Hundar i stallet, är jag gnällig?

Jag har haft hund i sisådär 30 år så jag får nog säga att jag är hundmänniska. Och i alla stall jag varit i så har det varit ok att ha med sin hund. Även lös hund. Men förutsättningen har ju varit att hunden inte gapar eller springer runt hästarna. En valp som står och gapar är helt oacceptabelt på flera sätt. Det är inte ok mot andra som är i stallet och det är inte ok att sätta hunden i en situation där den står skäller över tid.
 
Min hund ligger i bilen när jag är i stallet. Tiden jag är i stallet vill jag ägna åt min häst. Ibland kan hunden hänga med om jag bara ska mocka och känner att hunden har haft en tråkig dag. Han gillar dofterna och han tycker mycket om stallchefen. Generellt tycker jag inte hund ska vara i stallet, med respekt för de övriga hästägarna.
Vissa hundar är så enkla och märks inte av, då är det väl ok. Att ha hund i sadelkammaren har jag haft om det varit väldigt kallt, men då instängd bur. Tänk om hunden skulle börja tugga på ridstövlar eller delar till selen som hunden kan nå😱.
Såklart är hunden hemma när det är för varmt att ligga i bilen.
Alla mina hundar har jag gjort till burhundar.
Jag hade inte gillat hundar som gör ständigt oljud, koppel över stallgången, att hålla koll på boxdörrar etc.
Vad får hunden ut av att ligga i bilen i timmar? Låter ju bara extremt tråkigt,ser samma sak bland tävlingsmänniskor som har hunden instängda i bilar dag ut och dag in för dom ska träna eller tävla en kort stund
Stallet är ingen lekplats för hundar. Ägaren får aktivera och leka med sin hund när dem har koll på den, tex är det klart hunden kan vara lös på stallplan/i stallet när ägaren ha koll på hunden.
Men man släpper inte hunden lös i ett stall bland hästar och sedan hoppas att hunden inte blir sparkad, eller orsakar problem för andra i stallet.
Orkar man inte ha koll och inte vill ha sin hund i boxen får man lämna den hemma helt enkelt.

När jag var ensam i stallet var mina hundar lösa i stallet, men jag såg aldrig stallet som en aktivering för hundarna, i stallet var mitt fokus på hästen, efter stallet rastade jag hundarna i skogen och då var mitt fokus på att leka/träna med dem.
Hundarna förtjänar också ägaren uppmärksamhet och tid precis som hästen gör.
Det skrev jag inte heller,utan att det är lämpligare att aktivera hunden innan eller efter stallet istället för att låta den följa med och ligga i en bil eller i en box i timmar!
 
Varför utesluter det ena det andra?

Man kan ju först ha varit och aktiverat hunden och sen åkt till stallet och lämnat hunden i bilen medan man fixar i stallet och rider.
Tvivlar på att majoriteten har tid att aktivera både en hund och en häst ordentligt till vardags. Men ja kan så va.
 
Nej usch. Inga lösa hundar i eller kring stallet. Jag har full förståelse för att man som hundägare inte vill vara alltför auktoritär, tycker själv inte alls att djur ska ”veta sin plats”. Men ska de vara här får de vara kopplade eller instängda. 🤷🏻‍♀️
Vad menar du i det jag har fetat?
 
Tvivlar på att majoriteten har tid att aktivera både en hund och en häst ordentligt till vardags. Men ja kan så va.
Min hund skulle hellre följa med o ligga i bilen än att ligga ensam hemma, nu behlver han inte för han kan uppföra sig o får vara med i stallet. Vi har egen sadelkammare så han kan vara där medans jag rider.
 
Hundarna kan vara i box istället för sadelkammare. Sen stänger man boxdörrarna så slipper man hundbajs där när ingen häst står i box. Valpäg får antingen vara i stallet utan valp eller en tid ni ej är där eller under en period bara vara där korta stunder så valpen lär sig lite i taget. Kan inte valpen ha sällskap med någon utav de andra hundarna som trygghet?
 
Kanske inte är relevant för TS men apropå..

Det är ju jättebra att ta med sin valp/unghund på olika saker som kommer att ingå i hundens liv. Så att den vänjer sig. Problemet är bara att de just vänjer sig. I värsta fall vänjer de sig vid att skälla och vara jobbiga på andra sätt.

Så den pedagogiska effekten av att ta med sig unghunden till stallet, om man är upptagen av häst och annat, blir just att där kan man vara lite jobbig. Inte den läxan jag vill ära en hund.

Lösningen är ju att ta med sin unga hund till stallet för att träna den på hur man beter sig i stall. Lite då och då. Men bara när man har möjlighet att visa hunden till rätta och försäkra sig om att den inte lär sig några ovanor.

Övriga tillfällen så får hunden stanna hemma. Väljer man sina tillfällen rätt och ser till att hunden får rätt läxor så får man också en lydig hund.

Den gången en hund börjar skälla är det kanske en bra idé att ignorera den. (Om man bortser från omgivningen då.. :p) Man vill ju inte att den ska lära sig att det hjälper att skälla.
Men redan nästa tillfälle bör man ju ha tänkt om och ändrat situationen så att hunden inte skäller.
 
Vad får hunden ut av att ligga i bilen i timmar? Låter ju bara extremt tråkigt,ser samma sak bland tävlingsmänniskor som har hunden instängda i bilar dag ut och dag in för dom ska träna eller tävla en kort stund

Det skrev jag inte heller,utan att det är lämpligare att aktivera hunden innan eller efter stallet istället för att låta den följa med och ligga i en bil eller i en box i timmar!
Min hund ligger ofta i bilen flera timmar om dagen. Hunden är med mig på jobbet och jag kör mycket bil. Så har jag alltid haft mitt hundliv. Ibland tar jag en trevlig hundpromenad med kunder/leverantörer och deras hundar. Hunden är med mig dit jag åker. Om hunden ligger i bilen i 2-3 timmar medans jag är i stallet ser jag inte som någon dålig lösning för min hund. Min hund trivs bra i bilen. Denna hund blir dessutom rödögd när den har varit stallet så nu minimerar jag tiden han är med mig just inne i stallet. Jag har inget dåligt samvete för det.
 
Hundarna kan vara i box istället för sadelkammare. Sen stänger man boxdörrarna så slipper man hundbajs där när ingen häst står i box. Valpäg får antingen vara i stallet utan valp eller en tid ni ej är där eller under en period bara vara där korta stunder så valpen lär sig lite i taget. Kan inte valpen ha sällskap med någon utav de andra hundarna som trygghet?

De stora hundarna är inte kvar längre.
Ang att stänga boxarna gör man det såklart. Men ibland är de öppna eller öppna litegrann när man mockar eller fixar, ibland när man tar ut hästen. Oavsett om dörren är stängd så åts även kraftfodret som hängde på boxarna upp också.
Även att vänja valpen vid stallet så tänker jag lite som med barn då jag ju haft med mina när de var mindre (nu är de äldre men inte med så mycket). Att man tar med dem en dag man hinner lägga fokus på dem hela tiden. Hästens vilodag tex då de kunnat rafsa ner hö i påsarna, eller borsta under uppsikt och kanske åka på hästen en stund. En dag jag både rider och har insläpp är ju exempel på dåliga ”barndagar” så det har jag undvikt.
 
Min hund ligger ofta i bilen flera timmar om dagen. Hunden är med mig på jobbet och jag kör mycket bil. Så har jag alltid haft mitt hundliv. Ibland tar jag en trevlig hundpromenad med kunder/leverantörer och deras hundar. Hunden är med mig dit jag åker. Om hunden ligger i bilen i 2-3 timmar medans jag är i stallet ser jag inte som någon dålig lösning för min hund. Min hund trivs bra i bilen. Denna hund blir dessutom rödögd när den har varit stallet så nu minimerar jag tiden han är med mig just inne i stallet. Jag har inget dåligt samvete för det.

Dock är det enligt lag olagligt att förvara hunden i bilen, hunden får endast vara i bilen under resa och vid tex tävling. Sedan om man tycker det funkar eller ej är en annan sak.
Jag tycker personligen det är för litet utrymme i en bil för att låta hunden sitta där många timmar, jag tycker en box är ett bättre utrymme för hunden att vara i undertiden man är i stallet.
 
Min hund ligger i bilen om det inte är för varmt, då ligger hon i stallet som är svalt på sommaren. Hon ligger på passagerarsidan och sover eller sitter/står på armstödet mellan sätena och håller koll.

Sedan är hon ute och med mycket, är vi själva så låter jag henne springa mer fritt. Då kan hon även gå lös när jag rider.

Jag hade pratat med stallägaren som kan ta upp det eller flyttat om de andra trivs bra.
 
Hade det stört mig (t.ex att hundar bajsade i boxen, sprang runt benen på mig osv) hade jag sagt ifrån. De måste väl kunna hålla djuren ifrån mig, mina prylar och min häst den tiden jag är där om jag inte vill ha dem runt mig. Annars hade det varit en anledning till stallbyte för mig.
 
Dock är det enligt lag olagligt att förvara hunden i bilen, hunden får endast vara i bilen under resa och vid tex tävling. Sedan om man tycker det funkar eller ej är en annan sak.
Jag tycker personligen det är för litet utrymme i en bil för att låta hunden sitta där många timmar, jag tycker en box är ett bättre utrymme för hunden att vara i undertiden man är i stallet.
Det visste jag faktiskt inte. Vad är då skillnaden med att ha hunden i buren inför en träning eller tävling? Får inte hunden ligga i buren i väntan på jakt? Vad är egentligen skillnaden på att ha sin hund i buren i väntan på en tävling eller promenad? Vilken aktivitet är det hunden ska gå på för att man skall få ha hunden i buren? Någon som vet?
Min förra hund satt och sov utanför sin bur om luckan av misstag hade gått igen. När man öppnade så gick han in, suckade och lag sig till rätta och somnade. Han sov alltid i sin bur även i huset.
 
Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Jag brukar tycka om när det är hundar i stallet och det brukar alltid vara det i stall såvitt jag märkt. Ofta lösa. Men jag har aldrig stött på de där situationerna, de brukar vara tysta, diskreta, inte i vägen, inte bland hästarna. Utan hänga nära ägare och möjligen titta intresserat om man äter smörgås. Ibland dyker någon eller ett par upp i fikarummet eller så utan ägare, men någon brukar alltid känna dem. Ingen verkar behöva "vakta" dem mer än katterna. Har aldrig sett någon ägarlös i själva boxdelen av stallet utan bara fikadelen eller utomhus.

Men jag tycker inte något av det du beskriver är ok och jag hade blivit störd.

(Jag har aldrig haft hund, men gillar dem och går gärna ut med andras någon gång.)
 
Det visste jag faktiskt inte. Vad är då skillnaden med att ha hunden i buren inför en träning eller tävling? Får inte hunden ligga i buren i väntan på jakt? Vad är egentligen skillnaden på att ha sin hund i buren i väntan på en tävling eller promenad? Vilken aktivitet är det hunden ska gå på för att man skall få ha hunden i buren? Någon som vet?
Min förra hund satt och sov utanför sin bur om luckan av misstag hade gått igen. När man öppnade så gick han in, suckade och lag sig till rätta och somnade. Han sov alltid i sin bur även i huset.

Det är olagligt att ha hunden regelbundet förvarad i bilen, tex nästan varje dag man jobbar eller nästan varje dag medans man är i stallet. Har du dock buren öppen så hunden kan gå in och ut som den vill är det lagligt.
Det är lagligt att ha hunden i bur enstaka ggr tex när man stannar till vid affären och handlar, eller vid tävling/träning (om det är rätt temperatur och max 3 timmar i sträck)

"Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla. Man får alltså ha med hunden eller katten när man till exempel åker för att handla förutsatt att djuret inte behöver sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska förvara sin hund eller katt i bilen varje dag medan man arbetar. Under den tiden måste man ordna en bättre lösning för djuret."
Källa: http://djur.jordbruksverket.se/amne...katteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html
 
Det är olagligt att ha hunden regelbundet förvarad i bilen, tex nästan varje dag man jobbar eller nästan varje dag medans man är i stallet. Har du dock buren öppen så hunden kan gå in och ut som den vill är det lagligt.
Det är lagligt att ha hunden i bur enstaka ggr tex när man stannar till vid affären och handlar, eller vid tävling/träning (om det är rätt temperatur och max 3 timmar i sträck)

"Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla. Man får alltså ha med hunden eller katten när man till exempel åker för att handla förutsatt att djuret inte behöver sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska förvara sin hund eller katt i bilen varje dag medan man arbetar. Under den tiden måste man ordna en bättre lösning för djuret."
Källa: http://djur.jordbruksverket.se/amne...katteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html
Det står väl inte att det är olagligt bara för att det är regelbundet, så länge de enskilda passen håller sig inom tretimmarsregeln?
 
Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och ägaren är ok med det. Har heller inga problem med hundar som ligger/sitter/går med sin ägare i stallet men struntar i mig.

Först fanns det 3 större hundar lösa i stallet som på ägarens initiativ fick leka runt i stallet, bajsade gärna i hästarnas boxar (då skulle man säga till ägaren), satt de i sadelkammaren var det ett himla sjå att få ut sina saker utan att bli nerputtad, fika i sadelkammaren var inte att tänka på. Ena hunden var dessutom gammal, blind och hörde illa. Enligt ägaren fick den flytta sig själv på gången. Medan jag var livrädd när den satt bakom min häst och inte alls ”var med”. Stalldörrar osv skulle vi andra hålla ordning på så hundarna inte smet.

Efter denna flyttade flyttade det in en ny person med valp. Valpen ÄR söt men har nu efter nåt halvår blivit ett riktigt ”gap och skrikmonster”. Tittar inte ägaren konstant på den totalt vrålar den... och kan hålla på i timmar. Alla andra verkar tycka den är söt och rar. Själv känner jag att den där ron i stallet är totalt borta. Huvudet bara snurrar att höra på den, rätt ofta snubblar man över kopplet som ägaren fäst rätt över gången. Ägaren förklarade en gång att ”man skall ignorera när den väsnas”....och jag blir helt matt.
De där mysiga extratiden efter ridning jag lagt på att frisera hästen, pyssla, putsa grejer osv är som bortblåsta. Något som jag mått väldigt bra av, lider av hjärntrötthet.
Valpägaren har själv ingen möjlighet att lämna hunden hemma. Alltså måste vi andra bara stå ut?

Stallägaren har själv hundar och tycker om hundar, hennes är dock alltid kopplade och inte ivägen på något sätt alls. En annan hund är med ibland men kopplad och tyst i något hörn.

Är det såhär i alla stall?
Är jag en surkärring som inte alls tycker det är en rolig stallmiljö?
Jobbar med människor med stor problematik jag måste ta ett stort ansvar för samt har flera egna barn så stallet är lite min fristad, dvs där jag bara tar ansvar för mig och min häst (andras med om jag har hand om dem).

Är jag bitter som inte orkar höra på konstant hundskall?
Vill hålla ordning och se till att inte släppa ut andras buffliga hundar?
Inte orkar höra hundägares ”Får Nisse vara här eller där?”,”kan du passa Nisse när jag fodrar?”, eller hålla koll så hundarna inte bajsar någonstans? Jag vill grinig som jag är inte överhuvudtaget engagera mig i andras hundar i stallet. Måste jag?

Nu har jag ingen hund men barn, men finns inte på världskartan att de skulle få gapa som hundarna gör, springa runt land hästarna och alla andra fick passa dem- medan jag satsade på att ignorera oönskat beteende. Nu har jag lugna barn iofs men ändå som jämförelse.

Nu har jag ventilerat lite, då jag börjar bli så less på folks hundar. Det är liksom inte kul att vara i stallet längre. Allt det mysiga är borta, lugnet...

Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Som sagt, hatar inte hundar. Men vill varken lyssna på dem i stallet eller ta något ansvar för dem. Eller käckt vurpa över deras koppel som sitter över hela gången bärandes 3 höpåsar.
Precis som jag inte vill ansvara för andras barn i stallet, utan hälsa-kanske prata ett par ord liksom och sedan är det bra.
Hur tänker ni?
Det finns tack och lov både vettiga hundägare och vettiga stall där sånt är oacceptabelt.
Jag hade nog sagt till personen med skäliga hunden att det känns väldigt påfrestande att behöva lyssna på den. Kan ni inte ta upp problemet på stallmötet? Det finns säkerligen fler som stör sig men inget vågar säga.
Inte minst för hästarna bör skällande hundar hållas på annan plats.

Samma sak gäller barn som härjar och leker i stallet. Det är inte ok, stallet ska vara en lugn och trygg plats för hästarna.
Jag vill inte att min häst ska få magsår pga en stressig och högljudd miljö.

Jag föredrar hundfria stall eftersom många hundägare har extremt dålig koll på sina hundar och tycker att hundarna ska vara med överallt. Hundslagsmål med lösa hundar har jag sett flera gånger. Och nej, vill inte ha din hund i famnen, jag har egna hundar hemma.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 616
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 102
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 508
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp