Hund terapi för häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

cartucho

Trådstartare
Hejsan!

Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga

För ett antal år sedan talade jag med en man som hade en väldig Alaskan Malamute. Han berättade att den arbetade som stöd för nykastrerade valacker (eftersom den var för liten ! för att vara jordbävningshund i Italien som sin bror).

Någon som känner till denna typ av verksamhet, där hund hjälper häst?

Idag (ca 15 år senare) har jag en 11-årig Lurcher som älskar hästar. Han föddes förmodligen i närheten av hästar hos travelers på Irland. Jag själv har i vuxen ålder börjat rida delvis för att på något sätt ge min hund möjlighet till hästsällskap. Men hur gör jag?

Han är otroligt fin och lugn och älskvärd med hästar.
 
Avser du SAR hund, typ räddnings o sökhundar efter jordbävningar o liknande som efter WTC katastrofen o t ex senaste stora jordbävningen i Turkiet? Där kryllade det av goldens, schäfrar o BCs. Varför skulle nyblivna valacker behöva stöd? Det är nog en ganska bisarr idé kläckt av en man med kastreringsångest.
 
Hejsan!

Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga

För ett antal år sedan talade jag med en man som hade en väldig Alaskan Malamute. Han berättade att den arbetade som stöd för nykastrerade valacker (eftersom den var för liten ! för att vara jordbävningshund i Italien som sin bror).

Någon som känner till denna typ av verksamhet, där hund hjälper häst?

Idag (ca 15 år senare) har jag en 11-årig Lurcher som älskar hästar. Han föddes förmodligen i närheten av hästar hos travelers på Irland. Jag själv har i vuxen ålder börjat rida delvis för att på något sätt ge min hund möjlighet till hästsällskap. Men hur gör jag?

Han är otroligt fin och lugn och älskvärd med hästar.
På vilket sätt fungerar stödet? Vad är det konkret hunden gör?
Låter som en väldigt konstigt, men intressant idé.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av nykastrerade hästar, men varför och på vilket sätt skulle en häst behöva stöd av en hund? Jag har svårt att se att det du nämner är någon konkret utbildning som man kan gå med hund.
 
Jag tror att den där mannen antingen drog en rövare eller berättade för dig om ett koncept han själv hittat på, både om sin "terapihund" och med ganska stor sannolikhet om jordbävningssyskonet också. En malamute känns inte som den vanligaste eller lämpligaste rasen bland räddningshundar och det känns ytterligare märkligt att en individ av den rasen skulle vara "för liten" för liknande arbete.

Det räcker väl fint med att du tar med hunden till stallet om det är tillåtet och om hästarna är bekväma med det? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 149
Senast: bollen__
·
Hästvård Hejsan! Ny på detta forum och har en mängd frågor om mycket men börjar med min huvudsakliga fråga För ett antal år sedan talade jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 168
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp