Hundar historiskt i Sverige?

__sofia__

Trådstartare
Efter en diskussion med en kollega igår började jag fundera på hur de hundar som tidigare funnits i Sverige sett ut. Om man ser tillbaka till innan dagens rasavel började, vilka typer av hundar fanns då i Sverige?

Av vad jag kan läsa mig till så har hundar av västgötaspetstyp funnits väldigt länge, men var det den typen av hund som det oftast fanns ute på gårdarna? Eller hade man jakthundar? Eller hade man normalt sett inga hundar alls? Hur är det med dansk-svensk gårdshund, hur länge har den typen av hund funnits på gårdarna och såg den ut så då utan underull? (vi har ju inte det varmaste klimatet, och jag har fått för mig att flera DSG kan vara lite frusna av sig vintertid?)

Lapphundarna kan jag tänka mig är gamla hundtyper som funnits i sina områden länge, men jag antar att de nästan bara varit i de nordligare delarna av Sverige?

Var några typer av hundar vanligare i vissa områden/vissa tider i historien/vissa delar av befolkningen? Hur brukade man använda och hantera hundarna?
 
Namnen på de svenska raser säger kanske lite om var de huvudsakligen fanns och utvecklades. Raser som jämthund, norrbottenspets, svensk lapphund utvecklades främst i norra Sverige (inte så "bara i norr", då Norrland tar upp mer än hälften av Sveriges yta).
Spetshundar är ju en gammal typ av hundar som man hittar runt om på hela norra halvklotet. Dessa hundar användes till det mesta man behöver en hund till (jakt, vakt, drag, vallning). I Sverige har vi ju svensk lapphund, jämthund, hälleforshund, svensk vit älghund, norrbottenspets och västgötaspets.
 
Namnen på de svenska raser säger kanske lite om var de huvudsakligen fanns och utvecklades. Raser som jämthund, norrbottenspets, svensk lapphund utvecklades främst i norra Sverige (inte så "bara i norr", då Norrland tar upp mer än hälften av Sveriges yta).
Spetshundar är ju en gammal typ av hundar som man hittar runt om på hela norra halvklotet. Dessa hundar användes till det mesta man behöver en hund till (jakt, vakt, drag, vallning). I Sverige har vi ju svensk lapphund, jämthund, hälleforshund, svensk vit älghund, norrbottenspets och västgötaspets.
Helt fel av mig att skriva "bara i norr" - det är ju större delen av Sverige. Jag tänkte nog mer på att jag tänker att majoriteten av personer i landet kanske dock inte bodde i norr?

Hur har det varit på de andra platserna? Dvs. inte Jämtland, Norrbotten, Lappland, Västra Götaland etc. Vad har det funnits för hundar på gårdarna i Småland, Östergötland, Sörmland, Örebro, Värmland, Dalarna etc.?
 
Hur är det med varghundarna?
(Dom stora lurviga liknande skotska hjorthundar inte varghybrider)
Tycker man då och då ser dom i filmer som utspelar sig förr?
 
Vad tänker du på?
Det är ju en irländsk ras, så i äldre brittiska filmer kan de ju finnas (eller i svenska för den delen) men de hör ju inte till svensk historia.
Jo precis det är en irländsk ras men har sett den i flera svenska serier och filmer.

Alltså kanske man skeppade hit hundar redan förr?
 
Värt att hålla reda på är att jakten såg olika ut i söder och norra Sverige och har sätt olika ut under många hundra år. Det var redan hårt reglerat på 1300talet om vilka som fick jaga och hur jakten fick bedrivas, jakt var något som bara kungahuset och adliga fick göra under långa tider och i stora delar av Sverige. Så jakthundar på gårdar var nog ingen vanlig syn.

Spetsarna har väl funnits här i norden lika länge som oss människor.
 
Jo precis det är en irländsk ras men har sett den i flera svenska serier och filmer.

Alltså kanske man skeppade hit hundar redan förr?
Det följde med hundar både bort och hem redan på vikingatiden. Skulle hundra av den typen tas med hem så hade vi sätt spår av dom i dagens hundar vi har i Sverige. Så nä gissar mer på små typer av spetsar som togs med hem från resor och möjligen någon terrier typ.

Där emot så har nog hundar av typen Västgötaspets tagits både med på resa och hem igen under vikingatiden då Västgötaspets är närbesläktad med corgin.
 
I släktforskningen läser jag gamla domböcker och ser ibland dommar om hundar som bitit ihjäl får och och andra djur och skrämt folk från att passera på landsvägen förbi gårdar. Var kanske något liknande Dalbohunden för det fanns både varg och björn i den trakten jag forskar på, södra Västergötland under 1600-talet
 
Även hundar av boskapsvaktande typ har funnits i Sverige. Tyvärr nu mer utdöd hundras.
I släktforskningen läser jag gamla domböcker och ser ibland dommar om hundar som bitit ihjäl får och och andra djur och skrämt folk från att passera på landsvägen förbi gårdar. Var kanske något liknande Dalbohunden för det fanns både varg och björn i den trakten jag forskar på, södra Västergötland under 1600-talet
Tänkte också på att jag hade sett något gammalt foto på en utdöd svensk hundras som skulle ha funnits på gårdar som inte var till för jakt. Och @Huggorm skrev precis den ras jag tänkte på :idea::up:
image004.gif

Fanns mera info här: https://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=49

Det foto jag tänkte på var dock nedan, men det ska vara samma hundras
Dalbohund.jpg
 
Tänkte också på att jag hade sett något gammalt foto på en utdöd svensk hundras som skulle ha funnits på gårdar som inte var till för jakt. Och @Huggorm skrev precis den ras jag tänkte på :idea::up:
image004.gif

Fanns mera info här: https://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=49

Det foto jag tänkte på var dock nedan, men det ska vara samma hundras
Dalbohund.jpg
Den fanns nog inte så mycket på gårdar utan mer ute på utmarkerna och vaktade boskap. Sedan har det ju skilt en hel del genom åren med tanke på dom olika jordreformerna som förekommit.

Så fanns dessa hundar vid byggnaderna där vi bodde eller ute bland djuren.
 
Men jag tror att det fanns en del gårdhundar som helt enkelt kom från grannens hund som parade sig med den egna gårdens hund etc. Hittade ett foto från Södermanland på statare (dvs mjölkerskor och lagårdskarlar) med en hund i högra hörnet.
statare_mjolkerskor_och_lagardskarlar_uppstallda_vid_ladugarden_julita_gard_sodermanland_-_nordiska_museet_-_nma0040766_54c4c084e087c35dba09be46.jpg

Den hunden ser lite ut som en "mutt" som man kan hitta på utländska adoptionssidor. Så det var kanske mera "blandraser" ute på de enklare gårdarna, de flesta hundar klarade väl av att vara en larmande gårdshund.
 
En artikel påminde om att man införde en hundskatt på slutet av 1800-talet. Det ska ha varit en av de bidragande orsakerna till att dalbohunden försvann och jag kan tänka mig att en del "blandraser" (om man kan kalla dem det) ute på gårdarna försvann då också. Om de inte hade något specifikt syfte som vall-, jakt- eller råtthund, och även då försvann nog en del.
 
Senast ändrad:
Jo precis det är en irländsk ras men har sett den i flera svenska serier och filmer.

Alltså kanske man skeppade hit hundar redan förr?

Hundraser är en ganska sen företeelse och de togs fram under en tid när nationalromantiken var stark. Detta ger kanske en slagsida i vilka raser man valde att "bevara" och hur man definierade dem. Corgi i Västgöte kan likaväl vara en 1800-tals idé om hur en sådan hund borde se ut, som ett bevis på tidigare kontakter (så vill man hävda att de skedde ett utbyte redan under vikingatiden så behöver man testa hundar från perioden mellan vikingatid och att stamboken skapades).

Vi kan ju räkna med att under medeltiden hade adeln hundar för jakt och damerna miniatyrhundar för sällskap. Råttfångare har nog alltid funnits och någon form av gårdvar. Spetsarna kom med människorna. Att de inte lämnat genetiska spår behöver inte innebära att de inte fanns (jmf Nordamerikas för-Columbianska hundar som är helt borta utom i lite skriftliga källor)
 
En artikel påminde om att man införde en hundskatt på slutet av 1800-talet. Det ska ha varit en av de bidragande orsakerna till att dalbohunden försvann och jag kan tänka mig att en del "blandraser" (om man kan kalla dem det) ute på gårdarna försvann då också. Om de inte hade något specifikt syfte som vall-, jakt- eller råtthund, och även då försvann nog en del.
Då tror jag mer på en blandning mellan rabies, vargstammen utrotades och missväxtåren på 1860 talet.
 
Men jag tror att det fanns en del gårdhundar som helt enkelt kom från grannens hund som parade sig med den egna gårdens hund etc. Hittade ett foto från Södermanland på statare (dvs mjölkerskor och lagårdskarlar) med en hund i högra hörnet.
statare_mjolkerskor_och_lagardskarlar_uppstallda_vid_ladugarden_julita_gard_sodermanland_-_nordiska_museet_-_nma0040766_54c4c084e087c35dba09be46.jpg

Den hunden ser lite ut som en "mutt" som man kan hitta på utländska adoptionssidor. Så det var kanske mera "blandraser" ute på de enklare gårdarna, de flesta hundar klarade väl av att vara en larmande gårdshund.
med rejäl ot men det jag funderar över med denna bilden är;
Har de kört in en tjur eller är det en oxe med rejäl tjurprägel/ eller böld/trycksår på nacken?!!?
:confused::laugh:O_o
obs inte dagens viktigaste fråga
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 074
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 870
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Disen
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 121
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp