Hund som stör nattsömn...

Hunden kontrollerar TS med sitt beteende så att TS är helt sönderstressad. Vad skulle du kalla detta?

Vad är ditt tips till TS?

Hundar har ingen agenda på det sättet du menar, det här du skriver tex:

När hunden inte får bestämma, så protesterar den. (Vilket också märks på att hunden agerar och TS reagerar. Hunden styr hur TS beter sig)

Det stämmer inte att hunden vill bestämma, den vill ha kontakt, men syftet är inte styra sin matte.

Mitt tips är som jag skrivit att bestämt tala om att det inte är OK att skälla och gnälla på natten.
 
Nej, inte krångla till det! Mycket närhet, gos och aktivitet på dagen är bra. Gör inte problem av något som inte är ett problem. 😊
Fast varför skulle inte det vara en viktigt aspekt att titta närmre på? Inte sagt att det är så i TS fall men om hunden tillåts sitta som fastklistrad på dig hela dagarna för att sen till natten få en dörr i ansiktet är det ju inte ett dugg konstigt om hunden blir förvirrad?
 
Fast varför skulle inte det vara en viktigt aspekt att titta närmre på? Inte sagt att det är så i TS fall men om hunden tillåts sitta som fastklistrad på dig hela dagarna för att sen till natten få en dörr i ansiktet är det ju inte ett dugg konstigt om hunden blir förvirrad?

Det tillåts hon inte, jag är så ofysisk av mig så jag istället får dåligt samvete för min hund som nog eg vill vara nära. Men vi har lärt oss att det behövs inte. Vi myser lite ibland och sen ligger hon i andra delen av soffan...
 
Det beror nog lite på varför hunden gnäller/skäller och vilken personlighet hunden har. Vi har ett gnällmonster här hemma och det fungerar inte långsiktigt att tysta henne genom att säga till/skälla. Hon blir tyst i 10-15 min sen är hon igång och gnäller igen. Funkar det att säga till hunden 1-2 ggr för att då bukt med problemet är det ju bra, men att behöva gorma på hunden varje natt resten av livet är ingen hållbar lösning.

Ibland är hundens upplevda obehag (som orsakar gnällandet) en större motivation att gnälla än motivationen att vara tyst för att människan inte ska skälla.

Om gnällandet dessutom beror på separationsångest så är skällandet snarare en bekräftelse på beteendet. Hunden gnäller för att den känner sig ensam och övergiven, ägaren skäller/säger till och hunden får feedback på att den inte alls är övergiven utan att ägaren faktiskt är där bakom dörren och kan då somna om igen, tills den känner sig ensam nästa gång och gnäller för att få uppmärksamhet av ägaren och försäkra sig om att h*n inte har försvunnit för alltid. Ibland spelar det ingen roll för hunden om uppmärksamheten är negativ eller positiv, bara det är uppmärksamhet.

Fast jag tänker att om det nu har gått flera veckor med att vänta ut (eller missförstod jag?) så kanske det är mer effektivt att faktiskt säga till?

Min hane har av någon anledning börjat tjuta i bilen när man stannar/ska ta ut honom. Inte gjort tidigare och jag märker själv att han varvar upp sig själv med sina ljud. Har försökt säga till honom utan framgång :cautious:

Så håller jag på att flytta nu och han och schäfertiken satt i framsätet i skåpbilen medans vi bar in möbler. Och han gnällde konstant i typ 2 h. Tillslut fick jag nog, hämtade en sprayflaska och sprayar till honom i ansiktet samtidigt som jag sa "tyst!". Särskilt pedagogiskt? Nej :angel: men han gick och la sig efter det och behövde bara en påminnelse sen (den gången, inte åkt mer bil än). Han var så uppspelt så han satt och skakade av förväntan. Efter tillsägelsen så var han mycket lugnare. Vissa hundar drar ju igång sig själva av sitt låtande och skapar ett problem som från början inte riktigt var där sas.

Nu säger jag inte att TS ska göra så. Jag kan väl tom känna som så att är hunden fortfarande så här stressad efter veckor av träning så hade jag nog tänkt att hunden kanske helt enkelt inte mår bra av att sova själv. Vissa hundar har ju större behov av närhet än andra. Men det är ju så jag hade resonerat.
Mnja. Så enkelt är det inte. Hon blir tyst men det varar inte för alltid. Sist smög jag fram till dörrn, slet upp och och vrålade åt henne (ja jag blir helt jävla vansinnig av sömnbrist oavsett det är grannarna eller hunden :o). Då blev hon ju lite överraskad och tyst av förskräckelsen. Men nog fan låter hon nästa natt ändå.

Peppar peppar men inatt har hon varit tyst, så jag fått sova rekordartade 6 tim. Wow. Det händer emellanåt men tyvärr för sällan.

Om jag hade varit du så hade jag nog pratat med en läkare om sömnmedicin, tagit TIDIGT på kvällen och sen haft ordentliga hörselskydd osv på mig :D Och sen låtit hunden sova i sovrummet.

Sen kan jag tycka att på många hundar är det taskigare att ignorera dom i flera timmar så de stressar runt istället för att tydligt tala om vad jag vill att hunden gör.
 
Fast jag tänker att om det nu har gått flera veckor med att vänta ut (eller missförstod jag?) så kanske det är mer effektivt att faktiskt säga till?

Min hane har av någon anledning börjat tjuta i bilen när man stannar/ska ta ut honom. Inte gjort tidigare och jag märker själv att han varvar upp sig själv med sina ljud. Har försökt säga till honom utan framgång :cautious:

Så håller jag på att flytta nu och han och schäfertiken satt i framsätet i skåpbilen medans vi bar in möbler. Och han gnällde konstant i typ 2 h. Tillslut fick jag nog, hämtade en sprayflaska och sprayar till honom i ansiktet samtidigt som jag sa "tyst!". Särskilt pedagogiskt? Nej :angel: men han gick och la sig efter det och behövde bara en påminnelse sen (den gången, inte åkt mer bil än). Han var så uppspelt så han satt och skakade av förväntan. Efter tillsägelsen så var han mycket lugnare. Vissa hundar drar ju igång sig själva av sitt låtande och skapar ett problem som från början inte riktigt var där sas.

Nu säger jag inte att TS ska göra så. Jag kan väl tom känna som så att är hunden fortfarande så här stressad efter veckor av träning så hade jag nog tänkt att hunden kanske helt enkelt inte mår bra av att sova själv. Vissa hundar har ju större behov av närhet än andra. Men det är ju så jag hade resonerat.
Har inte sagt att det är något fel med att säga till, vill mest höja ett litet varningens finger för att bara för att det känns skönt för en själv att ryta i och få tyst på hunden en stund så är det inte säkert att det är den långsiktigt bästa lösningen för att bryta beteendet.

Vi har som sagt en gnällspik här hemma som gnäller igen efter 10 min om man säger åt henne. Min egen hund är mer som din, ju mer man låter honom gnälla desto mer jagar han upp sig själv. Om man däremot säger till att nu jävlar räcker det, så går han och lägger sig och så är det slutdiskuterat. Vid ett tillfälle nu i höstas när vi hade hundarna i hundgårdarna för att vi hade hantverkare hemma som sprang ut och in genom ytterdörren hela tiden så satte han igång att yla och skrika som en idiot för att han inte fick vara med och lägga sig i hantverkarnas jobb. Gjorde mitt bästa för att ignorera honom så länge jag kunde men till slut brast tålamodet och jag röt i så det säkert hördes till ICA-butiken inne i byn, "håll flabben!! Gå och lägg dig!!" Det var nästan så grannens mjölkkor gick in och la sig..... Efter det blev han knäpp tyst och gick och la sig och sa inte ett pip under resten av tiden som vi höll på och grejade vilket var ett par tre timmar till. Jag är all for it att säga ifrån ordentligt om det behövs och fungerar, men som sagt, det gäller att vara uppmärksam på var gränsen går mellan att vara envisare än hunden och att skapa en ond cirkel.

Förhoppningsvis så funkar det bra för TS att säga åt hunden ett par gånger rejält.
 
Har inte sagt att det är något fel med att säga till, vill mest höja ett litet varningens finger för att bara för att det känns skönt för en själv att ryta i och få tyst på hunden en stund så är det inte säkert att det är den långsiktigt bästa lösningen för att bryta beteendet.

Vi har som sagt en gnällspik här hemma som gnäller igen efter 10 min om man säger åt henne. Min egen hund är mer som din, ju mer man låter honom gnälla desto mer jagar han upp sig själv. Om man däremot säger till att nu jävlar räcker det, så går han och lägger sig och så är det slutdiskuterat. Vid ett tillfälle nu i höstas när vi hade hundarna i hundgårdarna för att vi hade hantverkare hemma som sprang ut och in genom ytterdörren hela tiden så satte han igång att yla och skrika som en idiot för att han inte fick vara med och lägga sig i hantverkarnas jobb. Gjorde mitt bästa för att ignorera honom så länge jag kunde men till slut brast tålamodet och jag röt i så det säkert hördes till ICA-butiken inne i byn, "håll flabben!! Gå och lägg dig!!" Det var nästan så grannens mjölkkor gick in och la sig..... Efter det blev han knäpp tyst och gick och la sig och sa inte ett pip under resten av tiden som vi höll på och grejade vilket var ett par tre timmar till. Jag är all for it att säga ifrån ordentligt om det behövs och fungerar, men som sagt, det gäller att vara uppmärksam på var gränsen går mellan att vara envisare än hunden och att skapa en ond cirkel.

Förhoppningsvis så funkar det bra för TS att säga åt hunden ett par gånger rejält.

Hahaha kan se det framför mig :D Då är jag helt med dig!
 
Fast jag tänker att om det nu har gått flera veckor med att vänta ut (eller missförstod jag?) så kanske det är mer effektivt att faktiskt säga till?

/.../

Sen kan jag tycka att på många hundar är det taskigare att ignorera dom i flera timmar så de stressar runt istället för att tydligt tala om vad jag vill att hunden gör.

Det rör sig om en period på 2-3 veckor som hon sovit i vardagsrummet.

Jag tycker inte att hon är den som stressar upp sig själv av pipandet. Men hon har mkt nära till just pip, ofta stannar det tackolov vid pip och blir inte skällande. Men det är olika. Nu har hon faktiskt varit tyst i 2 nätter, men jag har också gått upp kl 5 och när det är så pass tidigt behöver hon sällan börja om ifall hon får nån pipattack vid 2-3 eftersom jag ändå ska upp. Hade jag varit ledig och velat ha en sovmorgon hade hon mest troligt väckt mig igen vid 6-7.
 
Om hon får vara i sovrummet, men du stänger in henne i en hage? Så hon ser dig men kan inte hälsa på dig. Skulle hon vara nöjdare då? Skulle du kunna få en ok sömn då?
 
Om hon får vara i sovrummet, men du stänger in henne i en hage? Så hon ser dig men kan inte hälsa på dig. Skulle hon vara nöjdare då? Skulle du kunna få en ok sömn då?

Det tror jag inte. Hon vaknar ju och skakar på sig ändå. Och börjar förmodligen pipa om hon inte kan gå på en tur runt sängen.
 
Gosigare bädd? Du försöker att planera in mer sömn i ditt liv? Träna vovvens hjärna kvällstid så hon däckar? Ändra vovves ättider så hon får paltkoma på natten eller inte är mätt?
 
Gosigare bädd? Du försöker att planera in mer sömn i ditt liv? Träna vovvens hjärna kvällstid så hon däckar? Ändra vovves ättider så hon får paltkoma på natten eller inte är mätt?

Jag har olika bäddar, den hon gillar bäst är en sån hon kan krypa in i typ som en sovsäck. Med extrafilt. Hon har även en öppen mjuk korg medkudde och filtar. Oftast ligger hon på soffan på kvällen men i sovsäcken när jag går upp.

Planera in mer sömn har nog ingen betydelse, jag är ju i sängen men sover inte. Det går i perioder, ibland sover jag bra och ibland inte.

Ska börja köra lite NW på kvällen och se om det blir nån skillnad :)

Hon äter 3-4 ggr per dag pga magproblem. Och äter kortison så hon är lite tjock och får inte äta så mkt. Fin avvägning mellan att dela upp givan på flera mål och att se till att hon kan äta stor portion...
 
Har du funderat på att söka annat arbete som inte innebär skiftjobb? Inte pga din hund utan mer pga din sömnproblem. Har man svårt att sova ordentligt nattetid är det ännu svårare att sova dagtid.

Aldrig i mitt liv. Detta är det enda sättet för mig att orka jobba heltid, och tjäna bra pengar. Alla behöver jobba heltid för att ha råd att leva, och detta är min kompromiss, antingen lägger en alla timmar mån-fre 7-16 och har aldrig nåt liv, eller så jobbar en klumpvis och orkar leva åtminstone ibland... Jag har långa lediga perioder och jag har kortare veckorarbetstid samt att ob-tilläggen finansierar mitt hästägande så att resten av lönen kan läggas på annat. Skulle aldrig för mitt liv byta ut det. Jag jobbar dagtid en period av året och jag är aldrig så heltidsdeprimerad, urlakad och suicidal som den perioden. Det säger allt för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 851
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 227
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 981
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 594
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp