Hundägaransvar och hemförsäkring

Rosett

Trådstartare
Har inte hund men kom att tänka på en sak.
Om en hund orsakar skada så har ju ägaren strikt ansvar.
Skulle ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen kunna täcka skadan som hunden orsakat?
 
Ja generellt ingår det en ansvarsförsäkring i hemförsäkringen men det varierar från bolag till bolag samt vilken typ av hemförsäkring man har. Ju lägre premie, desto sämre skydd generellt. Som hundägare bör man absolut ha ansvarsförsäkring eftersom man annars riskerar att bli stämd i domstol för skador som ens hund orsakat. Det kan bli riktigt dyrt då man ofta, utöver skadeståndskravet, får betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader om man förlorar. Det brukar ofta vara riktigt dyrt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 858
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 481
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp