Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

lady_vip

Trådstartare
Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra.

Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund. Jättetrevlig, sprallig tjej som gärna jobbar mycket. Har en god relation till sina ägare och är väl ganska okomplicerad i övrigt. Aktiveras, kanske är dags att snurra upp aktiveringen lite nu, men inte understimulerad. Tänkt som jakthund och en god bit på väg.

Första löpet kom sent och efter det har hunden börjat upptäcka världen:p När exakt det hände kan inte ägarna svara på, ingen specifik händelse som de kommer på, men tiken har börjat sticka efter vilt. Hunden går nästan dagligen lös i skogen, gjort sedan valpålder. Det är inte så att hunden drar så fort den får chansen. Hon kommer på inkallning väldigt bra, uppenbarligen funkar det inte med störning. Om hunden får synstörning av vilt går det att kalla in, men spårlöpor är lönlöst - antagligen är det det som är roligast.

Hunden är borta max ett par minuter och letar sedan snabbt upp matte/husse som reagerat med likgiltighet. Inte heller kallat efter hunden när den försvunnit (lite samma tanke som jag brukar ha, försvinner du får du leta upp mig själv).
De har provat stoppsignal - som sitter på övning, men inte när hunden får upp spår. "Fula gubbar" körde vi lite i helgen - men det är riktigt svårt att få till i just det ögonblick de behöver.

De hade frågat sin tränare som menade att de hade 2 alternativ, koppel eller elhalsband. Löjligt menade jag och tyckte att något träningssätt ska vi väl kläcka!

Det hela försvåras av att det är en stående fågelhund som man vill ska ha ett stort sök. Därför vill de inte ta i för mycket angående hundens avstånd. Jag förstår dem, min Loka körde jag mycket gömma-träning med och hon går aldrig långt från mig, vilket kan bli stor nackdel i jakten...

Bra träningssätt? Har jag glömt många detaljer..?
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Gömma sig funkar inte? På med lina? Följer hunden matte när de har henne lös?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Gömma sig funkar inte. Eller jo, hunden letar ju upp dem, men det är inte tillräckligt oroande för att hon ska strunta i att sticka. Det var mitt första tips, men det borde de ju ha grundlagt redan vid valptiden känns det som.

Lina, visst, men det är "utom linavstånd" som hunden sticker. De har henne jämnt lös, vid träning osv, då sticker hon ju aldrig när det är nära träning. Är det inom 20-30 meter sticker hon inte heller. Jag har menat på att de måste ha stenkoll, så fort de ser minsta tendens till att hunden ändrar kroppspråk är det inkallning som gäller. Men nu såg jag i helgen hur kvick hon är. Hon "lallar" ju inte, men hunden kan gå på en skogsväg (ja, alltså galoppera, men inte full ös medvetslös, ung fågelhund liksom;)) och bara på en sekund få upp en löpa och sticka. Lyckas de då se henne precis när hon får upp löpan och kalla så kommer hon, men hinner hon ge sig iväg 10 meter är hon döv.

De måste ju få ordning på detta inför nästa fältsäsong dessutom, hon kan ju inte dra efter hare på fält...
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Ja du.. Malte gjorde så en gång för mycket. Jag sprang efter och fick en fullträff med strypkopplet (jag vet jag är en hemsk människa)

Jag tror de måste ertappa henne när hon är iväg helt enkelt. Kasta grejer och visa missnöje är ju bättre än överkörd hund eller elhalsband :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Jag har samma åsikt där. Det är bara det att hon är så långt bort när hon gör det... Därför körde vi kontroll på nära håll, funkar lysande, men hon har inte en tanke på det på avstånd. Jag har erbjudit mig att försöka jaga henne med hästen (man är ju mycket snabbare då;)) men det blir ett ganska stort projekt då de bor en bit bort.

Men att springa i fatt henne går inte, då får man gillra en fälla och det går hon inte på. Det är i grunden en känslig hund som är ganska förarvek, så är det folk i närheten aktar hon sig.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

ÅH!! :D är det en setter?
Gillar hon något mer än jakt? Godis leksak? Om matte/husse springer åt motsatt håll då?
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Haha, nästan en setter;) Så liten ras i Sverige att jag inte vill skriva ut det så det kommer upp på google, men liknande setter i mycket, fast kanske mer som mina, allroundare.

Gillar godis. Vi försökte köra nej/stoppsignal med boll, men det funkade inte riktigt då hon inte är bollfrälst. Inte särskilt leksaksintresserad. Kvittar om de springer, de existerar inte i den stunden.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Kanske bara fokusera på något annat och inte ha henne lös ett tag? Gå tillbaka o träna lite mer dressyr.. jag vet inte faktiskt. Svårt o säga när man inte ser hunden "in action"

Är det främst fågel de ska jaga med henne? Man får ju göra lite skillnad på rastning/promenader o jakt också.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Kan ni prova "elda upp" en leksak för henne? Så att den blir så attraktiv att hon inte kan låta bli den när hon får en möjlighet att ta den?

Genom att hålla den lite hemlig först och sen låta henne leka med den korta och avsluta när det är som roligast. Det kräver ju lite jobb, men kanske kan funka?
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Ursäkta mej, men för mej är det rent trams att man skulle "förstöra jaktlusten" på en stående fågelhund genom att förklara att det är totalförbjudet att följa spårlöpor av vilt!!

Jag som mest jagat i fjällen ser klövvilts-renhet som ett grundkrav på en stående/apporterande-hund som skall användas i praktisk jakt!

Nu har jag mest jagat med de tyska stående fågelhundarna, men dessa har från tidig ålder fått lära sej att jaga gör vi NÄR jag säger det, DÄR jag vill och det DJURSLAG jag bestämmer! Att dra på spår, jaga skator, ställa katten osv är inte acceptabelt. Trots eller tackvare dessa regler har hundarna jagat mycket fint och fungerat på både fjället - vissa år bland massor av ren - och på fält!

En jakthund med bra drifter blir bara bättre/tryggare/stadigare om vi hjälper den förstå VAD det är den skall göra!

/Swat
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Visst, men HUR förbjuder du hunden som redan lärt sig? Som redan drar? För mig är det lika självklart, men det gör ju inte det lättare att träna. Mina hundar får inte heller jaga när de själva tycker, det hade begränsat mig alldeles för mycket.

Som jag har förstått det är det mer resonemanget att man ska gömma sig eller "håll hunden inom 20 meter" som ägarna blivit avrådda från. Och det kan jag förstå. Nu är kruxet att om hunden kallas in varje gång den passerar 20 meter blir det en jäkla massa tjat om hit och kom, även om hunden faktiskt kommer.

Nu är ju detta dessutom en sjukt snabb hund, som reagerar på 0,2 sekunder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Hm det är lite annorlunda med en jakthund det kan jag hålla med om, vi har ju ingen ren fågelhund utan en som ska jaga "allt". Men det jag har gjort är att jobba i en starkt "stopp" komando, det tar lite tid att få det att fungera och kräver en hel del jobb.
Men vi har även gjort det väldigt tydligt när det är jakt tillåten, dvs med GPS halsband och jaktklädda förare.

Men sen gäller det även som förare att vara otroligt alert, jag ser på våran när han spänner sig innan han börjar spåra och bryter redan vid spänningen i kroppen. Vet jag med mig att jag helt enkelt inte har det fokuset, ja då blir det koppelpromenad den dagen.

Men i och med att hunden inte ska jaga något annat än fågel så skulle jag nog även ta den i koppel/lina, visar den intresse för spårlöpor så skulle jag säga ett skarpt NEJ, (vilket dock kräver att nej komandor är intränat ;) )
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Läggs det spår till henne någon gång? Det kanske kan få bort driften att spåra på egen tass? Man kanske då även kan träna inkallning i de spåren?

Jag vet inte hur det fungerar med alla dessa jakthundar men så hade jag gjort om min hund dragit på spår :D
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Skvallerträna där belöningen sedan kan vara ett varsågod på att spåra? Så vitt jag har förstått det kan man använda skvallerträning när hunden spåra genom att klicka när hunden får upp ett spår, det sätter inte ett förbud för att spåra men då kanske inte hunden spårar på egen hand.

Bara så här snabba morgontankar men rätta mig om jag tänker helknasigt :P
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Jag skulle jaktberika utifrån rasen, förutom att göra inkallningen bättre. Tänker lite som du själv skriver, klart det borde gå att träna.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

De har nog tänkt jaga mer än fågel. Men man brukar säga att man ska bli "klar" med fågelarbetet innan man börjar på annat, vilket ju inte denna hunden är på något vis.

Sussilo: Det spåras frekvent med hunden. Jag har inte sett det, men hon är såklart en naturbegåvning;)

Eohild: Det är väldigt självbelönande att dra efter löpor, även om hon inte hittar viltet, så jag tror det blir svårt. Är hunden inom "lydnadsradien" drar hon ändå inte, då kan det ju funka, fast då funkar visselpipan (=godis) också. Problemet som jag ser det är när hunden är 50 meter iväg.
Och då är det ju enkelt att säga att hunden inte bör vara 50 meter iväg, men det måste ju gå att träna hunden så att den fattar att husse/matte kan få tag på den trots att den är en bit ifrån... Fattar plötsligt varför elhalsband har varit så poppis:crazy:

Blandrastik: Vilken typ av jaktberikning tänker du på? Hunden tränas för fält ganska frekvent, iaf en gång i veckan. Apporteringstränas ett par gånger i veckan, spårar en gång i veckan iaf. Sen då lite allmänlydnadsträning.
Det skumma i detta är att jag tycker att hunden är väldigt bra tränad, hon är uppmärksam, tycker allt är skitkul och väldigt ambitiös. Ägarna vill skylla lite på könsmognaden, men jag tror snarare att de har släppt henne lite för långt. Det visar sig nu svårt att ta tillbaka det som de har släppt på...
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Päskans lång könsmognad då:D Fast visst, en mognadsgrej kan de vara.

Fast jag jobbar med en jämte just nu som ställer kossor istället för att jaga älg. Så här har vi gjort med den:

Superkorta blodspår med älgblod i kossehage, halv j*vla älg i spårslut och husse som beter sig som julafton. Det är jag och inte husse som lagt spåret.
Vidare med korta spår i skogen, fortfarande viktigt med just älgblod, sen har jag tagit en handduk som jag gnuggat en kossa med och lagt i vind vid sidan av spåret, så det har varit lätt att se om hunden ens "tänker" åt handduken. Då har det räckt att morra åt hunden att den ska sköta sig.

Husse hann skjuta två älgar för hunden i år.

Jag menar att man borde kunna tänka liknande med den här jycken, styra in på rätt sätt liksom.

För ett halv år sedan träffade jag en vosteh som jagade allt mellan himmel och plättar och gav matte gråa hår. Det var tal om avlivning, det är en fantastisk narkotikahund idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Det finns ju även halsband som piper. Är det en känslig hund kanske det kan vara något? Pipet låter rätt markant och kan vara tillräckligt för att hunden ska hajja till och man får millisekund på sig att kalla in. Sen är det ju överlag svårt att få in en hund som roar sig 50 bort.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Ett sadant halsband kan man da "condition" hunden till att komma nar det piper.

Lat hunden ha halsbandet pa (bade inne och ute och ta pa och av flera ganger om dagen) i ett par veckor innan det ens funderas pa att anvandas. Jag skulle ocksa 'condition' hunden som med en clicker for signalen innan jag provar ute (medan jag haller i halsbandet). Dessutom skulle jag till en borjan se till att ha hunden nara nar jag borjade anvanda halsbandet pa hunden.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Aha jag missförstod dig! Men det kan nog stämma att ägarna har släppt iväg det lite långt, vi fick en h*lv*te med våran när han var halt, dels före operationen och dels efter när vi inte riktigt vågade hålla efter honom med rädsla att han skulle röra sig för fort, halka till osv. Det tog ett tag att få tillbaka honom till det han var innan vi upptäckte hältan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min hane har börjat bli vuxen eller så har han bara landat (omplacering). Tidigare har han oftast hållit sig i närhet även om han inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 107
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 184
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp