Bukefalos 28 år!

Hundar i bil

C

Clintan

Idag skulle jag hämta ett paket på Posten (Lantmännen här i byn) och tog hundarna med mig i bilen. När jag hade hämtat mitt paket och skulle gå ut genom dörren, så står en av expediterna och en äldre tant och pratar om bil och skällande hundar, så jag fattar direkt att det är mina de menar. Jag frågar då om hundarna skäller mycket i bilen och får mig världens avhyvling av tanten om att de har skällt i bilen i minst 20 min, då säger jag att jag bara varit där inne i högst 5 min, men hon går på om att jag varit där längre, för när hon körde förbi för 20 min sedan stod bilen också där. Det enda är att jag körde hemifrån 15.10 och när jag satte mig i bilen igen så kollade jag klockan och då var hon 15.18. Under denna tid hade jag alltså kört hemifrån till Posten (2 km) och varit inne och hämtat paketet. Det var 9 grader ute, molnigt och det blåste kallt plus att jag inte har någon värme i bilen (fungerar inte). Även om mina hundar suttit där i 20 min så hade de ju knappast lidit någon nöd. Skäller gör de alltid när de ser något utanför bilen, det kan vara allt ifrån möss till människor. Har jag med dem i V70n så händer det att de sätter igång larmet. Har hänt vid flera tillfällen när jag varit på Minuten för att ta ut pengar eller varit inne och handlat (inte storhandlat), men då har folk bara flinat när bilen har stått där och blinkat och tutat. Undrar om tanten hade hetsat upp sig lika mycket om de hade suttit i den bilen än i den gamla risiga 745:an som definitivt har sett sina bästa dagar. Hur länge anser ni det vara rimligt att lämna hundar i bilen och då menar jag naturligtvis inte när det är varmt ute eller minusgrader. Under jakt kan våra hundar sitta i bilen periodvis under flera timmar (men då ska de återhämta sig innan de ska släppas igen), då andra hundar ska släppas. Såg i senaste Hundsport att det fanns en artikel om hundar i bil, men har inte läst den. Ca 1 timme i sträck tycker jag är helt ok, inte varje dag, men några gånger i veckan.
 
Sv: Hundar i bil

Suck, detta med att andra skall lägga sig om hur vida jag sköter min/mina hundar blir jag så hiskeligt TRÖTT på.

Om du vet med dig att hunden/hundarna inte far illa ( vilket dom inte gör när det handlar om 5 min ) så tycker jag att du nästa gång säger

-Sköt dig själv och skit i andra.

/ C som är trött på andra som lägger näsan i blöt i tid och otid :(
 
Sv: Hundar i bil

Kör över kärringen nästa gång du ser henne :devil:
Visst är det bra att folk bryr sig om hundar i bilen speciellt under de varma sommarmånaderna och de iskalla dagar vi kan ha ibland men att bete sig sådär :eek: gör ju ingen glad.
Min hund trivs bättre i bilen än att vara ensam hemma. Ensam i bilen verkar för honom vara lika med " jag är med :bump: " medan ensam hemma inte är något positivt alls. :( då röjer han runt och hittar på massor av hyss....
Nej skit i kärringen, och kör ditt eget race, du verkar ju heller inte vara typen som lämnar hunden i bilen på sommaren.
 
Sv: Hundar i bil

Läste nyss på nått annat forum. Att det var en person med servicehundar. Hon fick lämna (enligt domstolsbeslut) hundarna 2 *2 h. Då skulle rastningen mellan vara rejäl.

Jag tycker att allt sådant här är konstigt... Man får INTE lämna hundarna i bilen. Men hemma kan de få ligga 8-9 timmar utan att någon skriker... Vad tror ni hundarna hade valt? En dag i bilen med tre rastningar eller ligga ensamma hemma?
 
Sv: Hundar i bil

Våra två nuvarande hundar älskar att åka bil och de får ofta följa med när jag handlar t.ex. så kan vi kombinera det med promenad på något, för hundarna, spännande ställe. Då vi bor på landet blir det inte så ofta tillfälle att nosa där det luktar av andra hundar och det tycker våra doggar är veckans höjdpunkt :)

En av hundarna skäller väldigt intensivt när det går folk förbi bilen och börjar de då kika in och gå runt bilen så slutar han aldrig. Jag har löst det med att slänga ett stort lakan över bilen så hundarna inte ser ut (eller folk in). Skyddar mot solvärme också. Det fungerar alla tiders. Hundarna slår sig till ro och sover tills jag är tillbaka.

Apropå larm - har också en V70. Visserligen en XC, men där kan jag välja att stänga av rörelsedetektorn så larmet bara aktiveras om någon dörr öppnas, inte om hundarna rör sig i bilen. Har inte du någon sån knapp? Sitter på mittkonsolen nära knappen för att vika in sidospeglarna.
 
Sv: Hundar i bil

Tror inte jag har en sådan knapp, kan inte kolla heller för sambon har med sig bilen till Jämtland där han jagar älg. Har en vanlig V70 -00.
 
Sv: Hundar i bil

Jag har ofta mina hundar i bilen då de trivs bättre där än hemma. Vet också andra som har hundarna i bilen när de exempelvis jobbar.

Är det sant att man inte får lämna hundar i bilen :eek: :confused:

Mina älsklingar kommer att gå under om de inte får följa med.....

Mvh Angelina
 
Sv: Hundar i bil

Ja det är sant. Det räknas som burhållning och det får man inte ha regelbundet.
 
Sv: Hundar i bil

Jag förstår inte poängen med att ta med hundarna om de bara stressar och skäller på allt? Det stressar hundarna, hundägarna och omgivningen.
 
Sv: Hundar i bil

Jag förstår inte poängen med att ta med hundarna om de bara stressar och skäller på allt? Det stressar hundarna, hundägarna och omgivningen.

Min hundar är absolut inte stressade i bilen. De är jakthundar och framför allt för jämten ter det sig naturligt att skälla på det mesta. De älskar helt enkelt att följa med i bilen och de uppmärksammar allt. Skulle för vilja kalla det att de skäller av glädje. Jag blir inte heller stressad av att de skäller och om omgivningen blir det så anser jag att det är upp till dem. Det handlar ju inte om några längre stunder.
 
Sv: Hundar i bil

Såhär skriver djurskyddsmyndigheten:

"Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme."
 
Sv: Hundar i bil

Lånar knapp:

Visst finns det en massa hunddagis som har burhållning? Hur löses det med våran lagstiftning?
 
Sv: Hundar i bil

Åk till en vanlig brukshundsklubb och ta en titt, där ligger alla hundar i bil, instruktörers hundar väntar, kursdeltagares likaså. Bättre det än att lämnas själv ännu längre hemma...

Jag har min i bur när hon är själv också, kan tyckas elakt, men hon är på "dagis" på dagarna så det handlar om när man ska göra ärenden eller när jag är ute och rider och inte tycker att hon ska följa med. Detta av den enkla anledningen att hon biter i sönder precis ALLT som kommer i hennes väg... I helgen bet hon ex. i sönder mina hörselskydd med radio (värde ca 1500:-) då hon satt i bilens baksäte ensam i 20 minuter, så dår får det räcka...

Burhållning är ett hett ämne, men nog är det såsom med annat, de som skriver lagar och förordningar har oftast ingen aning vad det gör för den lilla människan. Själv tycker jag det är utmärkt med en sådan lag, det förhindrar ju ex valpförsäljning i djuraffärer eller ren burhållning med hund, men de flesta uppfördare har burar så jag vet inte...

//E
 
Sv: Hundar i bil

Skit i kärringen, du känner dina hundar det gör inte hon.
håller med Calazyria, fins inget värre än folk som ska bestämma hur andras djur ska skötas.
 
Sv: Hundar i bil

har du snott min hund va? ;)
Han är precis likadan, går inte ha ensam hemma men i bilen går det bra.
 
Sv: Hundar i bil

känner en som har sin hund i bilen en hel dag när hon jobbar.
Och dom andra hundarna i hundgård. (så man undrar ju varför just den hunden sitter i bilen) Det är alltså en bil som står hemma på deras gård. Det är väl rätt sjukt tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 401
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 150
Senast: Jenka
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 363
Senast: Girasol
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 084
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp