Hundar i hundgård?

aemaria

Trådstartare
Hade en livlig diskussion med en jobbarkompis igår om katter och hundar. Han tyckte att hundar är så mycket bättre eftersom man kan lämna dem ensamma mycket längre än katter. Det tycker ju jag är kvalificerat skitsnack. Nu har ju jag visserligen ej hund själv men så mycket vet jag att hundar inte mår bra av att lämnas ensamma länge.
Jobbarkompisen har sin hund i hundgård vilket säkert är praktiskt för hans del... men hur är det egentligen för hunden? Har ni era hundar i hundgård/vad tycker ni om att ha hunden i hundgård?
En hund som blir lämnad länge ensam i en hundgård blir väl knappast en lycklig hund..? Eller är jag ute och cyklar?

//a
 
Jag skulle säga tvårt om att en katt kan man lämna mycket längre ensam, speciellt om det är en ute katt...
Angående hundgård, det är det enda stället vi kan lämna våran hund och han förblir lugn. Lämnar vi honom inne blir han hysterisk och mår riktigt dåligt. Vi kan även lämna honom i bilen men det är inte så roligt nu på sommaren...
Jag tror inte att det är bra för hunden att vara i hundgården hela dagarna och nätter, men det beror mycket på hur hundarna är vana. Lämnar man bort dem på pensionat så har de ju bara hundgård och hus att vara i plus promenader.
Om de är flera hundar så känns det bättre för mig men jag vet inte om hunden upplever det som bättre... ;)
 
Vilket skitsnack :crazy:

Största anledningen till att man inte ska lämna en hund
för länge är väl anser jag att den är ett flockdjur,
det är inte katten.
Sedan är föstås alla djur individer och det varierar
hur länge de klarar av att vara ensamma, men hundar är flock-
djur och vill vara med sin "flock". :smirk:
 
Man kan inte jämföra en hund och en katt då det är två olika arter och kräver olika.

En hund är ett flockdjur till den allra högsta grad, det är mer än vad man kan säga om katten.

Att ha hund i hundgård tycker jag inte är fel, OM det handlar om någon/några timmar ( 2-4 ) och hunden ifråga är van.

Istället för att då ligga inne så får ju hunden vara utomhus.

Bättre är ju om man har två hundar. Tyvärr passar inte alla hundar i hundgård, vissa blir stressade.
 
Mina hundar är i hundgård, vissa veckor kanske bara nån timme nån dag, vissa veckor är sambon i skolan flera dagar och då är hundarna ute hela dagen som han är borta. De har sällskap av varandra, kan rasta sig och har plats att röra sig. De trivs betydligt bättre att bli lämnade i hundgården än inne.

Sen tycker jag det är självklart att inte lämna dem för ofta och för länge, men det är ju olika individer. En del trivs ute och är inte så sociala, andra blir stressade och mår dåligt. Men hundar är flockdjur och ska ine lämnas för mycket ensamma.
När mina är ute i sällskap av varandra så är ett par timmar per dag inga problem, men jag märker att de är "ledsna" om de varit där för mycket. Man får lyssna på hunden! :)
 
låter inte bra alls. visserligen kan man lämna en hund längre i en hundgård än inne, förutsatt att den har sällskap av en annan hund, men frågan är vad man ska med en hund till om man bara ska lämna den ensam hela dagarna.

det där med katter är nog lite rasbundet, vanliga bondkatter är ganska självständiga och kan roa sig på egen hand, medan vissa raskatter är avlade för att vara mer sällskapliga.
 
Denne kille har nog sin hund mest för jakten tror jag. Och jag tror att det är många jägare som har sina hundar som "redskap" och inte som husdjur... och den synen förstår jag mig inte alls på...

//a
 
usch ja, alldeles för många jakthundar har ett ensamt, kasst liv. i vissa delar av sverige kan man ju knappt vara ute på landet utan att höra ylandet från ensamma hundar. sådant gör mig illamående.
 
Han måste ha försökt reta upp dig?
Han kan ju inte vara så dum?

I princip alla som rör sig med djur vet att katten är självgående - inomhus behöver den bara mat, vatten och låda så klarar den sig i evigheter - utomhuskatten kan tom skaffa mat själv bara den får en tillflyktsplats på vintern.

Varför lägga ned tid på arbetskamraten? Menar han allvar är han okunnig och varför skall du frälsa honom med kunskap?
Han är väl i den åldern då det ligger på hans eget ansvar och prata skall man inte göra förrens man VET fakta.

Pratade varg med en jägare en gång - där kan man prata om okunskap. Alla argument baserade sig på myter och tilltagna fantasier.
 
Nej han är nog tyvärr så dum. Diskussionen blåstes av för jag vet att jag inte kommer nånvart. Han får väl leva i sin okunnighet... även om jag tycker synd om hans hund..

//a
 
Stackars djur. Tyvärr finns det människor (framförallt jägare?) som håller jakthunden í hundgård året runt. Det finns hundar som aldrig någonsin får komma in i huset :crazy:.

Min hund är i hundgård de timmar han måste vara ensam (upp till sex timmar ibland). Där har han varmbonad koja och en utebädd med tak. Jag anser att han har det bättre där än inomhus, om det inte är extremt dåligt väder. Ute kan han få frisk luft, ta intryck av omgivningen osv. Vi bor lugnt till, och han varken skäller eller är stressad på annat sätt.

Om jag bodde i tätbebyggt område, med mycket liv och rörelse runtomkring, hade jag inte tyckt att det vore lika okej.
 
Jag ber om ursäkt men jag blir så arg när det ständigt är jägare som är de sämsta hundägarna! Hur många av er umgås med jägare? Min man jagar och jag skulle oxå göra det om jag hade tid. Våran hund är jakthund och han är sitter i hundgården kanske totalt under en vecka 5 timmar... Han kan inte vara ensam inne då han blir hysterisk, men hundgård och bil fungerar. I "vårat" jaktlag finns det ialla fall 7 hundar och alla de är familjehundar, och älskade över allting. De är blir bortskämda med godsaker och får gott om motion. Jar har sett på ett ställe där det fanns jakthundar som satt i hundgård och den personen var en stockholmare som inte orkade ha hundarna hemma utan satte dem i skogen och betalde en annan gubbe för att mata dem när han inte var där själv...
Andra som jag har sett skött sina hundar dåligt har även sagt att jakt är djurplågeri, så det hänger defenitivt inte ihop!
Det är bara att inse att vissa människor sköter varken sina hästar, hundar eller andra djur oavsett vad de gör på fritiden!
 
Många jägare- inte alla jägare. Och ja jag umgås med jägare. En barndomskompis till mig sa just de orden jag citerade: "Jag blir så less på alla som kommer och ska gulla med min hund. Herregud det är inget sällskap, det är ett redskap". Det fick mig att må riktigt illa :crazy:

//a
 
Är jakthundsägare men min Maja bor hos mina föräldrar och jägarna tittar med höjda ögonbryn när de kommer hem till oss. Vår älghund sover inne om nätterna i både sängen eller soffan. Och motioneras långa promenader dagligen. Men så är hon lagets bästa hund också *S*

Som en sade till mig under min första älgjakt när jag och min Maja åt frukost. Hundar är inget man gullar med de är ett jaktvapen och ska sitta i hundgården. Den jägarn ska vara glad att inte blickar kan döda!

Känner ett antal jägare som sitter sina jakthundar sitta i hundgården dygnet runt och hundarna får vara glada om de får komma ut någon gång i veckan. Finns det inte lagar för sånt? För även om de är ute i hundgården behövs både stimulans och motion!
 
Jag känner många jägare. Och jag har sett väldigt mycket i hundhållningen som brister (framförallt ensamhet och motion)men det gäller förstås inte ALLA.
Jag är så fräck att jag påstår att det är fler jägare som låter hunden sitta i hundgård än andra hundägare. Tyvärr.

Jag vet att det finns bra jägare också ;) Så du ska inte ta åt dig. :)
 
Lånar knapp

Min sambo är jägare och vi/han umgås med mycket jägare både här hemma i Skåne och i Småland och Jämtland. Vad jag hört/vet så har inte en enda av hans/våra bekanta bara hunden i hundgården, utan den/de är familjehundar. Vår jämthund sover under våran säng, petit basseten i sängen, taxen har vi i bur på natten, annars markerar han revir i hela huset. Vet att de flesta av våra nära vänner också har sina jakthundar i sängen eller i sovrummet. Naturligtvis finns det jägare som bara har hundgårdhundar, men jag vet en bonde som också har hund i hundgård och hans hund kommer aldrig ut, ingen jakthund och han är ingen jägare. Jägare är ofta mycket hundkunniga, tror att det finns många icke jägare som sköter/aktiverar sina hundar sämre än vad många jägare gör. För att en hund ska prestera maximalt under jakten, måste konditionen byggas upp under icke jakttid. Kan tillägga att vi inte ens har någon hundgård.
 
Låter som ett konstigt resonemang av din kollega..

Men att hundar i hundgård inte har det bra är ett rent skitsnack från dagens curlinghundägare..

Min Far har en jakthund det är en familjemedlem, hon är i hundgård på dagarna och får komma in på kvällen..

Hon är friskare än det flesta andra hundar jag känner iallafall..

En hund är född att leva utomhus igentligen, finns hundar som lider enormt av att vara inomhus...
 
Manga puckon tror nog att hundgard = med kunna stanna i hundgard alltid ensam.....

Min granne har sina fyra jakthundar i hundgard jamt, en gang om aret far de komma ut och da ar det jaktsasong och da kollapsar nastan de stackars djuren som aldrig annars far springa. Och till er som undrar, ja, grannen ar anmald till de flesta instanser..... Inget har dock skett, an....

Nej hundar och katter behover minst lika mkt stimulans.

Krama ditt djur! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 073
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp