Hundanpassade hus (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Loppanhellqvist

Trådstartare
@AraSlei när vi byggde hus ritade vi in en hunddusch i groventrén. Så jäkla underbart! Funkar på leriga ungar i galonkläder också. Har satt in en spiralformad trädgårdsslang istället för vanlig duschslang, som räcker ut genom ytterdörren. Så det värsta går att duscha av ute. 😍
 
😂 AraSleis husritningar: noga planerad grovingång, hundhus och hundgårdar och sen lite slarvigt utritade sovrum, kök och vardagsrum, det enda viktiga är att det enkelt går att dela av rummen för att kunna dela på flocken.
Typ så :laugh:

Har planerat för grindar som är som inbyggda skjutdörrar :D tvådelade, så man kan välja att stänga för bara nere eller hela jävla dörrhålet för de som funderar på att hoppa över :laugh:
 
Typ så :laugh:

Har planerat för grindar som är som inbyggda skjutdörrar :D tvådelade, så man kan välja att stänga för bara nere eller hela jävla dörrhålet för de som funderar på att hoppa över :laugh:
Funderar på om det var här eller på Facebook jag såg någon som byggde om en dörr och satte i kompostgaller i dörren. Hundarna såg igenom men det fanns inga möjligheter att hoppa över. Men inbyggda skjutdörrar, vilken dröm! 😍
 
Funderar på om det var här eller på Facebook jag såg någon som byggde om en dörr och satte i kompostgaller i dörren. Hundarna såg igenom men det fanns inga möjligheter att hoppa över. Men inbyggda skjutdörrar, vilken dröm! 😍
Ungefär så har mina damers uppfödare på flera ställen, gallerdörrar alltså. Det är riktigt smidigt, förutom att de inte håller sig stabila speciellt länge om hundarna hoppar mot dörrarna... (beror säkert på hur man gör det, men ja, i det här fallet fanns det vissa konstruktionsmissar)
 
@AraSlei när vi byggde hus ritade vi in en hunddusch i groventrén. Så jäkla underbart! Funkar på leriga ungar i galonkläder också. Har satt in en spiralformad trädgårdsslang istället för vanlig duschslang, som räcker ut genom ytterdörren. Så det värsta går att duscha av ute. 😍
Precis detta funderar vi på att göra i vårt kommande bygge!! Har du bilder att dela med dig av? :D
 
Precis detta funderar vi på att göra i vårt kommande bygge!! Har du bilder att dela med dig av? :D
Absolut kan jag det. Ska bara städa lite så att golvet i alla fall syns. Just nu står där säckar med jord, hundmat, ca två miljoner par skor och ett gäng väskor. 🙃
Påminn mig om ett par dagar om jag inte åstadkommit något då. 😊
 
Kul att detta blev en egen tråd, för jag har funderat ett tag på att skapa en liknande. Vi håller på att rita hus och är väl inne på version fyrahundra ungefär. Vi pratar en del om det där med hundanpassning, känns inte som det finns så särskilt mycket att göra när man bara har en hund men vi skulle ju vilja utöka flocken i antal så småningom, och funderar då på vad som kan vara "smart". Än så länge har vi bara pratat om en hundtvättplats i tvättstugan (ffa då vi har en allergisk hund som duschas minst en gång i veckan) och att minst en garderob i hallen får tillägnas hunden... :D men i övrigt har vi inte kommit fram till någon smart.
 
En uppfödare jag hälsat på hos hade byggt en utbyggnad från huset där de hade boxar till hundarna med utgång till hundgårdarna. Det hade varit perfekt, att ha dom inne men ändå tillgång till utegårdar. Utbyggnaden var som en tvättstuga med vatten, diskho, hunddusch, matförvaring mm. Jag tänker mig vidare med klinkers med golvvärme, inne i boxarna så får en del av golvytan ha värme så de kan välja mellan att ligga svalt eller varmt. Riktigt välisolerat och norrläge så det håller sig svalt på somrarna.
 
Absolut kan jag det. Ska bara städa lite så att golvet i alla fall syns. Just nu står där säckar med jord, hundmat, ca två miljoner par skor och ett gäng väskor. 🙃
Påminn mig om ett par dagar om jag inte åstadkommit något då. 😊
@Happimess Här är den, inga konstigheter bara en vanlig dusch. Kör utan draperi/väggar. Var skeptisk först men de har så på ungarnas fsk så det är därifrån idéen kommer. Trädgårdsslangen är GULD! Vi har satt en stång över för att kunna dropptorka kläder eller bara hänga upp jackor som blivit blöta tex av regn.
003670A8-6137-4EF3-85D1-F807ACBACCE9.jpeg
 
Kul att detta blev en egen tråd, för jag har funderat ett tag på att skapa en liknande. Vi håller på att rita hus och är väl inne på version fyrahundra ungefär. Vi pratar en del om det där med hundanpassning, känns inte som det finns så särskilt mycket att göra när man bara har en hund men vi skulle ju vilja utöka flocken i antal så småningom, och funderar då på vad som kan vara "smart". Än så länge har vi bara pratat om en hundtvättplats i tvättstugan (ffa då vi har en allergisk hund som duschas minst en gång i veckan) och att minst en garderob i hallen får tillägnas hunden... :D men i övrigt har vi inte kommit fram till någon smart.
En liten tanke angående hunddusch i tvättstugan är att ta höjd för hundar som skakar av sig vatten.
Jag förstår att det ev är en utrymmesfråga men för mig var det viktigt att ha duschen avskiljd från rena kläder som hänger på tork. 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp