Hund terapi för häst?

cartucho

Trådstartare
Hejsan!

Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga

För ett antal år sedan talade jag med en man som hade en väldig Alaskan Malamute. Han berättade att den arbetade som stöd för nykastrerade valacker (eftersom den var för liten ! för att vara jordbävningshund i Italien som sin bror).

Någon som känner till denna typ av verksamhet, där hund hjälper häst?

Idag (ca 15 år senare) har jag en 11-årig Lurcher som älskar hästar. Han föddes förmodligen i närheten av hästar hos travelers på Irland. Jag själv har i vuxen ålder börjat rida delvis för att på något sätt ge min hund möjlighet till hästsällskap. Men hur gör jag?

Han är otroligt fin och lugn och älskvärd med hästar.
 
Hejsan!

Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga

För ett antal år sedan talade jag med en man som hade en väldig Alaskan Malamute. Han berättade att den arbetade som stöd för nykastrerade valacker (eftersom den var för liten ! för att vara jordbävningshund i Italien som sin bror).

Någon som känner till denna typ av verksamhet, där hund hjälper häst?

Idag (ca 15 år senare) har jag en 11-årig Lurcher som älskar hästar. Han föddes förmodligen i närheten av hästar hos travelers på Irland. Jag själv har i vuxen ålder börjat rida delvis för att på något sätt ge min hund möjlighet till hästsällskap. Men hur gör jag?

Han är otroligt fin och lugn och älskvärd med hästar.
Vad är det meningen hunden ska göra? Bara vara sällskap? Är det meningen att hunden ska vara ensam med hästen i box/hage osv? Det låter riskfyllt tycker jag, jag hade inte vågat lämna en hund ensam med en häst oavsett.
 
Mitt inlägg försvann vist i cyberymnden.
Goldens, labradorer o BCs exellerade som SAR dogs, dvs sök o o räddningshundar efter wtc 7/11 samt det senaste stora skalvet i Turkiet, en del av de svenska hundarna fick inte ens komma tbx till Sverige. De som hittat på skrönan är förmodligen män med kastrationsångest.
 
Hejsan!

Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga

För ett antal år sedan talade jag med en man som hade en väldig Alaskan Malamute. Han berättade att den arbetade som stöd för nykastrerade valacker (eftersom den var för liten ! för att vara jordbävningshund i Italien som sin bror).

Någon som känner till denna typ av verksamhet, där hund hjälper häst?

Idag (ca 15 år senare) har jag en 11-årig Lurcher som älskar hästar. Han föddes förmodligen i närheten av hästar hos travelers på Irland. Jag själv har i vuxen ålder börjat rida delvis för att på något sätt ge min hund möjlighet till hästsällskap. Men hur gör jag?

Han är otroligt fin och lugn och älskvärd med hästar.

Känns otroligt dumt att försöka låta en hund vara sällskap åt en häst.
 
Jag kan inte se något tillfälle då en främmande hund skulle kunna hjälpa en häst på ett sådant sätt som du beskriver. En hund är ett rovdjur och en häst är ett bytesdjur som flyr rovdjur om de kan. Visst att hästar och hundar kan bli vänner men jag tror faktiskt inte på att någon hund skulle jobba som sällskap åt nykastrerade valacker. Jag hoppas iallafall inte det för fy vilken ångest för att ett bytesdjur att ha ett okänt rovdjur nära ovanpå smärtan och eventuell dåsighet av diverse medel vilket gör att hästen inte kan fly. Det hade jag aldrig någonsin utsatt en häst för.
 
Mitt inlägg försvann vist i cyberymnden.
Goldens, labradorer o BCs exellerade som SAR dogs, dvs sök o o räddningshundar efter wtc 7/11 samt det senaste stora skalvet i Turkiet, en del av de svenska hundarna fick inte ens komma tbx till Sverige. De som hittat på skrönan är förmodligen män med kastrationsångest.

Menar du att mannen som påstod att hans hund jobbade som stöd för valacker stod och ljög om det, eller om det att hundens bror var jordbävningshund, eller båda? (Jag tror föv inte hundens kullsyskon som påstods arbeta som jordbävningshund var svenskägd.)
 
Vad är det meningen hunden ska göra? Bara vara sällskap? Är det meningen att hunden ska vara ensam med hästen i box/hage osv? Det låter riskfyllt tycker jag, jag hade inte vågat lämna en hund ensam med en häst oavsett.

Jag förstod det som att han var sällskap i boxen. Men jag har själv aldrig hört talas om detta någon annanstans och är helt ny i västvärlden, så det är därför jag hör mig för här..
 
Jag kan inte se något tillfälle då en främmande hund skulle kunna hjälpa en häst på ett sådant sätt som du beskriver. En hund är ett rovdjur och en häst är ett bytesdjur som flyr rovdjur om de kan. Visst att hästar och hundar kan bli vänner men jag tror faktiskt inte på att någon hund skulle jobba som sällskap åt nykastrerade valacker. Jag hoppas iallafall inte det för fy vilken ångest för att ett bytesdjur att ha ett okänt rovdjur nära ovanpå smärtan och eventuell dåsighet av diverse medel vilket gör att hästen inte kan fly. Det hade jag aldrig någonsin utsatt en häst för.

Ja, det låter ju verkligen ologiskt, om man enbart tänker på hästen som flyktdjur och hunden som rovdjur... och det är de ju. Jag har ju bara hört detta från hundägaren själv och hans hund var ju dessutom gigantisk.

Efter en googling på Alaskan Malamute ser jag både exempel på hundar som jagat och skadat hästar o h ryttare och sådana som fungerar med hästar och vissa av dessa hundar som t om rider själva.

Det jag dock vet om hundar är att jaktinstinkten främst väcks och förstärks när bytesdjuren springer.

Sedan är det ju inte alla hundar som jagar (men Malamute gör det)... tänk t ex på vallhundar som vallar får - De är ju också ett bytesdjur.

Har erfarenhet av min egen hunds kärlek till hästar och har sett honom leka med dem. Det finns väl fler som har både hundar och hästar och får det att fungera? Och det finns ju hundar som arbetar med allt möjligt?

Som sagt... har bara hört talas om denna hund som hjälper hästar från en person och eftersom jag inte känner till hästvärlden särskilt väl slängde jag ut en fråga efter att inte ha hittat något på Google. Förmodligen har ni rätt - att det är orimligt? Vad vet jag?
 
Ja, det låter ju verkligen ologiskt, om man enbart tänker på hästen som flyktdjur och hunden som rovdjur... och det är de ju. Jag har ju bara hört detta från hundägaren själv och hans hund var ju dessutom gigantisk.

Efter en googling på Alaskan Malamute ser jag både exempel på hundar som jagat och skadat hästar o h ryttare och sådana som fungerar med hästar och vissa av dessa hundar som t om rider själva.

Det jag dock vet om hundar är att jaktinstinkten främst väcks och förstärks när bytesdjuren springer.

Sedan är det ju inte alla hundar som jagar (men Malamute gör det)... tänk t ex på vallhundar som vallar får - De är ju också ett bytesdjur.

Har erfarenhet av min egen hunds kärlek till hästar och har sett honom leka med dem. Det finns väl fler som har både hundar och hästar och får det att fungera? Och det finns ju hundar som arbetar med allt möjligt?

Som sagt... har bara hört talas om denna hund som hjälper hästar från en person och eftersom jag inte känner till hästvärlden särskilt väl slängde jag ut en fråga efter att inte ha hittat något på Google. Förmodligen har ni rätt - att det är orimligt? Vad vet jag?
Jo såklart kan man få det att fungera med häst och hund men det förutsätter ömsesidig respekt och att de får lära känna varandra på ett bra sätt.
Min ena häst verkligen avskydde min förra hund. Till den grad att hon så snart hon såg något svart-vitt (min förra hund var alltså svart-vit) jagade den individen ut ur hagen även om det råkade vara en katt. Hon skulle aldrig medvetet skada däremot och hon lyssnade på mig även i krissituationer men hon verkligen avskydde honom och även alla andra hundar då. Nuvarande hund gillar hon däremot. Skillnaden mellan de två hundarna är att den första hade en hetsighet som nuvarande saknar och det var hetsigheten hon med all sannolikhet avskydde. Nuvarande hund har en smidighet som är fantastisk och han har vett att hålla sig på avstånd. Väldigt respektfull på alla sätt och med tanke på hur mina hästar är så är det inget konstigt att de gillar honom. Integriteten är hög och respektlöshet är inget de tolererar.

Att låta hundar leka med hästar avråder jag bestämt ifrån och skulle man göra det får man vara väldigt väldigt bra på att läsa både häst och hund. Det som kan se ut som lek och kan vara en lek för hunden kan vara rena dödsångesten för hästen. En spark i huvudet på hunden från hästen och hunden är bara ett minne dessutom.

Jag kan absolut inget om vallning, @Migo kanske vill svara på det men som jag har förstått det så är respekten mellan djuren oerhört viktig även där.

Men ja, det är orimligt. Jag hoppas att det var en lögn och att ingen utsätter någon häst för något sådant.
 
En av mina nuvarande hästar hatar allt vad hundar heter, lite märkligt då hennes mamma verkligen älskade att ha hund med sig ut på ridturerna. För ett par år sedan hittade vi en dödad räv i hagen, den var delvis nerstampad i marken i en grop och hade nog inte många ben som fortfarande var hela i kroppen. Jag är helt övertygad om att det var hon som dödade den så jag varnar alla och tar inte med mina egna hundar i närheten av henne.

En alaskan malamute är en mycket stor hund och jag har aldrig hört talas om att de används varken till att lugna nykastrerade valacker eller som jordbävningshundar då det är en slädhund med mycket instinkter, bara pälsen i sig måste vara ett hinder i värmen.
 
Haha! Ja, du har rätt! Det jag hört börjar mer och mer likna en skröna... en Alaskan Malamute i Italien!? Jag menar... på sommaren när det blir 35 grader - vad gör de då?
Ljög han mig rakt upp i ansiktet alltså... jag kanske bara är allt för godtrogen 🙈🙈🙈.?
Schysst att din häst kan försvara sig...
 
Jag förstod det som att han var sällskap i boxen. Men jag har själv aldrig hört talas om detta någon annanstans och är helt ny i västvärlden, så det är därför jag hör mig för här..
En häst som är i någon form av vila på box kan bete sig väldigt oförutsägbart och risken att hunden blir trampad är extremt stor. Enda "terapin" jag vet hundar är bra till när det gäller hästar är att hänga med på uteritter, många osäkra hästar blir lugnare då, och då förutsatt att det är en häst som inte hatar hundar.

Jag har själv faktiskt aldrig stött på en häst som inte går bra ihop med hundar men det är aldrig okej att lämna hästar och hundar ihop ensamma, det kan vända fort. Ofta går det säkert bra för att människor är med och då uppför sig inte djuren likadant som när dom är ensamma med varandra ofta.
 
Ja, det låter ju verkligen ologiskt, om man enbart tänker på hästen som flyktdjur och hunden som rovdjur... och det är de ju. Jag har ju bara hört detta från hundägaren själv och hans hund var ju dessutom gigantisk.

Efter en googling på Alaskan Malamute ser jag både exempel på hundar som jagat och skadat hästar o h ryttare och sådana som fungerar med hästar och vissa av dessa hundar som t om rider själva.

Det jag dock vet om hundar är att jaktinstinkten främst väcks och förstärks när bytesdjuren springer.

Sedan är det ju inte alla hundar som jagar (men Malamute gör det)... tänk t ex på vallhundar som vallar får - De är ju också ett bytesdjur.

Har erfarenhet av min egen hunds kärlek till hästar och har sett honom leka med dem. Det finns väl fler som har både hundar och hästar och får det att fungera? Och det finns ju hundar som arbetar med allt möjligt?

Som sagt... har bara hört talas om denna hund som hjälper hästar från en person och eftersom jag inte känner till hästvärlden särskilt väl slängde jag ut en fråga efter att inte ha hittat något på Google. Förmodligen har ni rätt - att det är orimligt? Vad vet jag?
Jag vet många vallhundar, o övriga hundar som fått skallen spräckt av hästar. Mig veterligen är det endast islänningar på island som kan valla hästar.
 
Menar du att mannen som påstod att hans hund jobbade som stöd för valacker stod och ljög om det, eller om det att hundens bror var jordbävningshund, eller båda? (Jag tror föv inte hundens kullsyskon som påstods arbeta som jordbävningshund var svenskägd.)
Jag sade ingenting om att han ljög förutom att mindre hundar inte kan användas som SAR hundar o att han förmodligen har kastrationsångest.
 
En häst som är i någon form av vila på box kan bete sig väldigt oförutsägbart och risken att hunden blir trampad är extremt stor. Enda "terapin" jag vet hundar är bra till när det gäller hästar är att hänga med på uteritter, många osäkra hästar blir lugnare då, och då förutsatt att det är en häst som inte hatar hundar.

Jag har själv faktiskt aldrig stött på en häst som inte går bra ihop med hundar men det är aldrig okej att lämna hästar och hundar ihop ensamma, det kan vända fort. Ofta går det säkert bra för att människor är med och då uppför sig inte djuren likadant som när dom är ensamma med varandra ofta.

*Lite knapplån

Min första häst var Väldigt hundggressiv och vi hade ett gäng på mitt senaste jobb som högg över boxdörren om en jycke gick förbi. I min erfarenhet finns det hyfsat gott om hästar som inte är förtjusta i hundar.

Om de sedan"alltid" varit sådana eller haft dåliga erfarenheter är svårt att säga, men jag skulle precis som du Aldrig lämna häst och hund tillsammans. Inte ute, inte inne och absolut inte med en sederad, nykastrerad valack som med största sannolikhet både har ont och är obekväm.
Har svårt att se vad hund eller häst skulle få ut av varandras sällskap.
 
@Görel Kan vi förresten slå ihop den här tråden med exakt samma trådstart inne på hund? :) Jag blev rätt förvirrad i början och trodde att jag drömt att jag läst inlägg, fast det visade sig att de bara var i andra tråden.
 
@Görel Kan vi förresten slå ihop den här tråden med exakt samma trådstart inne på hund? :) Jag blev rätt förvirrad i början och trodde att jag drömt att jag läst inlägg, fast det visade sig att de bara var i andra tråden.

Diskussioner pågår om var den passar bäst :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ok! Jag måste säga att jag inte minns att han berättade HUR hunden hjälpte dessa hästar, bara att... att hunden var med i boxen kan ha varit min egen bild. Om nu något av det han så var sant... jag kan tycka att det är svårt att genomskåda lögner om jag inte förstår motivet bakom. Vad skulle han liksom vinna på att hitta på denna rövarhistoria? Men det är klart, det finns Ju även mytomaner...
 
@Görel Kan vi förresten slå ihop den här tråden med exakt samma trådstart inne på hund? :) Jag blev rätt förvirrad i början och trodde att jag drömt att jag läst inlägg, fast det visade sig att de bara var i andra tråden.
..å.. jag ber om ursäkt! Postade på båda ställena eftersom jag inte visste var jag skulle lägga.den. Otroligt förvirrande för alla inblandade. Förlåt - nybörjare på ridning, nybörjare på bukefalos 🙈🤪🙈
 
..å.. jag ber om ursäkt! Postade på båda ställena eftersom jag inte visste var jag skulle lägga.den. Otroligt förvirrande för alla inblandade. Förlåt - nybörjare på ridning, nybörjare på bukefalos 🙈🤪🙈

Äsch, det går ju att ordna. Våra moddar är mycket kompetenta. ;) Det måste bli lättare för dig att hålla reda på svaren om alla kommer i samma tråd också? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 181
Senast: bollen__
·
  • Låst
Övr. Hund Hejsan! Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga För ett antal år sedan talade jag...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: Gunnar
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 323
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp