes dansk-svensk varit i slagsmål. Eller rättare sagt, min hund flög på hennes utan synbar anledning. Hundarna bor i samma hem. Min hund hade tagit tag om nacken på hennes och i princip släpat honom runt trädgården och skakat om.

Bakgrund: jaktlabben, 3,5 år, kastrerad. Har även tidigare flugit på föräldrarnas hund vid flera tillfällen, oftast har det handlat om att min har vaktat mat/ben. Nu får de inte äta i samma rum. Men det har också uppstått spända situationer utan någon anledning jag kunnat se. Dansken har vid ett par tillfällen blivit biten så pass att veterinärvård krävts.

Jag börjar känna mig rådvill, detta känns inte hållbart gentemot den mindre hunden, som mycket väl skulle kunna bli ordentligt skadad (om inte ännu värre :( ) Hur ska jag gå till väga?
 
Om jag förstår det rätt, så har labben flygit på dsg flera gånger tidigare så att veterinärvård behövts?

Trots detta så har ni inte hållt dem åtskilda?

Nu flög labben på hunden igen, och du undrar vad man ska göra?

Gå till bauhaus och köp kompostgaller och spärra av hemmet. håll hundarna åtskillda både inne och ute. Lås in labben i ett rum om ni ska lämna hemmet.

Labben får under några omständigheter inte så mycket som titta på dsg.
 
Känner mig just nu väldigt ledsen och rådvill. Fick just rapport från min mamma att min jaktlabrador och hennes dansk-svensk varit i slagsmål. Eller rättare sagt, min hund flög på hennes utan synbar anledning. Hundarna bor i samma hem. Min hund hade tagit tag om nacken på hennes och i princip släpat honom runt trädgården och skakat om.

Bakgrund: jaktlabben, 3,5 år, kastrerad. Har även tidigare flugit på föräldrarnas hund vid flera tillfällen, oftast har det handlat om att min har vaktat mat/ben. Nu får de inte äta i samma rum. Men det har också uppstått spända situationer utan någon anledning jag kunnat se. Dansken har vid ett par tillfällen blivit biten så pass att veterinärvård krävts.

Jag börjar känna mig rådvill, detta känns inte hållbart gentemot den mindre hunden, som mycket väl skulle kunna bli ordentligt skadad (om inte ännu värre :( ) Hur ska jag gå till väga?

Separera hundarna.
 
Känner mig just nu väldigt ledsen och rådvill. Fick just rapport från min mamma att min jaktlabrador och hennes dansk-svensk varit i slagsmål. Eller rättare sagt, min hund flög på hennes utan synbar anledning. Hundarna bor i samma hem. Min hund hade tagit tag om nacken på hennes och i princip släpat honom runt trädgården och skakat om.

Bakgrund: jaktlabben, 3,5 år, kastrerad. Har även tidigare flugit på föräldrarnas hund vid flera tillfällen, oftast har det handlat om att min har vaktat mat/ben. Nu får de inte äta i samma rum. Men det har också uppstått spända situationer utan någon anledning jag kunnat se. Dansken har vid ett par tillfällen blivit biten så pass att veterinärvård krävts.

Jag börjar känna mig rådvill, detta känns inte hållbart gentemot den mindre hunden, som mycket väl skulle kunna bli ordentligt skadad (om inte ännu värre :( ) Hur ska jag gå till väga?

Steg 1: dela på dem!

Du får gärna PM:a stammen på din labbe, om du vill så klart :)
Det är ju ganska ovanligt med jaktlabbar som har så stort resursförsvar.
 
Svarar alla: hundarna hålls åtskilda i de lägen vi tyckt att det behövs, men uppenbarligen har inte detta räckt.. Funderar på om det ens är praktiskt genomförbart att hålla dem åtskilda jämt.. Men om det är det som krävs är det väl så det får bli. Det hela känns väldigt jobbigt då de är bästa polare annars. Det skulle bli jobbigt för båda att spendera hela tillvaron separerade. :(

Tankar finns på att omplacera labben, men i ärlighetens namn är jag tveksam till att det är genomförbart då han ändå är lite speciell. Han är tex rädd för främmande hundar sedan han blev attackerad som valp, och lite allmänt nervig av sig..
 
Svarar alla: hundarna hålls åtskilda i de lägen vi tyckt att det behövs, men uppenbarligen har inte detta räckt.. Funderar på om det ens är praktiskt genomförbart att hålla dem åtskilda jämt.. Men om det är det som krävs är det väl så det får bli. Det hela känns väldigt jobbigt då de är bästa polare annars. Det skulle bli jobbigt för båda att spendera hela tillvaron separerade. :(

De får leka med andra kompisar utanför familjen 😊
 
De får leka med andra kompisar utanför familjen 😊
Jo.. Känns bara så knepigt med hundar i samma hushåll som inte får umgås med varandra. Det känns inte heller hållbart för mig. Dock är det ju ännu mer ohållbart att den ena ger sig på den andra såklart.
 
Senast ändrad:
Jo.. Känns bara så knepigt med hundar i samma hushåll som inte får umgås med varandra. Det känns inte heller hållbart för mig. Dock är det ju ännu mer ohållbart att den ena ger sig på den andra såklart.

Jag tror inte din hund vill umgås med den andra hunden, för isf hade det funkat bättre.

Jag har själv en sådan hund och det är inte alls synd om henne att hon hålls åtskild med grind från övriga hundar. Hon mår bättre av det. Hon vill vara ifred.
De andra mår också bättre utan att gå och oroa sig för henne.

Sära på hundarna permanent. Köp stabila grindar som är trygga och lätta att öppna. Det finns sånna som du kan sätta upp utan att behöva skruva eller borra sönder dörrkarmarna.
 
Jag tror inte din hund vill umgås med den andra hunden, för isf hade det funkat bättre.

Jag har själv en sådan hund och det är inte alls synd om henne att hon hålls åtskild med grind från övriga hundar. Hon mår bättre av det. Hon vill vara ifred.
De andra mår också bättre utan att gå och oroa sig för henne.

Sära på hundarna permanent. Köp stabila grindar som är trygga och lätta att öppna. Det finns sånna som du kan sätta upp utan att behöva skruva eller borra sönder dörrkarmarna.

Fast jo, det vill han.
 
Jag har en tik och hane av samma ras och drygt 7 års ålders skillnad. Tiken är en ensamvarg, men kan umgås med andra hundar när hon är vaken. Hon har massor med integritet och hennes personliga sfär gentemot andra hundar är ganska stor. Alltså, hon kan umgås med hundar och ha dom nära upp i sig när hon själv vill. Men hon vill gärna inte ha dom nära när hon ska sova eller allmänt vila. Hanen älskar alla hundar och vill gärna umgås med dom hela tiden. Kanske inte den bästa kombinationen, och tiken har läxar upp hanen hårt ett par gånger. Dock inte så pass att veterinärvård behövts, men lite sårvård hemma..
Jag lever periodvis i en labyrint här hemma och övrig tid har jag tumme i ögat på tiken, och styr upp hanen så att han låter henne vara i fred. Numera går det bättre eftersom hanen är hane på riktigt och ingen "könlös" slyngel (hon har även en del könsbunden aggression).. Den vuxna tycker det är rätt skönt att ha sovrummet som sin fredade som och vill gärna gå dit efter ett tags umgänge.
Visst, det är lite jobbigt att leva med kompostgaller och grindar. Men det funkar för mig och mina hundar.
 
Vi har en hund som vaktar saker, han får vara bortstängslad ifrån de andra hundarna för det mesta. Ute leker dom och dom sover tillsammans i min säng när vi sover, men jag har dom inte tillsammans i resten av huset pga tidigare slagsmål. Fungerar bra för oss.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 832
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 011
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 119
Senast: Bulldoozer
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp