Hund stannar hela tiden

Dillen

Trådstartare
Min unghund har den senaste tiden börjat med ett jobbigt beteende där hon ska stanna och titta på alla som går förbi, både hundar och människor. Har någon upplevt samma med sin hund och hur tränade ni bort det?
 
Det är en unghund, den kan behöva lite tid på sig att smälta och bearbeta intrycken. Låt den titta och fundera över vad som händer i världen.
Så länge den inte lägger sig till med ovanan att råstirra på förbipasserande hundar, det kan vara ett otyg att bli av med. Då skulle jag absolut bryta och distrahera.
 
Min hund gör detta med, oerhört frustrerande! Han lägger sig gärna ner och stirrar. Har provat skvallerträning, men har inte hittat nått som lockar mer än den andra hunden, ta omvägar för att slippa beteendet och därmed inte befästa det. Har inte heller än hittat nått bra att distrahera med. Det kan funka med en pinne ibland, ibland funkar vissa godis. Han fyller snart 3 år och har gjort detta i 1,5 år kanske och det är inte ett beteende vi vill att han ska ha men har inte hittat ett bra sätt att träna bort det på.
 
Min hund gör detta med, oerhört frustrerande! Han lägger sig gärna ner och stirrar. Har provat skvallerträning, men har inte hittat nått som lockar mer än den andra hunden, ta omvägar för att slippa beteendet och därmed inte befästa det. Har inte heller än hittat nått bra att distrahera med. Det kan funka med en pinne ibland, ibland funkar vissa godis. Han fyller snart 3 år och har gjort detta i 1,5 år kanske och det är inte ett beteende vi vill att han ska ha men har inte hittat ett bra sätt att träna bort det på.
Gillar hunden att jobba? Trick, lydnad etc?
När du missstänker att det drar ihop sig till tvärstopp - går det att göra övningar som gör promenaden roligare.Är du rolig?

Det verkar inte inte skitkul att vara hund på promenad?
 
Min hund gör detta med, oerhört frustrerande! Han lägger sig gärna ner och stirrar. Har provat skvallerträning, men har inte hittat nått som lockar mer än den andra hunden, ta omvägar för att slippa beteendet och därmed inte befästa det. Har inte heller än hittat nått bra att distrahera med. Det kan funka med en pinne ibland, ibland funkar vissa godis. Han fyller snart 3 år och har gjort detta i 1,5 år kanske och det är inte ett beteende vi vill att han ska ha men har inte hittat ett bra sätt att träna bort det på.
Om han stirrar låter det mer som ett hundmötesproblem än ett liggproblem, tänker jag. Så då skulle jag träna på hundmöten med skvallerträning och börja på så långt avstånd att han inte börjar stirra och lägger sig.
 
Gillar hunden att jobba? Trick, lydnad etc?
När du missstänker att det drar ihop sig till tvärstopp - går det att göra övningar som gör promenaden roligare.Är du rolig?

Det verkar inte inte skitkul att vara hund på promenad?
Erkänner att min rolighet går i perioder men jo, vi kör en del hoppa upp på saker och trick/lydnad överlag på promenaderna. Han gillar inte att jobba så värst, extremt lite will to please men kan anstränga sig för godis om han har lust.
 
Om han stirrar låter det mer som ett hundmötesproblem än ett liggproblem, tänker jag. Så då skulle jag träna på hundmöten med skvallerträning och börja på så långt avstånd att han inte börjar stirra och lägger sig.
Tror också det är hundmötet som är problemet. Det går i perioder, när han har allergiskov är det värre. Skvallerträning har funkat på så vis att han ser hunden, jag belönar, sen stirrar han på hunden igen, så jag har fastnat på steg 1. Nästa steg är väl att han ska fatta att han ska få belöning när han ser hunden och automatiskt komma till mig
 
Tror också det är hundmötet som är problemet. Det går i perioder, när han har allergiskov är det värre. Skvallerträning har funkat på så vis att han ser hunden, jag belönar, sen stirrar han på hunden igen, så jag har fastnat på steg 1. Nästa steg är väl att han ska fatta att han ska få belöning när han ser hunden och automatiskt komma till mig

Spring iväg/förbi med hunden direkt han fått belöning och belöna igen när ni kommit på lite bättre avstånd.

Så hade jag iaf gjort om hunden låser sig 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så länge den inte lägger sig till med ovanan att råstirra på förbipasserande hundar, det kan vara ett otyg att bli av med. Då skulle jag absolut bryta och distrahera.

Eller göra som en del (speciellt goldens) gör, lägger sig ner och vägrar gå vidare och gör så varje möte varje promenad. Nä, när jag går med hund ska den ignorera andra hundar. Den får lägga märke till dem men får inte fortsätta titta och definitivt inte stirra. Då tar jag fram en godisbit och ber den gå vid min sida och rikta uppmärksamheten på mig istället.
 
Tror också det är hundmötet som är problemet. Det går i perioder, när han har allergiskov är det värre. Skvallerträning har funkat på så vis att han ser hunden, jag belönar, sen stirrar han på hunden igen, så jag har fastnat på steg 1. Nästa steg är väl att han ska fatta att han ska få belöning när han ser hunden och automatiskt komma till mig

Varför berömmer du när han ser den andra hunden?

Jag tar fram en godisbit och ber hunden gå bredvid mig. Håller godiset i handen så att hunden kan känna lukten av det men inte ta det. Hunden får godiset när vi passerat. Under tiden ser jag till att min hund har sin uppmärksamhet på mig (godiset i min hand). Inget beröm kommer någonsin komma från mig för att min hund tittar på en annan hund.
 
Tror också det är hundmötet som är problemet. Det går i perioder, när han har allergiskov är det värre. Skvallerträning har funkat på så vis att han ser hunden, jag belönar, sen stirrar han på hunden igen, så jag har fastnat på steg 1. Nästa steg är väl att han ska fatta att han ska få belöning när han ser hunden och automatiskt komma till mig
Jag började med pekaleken/skvallerträning när min valp gjorde utfall mot bilar. Peka med nosen på bilen - belöningsord - belöning - peka - belöningsord - belöning - peka - belöningsord osv. Rätt snabbt fattade hon att det skulle komma godis när hon såg en bil så då vände hon huvudet mot mig för att få belöningen och blev mer koncentrerad på det än på bilen.

Jag tror fortfarande att du behöver börja på avstånd och se till att han inte möter annan hund t ex på trottoaren.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 499
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
12 721
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp