Hund tål inte ris/spannmål?

Lordofthestrings

Trådstartare
I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke.

Har en terv på ca halvåret som magen krånglar på och har gjort i ca en månad. Han har ätit magnussons junior som magen funkade fint på fram till för ungefär en månad sen (ett foder med spannmål i.) Han började dock äta sämre av det, åt inte upp sina portioner och jag tyckte mig känna att han blev lite tunnare. I samband med detta fick han nässelutslag. Veterinären trodde då inte att det berodde på foderallergi utan att han hade fått i sig något ute. Någon dag efter detta började han få diarré. Han fick överkokt ris och kyckling samt pro kolin, men diarrén liksom kom och gick lite. Då han fortfarande åt dåligt och att jag tänkte att det kanske är spannmål han reagerar på, bytte jag foder till Real exclusive. I detta foder är det alltså vom, nöt, gris och ris. Var lite tveksam på det här med riset men tänkte att det brukar ju användas som skonkost, så trodde inte att det skulle vara ett problem.

Bytte rakt av och magen blev bättre direkt. I typ en vecka. Sen fortsatte diarréerna att komma. Han har alltså aldrig kräkts, böjt sig sådär som att han har ont i magen, kliat sig mycket osv utan bara diarré ungefär varannan gång han gör ifrån sig. Jo, han har börjat åka kana på rumpan nu i ca en vecka, en gång om dagen. Jag har försökt hitta orsaken genom att köra uteslutningsmetoden på hans träningsgodisar och vara på honom direkt om han tuggar på något han hittar ute. Han har i typ 1,5 vecka fått diarsanyl och i flera dagar nu har det varit totalt stopp på allt ätbart utom färskfodret. Imorse såg det asbra ut men nu vid lunch så rann det ut igen. Jag fattar inte :( Samtidigt så har han gått upp i vikt och musklat på sig. Drar mig så mycket för att starta en allergiutredning och ge honom allergitorrisar, tycker färskfoder funkar skitbra annars. Kan det vara riset i maten som är problemet? Hade trott att det var att han inte pallar färskfoder om det inte var så att det började innan han fick det.

Har tänkt på om det kan vara typ giardia men det verkar inte vara så vanligt att de bara har diarré varannan gång då.
 
I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke.

Har en terv på ca halvåret som magen krånglar på och har gjort i ca en månad. Han har ätit magnussons junior som magen funkade fint på fram till för ungefär en månad sen (ett foder med spannmål i.) Han började dock äta sämre av det, åt inte upp sina portioner och jag tyckte mig känna att han blev lite tunnare. I samband med detta fick han nässelutslag. Veterinären trodde då inte att det berodde på foderallergi utan att han hade fått i sig något ute. Någon dag efter detta började han få diarré. Han fick överkokt ris och kyckling samt pro kolin, men diarrén liksom kom och gick lite. Då han fortfarande åt dåligt och att jag tänkte att det kanske är spannmål han reagerar på, bytte jag foder till Real exclusive. I detta foder är det alltså vom, nöt, gris och ris. Var lite tveksam på det här med riset men tänkte att det brukar ju användas som skonkost, så trodde inte att det skulle vara ett problem.

Bytte rakt av och magen blev bättre direkt. I typ en vecka. Sen fortsatte diarréerna att komma. Han har alltså aldrig kräkts, böjt sig sådär som att han har ont i magen, kliat sig mycket osv utan bara diarré ungefär varannan gång han gör ifrån sig. Jo, han har börjat åka kana på rumpan nu i ca en vecka, en gång om dagen. Jag har försökt hitta orsaken genom att köra uteslutningsmetoden på hans träningsgodisar och vara på honom direkt om han tuggar på något han hittar ute. Han har i typ 1,5 vecka fått diarsanyl och i flera dagar nu har det varit totalt stopp på allt ätbart utom färskfodret. Imorse såg det asbra ut men nu vid lunch så rann det ut igen. Jag fattar inte :( Samtidigt så har han gått upp i vikt och musklat på sig. Drar mig så mycket för att starta en allergiutredning och ge honom allergitorrisar, tycker färskfoder funkar skitbra annars. Kan det vara riset i maten som är problemet? Hade trott att det var att han inte pallar färskfoder om det inte var så att det började innan han fick det.

Har tänkt på om det kan vara typ giardia men det verkar inte vara så vanligt att de bara har diarré varannan gång då.

Köp ett kolla masken kit på apoteket eller be veterinären om att du vill ta ett avföringsprov, det bör egentligen vara det första man gör innan man byter foder eller gör andra undersökningar om inte hunden är akut sjuk så vill säga. Tycker det är underligt att veterinären inte börjar med att kolla avföringen.

Det kan ju även vara annan mask än Giardia så testa för det andra också. Giardia är svårt att veta dom exakta symptomen på då alla hundar reagerar olika på det, jag har det just nu hos min flock. Några hundar får diarré (bråttom ut) och då kommer det även en del slem i någon gång ibland. 2 hundar har inte visat symptom alls på att ha det, men hade förekomst av det tidigare i år. Ena hunden är dålig i magen, ( typ mos) till och från. Kan pendla ifrån gång till gång om han är bra eller dålig.

Så skicka/lämna in avförings prov och se till att det testas för lungmask, spolmask och Giardia mm. Innan du påbörjar en allergiutredning.

Hoppas det löser sig och att han inte har Giardia. (Jag har Giardia i min flock och hållit på att få bort det i 6mån nu.)
 
När du gjort som ovanstående tipsat om, med att utesluta mask, så skulle jag testa något annat foder. Real är ett hyfsat foder, men deras innehåll håller inte någon superkvalitet direkt. Kika på tex Nordic spannmålsfri eller Fodax vilt. Mush har också några bra foder, men är svindyra.
 
#2 Ska se till att det blir ett avföringsprov imorgon! Det verkar det ju som att det är möjligt att det är giardia/parasiter. Läste din tråd efter att jag postat det här och det låter ju tyvärr bekant, och skitjobbigt. Hoppas ni blir av med eländet snart!

#4 Nordic har tyvärr ingen återförsäljare här och känns sådär att vara beroende av en leveransbil varannan vecka för att få tag i Fodax. Fick Real rekommenderat och har ändå gillat hur han funkar på det, både i päls och massa trots magproblemet. Om det nu är så att han har parasiter dvs, om det utesluts kommer jag hitta något annat foder. Men jag förstår din tanke, finns foder jag nog skulle välja istället om det var hyfsat enkelt att få tag på. Mush kan jag få tag på men som sagt väldigt dyrt. Annars är det Pondus och VoH kvar att välja på, men som dagsläget är svårt för mig att få tag på.
 
Då kom provsvaret tillbaka, det var negativt.

Han har i en vecka fått äta hills id digestive care och fortiflora efter veterinärbesöket. Magen började må bättre nästan med en gång, ingen diarré alls. Så det känns ju som att det trots allt är maten som ställde till det för honom..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 829
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp