Hundar-allmän egendom

Hazel

Trådstartare
jag blir duktigt trött på folk ibland. Bland annat för att folk verkar tro att varenda hund som går förbi är allmän egendom. På senaste tiden tycker jag att liknande saker som detta hänt var och varannan dag.

Vi var ut och gick en runda, som alltid på kvällarna. Såg en person närma sig så jag säger åt henne att gå bredvid mig. Tycker att det kan man gott göra om nu någon skulle vara hundrädd. Hon går fint bredvid, På sidan bort från personen vi möter. Hunden A ääääälskar folk, dom är ju så roliga osv. Så ett par gånger upprepar jag kommandot och fortsätter att gå. DÅ börjar männskan "kalla" på henne. Trots att han hör mig säga till henne att gå bredvid mig hör man honom smacka och "pussa" för att får henne och gå till honom istället :eek:
jag upprepar kommandot igen och hon går inte så mycket som ett steg emot honom. När vi gått förbi så hör man mannen säga "oj va den lyder"

Är det inte skitsamma om min hund lyder eller inte? ska inte folk ta och sk*ta i att kalla på MIN hund?

samma sak hände nere på stan, då jag sagt till henne att ligga ner när vi fika, helt plötsligt står det en tant och kalla på henne, "vilken söööööt huuuund, kom här så får jag titta på dig" jag säger till hunden igen att ligga kvar, och tanten ser sur ut..

Ge fasiken i min hund om jag inte ger er tillåtelse..

Känns lite som att folk med stora hundar som folk tror är farliga inte har riktigt samma problem kanske? :smirk:
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Har samma problem :smirk:

Även fast de hör att man kallar på hunden så ska de fortsätta att locka på den.
Sedan så sticker de gärna till den en liten kakbit med :crazy:

När jag är ute och går och någon lockar på Ludwig så kallar jag bara in honom och fortsätter gå. De som lockat på honom ser alltid lika sura ut. Nåja, det kan de ju vara, det är inte deras hund och vill de så gärna kela med en hund så får de väll fråga först eller skaffa sig en egen.


När det sitter folk och fikar däremot så brukar jag inte kalla in honom. Är de så dumma att de ger hunden en kakbit så får de skylla sig själva. När min hund får en matbit så fjäskar han (stora dregglande pussar och jag lovar er att det är omöjligt att sitta på en filt och äta om han väl fått något) och försöker ta maten (vaddå? Han har ju redan fått en bit mat så då tycker han det är självklart att resten är till honom?).
Däremot så säger jag ju till dem "Ge honom inget att äta/locka inte på honom!" gör de det så är det kört för deras del.
Deras fikastund kan man ju säga är förstörd totalt :devil:
"Vaddå kalla in hunden? Jag sa ju att ni inte skulle locka på honom/ge honom mat. Skyll er själva!"


Det får dem att tänka efter till nästa gång iallafall :devil:
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag ser saken från andra hållet. Min son älskar hundar och vill gärna klappa dem. Men han har lärt sig sedan han var liten att man går inte fram till hundar utan tillåtelse. Så han frågar hundägaren Jag tycker det är svagt att ungefär hälften av hundägarna inte ens nedlåter sig att svara på en vänlig fråga. De bara tittar på min son, om ens det och går sin väg.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

det finns massor av håll på detta, mitt håll, ditt håll, hållet där folk släpper fram sina hundar hur som.. Allt borde dock handla om sunt förnuft?
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Seriöst, det finns gånger då jag önskar att det inte fanns lagar för våld mot annan människa... Jag är ganska fredlig egentligen, men när folk ska locka och ropa på andras hundar (och speciellt på min) så blir jag krontokig! Min voffla älskar också folk och är jätteglad JÄMT, oavsett situation. När folk ser hennes viftande svans tror dem att det är okej att locka på henne. Och hon ÄLSKAR att rusa mot andra hundar, något som vi har jobbat intensivt på hela våren. Oftast räcker det med ett "nej" så håller hon sig till mig, men när personen som går med den andra hunden på trottoaren börjar prata med min hund och böjer sig ner för att hälsa, samtidigt som deras hund springer fram, vad ska jag göra då?! Oftast sker det precis när man möts också, och då har man en millisekund på sig att kalla tillbaka sin hund och fortsätta gå, vilket 99,9 gånger av 100 är omöjligt! :(

Det händer att barn frågar om de får klappa min hund, och det är i sig väldigt bra att det gör, utan att springa fram. Men det känns ändå onödigt att de frågar när de inte tänker lyssna på mitt svar. "Nej, hon är lite rädd för barn, så BARA om hon själv går fram!" Det skiter de i och springer efter min hund som kastar sig i diket och försöker komma undan! Jag har liksom ingen större lust att uppfostra andras ungar...
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jo, det här kan vara hur tröttsamt som helst. Man tycker att folk borde ha vett att fråga om de får hälsa. Fast det hände mig aldrig på den tiden jag hade schäfer. Man kanske skulle byta ras igen.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Blir så arg när folk bara tar för sig. Alla människor vill komma fram till min valp när vi är ute..För det mesta brukar jag gå åt ett annat håll när dom kommer och skall gå fram. Skulle dom frågat om du fick hälsa på henne hade dom gärna fått göra det men inte så längde dom bara gör det. vill inte att min hund skall bli klappad av varje människa som finns.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jo men det känns ganska trist om man ska behöva skaffa en "farlig" ras för att folk ska ta sitt förnuft tillfånga? det är faktiskt inte helt omöjligt att min jääääättesöta ludna lilla vovve inte alls tycker om folk och hugger dom i handen? ibland önskar man nästan att man hade ett "hugg kommando" vilket inte nödvändigtvis alls behöver betyda hugg. Men hade fått folk att haja till iaf :smirk:

*observera att jag säger det sista med en gnutta ironi*
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jadu, det räcker inte ens med att ha en sk "mördarhund" "kamphund" för att folk ska sluta locka på min hund samt klappa i förbifarten.
Det värsta är juh att min hund oxå älskar alla och gillar att pussas med främmande så han blir juh döglad när ngn pratar med honom.
Jag tycker att det är respektlöst av folk att gå och ropa på andras hundar när det är uppenbart att ägaren inte vill.
Skulle aldrig ens falla mig in att göra, brukar dessutom inte klappa på andras hundar öht. Tycker de flesta hundar är lite läskiga faktiskt och har blivit oprovocerat attackerad för många gånger för att vara helt bekväm i andra hundars sällskap.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag hade mera problem med detta när Nona var yngre och flörtade med varenda människa vi mötte under promenaden :smirk: Jag förstår att det var många som hade svårt att låta bli att klappa om henne lite... och de verkade tycka att det faktum att hunden ville hälsa betydde att JAG ville att hon skulle hälsa... Nåja, nu är hon inte längre intresserad av alla vi möter så det har blivit mycket bättre! Vi får mest bara leenden nu för tiden, ni vet sådana därna leenden som säger "vilken gullig hund du har". Så har jag dessutom ett hemligt försvar :devil: mot sådana som ser ut att vilja komma fram emot oss; jag börjar prata med Nona! Och eftersom jag är finlandssvensk håller det de flesta finnar på avstånd ;)
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Men det är väl inte sunt förnuft att inte ens kunna svara en pojk att -Nej, det får du inte.

Å andra sidan förstår jag även problemet som framlagts här, har råkat ut för folk som främjat fula ovanor hos häst bara för att det är såååå gulligt.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Tror du missförstod mig lite :(


Jag tycker det hör till sunt förnuft att antingen vänligt avböja eller säga att det är klart pojken får klappa, han hade gärna fått klappa min fastän mina aggressiva tendenser i ursprungsinlägget ;)

Tycker också att det hör till sunt förnuft att inte ropa eller locka på andras hundar, som man inte känner eller vet vad det har för ideer.

Och jag tycker det hör till sunt förnuft att inte släppa fram sin hund till vem som helst, folk kan vara, rädda, allergiska eller aggresiva mot hundar
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag jobbar som väktare och ska gå hundförarutbildningen till hösten, dock inte med min vovve för han har inte åldern inne än. Jag har med honom på jobbet och tidigt imorse hände en kul grej... Hehehe! Två killar kommer gåendes när jag går runt platsen som vi bevakar och tittar på hunden "å vilken fin hund" säger den ena killen. "mmm" svarar jag i förbifarten och fortsätter gå. Dom går efter... Samma kille frågar "är han farlig" då givetvis jag svarar "JA". Killarna går över till andra sidan gatan och säger lite osäkert "ja det kan jag tänka mig..." Själv skrattar jag inombords för min hund är inte ett dugg farlig! :angel: :devil: Hehehe! Men å andra sidan vet jag inte hur han hade reagerat om killarna kommit närmre..! Han gick liksom och små blängde på dom...:p
Inte riktigt samma problem som ni andra och jag slipper faktiskt folk som dyker fram och ska klappa. Han ser kanske skräckinjagande ut..!! :rofl: Dessutom bryr sig min hund inte om folk han inte känner.

http://i39.photobucket.com/albums/e151/Lillaloppan/StoltTexDec-05.jpg
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Gisburne skrev:
Det skiter de i och springer efter min hund som kastar sig i diket och försöker komma undan! Jag har liksom ingen större lust att uppfostra andras ungar...

Jag tycker att många barn idag inte har nån respekt för djur alls, och när de skall "leka" med hunden så blir det bara att de retas eller bråkar med den :mad: . Vi hade en boxer som älskade att springa och apportera käppar. Ungarna på stallet upptäckte detta och en gång hade de en käpp som de kastade mellan sig och hela tiden höll utom räckhåll för hunden, hunden sprang runt, runt som en tok efter den....hur kul vad det för hunden???? Det kallar jag att retas. När jag påpekade saken att det inte är kul för hunden då den aldrig får tag i pinnen sa de att de bara lekte med honom....jo men :crazy: ...kan man inte alls sätta sig in i hundens situation? Otroligt frusterande för honom att aldrig på tag i käppen!!

Hunden var så snäll och väluppfostrad så den skulle aldrig ha blivit aggressiv men ibland önskar man att han gett dom ett litet nyp i misstag :devil: .
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Tala om det. Har väldiga problem med det. Men jag har börjat bli hård. Man behöver ju inte vara otrevlig, men jag brukar säga väldigt sakligt till föräldrar som bussar sina barn på min jycke att "Ursäkta, men hon bits." Då brukar dom väldigt snabbt langa in sina barn och så var det problemet ur världen. :angel:
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jo, jag har haft ett liknande problem. Det har hänt ett par gånger när hunden stått bunden utanför affären att jag kommit på ungar med att stå och reta hunden. Sånt gör mig så förbannad att jag kan explodera. Och jag har haft god lust att släppa hunden och låta henne själv berätta hur mycket hon gillar att bli retad och skrämd.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Det där är just en av anledningarna till att inte lämna en hund bunden utan uppsikt.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag brukar oftas åtminstonde orska säga nej, ibland så slår ag bara dövörat till.
Efter ett 10timmars extremt socialt/intesivt arbetspass + 2.5 timmars kollektiv åkande på en dag så orkar jag helt enkelt inte vara speciellt trevlig alla gånger.
Jag vill bara sitta och läsa min bok ifred på spårvagnen.
Dessutom får inte min hund hälsa på nån när vi är i stan/åker kolelktivt.

Kalla mig surfitta om ni vill, men hur skulle ni reagera och jag frågade er "får jag krama er bebis" helt appropå på en spårvagn?.
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Fast det mest frusteande är när man ska på en fullsmockad spårvagn, man har 15kilo ryggsäck, 40kilo hund i varje hand och försöker stämpla busskortet med den tredje handen samtidgt som spårvagnen vinglar iväg, och DÅ kommer nåt jävla pucko på att han ska sträcka fram sin hamburgare till hundarna "VARSEGOD vovven"...
 
Sv: Hundar-allmän egendom

Jag har också märkt det, att barn inte verkar veta riktigt vad ett djur är. (Inte alla, givetvis.) Dessvärre påpekar vissa religioner att djur inte har någon själ, och kommer man då från en djupt troende familj som inte har husdjur så är det klart att man kanske inte ser på djur som vi "djurvänner" gör. Men det gör mig så ont när min vovve tar ett steg fram mot ett barn och långsamt sträcker fram nosen för att hälsa (major progress!) och barnet viftar till eller hoppar fram mot henne och ska rycka tag i henne! (Gör man så?) SJÄLVKLART tar det minst en månad innan vovven vågar sig fram mot ett barn igen... :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 395
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 176
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp