Hund som tar katter (och andra hundar)

Mli

Trådstartare
Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully.
Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men då hade den ena en kortisonbehandling som satte stopp för op. Fick ny op-tid 3,5 månad senare men då gick den ena in i löp två dagarna innan.. summan av detta är alltså att vi inte kunde kastrera innan könsmognad och ta bort en riskfaktor för bråk mellan dem.

Den ena tiken, korsningen A, har ett intensivt beteende medans den andra, H, är mer soffpotatis. A har i ett spänt läge bitit ihjäl en av våra katter. Och efter lite smågruff mellan hundarna har hon nu blivit extremt känslig för triggers från H och attackerar för att döda. Det kan vara allt från häftiga rörelser, att hon kommer för nära, etc. H visar att hon inte vill bråka ”viker ner sig”, men så fort hon vänder bort blicken attackerar A.
Sista gångerna hemma (de lyckades smita in till varandra) så slogs de så det inte gick att gå emellan och bryta. Vi fick vara tre som hjälptes åt, men A vägrade släppa taget. H blev ordentligt skadad.

A flyttade då hem till en vän till familjen. Där fungerade hon utmärkt med deras hanvalp, men har nu börjat titta på katterna och har nu tagit ihjäl en. Så där kan hon inte bo, de har flera katter.

Så nu står jag med funderingar på hur mycket en kastration hade hjälpt i detta läge. Hade det kunnat göra henne mindre våldsbenägen?
Att omplacera till ett nytt okänt hem känns inte aktuellt. Eller är det bästa för alla att avliva?
 
Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully.
Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men då hade den ena en kortisonbehandling som satte stopp för op. Fick ny op-tid 3,5 månad senare men då gick den ena in i löp två dagarna innan.. summan av detta är alltså att vi inte kunde kastrera innan könsmognad och ta bort en riskfaktor för bråk mellan dem.

Den ena tiken, korsningen A, har ett intensivt beteende medans den andra, H, är mer soffpotatis. A har i ett spänt läge bitit ihjäl en av våra katter. Och efter lite smågruff mellan hundarna har hon nu blivit extremt känslig för triggers från H och attackerar för att döda. Det kan vara allt från häftiga rörelser, att hon kommer för nära, etc. H visar att hon inte vill bråka ”viker ner sig”, men så fort hon vänder bort blicken attackerar A.
Sista gångerna hemma (de lyckades smita in till varandra) så slogs de så det inte gick att gå emellan och bryta. Vi fick vara tre som hjälptes åt, men A vägrade släppa taget. H blev ordentligt skadad.

A flyttade då hem till en vän till familjen. Där fungerade hon utmärkt med deras hanvalp, men har nu börjat titta på katterna och har nu tagit ihjäl en. Så där kan hon inte bo, de har flera katter.

Så nu står jag med funderingar på hur mycket en kastration hade hjälpt i detta läge. Hade det kunnat göra henne mindre våldsbenägen?
Att omplacera till ett nytt okänt hem känns inte aktuellt. Eller är det bästa för alla att avliva?
Kastrering lär inte hjälpa, ffa inte mot att hon tar katter. Eftersom hon lyckats döda katter är det nog svårt att få henne att sluta, så det enklaste är ju att ha henne i en miljö utan katter.

Om hunden är trevlig i övrigt hade jag försökt omplacera den till någon som inte har smådjur. Bara för att den ryker ihop med hunden den bor med nu betyder ju inte att den inte funkar med nån hund.
Det är ju två helt naturliga beteenden den håller på med..
 
Hur många katter (och snart hundar) tycker du ska förlora livet? Fy fan rent ut sagt.

Jag håller med. Målet var såklart noll redan innan.

Men en hund som går superbra med alla hundar och katter som plötsligt triggas av något, för att sen återgå till att vara kompis med allt och alla tills nästa trigger, kanske kan bli hjälpt av något annat än avlivning för att sluta beteendet?

Jag är inte främmande avlivning, och kommer inte sätta henne i en situation där hon kan skada någon igen. Det är därför jag inte känner mig bekväm heller med omplacering.
 
Hur tänkte ni när ni omplacerade den till ett hem med katter när den redan dödat en katt?!!

Rent krasst, avliva. Den är aggressiv och villig att döda. Ingen annan hund eller katt ska behöva utsättas för den igen. Ja, en mycket erfaren hundmänniska van vid rastypen och aggression av det slaget skulle kunna ge den ett bra liv om personen inte redan har några djur och bor så att de inte möter så många andra. Men sannolikheten att hitta en sån person som dessutom aldrig gör ett misstag så att hunden kommer åt att skada/döda igen är mycket liten för att inte säga obefintlig. De flesta människor är inte erfarna och duktiga nog alt lever inte ett liv där en sån hund passar in. Avliva. För hundens skull, för er andra hunds skull och de som i framtiden kan råka ut för hunden.
 
Hur tänkte ni när ni omplacerade den till ett hem med katter när den redan dödat en katt?!!

Rent krasst, avliva. Den är aggressiv och villig att döda. Ingen annan hund eller katt ska behöva utsättas för den igen. Ja, en mycket erfaren hundmänniska van vid rastypen och aggression av det slaget skulle kunna ge den ett bra liv om personen inte redan har några djur och bor så att de inte möter så många andra. Men sannolikheten att hitta en sån person som aldrig gör ett misstag så att hunden kommer åt att skada/döda igen är mycket liten. De flesta människor är inte erfarna och duktiga nog alt lever inte ett liv där en sån hund passar in. Avliva.
Att det är en hund som har mycket jaktlust och inte gillar en jämnårig tik gör den knappast till något form av monster? Den kan ju vara hur trevlig som helst i övrigt - den tycks ju funka med hanvalpen tex.
 
Hur tänkte ni när ni omplacerade den till ett hem med katter när den redan dödat en katt?!!

Rent krasst, avliva. Den är aggressiv och villig att döda. Ingen annan hund eller katt ska behöva utsättas för den igen. Ja, en mycket erfaren hundmänniska van vid rastypen och aggression av det slaget skulle kunna ge den ett bra liv om personen inte redan har några djur och bor så att de inte möter så många andra. Men sannolikheten att hitta en sån person som aldrig gör ett misstag så att hunden kommer åt att skada/döda igen är mycket liten. De flesta människor är inte erfarna och duktiga nog alt lever inte ett liv där en sån hund passar in. Avliva.

Hunden har fungerat perfekt varje dag med katter, det var vid ett spänt tillfälle som hon tog vår katt. De slogs om en råtta katten tagit och bar på. Därför hade jag ingen anledning att tro att det skulle hända igen.
 
inte säkert den gör det, men utifrån beskrivningen, så verkar hunden ha lätt att ta till tänderna. Själv skulle jag ju inte känna mig trygg att ha en så "skarp" hund i min omgivning.

Jag håller med! Mitt barn hade inte fått vara nära en sån hund! En hund som funkar med hundar och katter utan problem i perioder för att sen bli triggad och gå in i döda-läge. En sån hund hade jag inte velat vara i närheten av själv heller. Eftersom det är nåt helt annat än en hund som stark jaktinstinkt som i alla lägen jagar katter. Det känns mer sunt mentalt att t.ex. en hund av jaktras har så stark jaktinstinkt att den inte kan bo med katt. Än en hund som funkar med hund/katt utan problem tills en trigger kommer och den går in för att döda. Det är inte normal jaktinstinkt. Det är nåt helt annat!
 
Hunden har fungerat perfekt varje dag med katter, det var vid ett spänt tillfälle som hon tog vår katt. De slogs om en råtta katten tagit och bar på. Därför hade jag ingen anledning att tro att det skulle hända igen.

Fast det gör den bara mer lömsk och opålitlig i mina ögon än en hund som aldrig kan umgås med katter p.g.a. stark jaktinstinkt.
 
Jag håller med! Mitt barn hade inte fått vara nära en sån hund! En hund som funkar med hundar och katter utan problem i perioder för att sen bli triggad och gå in i döda-läge. En sån hund hade jag inte velat vara i närheten av själv heller. Eftersom det är nåt helt annat än en hund som stark jaktinstinkt som i alla lägen jagar katter. Det känns mer sunt mentalt att t.ex. en hund av jaktras har så stark jaktinstinkt att den inte kan bo med katt. Än en hund som funkar med hund/katt utan problem tills en trigger kommer och den går in för att döda. Det är inte normal jaktinstinkt. Det är nåt helt annat!
Håller med, med stark jaktinstinkt tänker jag mer på min kompis afghaner som har svårt att låta bli att jaga sånt som springer för det är vad en afghan är avlad till, det här låter mer som (ännu) en tragedi som väntar på att hända.
 
Att det är en hund som har mycket jaktlust och inte gillar en jämnårig tik gör den knappast till något form av monster? Den kan ju vara hur trevlig som helst i övrigt - den tycks ju funka med hanvalpen tex.

Den kan ju funka med hanvalpen så länge den är valp och sen attackera när den inte längre ses som valp. En jag känner hade en valp som umgicks ibland med en vuxen hund som var knepig med andra hundar. Det gick jättebra tills den vuxna hunden en dag tyckte att valpen inte längre var en valp. Då attackerade den och bet rejält.
 
Skarp?
Att den dödar katter har inget med skärpa att göra och när måttet är rågat mellan två hundar så krävs det inte så mycket för att det ska smälla igen.
Fast ändå, jag skulle själv inte vilja ha den typ av hund, och inte heller skulle jag omplacerat den till någon som inte har stor erfarenhet av just detta bekymmer och rasens egenskaper.
Den kommer ju utgöra en stor risk för sin omgivning, just nu är det katter som gäller. Jaktlusten/kamplusten kan ju lika gärna triggas av något annat?
TS skriver ju själv att en plötsligt okänd trigger utlöser, men de vet inte vad triggern är eller vad som utlöser, Tickande bomb.
Finns säkert rätt personer för en sådan hund, men då får man som ägare vara klar och tydlig med vad det är man omplacerar.
 
Den kan ju funka med hanvalpen så länge den är valp och sen attackera när den inte längre ses som valp.

Men det finns ju gott om hundar som inte kan bo tillsammans med jämnåriga av samma kön? Det betyder sällan att de inte kan bo med någon annan hund alls. Just tikar kan vara redigt knepiga då de gärna slåss till döden, medan hanar med könsbunden aggressivitet ofta "bara" slåss.
 
Fast ändå, jag skulle själv inte vilja ha den typ av hund, och inte heller skulle jag omplacerat den till någon som inte har stor erfarenhet av just detta bekymmer och rasens egenskaper.
Den kommer ju utgöra en stor risk för sin omgivning, just nu är det katter som gäller. Jaktlusten/kamplusten kan ju lika gärna triggas av något annat?
TS skriver ju själv att en plötsligt okänd trigger utlöser, men de vet inte vad triggern är eller vad som utlöser, Tickande bomb.
Finns säkert rätt personer för en sådan hund, men då får man som ägare vara klar och tydlig med vad det är man omplacerar.
Det är ju massor med hundar som skulle döda allt småvilt de kunde om de bara fick chansen ?

Och den triggas ju av hunden den bor med, det är ju inget märkligt när de redan rykt ihop innan.

Jag vill inte heller ha den typen av hund eftersom jag vill ha bruksras men I min egen ras kan jag inte påstå att något av beteendena är superovanliga 🤷‍♀️
 
Men det finns ju gott om hundar som inte kan bo tillsammans med jämnåriga av samma kön? Det betyder sällan att de inte kan bo med någon annan hund alls. Just tikar kan vara redigt knepiga då de gärna slåss till döden, medan hanar med könsbunden aggressivitet ofta "bara" slåss.
Det märkte jag med mina två hanar vs kompis med två tikar som rök ihop, mina två liksom ”måttade” och vevade med tänderna i luften och verkade inte hugga ordentligt de gånger de rök ihop, som mest fick de nåt märke efter hörntanden och man var aldrig orolig att gå in och sära på dem. Nu tyckte vi det räckte för att dela på dem och det blev hemskt lugnt hemma, men kompisen fick ett ordentligt hugg när hon gick mellan sina tikar som rök ihop, de SLOGS.
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 246
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp