Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Jag hade tagit bilen och åkt ut och letat efter rådjur på fälten! När jag hittat dem så skulle jag hålla koll på dem och exakt var de gick. Sedan hade jag tagit med hunden och promenerat så att jag kommer passera i 45-90 grader över spåren. Helst med lös hund om möjligt! (Rådjuren måste dock ha gått undan så långt att risken för närkontakt är minimal!) Om hunden visar intresse för spåret så hade jag med rösten påtalat mitt ogillande och kanske även kopplat hunden och promenerat fram och tillbaka över spåret några ggr för att förtydliga min åsikt.
Om hunden skulle dra efter spårlöpan då djä*lar! Då hade jag gormandes sprungit efter och när jag kommer ikapp/möter upp hunden så hade jag läxat upp den ordentligt! Sedan hade jag krävt extrem uppmärksamhet och behållit trycket på hunden och gjort både inallningar och stadgeövningar med endast måttlig uppskattning från min sida även när hunden anstränger sej.
När jag känner att hunden förstått allvaret i det hela först då börjar jag att "tina upp". Innan promenaden är slut är jag dock glad igen och ser till att vi avslutar med positiva övningar - dock utan externa belöningar! Jag vill bygga detta på vår sociala relation inte på tillgången på leksaker/bollar/godis.

När jag lastat hunden i bilen hade jag kört iväg och letat nya rådjurs spår att träna på!

/Swat
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Fast då får du ju problem den dag du får stadga i fågelarbetet och ska gå över till klövvilt, helt plötsligt har du en hund som inte törs söka ut i spåret som den ska.

Det är som sagt en avvägningsfråga hur hårt man ska säga ifrån beroende på typ av hund. Med våran som jag har jobbat medvetet med från början så kan jag säga nej till en spårlöpa, han släpper den och kan sedan dagen efter gå ut på jakt och verkligen jobba med olika spårlöpor. Men där har vi som sagt jobbat med att vara tydliga när det är tillåtet och när det är förbjudet.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Jag är lite inne på samma spår som Snurrfian där...

Jag ser ju vad det gjorde med min mellanhund. Hon fick f*n i mig inte gå efter någonting som unghund, jag var stenhård. Ja, så fick jag en hund som blomstrade vd 7-8 års ålder. Nu har väl iofs denna hunden mer driv än vad min har, men risken finns ju ändå på något vis.

Men alternativet finns ju att testa och se hur mycket tryck hunden klarar så att säga.

Kan ju säga som motvikt att när vi gick prov, fält i unghundklass, för någon månad sedan, menade domaren att det var en fördel om unga hundar visade starkt intresse för vilt. Unghundarna ströks inte när de drog efter hare/fågel, eftersom han menade att det var sunt att de visade starkt intresse och att man inte bör ha "plockat ner" dem vid den åldern.
Själv tycker jag att det är lite farligt att släppa dem vind för våg, men har varit lite mer fri med min unghund som är en likadan guttaperka som tiken i tråden, men inte upptäckt skogens alla lockelser riktigt än.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Kan man inte lära in att enda gången hunden får gå på spårlöpor är när pejlen är på?

Alternativt att när du har ett visst halsband/koppel så är det big no no att dra på spårlöpor men med all annan utrustning okey?

Jag lärde omedvetet in på min ena när det ska tränas lydnad, för jag använde alltid ett visst koppel och halsband då som jag aldrig använde annars, vid något tillfälle.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Vet inte om det var riktat till mig också?

I min väns fall, och mitt, använder vi inte pejlar... Jag har typ flärphalsband när vi jagar klövvilt, det har vi ju inte i vanliga fall. En sak jag märkt med mina vuxna hundar är att jag inte bör gå vanliga promenader där vi brukar jaga, så det gör jag inte. Det området är starkt förknippat med jakt för dem.

Men nu är ju detta en ung hund, de har egen skog/mark där de både jagar och promenerar - så att köra samma tanke som jag gör är ju svårt där.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Nu blir det ett lite blandat svar till både lady_vip och aslan... ;)

Vi har jobbat in att pejl och bössa betyder jakt, eller ja Orvar får på sig pejlhalsbandet och sen är han helt fokuserad. ;) Och vi går på samma områden som vi jagar, eftersom vi bor och jagar på samma ställen, eller ja jaktområdet är större än vad jag brukar promenera på, men på det stora hela. ;)

Men fortfarande så är det en avvägningsfråga om hur man säger ifrån, beroende på hund. Och det är svårt att börja om med en 18 mån hund som man dessutom inte riktigt än vill låta gå på spårlöpor men vill i framtiden.

Som vi gjorde med våran så hade vi visserligen ingen gps i början, (lite för mycket på en liten varlp) men markerade istället med jaktkläder, satte oss i skogen och gav komandot "sök ut" som riktigt liten höll han sig nära men ju äldre han blev så sökte han ut längre. Samtidigt så när vi var på promenader så visade han visst intresse för spårlöpor även där, och då kommendera vi istället "häråt" och gick åt andra hållet. Alltså var det inget förbjudet med spårlöpan men vi skulle inte titta närmaren på den just nu.
Men sånt är betydligt lättare att lära in med en liten valp som vill hålla sig i närheten och inte har självbelönat sig med att dra. Och det kräver att man är uppmärksam hela tiden och aldrig släpper iväg.

Sen har jag absolut haft fördel av att ha stora sandtag där jag kan ha överblick att det inte är några djur innan jag släpper och att spåra i sand är rätt svårt, i skog och gräs sätter sig spårlöpan bättre, däremot blodspår lägger sig bra i sand. Så perioder där han har varit lite ifrågasättande så har vi jobbat på sådana ytor där han helt enkelt har det lättare och roligare genom att följa mig istället för att dra på något.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Släpper ni era stående fågelhundar lösa efter klövvilt? Alltså som drivande?

Om man inte vill "sabba" intresset för hundens självständiga vilt-spårande så måste man ju i alla fall kunna köra inkallningar med störning, eller?
Där man struntar i om störningen är lekande hundkompisar, grannens katt eller en spårlöpa!

När vi jagat - dock endast fågel - så har ju hundarna sina "västar" på vilket gjort att jag kan motionera dem lösa utan att de okynnes-jagar när de är "nakna" ;)

Utöver fågeljakten så har hundarna fått göra eftersök - på både klövvilt, gris och räv - och så klart använts för apportering av allt från fågel till räv till bäver, men vi har aldrig släppt dem för att driva själva. Spåratbetet i sele har dock inte varit några konstigheter trots totalförbud mot "eget arbete" i spårlöpor under rastningar.
 
Sv: Hund som sticker - men vill inte pajja jaktlusten

Ja, jag har mina som stötande också. Vissa skäller tillochmed vid viltkontakt och det anses helt okej inom min ras.

Helt med på din inkallningslinje:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min hane har börjat bli vuxen eller så har han bara landat (omplacering). Tidigare har han oftast hållit sig i närhet även om han inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp