Hund som vokter eier

Jast87

Trådstartare
Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil.

Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd gammel Staff (engelsk) hanne. Ble fort mest knyttet til min samboer, han som mest ville ha hund, gikk turer mm. Alt har vært problemfritt til for ca 2 år siden, da var jeg gravid. Hund er vant med å ligge i sofa og seng. Ligger kvar i sengen med samboer om jeg står opp. Begynte med at han ikke ville bli med meg ut av sengen når ba om det. Har jo alltid pleid å bli med ut i stallen og gjøre sine behov. Endte med at han knurrer på meg når jeg ba han bli med så jeg sluttet med det. Sa selvfølgelig til min samboer at det ikke er ok, han må ta tak i det. Inget ble gjort.

Vi fikk barn. Hunden voktet litt og holdt kattene på avstand og fulgte veldig med på folk han ikke kjente så godt, men aldri noe problem.

Så begynte han å knurrer på både meg og sønnen når vi skulle tilbake opp i sengen når samboer og hund var kvar. Min samboer gjorde ingenting så jeg løser det ved å unngå situasjonen. Når det skjer ber samboer bare hunden om at gå ned.

Så her om dagen knurrer hund på meg fra sengen og jeg sier at nå er det nok. Samboer løser ved at hund ikke får sove med oss men ligge nede hvor vi har barngrind som sperrer trappa. I går sitter min sambo i stolen i vardagsrummet og ved et tilfelle når sønnen skal bort kommer hund i mellom som et lite utfall. Ikke med åpen munn eller noe, men truende. Min samboer ber han gå bort. Og det samme skjer nå i kveld. Jeg opplever hunden enda litt mer truende i kveld. Jeg tenker dette er fordi han nå er stengt ute fra soverommet og senga.

Nå er det for min del nok. Jeg stoler ikke så hunden og risikerer ikke mitt barn. Spørre min samboer hva han tenker, og svaret er vel at vi får gi bort hunden eller ta bort den. Må tillegge at vi venter barn nr 2 om 10 dager.

Noen som har noen tanker eller opplevelser av det samme. Jeg har ikke spesielt greie på hund, min samboer liker å tro at han har det. Men inget tyder på det. Borde man direkt ta bort hunden? Er det noe man kan trene bort? Er det verdt risken med barnen? Og kjennes jo ikke som min samboer kommer fikse det.

Beklager litt rotete innlegg, men rett ledsen just nu og arg på min tafatte samboer...
 
Jag är ingen hundexpert så jag kan inte säja vad som kan och bör göras åt hunden, men du och dina barn ska inte behöva ha ett sånt orosmoment i ert hem! Du ska ta hand om barnen och dej själv i första hand, och det ska vara prio ett för din man också, oavsett hur kär eller värdefull hunden är.
Lämna bort hunden omgående så att ni får det lugn ni behöver! Den kanske får det bra hos någon annan, eller mer troligt i hundhimlen.

Och lycka till med bebisen! :)
 
Er det noe man kan trene bort?

Generellt, ja. Exakt hur lätt eller svår er hund skulle vara att träna i den här frågan är ju omöjligt att säga, men allmänt är det inte ofta som det är ett jätteproblem. Om ägarna kan (med hjälp) och vill göra jobbet.

Men det är inte en situation där jag hade velat ge träningstips över internet, ska ni jobba med det så behöver ni en tränare irl.
(Och med "tränare" menar jag inte "någon som sett Millan på TV och minsann kan hund :grin:", utan en vettig, utbildad tränare som jobbar med positiv förstärkning!)

Borde man direkt ta bort hunden?

Baserat bara på din text här så ja. Antagligen. Det, eller hitta ett nytt hem åt honom. Jag får inte uppfattningen att varken tid, ork eller vilja att göra jobbet att träna hunden finns? Då tycker jag det är lika bra att utgå från det, helt enkelt.

Er det verdt risken med barnen?

Helt omöjligt att svara på! Å ena sidan varnar han (jättebra, snälla straffa inte det!), å andra sidan eskalerar det. Ingen kan svara på om det är värt risken här. En kunnig tränare kan IRL ge en uppskattning om vad risken faktiskt är, men i slutänden är det ju ni som får värdera den risken.

Og kjennes jo ikke som min samboer kommer fikse det.

Nej, helt klart inte. Är det inte gjort redan blir det inte gjort sedan.
Om ni vill behålla hunden är det hjälp som gäller.
 
Alltid koll hos veterinär innan avlivning så hunden är fysiskt frisk. det går att träna bort vaktbeteenden (som inte i sig är varken felaktiga är underliga beteenden).
Jag förstår dock om du känner dig osäker. Om så är fallet hade jag valt att omplacera hunden.
En hund som vaktar resurser är per definition varken farlig eller "dålig". Den är bara rädd om resurser.
I sig besvärande om man inte vet hur man ska hantera det. Men inget skäl till avlivning (enligt min mening).
 
Jag hade omplacerat hunden till någon utan barn.

Håller med ovanstående skribent, resurförsvar betyder inte att hunden är farlig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: MimmiNO
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp