Hundar i stallet, är jag gnällig?

Det står väl inte att det är olagligt bara för att det är regelbundet, så länge de enskilda passen håller sig inom tretimmarsregeln?

Jo, hunden ska enbart vara i bilen vid transport, eller vid korta stunder tex när man handlar, eller vid enstaka tillfällen tex vid träning/tävling.
Man får inte förvara hunden i bilen regelbundet tex varje dag när man är ett par timmar i stallet, eller när man jobbat. Det räcker inte med att rasta hunden var 3,dje timme eller liknande och sedan låta hunden sitta i bilen en hel arbetsdag.
 
Jo, hunden ska enbart vara i bilen vid transport, eller vid korta stunder tex när man handlar, eller vid enstaka tillfällen tex vid träning/tävling.
Man får inte förvara hunden i bilen regelbundet tex varje dag när man är ett par timmar i stallet, eller när man jobbat. Det räcker inte med att rasta hunden var 3,dje timme eller liknande och sedan låta hunden sitta i bilen en hel arbetsdag.
Men var hittar du lagstödet för det?
Jag undrar eftersom du sa att det vara olagligt om det gjordes med regelbundenhet, men att det inte står något om det i länken som du lade in.
Exempelvis regelbundet som i varje dag, men alltid inom gränsen på tre timmar. (vilket väl kan tänkas exemplifiera någon som är till stallet)
 
Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och ägaren är ok med det. Har heller inga problem med hundar som ligger/sitter/går med sin ägare i stallet men struntar i mig.

Först fanns det 3 större hundar lösa i stallet som på ägarens initiativ fick leka runt i stallet, bajsade gärna i hästarnas boxar (då skulle man säga till ägaren), satt de i sadelkammaren var det ett himla sjå att få ut sina saker utan att bli nerputtad, fika i sadelkammaren var inte att tänka på. Ena hunden var dessutom gammal, blind och hörde illa. Enligt ägaren fick den flytta sig själv på gången. Medan jag var livrädd när den satt bakom min häst och inte alls ”var med”. Stalldörrar osv skulle vi andra hålla ordning på så hundarna inte smet.

Efter denna flyttade flyttade det in en ny person med valp. Valpen ÄR söt men har nu efter nåt halvår blivit ett riktigt ”gap och skrikmonster”. Tittar inte ägaren konstant på den totalt vrålar den... och kan hålla på i timmar. Alla andra verkar tycka den är söt och rar. Själv känner jag att den där ron i stallet är totalt borta. Huvudet bara snurrar att höra på den, rätt ofta snubblar man över kopplet som ägaren fäst rätt över gången. Ägaren förklarade en gång att ”man skall ignorera när den väsnas”....och jag blir helt matt.
De där mysiga extratiden efter ridning jag lagt på att frisera hästen, pyssla, putsa grejer osv är som bortblåsta. Något som jag mått väldigt bra av, lider av hjärntrötthet.
Valpägaren har själv ingen möjlighet att lämna hunden hemma. Alltså måste vi andra bara stå ut?

Stallägaren har själv hundar och tycker om hundar, hennes är dock alltid kopplade och inte ivägen på något sätt alls. En annan hund är med ibland men kopplad och tyst i något hörn.

Är det såhär i alla stall?
Är jag en surkärring som inte alls tycker det är en rolig stallmiljö?
Jobbar med människor med stor problematik jag måste ta ett stort ansvar för samt har flera egna barn så stallet är lite min fristad, dvs där jag bara tar ansvar för mig och min häst (andras med om jag har hand om dem).

Är jag bitter som inte orkar höra på konstant hundskall?
Vill hålla ordning och se till att inte släppa ut andras buffliga hundar?
Inte orkar höra hundägares ”Får Nisse vara här eller där?”,”kan du passa Nisse när jag fodrar?”, eller hålla koll så hundarna inte bajsar någonstans? Jag vill grinig som jag är inte överhuvudtaget engagera mig i andras hundar i stallet. Måste jag?

Nu har jag ingen hund men barn, men finns inte på världskartan att de skulle få gapa som hundarna gör, springa runt land hästarna och alla andra fick passa dem- medan jag satsade på att ignorera oönskat beteende. Nu har jag lugna barn iofs men ändå som jämförelse.

Nu har jag ventilerat lite, då jag börjar bli så less på folks hundar. Det är liksom inte kul att vara i stallet längre. Allt det mysiga är borta, lugnet...

Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Som sagt, hatar inte hundar. Men vill varken lyssna på dem i stallet eller ta något ansvar för dem. Eller käckt vurpa över deras koppel som sitter över hela gången bärandes 3 höpåsar.
Precis som jag inte vill ansvara för andras barn i stallet, utan hälsa-kanske prata ett par ord liksom och sedan är det bra.
Hur tänker ni?
Jag förstår dig precis men jag är inte heller ngn hundmänniska så kan tänka mig att bita ihop till viss del. Men oväsen tål jag inte så där hade jag dragit gränsen.
Jag jobbade i ett stall en gång där en kollega hade en stor Staffe som alltid kom springande och hoppade på folk..... ”Hon vill hälsa” var ursäkten 🙈🙈 Efter 12 tillsägelser satte jag upp ett knä i bröstet på den och fick en utskällning om att jag misshandlat hennes hund. Men hon höll den iaf kopplad lite oftare efter det 👍🏼
 
Vad menar du i det jag har fetat?
Jag menar att jag förstår om man inte vill kräva av sin hund att den ska vara superlydig i alla lägen. Är den lös kanske man tycker att det är ok att den rör sig lite mer än bara precis intill ägaren, eller att den går och hälsar på folk. Jag tycker rent etiskt att det är ok, men är inte så himla förtjust i hundar och vill inte ha en som traskar runt på min gård.
Svarar det på din fråga? :)
 
Jag menar att jag förstår om man inte vill kräva av sin hund att den ska vara superlydig i alla lägen. Är den lös kanske man tycker att det är ok att den rör sig lite mer än bara precis intill ägaren, eller att den går och hälsar på folk. Jag tycker rent etiskt att det är ok, men är inte så himla förtjust i hundar och vill inte ha en som traskar runt på min gård.
Svarar det på din fråga? :)
Okej. Jag tycker att en hund på ett sunt och vänligt sätt ska få veta vad som förväntas av hen. Precis som människor blir osäkra och rådvilla när de inte vet hur de ska bete sig i olika situationer så blir hundar (och hästar!) det med. För mig handlar inte det om något negativt att hunden vet vad som förväntas av hen och beter sig utefter det utan istället om en trygghet för alla.

Min hund har regler som han ska följa ovillkorligen. De handlar om att skydda honom och andra, t ex att han inte får gå in i hagen när hästarna är där. Sedan har han regler som handlar om harmoni. Ingen tycker att det är roligt med en hund som står och vrålar (inte hunden heller, hen mår ju inte väl i de lägena) och därför lär jag min hund andra sätt att få uppmärksamhet på när det behövs men också att ibland behöver jag göra sådant som innebär att jag inte kan ge honom uppmärksamhet just då och då lägger han sig och sover (i början bad jag honom vila, nu gör han det självmant för han vet vad som förväntas) och han är trygg med det.
 
Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och ägaren är ok med det. Har heller inga problem med hundar som ligger/sitter/går med sin ägare i stallet men struntar i mig.

Först fanns det 3 större hundar lösa i stallet som på ägarens initiativ fick leka runt i stallet, bajsade gärna i hästarnas boxar (då skulle man säga till ägaren), satt de i sadelkammaren var det ett himla sjå att få ut sina saker utan att bli nerputtad, fika i sadelkammaren var inte att tänka på. Ena hunden var dessutom gammal, blind och hörde illa. Enligt ägaren fick den flytta sig själv på gången. Medan jag var livrädd när den satt bakom min häst och inte alls ”var med”. Stalldörrar osv skulle vi andra hålla ordning på så hundarna inte smet.

Efter denna flyttade flyttade det in en ny person med valp. Valpen ÄR söt men har nu efter nåt halvår blivit ett riktigt ”gap och skrikmonster”. Tittar inte ägaren konstant på den totalt vrålar den... och kan hålla på i timmar. Alla andra verkar tycka den är söt och rar. Själv känner jag att den där ron i stallet är totalt borta. Huvudet bara snurrar att höra på den, rätt ofta snubblar man över kopplet som ägaren fäst rätt över gången. Ägaren förklarade en gång att ”man skall ignorera när den väsnas”....och jag blir helt matt.
De där mysiga extratiden efter ridning jag lagt på att frisera hästen, pyssla, putsa grejer osv är som bortblåsta. Något som jag mått väldigt bra av, lider av hjärntrötthet.
Valpägaren har själv ingen möjlighet att lämna hunden hemma. Alltså måste vi andra bara stå ut?

Stallägaren har själv hundar och tycker om hundar, hennes är dock alltid kopplade och inte ivägen på något sätt alls. En annan hund är med ibland men kopplad och tyst i något hörn.

Är det såhär i alla stall?
Är jag en surkärring som inte alls tycker det är en rolig stallmiljö?
Jobbar med människor med stor problematik jag måste ta ett stort ansvar för samt har flera egna barn så stallet är lite min fristad, dvs där jag bara tar ansvar för mig och min häst (andras med om jag har hand om dem).

Är jag bitter som inte orkar höra på konstant hundskall?
Vill hålla ordning och se till att inte släppa ut andras buffliga hundar?
Inte orkar höra hundägares ”Får Nisse vara här eller där?”,”kan du passa Nisse när jag fodrar?”, eller hålla koll så hundarna inte bajsar någonstans? Jag vill grinig som jag är inte överhuvudtaget engagera mig i andras hundar i stallet. Måste jag?

Nu har jag ingen hund men barn, men finns inte på världskartan att de skulle få gapa som hundarna gör, springa runt land hästarna och alla andra fick passa dem- medan jag satsade på att ignorera oönskat beteende. Nu har jag lugna barn iofs men ändå som jämförelse.

Nu har jag ventilerat lite, då jag börjar bli så less på folks hundar. Det är liksom inte kul att vara i stallet längre. Allt det mysiga är borta, lugnet...

Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Som sagt, hatar inte hundar. Men vill varken lyssna på dem i stallet eller ta något ansvar för dem. Eller käckt vurpa över deras koppel som sitter över hela gången bärandes 3 höpåsar.
Precis som jag inte vill ansvara för andras barn i stallet, utan hälsa-kanske prata ett par ord liksom och sedan är det bra.
Hur tänker ni?

Nej, du är inte gnällig. Deras hundar är inte ditt ansvar och jag hade blivit skogstokig om jag hade varit i samma situation. I stallet ska det vara lugnt. Punkt slut, ord och inga visor etc. Och för min del spelar det ingen roll var det är eller när. Jag vill inte ta ansvar för andras hundar eller lyssna på konstant skällande. Särskilt inte när jag är upptagen med annat och vill pyssla med mitt i lugn och ro. Har du tagit upp detta med stallägaren än? Det är ju inte bara jobbigt för människoöron att lyssna på skällande och ylande. Det är ganska jobbigt för hästarna också och de kan ju inte göra så mycket åt sin situation heller om de står i en box.
 
Jag har varit i dylika situationer i stall. Inackorderingsstall med hundar av varierande ras, uppfostran och ägare. Jag har hittills inte delat stall med någon hundmänniska som inte har pli på sin hund. Det som beskrivs i ts är ingen hund som mår bra. Den verkar rädd för hästar och får inget stöd av sin ägare för att reda ut situationen.

Jag hade sagt till hundägaren. Men inte i den vinkel som tidigare nämnts utan "du, jag tycker din hund verkar må väldigt dåligt. Du behöver nog lägga lite energi på att få den trygg i situationen utanför stallet och med dig innan du tar hit den, det här gör det ju bara värre".

Nu kan jag tryggt säga det eftersom jag är född med hund i familjen, jag vet vad jag har för syn på hundar (det blir inte "du har inga barn så du får inte uttala dig").

Kan inte hunden fungera i miljön den är i, ska hunden inte behöva vara i den miljön om det inte handlar om aktiv miljöträning under kontrollerade former och i en omgivning som fungerar.
 
Vi har ett gäng hästägare som ibland tar med hunden till stallet. De flesta sköter sig utmärkt, eller har ägare som sköter det för dem (sätter dem i en box när de inte kan hållas under uppsikt, tex). De enda riktigt ljudande hundarna är stallägarnas salukis som kan låta ungefär som att någon har ramlat av och brutit benet....

Dock hade jag inte heller stått ut med konstant oväsen eller hundar som förstör. I förra stallet hade vi en hund som prompt skulle vara med och vara lös, även om den åt upp hästarnas och stallkatternas foder, jagade hönsen, jagade hästarna mm. "men alla andras hundar får ju vara i stallet!" var argumentet. Bara det att alla andra hundar skötte sig...
 
Jag är glad åt att vi har så pass stränga regler i vårt stall att det inte finns några hundar som är sådär jobbiga. Man får ha hunden med men den får inte vara lös nånstans - inte någon hund ens om de är jättelydiga. Man får inte binda hunden i stallgången. Hundar får inte lämnas ensamma i en box eller i något gemensamt utrymme. Så jävla skönt. Jag har själv hund men är ganska trött på hundägare som anser att deras hundar alltid har trumf i att få vara överallt.
 
Nej usch. Inga lösa hundar i eller kring stallet. Jag har full förståelse för att man som hundägare inte vill vara alltför auktoritär, tycker själv inte alls att djur ska ”veta sin plats”. Men ska de vara här får de vara kopplade eller instängda. 🤷🏻‍♀️

Skillnad på ”veta sin plats” och ”ha sina platser” dvs hundhörna med bäddar osv om det var mitt inlägg du syftade på.
 
Okej. Jag tycker att en hund på ett sunt och vänligt sätt ska få veta vad som förväntas av hen. Precis som människor blir osäkra och rådvilla när de inte vet hur de ska bete sig i olika situationer så blir hundar (och hästar!) det med. För mig handlar inte det om något negativt att hunden vet vad som förväntas av hen och beter sig utefter det utan istället om en trygghet för alla.

Min hund har regler som han ska följa ovillkorligen. De handlar om att skydda honom och andra, t ex att han inte får gå in i hagen när hästarna är där. Sedan har han regler som handlar om harmoni. Ingen tycker att det är roligt med en hund som står och vrålar (inte hunden heller, hen mår ju inte väl i de lägena) och därför lär jag min hund andra sätt att få uppmärksamhet på när det behövs men också att ibland behöver jag göra sådant som innebär att jag inte kan ge honom uppmärksamhet just då och då lägger han sig och sover (i början bad jag honom vila, nu gör han det självmant för han vet vad som förväntas) och han är trygg med det.
Ja, vi tycker olika! 😇
 
Jag menar att jag förstår om man inte vill kräva av sin hund att den ska vara superlydig i alla lägen. Är den lös kanske man tycker att det är ok att den rör sig lite mer än bara precis intill ägaren, eller att den går och hälsar på folk. Jag tycker rent etiskt att det är ok, men är inte så himla förtjust i hundar och vill inte ha en som traskar runt på min gård.
Svarar det på din fråga? :)
Om man inte vill ha sin hund superlydig i alla lägen får man faktiskt se till att inte andra blir utsatta för byrackan och hålla den kopplad med kort snöre. Jag är inte hundmänniska och folk som resonerar som du har fått mig att instinktivt hata hundar innan de bevisat att de är trevliga.
 
Jag menar att jag förstår om man inte vill kräva av sin hund att den ska vara superlydig i alla lägen. Är den lös kanske man tycker att det är ok att den rör sig lite mer än bara precis intill ägaren, eller att den går och hälsar på folk. Jag tycker rent etiskt att det är ok, men är inte så himla förtjust i hundar och vill inte ha en som traskar runt på min gård.
Svarar det på din fråga? :)

Alltså, det låter så flummigt det du skriver! Men du kanske inte menar det så som det låter?

Hundar ska vara under kontroll hela tiden när de är utanför sitt eget hem (lös eller kopplad men alltid under kontroll). I sitt eget hem kan man själv besämma vad hunden får och inte får göra och gästerna får acceptera eller strunta i att besöka. Men när man tar med sin hund ut i samhället, till stallet, i naturen osv så SKA man ha sån kontroll över hunden (lös eller kopplad) att den inte tillåts störa andra eller vara en säkerhetsrisk.

I min mening är det få hundar som klarar av att vara lösa i stallmiljö och för att lyckas få sin hund till det så måste man lägga ner mycket tid och energi så att hunden lär sig vad den får göra och vad den inte får göra. Hunden kan råka väldigt illa ut i ett stall och orsaka olyckor. Så jo, hund i stall SKA veta sin plats. För hundens och alla andras säkerhet.
 
Jag har haft tur förr när jag hade hund o kunde ha med henne på jobbet och stallet. Hon var en sån hund som var där matte var.Hon gick efter mig överallt och höllt jag på med något på ett o samma ställe la hon sig där. Hon följde med ut på uteritter men om jag red på ridbana/ridhus och andra också red där fick hon vara i en box. Hennes enda nackdel var att hon kunde morra åt vissa människor men jag var alltid noga med att säga att inte gå fram till henne utan hon skulle gå fram till andra OM hon ville hälsa.
 
Jag har haft tur förr när jag hade hund o kunde ha med henne på jobbet och stallet. Hon var en sån hund som var där matte var.Hon gick efter mig överallt och höllt jag på med något på ett o samma ställe la hon sig där. Hon följde med ut på uteritter men om jag red på ridbana/ridhus och andra också red där fick hon vara i en box. Hennes enda nackdel var att hon kunde morra åt vissa människor men jag var alltid noga med att säga att inte gå fram till henne utan hon skulle gå fram till andra OM hon ville hälsa.

Och då var det förstås din uppgift att se till att situationerna inte uppstod, inte de du delar stall med som inte skulle behöva gå omvägar runt din hund.
 
Och då var det förstås din uppgift att se till att situationerna inte uppstod, inte de du delar stall med som inte skulle behöva gå omvägar runt din hund.
De behövde aldrig gå omväga de behövde bara inte hälsa. Så tucker jag man ska vara runt djur överlag. Jag går själv inte fram till hundar jag inte känner
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 898
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 320
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp