Hundar-allmän egendom

Sv: Hundar-allmän egendom

Men JESUS! Skulle det hända mig skulle jag explodera! :devil:

Och jag håller med, när jag är trött och bara ska ta en kort runda med hunden runt kvarteret innan jag kommer tillbaka upp till lägenheten och somnar stående, då är det sista jag vill att någons unge ska komma fram och ställa hundra frågor om hundens namn, ålder, psyke, ras... Och såklart vill de klappa henne, och återigen får jag säga nej och försöka förklara att hon är RÄDD och inte VILL, och så återigen skiter ungarna i vad jag säger och springer efter hunden, som får panik för att hon sitter fast i ett koppel och inte kommer undan. Men jag får ju inte påpeka för någon att jag blir upprörd, "för barn är barn och de MÅSTE får lära sig! Låter man dem inte prata med främlingar och deras hundar så blir de socialt hämmade!" och så vidare. Kanske det, men jag hade i alla fall vett att inte störa främlingar på gatan när jag var barn... Grannar med hund, som man känner, möjligen. Men inte främlingar, och särskilt inte främlingar med hund. Men, men, jag kanske fick en väldigt osocial uppväxt, vad vet jag... :cool:
 
Sv: Hundar-allmän egendom

escodobe skrev:
Kalla mig surfitta om ni vill, men hur skulle ni reagera och jag frågade er "får jag krama er bebis" helt appropå på en spårvagn?.

Då hade jag svarat att: Nej det får du inte för h*n bits.
Jag har inga problem med tanter som kommer fram och pratar med/tar i min dotter t.ex när vi handlar. Är det annorlunda med hundar (om nu inte hunden har uppenbara problem med det)?
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Allmänt!

Det verkar ibland som att hundägare har inställningen "hunden är min, min, min!" när andra människor visar intresse för den. Vad är man egentligen rädd för? Att hunden ska tycka bättre om nästa människa än sin ägare?
Jag låter alltid mina hundar "hälsa" på folk som frågar om dom får. Varför inte? För mig är det viktigt att mina hundar tycker om människor och är säkra ibland folk.

Det är en annan sak om någon lockar på hunden, erbjuder godis etc utan att först frågat om lov och fr a om jag själv gett ett kommando. I sådana fall säger jag ifrån, liksom om barn visar upp en felaktig attityd. Jag "informerar" hellre människan än håller undan hundarna.

LIA
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Håller med, och blir själv irriterad när folk hälsar utan att fråga först.

MEN, jag kommer också ihåg hur odräglig jag var i 12-års åldern, och älskade hundar över allt annat, men inte fick ha djur för mina föräldrar.
Det fanns inte en jycke inom 3 mils radie jag inte hade klappat på eller visste namnet på...
Tillslut hittade jag två vovvar att promenera med, och vars matte villigt berättade allt om sina hundar.
Så just barn försöker jag ha lite överseende med (vuxna är inte samma sak), men är noga med att poängtera att man måste fråga om man får hälsa.
Det jag lite virrigt försöker få fram, är att utan alla snälla hundägare som jag träffade så skulle jag aldrig fått någon hunderfarenhet och kunskap annat det jag kunnat läsa mig till innan jag fick min hund. Man kan väl säga att helt enkelt försöker ge lite tillbaka!(har nu lyckligtvis en hund som hälsar artigt på alla utan att slå över åt något håll, annars håller självklart inte mitt resonemang!)

*blablabla*
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag vet ju inte hur din dotter är, men när jag var liten så avskydde jag när mammas kollegor och väninnor skulle gulla med mig och prata med mig som om jag vore ett spädbarn, eller ännu värre; när de talade om mig med min mamma på ett sätt som antydde att jag inte var där. *suck* Så det är nog lite därför som jag lider så fruktansvärt med min vovve när folk vill ta i henne och hon försöker springa undan. Jag förstår henne ju så innerligt! :crazy:

Därmed inte sagt att din dotter är som jag! :)
 
Sv: Hundar-allmän egendom

LIA skrev:
Allmänt!

Det verkar ibland som att hundägare har inställningen "hunden är min, min, min!" när andra människor visar intresse för den. Vad är man egentligen rädd för? Att hunden ska tycka bättre om nästa människa än sin ägare?
Jag låter alltid mina hundar "hälsa" på folk som frågar om dom får. Varför inte? För mig är det viktigt att mina hundar tycker om människor och är säkra ibland folk.

Det är en annan sak om någon lockar på hunden, erbjuder godis etc utan att först frågat om lov och fr a om jag själv gett ett kommando. I sådana fall säger jag ifrån, liksom om barn visar upp en felaktig attityd. Jag "informerar" hellre människan än håller undan hundarna.

LIA

Det är rätt irriterande om ens hund skall hälsa på alla man möter...det funkar inte i längden..det är väl klart att hunden är "min" och inte allmän egendom. Ska man stanna var 10 min på promenaden bara för att hunden skall hälsa?...Då lär sig ju hunden att man får hälsa på allt och alla och kanske springer fram till någon hundrädd person och så blir allt helt fel. Nej det är viktigt att hunden förstår att man inte behöver hälsa på alla människor. Den skall vara säker hos dig som förare utan att behöva hälsa. Tror inte någon är speciellt oroad över att deras hund skall tycka om någon annan mer för det är nog rätt svårslaget ;/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundar-allmän egendom

Kanelbulle skrev:
Det jag lite virrigt försöker få fram, är att utan alla snälla hundägare som jag träffade så skulle jag aldrig fått någon hunderfarenhet och kunskap annat det jag kunnat läsa mig till innan jag fick min hund. Man kan väl säga att helt enkelt försöker ge lite tillbaka!(har nu lyckligtvis en hund som hälsar artigt på alla utan att slå över åt något håll, annars håller självklart inte mitt resonemang!)

:bow: Tack

Min son skulle inte gå fram till en hund utan godkännande från hundens "förmyndare". Nu håller jag på att intuta samma sak i dottern, som gärna vill klappa allt pälsaktigt, att man rör inte ngt djur utan tillåtelse.

En eloge till er som "orkar" svara alla barn och inte sorterar dem alla i samma fack.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Flinisen skrev:
Det är rätt irriterande om ens hund skall hälsa på alla man möter...det funkar inte i längden..det är väl klart att hunden är "min" och inte allmän egendom. Ska man stanna var 10 min på promenaden bara för att hunden skall hälsa?...Då lär sig ju hunden att man får hälsa på allt och alla och kanske springer fram till någon hundrädd person och så blir allt helt fel. Nej det är viktigt att hunden förstår att man inte behöver hälsa på alla människor. Den skall vara säker hos dig som förare utan att behöva hälsa. Tror inte någon är speciellt oroad över att deras hund skall tycka om någon annan mer för det är nog rätt svårslaget ;/

Ur LIA's inlägg: Jag låter alltid mina hundar "hälsa" på folk som frågar om dom får.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

mizz skrev:
Ur LIA's inlägg: Jag låter alltid mina hundar "hälsa" på folk som frågar om dom får.
Ja och nästan alla man möter frågar..iaf här :smirk: Det beror väl på lite vart man går med hunden.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Gisburne skrev:
Därmed inte sagt att din dotter är som jag! :)

Nä, jag vet inte heller hur hon tar detta riktigt. Det visar sig väl när hon går i vuxen ålder hos en hjärnskrynklare. Jag föredrar de människor som söker ögonkontakt med mig först innan de hälsar på dottern, helt klart. Det ger ju mig en valfrihet att avböja påhälsningen.
Men vad jag ville ha sagt med mitt första inlägg är varför inte ens svara ett barn som fråga, varför inte uppmuntra detta "artiga" beteende? Precis som när jag inte uppmuntrar en hund som kommer rusande utan (eller med) sin ägares tillåtelse.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Flinisen skrev:
Ja och nästan alla man möter frågar..iaf här :smirk: Det beror väl på lite vart man går med hunden.

Och det ger dig en chans att neka på en eller flera grunder, om nu inte personen är ouppfostrad.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

mizz skrev:
Och det ger dig en chans att neka på en eller flera grunder, om nu inte personen är ouppfostrad.


Det verkar flera personer vara. De frågar och böjer sig fram för att hälsa på samma gång, då är det ju ingen skilnad vad man svarar, hunden har hunnit bli superglad över att någon hälsar redan :smirk: Angående barn som vill hälsa säger jag oftast nej då Nona älskar barn och absolut ska pussa dem i ansiktet. Alternativt så varnar jag att hon hoppar och pussas, vill föräldern och barnet fortfarande hälsa så får de det.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

LIA skrev:
Allmänt!

Det verkar ibland som att hundägare har inställningen "hunden är min, min, min!" när andra människor visar intresse för den. Vad är man egentligen rädd för? Att hunden ska tycka bättre om nästa människa än sin ägare?
Jag låter alltid mina hundar "hälsa" på folk som frågar om dom får. Varför inte? För mig är det viktigt att mina hundar tycker om människor och är säkra ibland folk.

Det är en annan sak om någon lockar på hunden, erbjuder godis etc utan att först frågat om lov och fr a om jag själv gett ett kommando. I sådana fall säger jag ifrån, liksom om barn visar upp en felaktig attityd. Jag "informerar" hellre människan än håller undan hundarna.

LIA


:bow: :bow:

//C vars hundar alltid får hälsa på snälla människor
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Då lär sig ju hunden att man får hälsa på allt och alla och kanske springer fram till någon hundrädd person och så blir allt helt fel. Nej det är viktigt att hunden förstår att man inte behöver hälsa på alla människor. Den skall vara säker hos dig som förare utan att behöva hälsa.

det blir inte alls automatiskt så att hunden springer fram till allt och alla. naturligtvis måste man ge den ett ok innan den får hälsa. vill den inte så ska man inte tvinga den. det blir helt enkelt inte svårare än man gör det.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Det är rätt irriterande om ens hund skall hälsa på alla man möter...det funkar inte i längden..det är väl klart att hunden är "min" och inte allmän egendom. Ska man stanna var 10 min på promenaden bara för att hunden skall hälsa?...Då lär sig ju hunden att man får hälsa på allt och alla och kanske springer fram till någon hundrädd person och så blir allt helt fel. Nej det är viktigt att hunden förstår att man inte behöver hälsa på alla människor. Den skall vara säker hos dig som förare utan att behöva hälsa. Tror inte någon är speciellt oroad över att deras hund skall tycka om någon annan mer för det är nog rätt svårslaget ;/
Varför hårddra allt till sin spets?
Jag har då aldrig varit med om att alla ska hälsa på mina hundar. Inte ens nu när jag går med 2 schäfergrabbar, 8 år resp 3 månader. Många glada kommentarer blir det förvisso men inte några överdrifter i att "hälsa".

Kan du inte lära din hund när den får gå fram och när den inte får??
Eller att den inte springer fram till folk som inte bett om det, typ hundräddingar??
Det är väl din sak som hundägare/uppfostrare att informera hunden om att man inte "behöver hälsa på alla människor"??

Du har då inte gett mig något argument för att inte låta mina hundar och främmande människor hälsa på varandra när dessa bett om det!

Låt mig slutligen förklara vad som menas med "hunden är min, min, min!" Det är inte fråga om äganderätten eller att hunden de facto skulle tycka om en främmande människa mer. Jag menar att det är det intryck jag får av äganderättsbehov och att demonstrera detta behov. Man har svårt att "bjussa på sin ägodel".

Tänk på att du kanske gör en medmänniska en stor tjänst genom att unna henne kontakten med din hund. :idea:

LIA
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Mycket klokt svar.:bow:


Själv var jag hysteriskt hundrädd som liten (jagad av grannens
labbe), innan det slog över åt andra hållet...
Och det var just kontakten med snälla och förstående hundägare och hundar som gjorde att jag kom över den rädslan, som jag skrev lite om tidigare.
Sen blir jag faktiskt glad när människor jag inte känner kommer fram och vill hälsa på min stora hund, och tycker hon är söt.
Man kan ju kanske genom att låta hunden hälsa på folk ibland slippa
möta den där tokiga tanten som är så sjukligt rädd för hundar att hon nästan hellre hoppar ner på tunnelbanespåret än möter min vovve på perrongen. :o


Man kan ju fundera över trådar där folk förvånas över att ovan nämnda tant blir skraj när man kommer med lös hund -även om den går fot, när man tidigar i tråden hör kommentaren "den bits" bejublas.
Blir lite less... Alla ska alltså förstå att man har världens snällaste hund som är tokuppfostrad och kan gå lös jämt- men man får inte hälsa, för då bits den?
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Mycket klokt svar.:bow:


Själv var jag hysteriskt hundrädd som liten (jagad av grannens
labbe), innan det slog över åt andra hållet...
Och det var just kontakten med snälla och förstående hundägare och hundar som gjorde att jag kom över den rädslan, som jag skrev lite om tidigare.
Sen blir jag faktiskt glad när människor jag inte känner kommer fram och vill hälsa på min stora hund, och tycker hon är söt.
Man kan ju kanske genom att låta hunden hälsa på folk ibland slippa
möta den där tokiga tanten som är så sjukligt rädd för hundar att hon nästan hellre hoppar ner på tunnelbanespåret än möter min vovve på perrongen. :o


Man kan ju fundera över trådar där folk förvånas över att ovan nämnda tant blir skraj när man kommer med lös hund -även om den går fot, när man tidigare i tråden hör kommentaren "den bits" bejublas.
Blir lite less... Alla ska alltså förstå att man har världens snällaste hund som är tokuppfostrad och kan gå lös jämt- men man får inte hälsa, för då bits den?
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Mycket klokt svar.:bow:


Själv var jag hysteriskt hundrädd som liten (jagad av grannens
labbe), innan det slog över åt andra hållet...
Och det var just kontakten med snälla och förstående hundägare och hundar som gjorde att jag kom över den rädslan, som jag skrev lite om tidigare.
Sen blir jag faktiskt glad när människor jag inte känner kommer fram och vill hälsa på min stora hund, och tycker hon är söt.
Man kan ju kanske genom att låta hunden hälsa på folk ibland slippa
möta den där tokiga tanten som är så sjukligt rädd för hundar att hon nästan hellre hoppar ner på tunnelbanespåret än möter min vovve på perrongen. :o


Man kan ju fundera över trådar där folk förvånas över att ovan nämnda tant blir skraj när man kommer med lös hund -även om den går fot, när man tidigare i tråden hör kommentaren "den bits" bejublas.
Blir lite less... Alla ska alltså förstå att man har världens snällaste hund som är tokuppfostrad och kan gå lös jämt- men man får inte hälsa, för då bits den?
 
Sv: Hundar-allmän egendom

ber om ursäkt för den groteska dubbelpostningen...:o
Buke hängde sig!...och nu går det inte att ändra.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag har inga problem att låta min hund hälsa på folk när det gäller mig. Däremot vill jag inte utsätta min hund som är reserverad mot främlingar att folk kastar sig på henne hur som helst. Tyvärr är den allmänna uppfattningen att en liten söt hund får alla hälsa på för dom är så snälla.
Folk får gärna hälsa på min hund om dom tar sig tid att fråga mig så att jag kan ge dom instruktioner hur dom ska bete sig, men små barn som springer fram till en rädd hund och gärna klappar dom uppe på huvudet vill jag inte ha på min hund.
Däremot den stora hunden som är snäll som en nalle får folk gärna hälsa på, han blir bara glad utan att för den sakens skull tro att promenader handlar om att hälsa på folk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 270
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp