Hundar i stallet, är jag gnällig?

Emine

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och ägaren är ok med det. Har heller inga problem med hundar som ligger/sitter/går med sin ägare i stallet men struntar i mig.

Först fanns det 3 större hundar lösa i stallet som på ägarens initiativ fick leka runt i stallet, bajsade gärna i hästarnas boxar (då skulle man säga till ägaren), satt de i sadelkammaren var det ett himla sjå att få ut sina saker utan att bli nerputtad, fika i sadelkammaren var inte att tänka på. Ena hunden var dessutom gammal, blind och hörde illa. Enligt ägaren fick den flytta sig själv på gången. Medan jag var livrädd när den satt bakom min häst och inte alls ”var med”. Stalldörrar osv skulle vi andra hålla ordning på så hundarna inte smet.

Efter denna flyttade flyttade det in en ny person med valp. Valpen ÄR söt men har nu efter nåt halvår blivit ett riktigt ”gap och skrikmonster”. Tittar inte ägaren konstant på den totalt vrålar den... och kan hålla på i timmar. Alla andra verkar tycka den är söt och rar. Själv känner jag att den där ron i stallet är totalt borta. Huvudet bara snurrar att höra på den, rätt ofta snubblar man över kopplet som ägaren fäst rätt över gången. Ägaren förklarade en gång att ”man skall ignorera när den väsnas”....och jag blir helt matt.
De där mysiga extratiden efter ridning jag lagt på att frisera hästen, pyssla, putsa grejer osv är som bortblåsta. Något som jag mått väldigt bra av, lider av hjärntrötthet.
Valpägaren har själv ingen möjlighet att lämna hunden hemma. Alltså måste vi andra bara stå ut?

Stallägaren har själv hundar och tycker om hundar, hennes är dock alltid kopplade och inte ivägen på något sätt alls. En annan hund är med ibland men kopplad och tyst i något hörn.

Är det såhär i alla stall?
Är jag en surkärring som inte alls tycker det är en rolig stallmiljö?
Jobbar med människor med stor problematik jag måste ta ett stort ansvar för samt har flera egna barn så stallet är lite min fristad, dvs där jag bara tar ansvar för mig och min häst (andras med om jag har hand om dem).

Är jag bitter som inte orkar höra på konstant hundskall?
Vill hålla ordning och se till att inte släppa ut andras buffliga hundar?
Inte orkar höra hundägares ”Får Nisse vara här eller där?”,”kan du passa Nisse när jag fodrar?”, eller hålla koll så hundarna inte bajsar någonstans? Jag vill grinig som jag är inte överhuvudtaget engagera mig i andras hundar i stallet. Måste jag?

Nu har jag ingen hund men barn, men finns inte på världskartan att de skulle få gapa som hundarna gör, springa runt land hästarna och alla andra fick passa dem- medan jag satsade på att ignorera oönskat beteende. Nu har jag lugna barn iofs men ändå som jämförelse.

Nu har jag ventilerat lite, då jag börjar bli så less på folks hundar. Det är liksom inte kul att vara i stallet längre. Allt det mysiga är borta, lugnet...

Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Som sagt, hatar inte hundar. Men vill varken lyssna på dem i stallet eller ta något ansvar för dem. Eller käckt vurpa över deras koppel som sitter över hela gången bärandes 3 höpåsar.
Precis som jag inte vill ansvara för andras barn i stallet, utan hälsa-kanske prata ett par ord liksom och sedan är det bra.
Hur tänker ni?
 
Jag ar sjalv ganska mycket en hundmanniska, men har inte jattestor erfarenhet av dem - vaxte upp med hund, men har inte haft nagon i mitt liv de senaste 12 aren.

Vad jag hade accepterat - sa tanker jag spontant att om en valp i "tonarstiden" ar lite extra jobbig och hogljudd ar det nog nagot somjag kan sta ut med - salange det ar en relativt kortvarig (mindre an 6 mander) overgangsperiod.

Att hundar ar i vagen for sakert stallarbete eller behover ses efter av folk som inte ar deras agare ar dock inte ok - klarar inte hunden av att vara los pa ett sakert satt sa maste den vara kopplad eller inhangnad.
 
Jag är van vid hundar och hade inte stått ut. Det låter direkt farligt! Och den skällande hunden hade jag inte velat ha där! Sånt vill jag inte lyssna på. Först får folk uppfostra sina hundar, sen kanske de kan ta med dem till stallet om de visar sig vara i det närmaste osynliga och ha en stor portion självbevarelsedrift och hästvett. Men jag föredrar hundfria stall!
 
Det du beskriver hade jag blivit trött på, men jag tänker att i slutändan är det ju ändå upp till stallägaren att bestämma vilka regler som gäller för hund just i det stallet.

Själv kan jag tycka att det är rimligt att inte binda upp en hund där den är ivägen och att stänga in hunden i en box istället för i sadelkammaren om den rymmer, men också att stänga boxdörrar som lösning mot att hundarna bajsar där, inte släppa ut en hund som är instängd på lämpligt ställe, stå ut med viss mån av skällande (men inte hur mycket som helst!) och hålla lite koll på lösa hundar vid hantering av häst. Men det är ju mina egna värderingar och det som passar just mig, som sagt tycker jag att du ska diskutera med stallägaren vad som kan vara rimligt i just ert stall!

Att jag kan ha med min hund (och barn) och ha henne lös är helt klart en sak jag skulle lägga stor vikt vid om jag letade ny stallplats. Nu tycker jag förvisso inte att hon stör alls eller någonsin är ivägen för hästarna men jag kan ju å andra sidan vara partisk.
 
Senast ändrad:
Hundar ska i mina ögon vara kopplade i stallet, enda möjliga undantaget som jag ser det är att man är inackorderad "hemma hos" någon och dennes hund är lös, gillar man inte det får man väl flytta liksom. Har flyttat ifrån stall som inte passar min filosofi vare sig det handlar om foder, hagtid eller hundar. Det blir lugnast så för mig.
 
Stallägaren accepterar situationen så frågan är om du gör det och vill vara kvar eller inte gör det och flyttar. Vill du inte passa Nisse så säg nej, går du med på det gång å gång så är det en signal att du accepterat.

Jag har blivit störd vid några tillfällen, en hund som ibland lämnades instängd i en box medan matte red, i början var det en del liv från den, men den vande sig och var inga problem. Sen en liten söt sak vars ägare var problemet. Denne orkade inte hålla i kopplet utan knöt fast hunden lite varstans, även i en kedja med krok där mitt träns hängde för putsning. Jag parkerade kopplet i ägarens hand men den var tillbaks så fort jag vände ryggen till.

Sen var det en lysande stjärna som tagit med sin hund i ridhuset och longerade hästen (inte tillåtet om andra var där) samt sin hund som var lös. Jag tänkte att hon blev väl klar med hästen snart och börjadevärma upp. När jag ökade tempot så började hunden jaga min häst. Efter några vändor och att jag sade ifrån så fångade hon in hunden, släpade med sig hund och häst till andra ändan av ridhuset och band den där. Nu hade jag inte mycket plats att rida på en uppspelt bunden hund i ena ändan och ägaren longerande i andra änden. Jag påtalade att hon egentligen inte fick vara där och fick svaret att hon strax var klar. Jag upplyste om att hon faktiskt inte fick longera och att hon störde och blev ignorerad.

Jag fick nog fräste något mindre trevligt och red ut. Efteråt så skyllde hon incidenten på mig, att jag inte sade ifrån. Nej jag var snäll och klagade inte på longeringen, men visst sjutton sade jag ifrån, och behöver man upplysa om det olämpliga med hundar som leker tafatt med andras hästar i ett ridhus? Eller att binda en hund så den är i vägen i ridhuset. Nej min häst blev inte rädd för hunden, men fokus var knappast på mig.
 
Ska man ta hunden med sig så tycker jag att man får ha någorlunda ordning på den så att den inte stör andra. Jag gillar själv hundar men inte när de tillåts ränna omkring vind för våg och leva rövare. Så nej, jag tycker inte alls att du är gnällig. Strikt hundägaransvar gäller och då får de faktiskt efterleva det istället för att lämpa över på andra att hålla koll. :meh:
 
Jag är hundmänniska, har haft hund sedan -96 men jag hade blivit helt vansinnig. Är hundar med i stallet så är de tysta. De har sin plats där de inte är i vägen och de håller sig där när hästarna är i stallet och att gå in i hagen eller en box när hästarna är där är totalförbjudet. Det är de krav jag har och har haft på mina och de har alla lärt sig snabbt. Gapar man eller inte håller sig på anvisad plats får man gå in. Jag har eget stall men skulle aldrig stå ut med att stå i ett stall där hundar springer vind för våg. Det är farligt för både hund, häst och människa.
 
Jag är hundmänniska, har haft hund sedan -96 men jag hade blivit helt vansinnig. Är hundar med i stallet så är de tysta. De har sin plats där de inte är i vägen och de håller sig där när hästarna är i stallet och att gå in i hagen eller en box när hästarna är där är totalförbjudet. Det är de krav jag har och har haft på mina och de har alla lärt sig snabbt. Gapar man eller inte håller sig på anvisad plats får man gå in. Jag har eget stall men skulle aldrig stå ut med att stå i ett stall där hundar springer vind för våg. Det är farligt för både hund, häst och människa.
Håller med dig till fullo, är egentligen inte hundarna är jag irriterad på utan slappheten hos vissa hundägare.
 
Ska man ta hunden med sig så tycker jag att man får ha någorlunda ordning på den så att den inte stör andra. Jag gillar själv hundar men inte när de tillåts ränna omkring vind för våg och leva rövare. Så nej, jag tycker inte alls att du är gnällig. Strikt hundägaransvar gäller och då får de faktiskt efterleva det istället för att lämpa över på andra att hålla koll. :meh:
Tack, så tänker jag också. Lite som kring barn i stallet- föräldern/hundägaren tar ansvar.
 
Stallägaren accepterar situationen så frågan är om du gör det och vill vara kvar eller inte gör det och flyttar. Vill du inte passa Nisse så säg nej, går du med på det gång å gång så är det en signal att du accepterat.

Jag har blivit störd vid några tillfällen, en hund som ibland lämnades instängd i en box medan matte red, i början var det en del liv från den, men den vande sig och var inga problem. Sen en liten söt sak vars ägare var problemet. Denne orkade inte hålla i kopplet utan knöt fast hunden lite varstans, även i en kedja med krok där mitt träns hängde för putsning. Jag parkerade kopplet i ägarens hand men den var tillbaks så fort jag vände ryggen till.

Sen var det en lysande stjärna som tagit med sin hund i ridhuset och longerade hästen (inte tillåtet om andra var där) samt sin hund som var lös. Jag tänkte att hon blev väl klar med hästen snart och börjadevärma upp. När jag ökade tempot så började hunden jaga min häst. Efter några vändor och att jag sade ifrån så fångade hon in hunden, släpade med sig hund och häst till andra ändan av ridhuset och band den där. Nu hade jag inte mycket plats att rida på en uppspelt bunden hund i ena ändan och ägaren longerande i andra änden. Jag påtalade att hon egentligen inte fick vara där och fick svaret att hon strax var klar. Jag upplyste om att hon faktiskt inte fick longera och att hon störde och blev ignorerad.

Jag fick nog fräste något mindre trevligt och red ut. Efteråt så skyllde hon incidenten på mig, att jag inte sade ifrån. Nej jag var snäll och klagade inte på longeringen, men visst sjutton sade jag ifrån, och behöver man upplysa om det olämpliga med hundar som leker tafatt med andras hästar i ett ridhus? Eller att binda en hund så den är i vägen i ridhuset. Nej min häst blev inte rädd för hunden, men fokus var knappast på mig.
Stallägaren är inte ens där de tider hundägaren är där. Och i den personens fall är det väl mer eller mindre ett under att hon ens ser efter sin häst då det alltid är nåt annat i vägen. Kan tänka mig att det är därför folk kan tänka sig stå ut... dock är alla i stallet hundägare utom jag själv.
 
Jag skulle inte heller stå ut, är också hjärntrött. Den som tar med hund, barn, virriga farmor mfl får själv se till dem.

Säkerheten är a och o, gäller åt båda hållen.
Lite som jag, i stallet är det främst min häst jag vill träffa och fixa allt med de tighta timmarna jag har. Inte andras hundar.
Och det är också det jag både vill och orkar fokusera på.
Pratar såklart gärna med stallkompisarna, men är nog inte den mest sociala. Stallet är lite min fristad. Eller var...😐
 
Det du beskriver hade jag blivit trött på, men jag tänker att i slutändan är det ju ändå upp till stallägaren att bestämma vilka regler som gäller för hund just i det stallet.

Själv kan jag tycka att det är rimligt att inte binda upp en hund där den är ivägen och att stänga in hunden i en box istället för i sadelkammaren om den rymmer, men också att stänga boxdörrar som lösning mot att hundarna bajsar där, inte släppa ut en hund som är instängd på lämpligt ställe, stå ut med viss mån av skällande (men inte hur mycket som helst!) och hålla lite koll på lösa hundar vid hantering av häst. Men det är ju mina egna värderingar och det som passar just mig, som sagt tycker jag att du ska diskutera med stallägaren vad som kan vara rimligt i just ert stall!

Att jag kan ha med min hund (och barn) och ha henne lös är helt klart en sak jag skulle lägga stor vikt vid om jag letade ny stallplats. Nu tycker jag förvisso inte att hon stör alls eller någonsin är ivägen för hästarna men jag kan ju å andra sidan vara partisk.

Ang att hålla hundarna instängda där de är håller jag med om. Men om 3 stora hundar skall hoppa på en medan man försöker kånka ut sadel, träna och borstar genom en trång dörr är risken stor att de smiter. Vilket lett till att jag fått jaga hund istället.
Utanför ytterdörren är det en ramp, så ska man ut med kärran kan man inte vända där för att stänga utan gå nerför och sen stänga. Och då är hunden redan lös. Där tänker jag ju att ägaren kunnat haft den under uppsikt?
Enligt ägaren låg det på alla andra att leta upp henne så hon kunde hålla sin hund medan man tömde kärran och samma procedur när man skulle in igen.
 
Tydligen inte, hon vill att den skall ”lära” sig vara i stallet.
Det där är så äckligt vanligt. "Klart man ska kunna ha med sin hund i stallet" är en oerhört vanlig mening i sådana här lägen och visst, det kan man ju om man har ett eget stall utan inackorderingar. Då gör man som man vill men är man inhyrd/har inackorderingar så kan man inte göra som man vill. Stallet är hästens hem. Inte hundens. Om hunden ska vara med i stallet måste man lägga ner tid på träning för att lära hunden att vara i stallet på ett för alla säkert och trevligt sätt. Man kan inte bara binda hunden någonstans alternativt sätta hunden i en box och låta den stå där och gapa eller kräva att andra ska anpassa sig/ta hand om ens hund och ensamhetsträning får man göra på annan plats.
 
Bara en följdfråga, om man har en skällig valp/unghund. Är det bara ignorera som gäller? Jag är rätt okunnig men hunden piper en del när hon är med den men blir rabiat när hon tar bort blicken från den. Är den då rädd eller bara vill ha uppmärksamhet? För den låter lika illa om den är brevid henne och hon gör nåt annat som när den är fastbunden några meter bort. Bara av ren nyfikenhet... uppenbarligen funkar det ju inte för henne tynats ignorera då den kan vråla en timme.
 
Bara en följdfråga, om man har en skällig valp/unghund. Är det bara ignorera som gäller? Jag är rätt okunnig men hunden piper en del när hon är med den men blir rabiat när hon tar bort blicken från den. Är den då rädd eller bara vill ha uppmärksamhet? För den låter lika illa om den är brevid henne och hon gör nåt annat som när den är fastbunden några meter bort. Bara av ren nyfikenhet... uppenbarligen funkar det ju inte för henne tynats ignorera då den kan vråla en timme.
Nej. Det låter som en väldigt rädd/osäker hund och då är det annan träning som behövs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 437
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp