Hund tankar

Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade jobba med sin matte mera så han be hövde ha lugnare och så ❤️
Men iallafall så jag har tänkt VÄLDIGT mycket på om jag vill ha en egen hund. Och det är väldigt svårt för jag både vill det och inte.
Men M är inte så ung längre så jag kommer ju inte ha han föralltid 💔 Och han ska på års kontroll snart och då är jag jätte nervös att han ska vara sjuk eller nåt eller att han kanske inte mår bra. Men jag VET ju inte men bara är o rolig för det.
Och då om jag tänker i fram tiden när inte M finns kvar. Så egentligen så vill inte jag heller finnas kvar då. Men OM jag MÅSTE så vill jag på ett sätt ha en egen hund som jag skulle helst vilja att den blev assistans hund så den fick vara med på domflesta ställen och så. Men även ifall den inte skulle bli det så skulle den ju kunna vara en jätte bra hjälp och en kompis ändå ❤️
Men det som är ett problem är att jag får inte ha en valp här där jag bor. Utan att man kan få ha en hund om den är rums ren och ensam tränad och så. Och det är ju inte en valp. Och jag skulle inte vilja skaffa en vuxen utan jag vill ha den från den är valp.
Men då skulle jag isåfall be höva vänta tills att jag bor hemma och det kanske tar jätte lång tid. Eller så skulle den bo med mamma och pappa i början och då skulle det ju ändå inte bli som MIN hund.
Så ja jag vet inte vad jag skulle vilja. Så om nån har några tips eller å sikter eller nåt så får ni jätte gärna skriva det!
För jag vet verkligen inte hur jag vill. Eller jag skulle vilja ha en egen hund på ett sätt men jag vill inte svika M. Och jag vill egentligen inte leva i kanske 10-15 år till så då känns det som falskt att skaffa en hund. Men om jag tänker dom possitiva sakerna så är dom jätte stora men dom neggativa sakerna eller problemen är också stora så det är jätte svårt att veta.
 

Jag satt och räknade igenom mina hundar, 50% köpte jag som valp och 50% var omplaceringshundar. Omplaceringshundarna var inga adoptioner eller ”räddningar", utan hundar som måste byta hem då förra ägarna fått andra levnadsförhållanden. Om jag tänker efter så skulle jag i 2 av valpfallen bort köpa en äldre hund. Alla omplaceringar har varit lyckade, men där har jag vetat vad jag letat efter. Inte tagit första bästa utan ratat en del i väntan på att den som egenskaper jag ville ha skulle dyka upp.
Det är MINA tankar om valp/vuxen hund. En unghund på 5-6 månader skall vara rumsren och bör ha fått ett viss mått av ensamhetsträning. MINA tankar som sagt var. Och skall jag vara ärligt har det varit rätt skönt att slippa valpsäkra hela huset.
 
Jag förstår absolut att du skulle vilja ha hunden från den är valp! Valpar är ju jättegulliga och roliga, så det blir lite annorlunda mot en vuxen/äldre hund.

Men samtidigt tycker jag ibland man kan märka hundens personlighet bättre när den blivit lite äldre, och att det då är enklare att veta om man har "rätt kemi" med den. Och en del hundar bara kryper in i hjärtat på en, oavsett ålder. :heart Så om jag vore dig så skulle jag kanske fundera på att så småningom åka och titta på lite hundar, och bara känna efter om det är någon som det känns "rätt" med.

Jag skulle tro att en del seriösa uppfödare också kan erbjuda att ha valpen längre och ensamträna den samt få den rumsren, om man betalar lite extra. Så det kanske skulle vara en möjlighet?
 
Jag satt och räknade igenom mina hundar, 50% köpte jag som valp och 50% var omplaceringshundar. Omplaceringshundarna var inga adoptioner eller ”räddningar", utan hundar som måste byta hem då förra ägarna fått andra levnadsförhållanden. Om jag tänker efter så skulle jag i 2 av valpfallen bort köpa en äldre hund. Alla omplaceringar har varit lyckade, men där har jag vetat vad jag letat efter. Inte tagit första bästa utan ratat en del i väntan på att den som egenskaper jag ville ha skulle dyka upp.
Det är MINA tankar om valp/vuxen hund. En unghund på 5-6 månader skall vara rumsren och bör ha fått ett viss mått av ensamhetsträning. MINA tankar som sagt var. Och skall jag vara ärligt har det varit rätt skönt att slippa valpsäkra hela huset.
Ja alltså jag tycker inte att det är nåt fel att ha en om placerings hund utan såklart så kan dom också vara jätte bra hundar! Men det skulle inte kännas som rätt FÖR MIG bara plus så är det nästan o möjligt att hitta en vuxen hund som stämmer på allt hur den skulle vara.
Men 5-6 månader räknar jag som valp iallafall. Så den åldern ifall man köpte den från upp födaren och att det var en bra upp födare såklart så det skulle kanske vara en möjlig het. Men svårt att hitta ändå.
 
Jag förstår absolut att du skulle vilja ha hunden från den är valp! Valpar är ju jättegulliga och roliga, så det blir lite annorlunda mot en vuxen/äldre hund.

Men samtidigt tycker jag ibland man kan märka hundens personlighet bättre när den blivit lite äldre, och att det då är enklare att veta om man har "rätt kemi" med den. Och en del hundar bara kryper in i hjärtat på en, oavsett ålder. :heart Så om jag vore dig så skulle jag kanske fundera på att så småningom åka och titta på lite hundar, och bara känna efter om det är någon som det känns "rätt" med.

Jag skulle tro att en del seriösa uppfödare också kan erbjuda att ha valpen längre och ensamträna den samt få den rumsren, om man betalar lite extra. Så det kanske skulle vara en möjlighet?
Det är inte bara för valpar är gulliga som jag vill ha från en valp. Utan det är väldigt mycket träning som den kommer ha hela livet som man börjar när dom är unga. Plus så OM den inte skulle kunna bli assistans hund så har man iallafall haft den helatiden.
Och det är nästan o möjligt att hitta en vuxen hund i dom raserna som jag vill ha som har gjort alla tester och under sökningar och allt som dom måste för att bli assistans hund och är MAX 2 år. Utan det finns nästan inga såna hundar som säljs. Och då måste man ju ändå chansa så då är det ändå bättre att ha den från den är valp tycker JAG.
Och det finns somsagt nästan inga vuxna hundar alls som skulle passa som säljs så det går inte att bara åka och kolla på dom liksom.
Men ja om det skulle gå så kanske man skulle kunna ha att den fick vara kvar lite hos upp födaren iallafall om det skulle funka. Men det kanske inte är såmånga som skulle vilja det och att dom kunde börja träna den med allt som den skulle be höva lära sig.
 
Nej jag förstår det. Men om du vet vilka raser du är interesserad av, så går det ju att kontakta olika uppfödare och beskriva dina behov, och fråga ifall dom skulle kunna hjälpa till med den grundläggande träningen innan den får komma till dig?

Min hund som jag hade var nog rumsren redan vid 3-4 månaders ålder, och kunde ligga själv och sova i sin bur då medan jag var i skolan. Så den behöver nog inte vara så jättegammal innan du kan få hem den, om det är en lugn och trygg individ som lär sig snabbt. :heart
 
Nej jag förstår det. Men om du vet vilka raser du är interesserad av, så går det ju att kontakta olika uppfödare och beskriva dina behov, och fråga ifall dom skulle kunna hjälpa till med den grundläggande träningen innan den får komma till dig?

Min hund som jag hade var nog rumsren redan vid 3-4 månaders ålder, och kunde ligga själv och sova i sin bur då medan jag var i skolan. Så den behöver nog inte vara så jättegammal innan du kan få hem den, om det är en lugn och trygg individ som lär sig snabbt. :heart
Fast dom är ju inte pålitliga i rumsrenheten redan vid 3 månader, går man ut ofta dock så går det att undvika att dom gör något inne. Det är mycket jobb i den åldern.
 
Nej jag förstår det. Men om du vet vilka raser du är interesserad av, så går det ju att kontakta olika uppfödare och beskriva dina behov, och fråga ifall dom skulle kunna hjälpa till med den grundläggande träningen innan den får komma till dig?

Min hund som jag hade var nog rumsren redan vid 3-4 månaders ålder, och kunde ligga själv och sova i sin bur då medan jag var i skolan. Så den behöver nog inte vara så jättegammal innan du kan få hem den, om det är en lugn och trygg individ som lär sig snabbt. :heart
Jag vet inte men OM jag skulle komma fram till att jag vill ha en egen hund så kanske det skulle gå att göra så eller alltså iallafall fråga om det.
 
Fast dom är ju inte pålitliga i rumsrenheten redan vid 3 månader, går man ut ofta dock så går det att undvika att dom gör något inne. Det är mycket jobb i den åldern.
Det är inget problem för mig iallafall att det är mycket jobb med en valp!
 
Nej jag menade bara på att en 3. månaders valp inte kan vara helt rumsren på det sättet att man inte behöver vara på vakt.

Det är klart, men tanken är ju att @EmmaFilippa ska vara tillsammans med hunden i princip hela tiden, så jag tänker att det kommer underlätta en hel del. :heart Och om man siktar på att ta hem den vid kanske 4 månaders ålder istället för 3 så är den kommit en bit längre.
 
Jag vill bara förklara en sak om detdär med att skaffa en vuxen hund.
Och det är att för att ut bilda en assistans hund så måste den vara 1-3 år tror jag det är. Och ha god känt test som jag inte kommer håg om det är mh eller bph men ett av dom iallafall. Och så om det är en ras som man rönkgar höfterna eller arm bågarna så måste det vara god känt också.
PLUS såklart så måste den ha rätt personlig het och vilja träna mycket och att den skulle trivas med det jobbet!
Så det är ju ganska så höga krav.
Och då om jag skulle skaffa en vuxen hund så skulle det vara kännas o nödigt om den inte var god känt på allt sånt för så skulle jag ju ändå inte veta om den kunde börja ut bildas som assistans hund. Men om jag skaffade en valp så vet jag ju inte heller det men då har iallafall jag chansen att träna den från valp åldern så att även ifall den inte skulle bli god känd att ut bilda så är det ganska stor chans att den skulle bli en hund som jag hade jätte mycket hjälp av ändå.
Och dom raserna som jag TROR att jag skulle vilja ha är golden retriever labrador flat coated retriever eller engelsk springer spaniel. Och alla dom raserna finns det ganska många upp födare till så om man tänker bara kanske på ett halv år så skulle det säkert finnas FLERA kullar hos bra upp födare. Så kanske minst 40-50 o lika valpar och då kanske chansen att nån av dom skulle passa är ganska så stor.
Men det kanske inte finns nästan NÅN vuxen om placering i dom raserna på ett halv år förutom typ i Skåne eller nåt jätte långt bort så jag ändå inte kunde åka och hälsa på den och så. Och då om det kanske fanns tre hundar i när heten alltså kanske 3 timmars åk tid så är chansen att nån av dom är typ 1-2 år och jag gjort alla tester och rönkgen och allt OCH har rätt personlig het och allting. Den chansen är nog PYTTE liten.
Så därför så tror jag iallafall att en valp skulle vara detbästa FÖR MIG. Men somsagt så är det svårt för jag kan inte ha en valp här. Utan isåfall så skulle jag be höva tillexempel att mamma och pappa kunde ha den tillbörjan och grund träna och så och kanske att jag kunde träffa den ganska ofta iallafall. Eller ifall upp födaren kunde ha den kvar längre som var ett tips här ❤️
Men det kanske är svårt för mamma och pappa att ha en valp också för då skulle dom be höva ha semester ibörjan så dom kunde träna den och så. För våra grannar hemma brukar hjälpa till med hundarna när mamma och pappa jobbar och så men jag skulle inte vilja att dom hade an svaret för MIN valp isåfall.
Så det bara är svårt hur jag skulle göra OM jag skulle skaffa en hund. För chansen att hitta en perfekt hund som är 1-2 år är såå liten så det är inprincip o möjligt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 427
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp