Bukefalos 28 år!

Hund trots allergi?

Z

Zitruz

Hej! Jag undrar om det är någon här inne som har en hund trots allergi?
Om ni har det får ni gärna berätta lite om den:)
Samt: Ras, fick ni den när den var valp eller vuxen, ålder på hunden, när du fick du reda på att du var allergisk, hur du hittade just din hund och hur du gör för att undvika att ni blir mer allergisk? :D

Jätte glad för era svar! :D Tack & kram
 
Sv: Hund trots allergi?

Vi är 2 i våran familj som är allergiska och en som inte är det (av de som "bor hemma"), då var vi fyra stycken under taket varav två ej allergiska och två som var. Några bekanta till oss hade en Bichon Frisé som vi upptäckte att vi tålde men ville ej ha en sådan, våra bekantas bichon hade extremt mycket rinn, ranglåg och skällig som tusan. (handlade INTE om pengar, vi hade tänkt köpa en bichon men vi hittade en rekommenderad blandras som vi gillade bättre)

Våran kille är alltså blandis mellan Bichon Frise/Lhasa Apso/Shih-tzu, duschas en gång i veckan och han sover tillomed i min säng, känner inte av honom ett dyft, samma sak med min mamma, hon kan känna av honom ibland då han inte har blivit duschad på ca 2-3 veckor men aldrig annars. Han är hur underbar som helst, gillar barn, andra hundar och älskar hästar.

Tog honom som valp.
 
Sv: Hund trots allergi?

Tack till er 2 som svarat! :D
Jag är allergisk mot hund, och det är även fler i min familj. Vi vill ha hund men det är kanske inte så lätt att hitta en hund som alla tre tål lixom:/ Det funkar ofta med pudel, men mamma tål ej pudlar.
Så jag tänkte kanske skaffa en lite större allergivänlig ras, kanske en Lagotto Romagnolo. Potrugisiska vattenhundar är jätte söta, men de kräver mycket pälsvård va? och om jag ska vara helt ärlig så har de en ganska löjlig klippning XD hihi
Men blir ni mer allergiska av era hundar eller "förändras" inte allergin? :)
 
Sv: Hund trots allergi?

Vi har allergi i familjen men tål pudel. Men såg att din mamma inte tål det.
 
Sv: Hund trots allergi?

Ja, annars det kanske hade blivit en storpudel eller ngt sådant :)
 
Sv: Hund trots allergi?

Har haft olika raser men schäfern är den jag klarat bäst. Har även en strävhårig tax och med den här går det bra, den förra taxen hade problem med svamp infektioner och henne tålde jag inte, är även allergisk mot svampsporer.

Känner av hundarna ibland, då blir det att medicinera. Hellre det än ett liv utan hundar:laugh:

När det är pollensäsong blir det värre men då sover schäfern ute i hundgården,taxen är lättare att spola av.:D
Sommartid föredrar han att sova ute för det blir så varmt inne.
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag själv är pälsdjursallergiker (bla).
Fick reda på att jag var hundallergiker redan när jag var liten, men väldigt väldigt lite allergisk.
Gjorde ett test för något år sedan igen och visade fortfarande lite lite på hund (och massa annat).
Långhåriga hundar upptäckte jag inte funkade alls, när jag var hundvakt.
Men korthåriga hundar funkar finfint för mig.
Har en rottweiler gemensamt med pojkvännen.
Vi köpte honom vid 8 veckors ålder och han blev 1 år i augusti.
Känner inte av honom överhuvudtaget!
Inte heller känner jag någonting av svärföräldrarnas 2 rottisar heller.
Jag ser till att inte ha kaninerna inne, då jag är överkänslig mot spån och allergisk emot hö (nysningar+nässelutslag) och det skulle såklart kunna påverka min allergi i långa loppet.
Sen försöker vi dammsuga lite oftare, så att det inte samlas alltför mycket damm.
Känner inget utav vovvens päls, men däremot av det vanliga dammet som finns överallt.
 
Sv: Hund trots allergi?

Okej, men hur tycker ni att jag ska göra för att hitta just den hunden jag tål liksom? :/ Jag känner inte några uppfödare eller så:/
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag har pälsallergi. Men inte såpass allvarlig att jag blir jättesjuk. Blir mest nysig, trött, snorig och ibland tät om det är fällperioder.

Har inga allergivänliga raser, utan Beauceron och Malinois. Plus tre katter :angel:
 
Sv: Hund trots allergi?

hej, vi blev fodervärdar på en korsning bichon frise/havanais. vi hade honom på prov i sex månader, för att vara säkra på att sambon tålde honom. det går utmärkt, han fäller inte, vi tar honom till klipptant var 8 vecka, badar o duschar emellan hemma, inga allergi symptom alls. kolla in bichon havanais, bichon frisé, eller bolognesen...kan tillägga att frisén ser urtöntig ut när den är stylad o puffad, men jätte söt om man bara klipper normalt o har den till hemma hund. havanaisen är jättefin, men lite mindre vad jag fattat än frisen. Min korsning är dock större än båda raserna av någon anledning, väger väl en 10 kilo o är 30-35 cm hög. men kolla med nåogn uppfödare om ni får ta på foder, så slipper ni stå där med en liten gulletuss som ni inte tål, och måste sälja vidare till vem vet. bättre uppfödaren då tar tillbaka o hittar ett bra nytt hem åt den.
 
Sv: Hund trots allergi?

Känner du av dina hundar & katter varje dag Aliide ?
Blir du inte mer och mer allergisk så att du kan utveckla astma? :S Kram
Hur länge kan man ha en hund på foder som max?:P
 
Sv: Hund trots allergi?

Känner du av dina hundar & katter varje dag Aliide ?
Blir du inte mer och mer allergisk så att du kan utveckla astma? :S Kram
Hur länge kan man ha en hund på foder som max?:P

Jag hade astma som liten, eller ifrån bebis tills sena tonåren. Det har växt bort. Kan få lite under en kraftig förkylning och när dom fäller. Men det är knappt märkbart.
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag har en vän som är allergisk, dels mot pälsdjur men även mot damm och.. hm.. något mer, iaf låter det ju då som om hon inte kan ha hund.
Hon har 2 whippet och 1 pumi. Hon ser bara till att försöka hålla det hyfsat rent, sedan går det bra.

En bekant har en sambo som är pälsallergiker. Han klarar av deras två greyhounds. De ser till att hålla välstädat och så får hundarna inte vara i sovrummet.

Jag tycker det verkar som om det går bra om man hittar en hund som fungerar okay och att man sedan håller det rent i hemmet. Säkert olika från person till person..
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag har varit allergisk hela livet, men eftersom de enda hundar jag har varit i tät kontakt med har varit sådana jag tål så fick jag inte reda på det förän jag var i tonåren. Då hade jag variti daglig kontakt med bichoner och en bearded collie utan att känna av något alls. Nu har jag haft beardis i 12 år utan att reagera alls och jag vet vilka raser jag klarar av.

För lång kontakt med de raser jag inte tål gör att jag blir tät i halsen, näsan kli i ögonen och kan även få utslag. Blev riven av kompisens cavalier och då svullnade handen.
 
Sv: Hund trots allergi?

Jag & mamma är mest allergiska i min familj och mamma tål ej pudel. Jag har träffat ett antal hundar i mitt liv, en strävhårig Forsth (eller hur det nu stavas) tålde jag absolut inte en annan liten hund tålde jag heller inte typ en långhårig hund med intryckt nos. Jag har rastat en srävhårig tax några gånger och den känner jag ej av, än i alla fall. Jag hade den bara inte i koppel på marken utan även i famnen och knäet.
Det verkar vara lite svårt att hitta en hund som både jag & min mamma tål. Min pappa kanske är allergisk, han vet inte. Men hursomhelst ska jag tvinga honom att testa sig:P

Hur många i era familjer är allergiska?
Kan man testa sig mot olika hundraser?
 
Sv: Hund trots allergi?

hej hej. i min familj finns´det också hundallergi. men vi har en klippt bearded collie och det funar jätte bra, sägs ju att dom ska vara allergivänliga. dessutom så går det bra med min strävhåriga jack russel!
 
Sv: Hund trots allergi?

Hej!
Jag kan bara prata för mig själv.
Jag är allergiker, med bla astma.

Jag klarar inte av hundar som fäller päls.
Skulle jag klappa en Schäfer, Golden mm då...................
Mina ögon rinner, jag får andnöd och blir snorig.

När vi skulle skaffa hund för ca 10-år sen, så hade jag/vi den turen att vi kände en uppfödare med den rasen vi ville ha.

Vi hade träffats flera gånger på hundutställningar mm. Även varit där och luktat och kelat med deras valpar.
En av hundarna hade vi fastnat lite mera för, och vi fick låna henne lite då och då.
Hade henne över en del helger och även i 14 dagar på vår semester.
Jag reagerade inget alls av henne.

Alltså vi bestämde att när de skulle para henne, så ville vi köpa en valp ifrån henne.
Tyvärr så gick hon tom, men en annan uppfödare av samma ras hade valpar kvar.
Vi köpte en liten valpis ifrån henne, och sen har det blivit 2 stycken till i samma ras.

Så ett förslag, titta ut vad ni vill ha för ras, läs rasbeskrivningen
Försök att få träffa en hund i den rasen så mycket som ni kan.

Är så hemskt tråkigt om man skulle behöva lämna tillbaka hunden pga allergi.
Lycka till!
Ingen allergi är den andra lik, tänk på det bara oavsett vad ni får för svar om hundraser.
 
Sv: Hund trots allergi?

Okej, vilken tur att du hittade hundar som du tål Rufsrufs! :D
Men vilken ras har du?
 
Sv: Hund trots allergi?

Fast om du som du skrev i din andra tråden kommit på att du ska vänta med att köpa hund tills du flyttat hemifrån behöver ju inte problemet bli så stort.

Då är det viktigaste att du tål den ras du vill köpa :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 903
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp