Bukefalos 28 år!

Hundallergisk med hund

AgentCarter

Trådstartare
Efter helgens mardröm med utslag över i princip hela kroppen och fruktansvärd klåda går det inte att ignorera, jag är allergisk.

Jag som inte inte kan tänka mig ett liv utan hund är allergisk.
Hur gör ni andra med hund och allergi?

Tycker det verkar som det bryter ut vid trimning av dvärgschnauzer, tror nog jag ska satsa på att lämna bort trimningen och bada honom varje till varannan vecka?
Har känt av stövaren med när han bodde inne och fällde, men var aldrig så här illa. Har försämrats markant sedan lilleman flyttade hit.

Är så ledsen, vill inte att hunden ska behöva få sova på golvet:( (ja för hela hans mående hänger verkligen på om han får sova i sängen eller ej...)
Dessutom tänk om det fortsätter bli sämre? Sist jag bodde ihop med djur jag inte tålde slutade det med dubbelsidig lunginflammation enda tills djuret flytta ut i princip.
Har alltid tålt briarderna och trodde det räckte med en ras som inte fällde:(

Tips och hopp någon?
 
Sv: Hundallergisk med hund

Men om hunden sover i sängen känns det ju som det första som du borde åtgärda. Öht är det nog bra om hunden inte sover i sovrummet, kanske ni bara kan köpa en grind så hunden sover precis utanför sovrummet.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Vi har sovrummet på övervåningen så hade varit lätt att stänga in honom där nere, jag är bara löjlig och tror att han kommer bli ledsen:p
Kan nog stänga in honom till sonen med, då får han en egen 120 säng. Men vill inte ha den dörren helt stängd och vissa nätter blir det skytteltrafik in dit så nere är verkligen smidigast.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Tvätta händerna ofta, och direkt efter du har myst med vovven =)

Har även hört att dammsugning gör det värre, så om möjligt använd sopborste och sen fram med golvmoppen istället =)

Vädra och undvik att ha hunden i sängen.

Byt kläder ofta...

Hmm, sen kom jag inte på så mycket mer (har en allergisk pojkvän och JAG kan inte leva utan hundar. Så han får lite grann gilla läget - dock verkar han inte ha samma bekymmer som du, men hoppas de löser sig!!)
 
Sv: Hundallergisk med hund

Min fd inneboende är allergisk. Sigge tålde hon fint, men att hjälpa till med klippning/trimning eller bli slickad på var det värre med.

För henne är dock stövarpäls absolut värst.

Inte ens min mattekära mysgris till dvärgschnauzer mår dåligt av att sova på golvet :)
 
Sv: Hundallergisk med hund

Jag är allergisk. Hud mot päls resulterar i elaka utslag på momangen. Kloklippningen är jobbig, men jag försöker använda långärmade tröjor.

-Hunden får inte slicka på människor (inte i ansiktet eller annanstans)
-Hunden får inte sova i sängen
-Passar på att krama hunden då jag har långbyxor och långärmad tröja

De är saker som gör att jag klarar mig utan problem. Jag reagerar dock med besvär i andningsvägarna om jag umgås med andra hundar än min egen, så jag brukar undvika det, och se till att tvätta händerna om jag klappar främmande hundar.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Jag är EXTREMT allergisk om jag ska tro läkarkåren!
Vid de utredningar som gjorts på mig så har det konstateras att jag inte tål: hund, katt, häst, alla typer av gräspollen som man kan testa för, alla trädpollen som man kan testa för samt diverse annat smått och gott som Kiwi, mango, vissa äpplen, vissa nötter osv (dvs korsreaktioner).

Nu jobbar jag ju med hundar och har katter... Så att "göra mig av med" djuren går liksom inte

För att jag ska må bra så:
* Inga djur i sovrummet
* Inte klappa djur och sedan klia mig i ögonen/ansiktet.
* Äta medicin under vår/sommar då kombinationen pollen/djurallergener blir för tuff.
* Leva med snuva/utslag när jag varit "slarvig".

Prata med en duktig allergiläkare så ska du se att det idag finns många riktigt, riktigt bra läkemedel för ändamålet!

/Swat
 
Sv: Hundallergisk med hund

Klart hunden säkert blir fundersam i början varför den får sova själv, men en skön hundbädd på nedervåningen vore nog det bästa att börja med.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Ta bort onödiga textilier som mattor, kuddar och har du hunden i soffan, lägg inte ner huvudet där. Filtar över soffan som tvättas ofta. Dammsug inte om du inte har centraldammsugare. Håll rent överlag. För säkerhetsskull använd överkast på sängen om jycke skulle komma in där.

Jag tål långhåriga djur bättre, antar att det har med att göra att hudavlagringar och dyl stannar innanför pälsen.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Dito.


Jag äter versal, får ut på recept, tillåter inte pussar på munnen och tvättar händerna.
Då klarar jag mig, sambon får ta borstningen av hunden.
Jag tål inga pälsdjur, kan inte heller borsta häst inomhus, utomhus går bra.
Katter är värst, där måste jag hålla viss distans.
 
Sv: Hundallergisk med hund

- Ingen hund i sovrummet.
- Mycket handtvätt.
- Ingen hund i ansiktet.
- Köp en ordentlig dammsugare, märkt av Allergi & Astmaförbundet (med dubbla HEPA-filter).
- Våttorka hellre än att dammsuga.
- Försök att spendera största delen av det "aktiva" hundumgänget utomhus.
- Ta antihistamin.
- Försök (om möjligt) dela upp städningen så att du inte behöver damma.

Kolla med en läkare om hyposensibilisering är aktuell om allergin skulle förvärras.

Jag klarar mig väldigt bra med dessa åtgärder (ska erkännas att jag faktiskt inte tar antihistamin annat än sporadiskt då jag verkar klara mig bra utan).
 
Sv: Hundallergisk med hund

+ alla

Tack för alla svar!
Jag har faktiskt en allergidammsugare, fast köpte den innan jag visste att jag hade blivit sämre.
Är skönt att se att hundlivet fungerar för er. Är bara rädd för att det kommer sätta sig på lungorna som sist. Min mamma tyckte att jag skulle göra mig av med lilleman direkt i princip:( Antagligen för hon kommer ihåg hur sjuk jag blev sist.

Men jag ska prata med läkare på onsdag, kommer inte ge ett skit om jag känner läkaren rätt men ska försöka se till så hen skickar vidare mig till någon bättre.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Har du fått testat om du är allergisk mot hudavlagringar, päls, saliv eller urin? Det kan även vara något i hundens foder du är allergisk mot. Man är oftare allergisk mot valpar än vuxna hundar.

En kompis till mig hade en amerikansk cocker. Deras dotter var allergisk antingen mot pälsen eller hudavlagringarna. De klippte ner pälsen på hunden och höll den kortklippt alltid. Hunden badades varannan vecka. Dottern hade inga besvär när man gjorde så.

F d grannen som var allergisk mot fisk reagerade starkt på hunden om någon hade gett den godis med fisk i. Om du är allergisk mot någon mat så byt foder så att det ämnet utesluts ur hundens mat.

Om hunden utöver att vara nytrimmad är nybadad så kanske det är hundshampot du har reagerat på.

Glömde säga att du kan gå och få sprutor så att du tål hund. Tror det heter hyposensibilisering. Man börjar med att få sprutor ofta och sen blir det längre och längre emellan. Det vet jag en som gjorde och det fungerade bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundallergisk med hund

Finns det inte med vattenfilter nu för tiden?
Under pollensäsongen bra att ducha av hunden ofta så den inte drar med en massa pollen in i huset.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Kanske det finns, men vet att det är ett ordentligt filter iallafall. Sen får jag öka våttorkningen i vilket fall som helst, får se det som en bra anledning till att få köpa en ny mopp;)

dpmatte: Jag har inte fått testa något än, inte sedan jag var runt 10 år. Men vill testa och se vad det är. Personligen tror jag på hudavlagringar.
Får hoppas att doktorn lyssnar, blev som sagt väldigt sjuk sist (över 41 i feber+ hosta sprickor i revben+ det höll i sig över en månad) så jag hoppas det är ett bra argument för att bli ordentligt utredd.

Just nu märker jag av allergin löjligt mycket, tom i stallet kände jag mig inte helt frisk. Funderar på att lämna bort lilleman någon vecka så min kropp får vila upp sig.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Jag är också allergisk med hund. Har inte så mycket att tillägga förutom att man inte kan få hyposens mot hundallergi så länge man lever med hund.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Jo, det kan man. Svärfar hade en kollega som gick igenom hyposensibilisering när han hade hund. Dock inte säkert att man kommer undan med det överallt.
 
Sv: Hundallergisk med hund

Jaha! Jag får hyposens just nu mot gräs. Blev erbjuden mot hund under förutsättning att jag gjorde mig av med mina hundar.

Konstigt... För jag tolkade det som att risken för ansfylaxi ökar om man utsätts för aleregenet hemma. Man pausar ju gräshyposensen över sommaren.

Men men det är ju ofta vården skiljer sig mellan olika landsting. Det var dock samma visa i Göteborg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 327
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp