Hund som springer snett

Jillybean

Trådstartare
Jag tog Harley på en repa i skogen idag då hjortjakten äntligen är över. Jag har märkt detta förut men det verkade vara mer betonat än vanligt idag. När Harley travar så viker han ut bakdelen åt höger. Idag kunde jag klart se vänster framben, så sned var han. Han sätter även ned bakfötterna väldigt tätt ihop. Underlaget verkar inte ha någon betydelse, idag var det torrt och relativt platt.

När han kutar fullt ut viker han sig inte alls. Vad kan detta bero på?
 
Sv: Hund som springer snett

Hmm...men att han inte gör det när han springer full ut? Han tar sig också runt i skogen med lätthet, dvs hoppar över stockar, tvärvänder utan problem, klättrar i backar osv. Han gillar dock verkligen att få ländryggen och bakdelen masserad.
 
Sv: Hund som springer snett

valpar travar på detta viset innan de lärt sig att sväva mer mellan stegen så de inte slår baktassarna i frambenen.. så tendenserna kan komma tillbaka när hunden travar utan för mycket sväv.. både mina hundar gör det emellanåt.. den ena är 12½ år och den andra är 1 år..

inget att oroa sig för, de kan helt enkelt inte trava "arbetstrav" på annat sätt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som springer snett

Jag frågade min hunds sjukgymnast om detta då vår 3åriga hund gör detta varje gång han springer, hon kallade det för att han "krabbade" och att det var ganska vanligt på lite större hundar då tassarna i bland slår i varnadra när de springer. Det var inget att bry sig om enligt henne - har han inte om var det normalt.
 
Sv: Hund som springer snett

Han kan fortfarande springa sned i ryggen och avlasta, fast du inte ser det i högre hastighet.
 
Sv: Hund som springer snett

jag har aldrig sett en stor hund springa helt rak i trav. gör de det så slår de helt enkelt i bakbenen i frambenen. om de inte breddar som travhästar då, men det har jag inte heller sett.
 
Sv: Hund som springer snett

Jo fortare min hund travar desto mer sneddar hon, annars skulle hon slå i med baktassarna på framtassarna.

Visst kan det bero på smärta också men fenomenet är ganska vanligt (i princip alla långbenta?) och jag tror knappast att alla dessa har ont. Dock så är det ju ett tecken om det är något som uppkommit/förvärrats plötsligt och att det alltså inte tillhör hundens vanliga gång.
 
Sv: Hund som springer snett

Min lilla mudi har alltid sprungit så o frågade då någon expert för länge sen. Hon sa att det berodde på att då kunde dom trava fort utan att slå i tassarna i varandra.

Visst kan säkert vissa hundar springa så om dom har ont. Men om den alltid gjort så o aldrig visat något annat tecken på att den har ont, så tror jag på den övre förklaringen
 
Sv: Hund som springer snett

*kl

Jag har också funderat på detta och det känns som en rimlig förklaring att de inte ska slå ihop bak och framtassar...
Jag har en väninna som har en korsning norrbottensspets/border collie och han springer snett. Har alltid gjort det. Han ser ut som en spets i kroppen.
Min schipperke gör det också men inte lika markant som ovanstående. Jag tycker det är förhållandevis få hundar som springer spikraka i kroppen, jag har förvisso mest bara erfarenhet av hundar som är kvadratiskt byggda och det kanske är mer benägna att springa snett än de som är mer rektangulära..?
 
Sv: Hund som springer snett

jag har aldrig sett en stor hund springa helt rak i trav. gör de det så slår de helt enkelt i bakbenen i frambenen. om de inte breddar som travhästar då, men det har jag inte heller sett.

Min Fortune breddar bak, ser skitdumt ut och hon är ganska stel i bakkärran pga det, men innan jag fattade varför så var jag ganska orolig för hennes höfter.
 
Sv: Hund som springer snett

Ahaa, jamen det verkar ju rimligt. Han har ju både långa ben och stora tassar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 280
Utrustning Har ett problem som jag inte upptäckt/känt förut. Jag håller på att prova ut ny sadel till min häst då min nuvarande är för liten i...
Svar
6
· Visningar
2 149
Senast: skuggi
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 869
Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 645
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp