Hundar i stallet, är jag gnällig?

Ang att hålla hundarna instängda där de är håller jag med om. Men om 3 stora hundar skall hoppa på en medan man försöker kånka ut sadel, träna och borstar genom en trång dörr är risken stor att de smiter. Vilket lett till att jag fått jaga hund istället.
Utanför ytterdörren är det en ramp, så ska man ut med kärran kan man inte vända där för att stänga utan gå nerför och sen stänga. Och då är hunden redan lös. Där tänker jag ju att ägaren kunnat haft den under uppsikt?
Enligt ägaren låg det på alla andra att leta upp henne så hon kunde hålla sin hund medan man tömde kärran och samma procedur när man skulle in igen.

Det ser jag inte som att ha hunden instängd på ett lämpligt ställe!

Vi har ibland en hund i stallet instängd i en tom box där vi också har viss förvaring till exempel. Ska jag ha något där ser jag det inte som ett problem alls att hålla koll på hunden så han inte smiter. Men i ditt fall hade jag helt klart förväntat mig att ägaren har koll.
 
Det där är så äckligt vanligt. "Klart man ska kunna ha med sin hund i stallet" är en oerhört vanlig mening i sådana här lägen och visst, det kan man ju om man har ett eget stall utan inackorderingar. Då gör man som man vill men är man inhyrd/har inackorderingar så kan man inte göra som man vill. Stallet är hästens hem. Inte hundens. Om hunden ska vara med i stallet måste man lägga ner tid på träning för att lära hunden att vara i stallet på ett för alla säkert och trevligt sätt. Man kan inte bara binda hunden någonstans alternativt sätta hunden i en box och låta den stå där och gapa eller kräva att andra ska anpassa sig/ta hand om ens hund och ensamhetsträning får man göra på annan plats.

Kan bara instämma, många köper ju hund dessutom i syfte att ha med just till stallet. Men då måste det ju funka.
Tänker lite som med barn, min ena hade man glatt kunnat pricka middagsömnen med stalltiden, dvs barnet kunde ha sovit hela tiden. Medan andre skrek konstant... tänker att man ju får anpassa sig efter vad för barn/hund man har.
Den hunden som är nu låter precis lika illa som ett skrikande ignorerat kolikbarn. Även om orsaken är annorlunda.
 
Vi fick till ett hundförbud i stallet på ridskolan. Det var enbart pga en hund men det löste iaf problemet.

Jag hade varit helt okej med att mina hundar inte var välkomna i stallet.
Vad skönt det låter... hade gärna haft hundförbud hellre än rådande situation.
Däremot supertrist för de hundar det faktiskt funkar med.
 
Det ser jag inte som att ha hunden instängd på ett lämpligt ställe!

Vi har ibland en hund i stallet instängd i en tom box där vi också har viss förvaring till exempel. Ska jag ha något där ser jag det inte som ett problem alls att hålla koll på hunden så han inte smiter. Men i ditt fall hade jag helt klart förväntat mig att ägaren har koll.
Ägaren där tyckte det var för kallt och icke mysigt i boxen oavsett årstid 🤔 Dessutom gillade hon att andra hade koll på dem, typ om de kissat därinne eller mådde dåligt.
Vi hade en vars hund låg i boxen och gnagde på ett ben. Bara kikade ut när man kom men helt tyst. Den lösningen tycker jag är helt okej.
 
Fy vad jobbigt det låter!
Jag har egna hundar och de är med i stallet men de stör inte andra på något vis. Låter de inte springa hejvilt och inte i närheten av andras hästar. Nä fy fasen det där hade jag ruttnat på helt :yuck:
 
Kan du prata mer stallägaren?

Vi har en del hundar i stallet (vilket är ok), ibland blir det lite stökigt på olika sätt och då påtalar vi det till stallägaren som pratar med berörda. Det kan tex handla om att hundägarna måste ha koll på sin hund så att det inte blir hundbus på hela stallplan eller att man inte får låta hundarna springa omkring på läktaren vilket kan skrämma hästarna.

Men om stallägaren är ok med nuvarande situationen så är det ju dennes regler som gäller.
 
Kan du prata mer stallägaren?

Vi har en del hundar i stallet (vilket är ok), ibland blir det lite stökigt på olika sätt och då påtalar vi det till stallägaren som pratar med berörda. Det kan tex handla om att hundägarna måste ha koll på sin hund så att det inte blir hundbus på hela stallplan eller att man inte får låta hundarna springa omkring på läktaren vilket kan skrämma hästarna.

Men om stallägaren är ok med nuvarande situationen så är det ju dennes regler som gäller.
Kanske, men som sagt hon är inte där när denne person är där. Och råkar de ses är det 100 procent fokus på hunden och då låter den inte lika illa.
 
Just därför kanske stallägaren behöver få info om hur det går till när hen inte är på plats.
Jag tror rent spontant att stallägaren är glad att personen ens är hos sin häst. Men skall ta upp det vid väl valt tillfälle.
Det är väl minst sagt inte en engagerad hästägare, så kan vi säga. Och hästen får ju inte mer nu i och med hunden.
 
Stallägaren är inte ens där de tider hundägaren är där. Och i den personens fall är det väl mer eller mindre ett under att hon ens ser efter sin häst då det alltid är nåt annat i vägen. Kan tänka mig att det är därför folk kan tänka sig stå ut... dock är alla i stallet hundägare utom jag själv.
Det spelar ingen roll, det är stallägaren som bestämmer. Om hen accepterar så är det inte mycket du kan göra förutom att försöka påverka eller flytta.
 
Finns en del stall med det problemet men långt ifrån alla stall.

När jag jobbade som hovslagare så kunde jag behöva sätta ultimatum om att antingen håller någon koll på hundarna eller så åker jag utan att sko färdig, tyckte helt enkelt att risken var för hög både för mig och hundarna att ha hundar som ränner runt hästen ben.
 
Jag skulle bli galen.
Jag har stått i många stall där det är okej att ha hundarna med, men då är hundarna inlåsta i ägaren box medans man fixar med hästarna, fodrar, osv. Inga lösa hundar som härjar fritt på gården eller i stallet.
Även en gård där en hundägare hade en lång lina utanför stallet (där man ej gick) som hon satte fast hunden i när hon var i stallet, så hunden inte var i vägen och inte störde någon.

Jag har inga problem med hundar i stallet, men dem ska inte vara iväg, dem ska inte störa, dem ska inte springa runt hästarnas ben, osv.
 
Nu ska jag vara lite krass men är du inackorderad kan du bara ta upp det med stallägaren om dina åsikter gällande hundar eller flytta till ett stall som har hundförbud (och det finns det gott om)

Jag har med mina hundar till stallet men det är mitt egna stall. När jag stod inackorderad var vi ett gäng som hade hundar inkl stallägaren men aldrig att de fick lämnas utan ägarens uppsikt. Kunde hunden inte sköta sig fick den inte komma med. Vissa hundar var självklart mer tränade/skötsamma än andra men det var ju upp till oss hundägare att se till att hunden inte störde/var i vägen för någon annan.
 
Jag skulle bli galen.
Jag har stått i många stall där det är okej att ha hundarna med, men då är hundarna inlåsta i ägaren box medans man fixar med hästarna, fodrar, osv. Inga lösa hundar som härjar fritt på gården eller i stallet.
Även en gård där en hundägare hade en lång lina utanför stallet (där man ej gick) som hon satte fast hunden i när hon var i stallet, så hunden inte var i vägen och inte störde någon.

Jag har inga problem med hundar i stallet, men dem ska inte vara iväg, dem ska inte störa, dem ska inte springa runt hästarnas ben, osv.

På det sättet du beskriver det så hade det varit helt okej för mig också 😁
Det innebär ju att man kan vara i stallet för det man är där för så att säga.
 
Nu ska jag vara lite krass men är du inackorderad kan du bara ta upp det med stallägaren om dina åsikter gällande hundar eller flytta till ett stall som har hundförbud (och det finns det gott om)

Jag har med mina hundar till stallet men det är mitt egna stall. När jag stod inackorderad var vi ett gäng som hade hundar inkl stallägaren men aldrig att de fick lämnas utan ägarens uppsikt. Kunde hunden inte sköta sig fick den inte komma med. Vissa hundar var självklart mer tränade/skötsamma än andra men det var ju upp till oss hundägare att se till att hunden inte störde/var i vägen för någon annan.

Jag skall ta upp det, men situationen kring den hästägaren är minst sagt lite speciell.
 
Finns en del stall med det problemet men långt ifrån alla stall.

När jag jobbade som hovslagare så kunde jag behöva sätta ultimatum om att antingen håller någon koll på hundarna eller så åker jag utan att sko färdig, tyckte helt enkelt att risken var för hög både för mig och hundarna att ha hundar som ränner runt hästen ben.
Klokt, risken är ju att något allvarligt händer i den situationen när man står och skor. Både med häst och hovslagare.
 
Beror väl helt på vad det är för ställe,i större stall funkar det sällan med hundar utifrån har jag märkt.
Där jag är nu är det bara två hästar som går på lösdrift och det är bara jag och min vän där på våra dagar och ägaren har flera egna hundar så där kan jag utan några som helst problem ta med mina hundar när jag vill:)
Även när jag ridit hos en vän har det gått hur bra som helst då vi inte varit så många ”okända ” i stallet.
När jag var medryttare i ett inackorderingsstall tyckte jag inte det fungerade så bra dels kände man inte alla hästar och dels var man inte så nära vän med människorna i stallet och man visste aldrig om dom hade med sig en hundrädd kompis tex-för rörigt att hela tiden ha koll på hundarna och vara rädd att något händer 🙈
Jag tycker om att kunna ha med mina hundar till stallet och då får man helt enkelt välja ett hundvänlig ställe,jag hade även en egen ponny i ett mindre stall i flera år även där kunde vi alla som hade hund ha med oss hundarna,tror man gör bäst i att kolla hur det ser ut i varje enskilt stall innan :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 739
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp