Hundar i stallet, är jag gnällig?

Vad får hunden ut av att ligga i bilen i timmar? Låter ju bara extremt tråkigt,ser samma sak bland tävlingsmänniskor som har hunden instängda i bilar dag ut och dag in för dom ska träna eller tävla en kort stund

Det skrev jag inte heller,utan att det är lämpligare att aktivera hunden innan eller efter stallet istället för att låta den följa med och ligga i en bil eller i en box i timmar!

Det beror väl på hund.
Min älskar både att åka bil och ligga i sin bur.
Långa tävlingsdagar är drömmen för honom, vara i bilen och lata sig 😍
Följer mycket motvilligt med mig ut och blir nöjdare än nöjdast när han får komma tillbaka till bilen.
Inga rädslor osv, han gillar bara bilen 💁‍♀️

Han är med mig i stallet varje dag, är lös men ligger mest på stallplan och chillar eller i sin korg i sadelkammaren. Skäller inte, stör ingen.

Har ingen erfarenhet av stora anläggningar men tycker det ska vara självklart med kopplade hundar som inte skäller, lever om och stör.

I ts fall hade jag tagit upp det med stallägaren direkt. Blir det ingen förändring hade jag flyttat, vill ha lugn och ro i stallet.
 
Det beror väl på hund.
Min älskar både att åka bil och ligga i sin bur.
Långa tävlingsdagar är drömmen för honom, vara i bilen och lata sig 😍
Följer mycket motvilligt med mig ut och blir nöjdare än nöjdast när han får komma tillbaka till bilen.
Inga rädslor osv, han gillar bara bilen 💁‍♀️

Han är med mig i stallet varje dag, är lös men ligger mest på stallplan och chillar eller i sin korg i sadelkammaren. Skäller inte, stör ingen.

Har ingen erfarenhet av stora anläggningar men tycker det ska vara självklart med kopplade hundar som inte skäller, lever om och stör.

I ts fall hade jag tagit upp det med stallägaren direkt. Blir det ingen förändring hade jag flyttat, vill ha lugn och ro i stallet.
Ja självklart finns det hundar som älskar bilen jag har själv haft en sån :)
Men jag tänkte mer på alla dessa hundar man ser som sitter och vrålskäller i bilarna och inte alls trivs där :/
Sen skulle jag personligen hellre låta mina hundar vara hemma än att ligga i bilen VARJE dag jag är i stallet tycker inte det är sjysst oavsett hur mycket dom gillar bilen.
Tycker det är bättre då att ta hästen för sig och hunden för sig.
 
Ja självklart finns det hundar som älskar bilen jag har själv haft en sån :)
Men jag tänkte mer på alla dessa hundar man ser som sitter och vrålskäller i bilarna och inte alls trivs där :/
Sen skulle jag personligen hellre låta mina hundar vara hemma än att ligga i bilen VARJE dag jag är i stallet tycker inte det är sjysst oavsett hur mycket dom gillar bilen.
Tycker det är bättre då att ta hästen för sig och hunden för sig.

Har faktiskt aldrig upplevt det på tävling 😊
Skulle inte heller vilja ha min hund sittandes i bilen när jag är i stallet. Väljer stall där han är välkommen och dessutom inom cykelavstånd 😁
 
Senast ändrad:
Ja självklart finns det hundar som älskar bilen jag har själv haft en sån :)
Men jag tänkte mer på alla dessa hundar man ser som sitter och vrålskäller i bilarna och inte alls trivs där :/
Sen skulle jag personligen hellre låta mina hundar vara hemma än att ligga i bilen VARJE dag jag är i stallet tycker inte det är sjysst oavsett hur mycket dom gillar bilen.
Tycker det är bättre då att ta hästen för sig och hunden för sig.

Det beror ju på övriga förutsättningar. Om stallet och skogen där man går med hunden är nära varandra och en bit hemifrån är det ju tidsbesparande att ha med hunden och först gå med hunden och sen ägna sig åt hästen när hunden är nyrastad och nöjd. Förutsatt att hunden är avslappnad i bilen och inte stressar.
 
Ja självklart finns det hundar som älskar bilen jag har själv haft en sån :)
Men jag tänkte mer på alla dessa hundar man ser som sitter och vrålskäller i bilarna och inte alls trivs där :/
Sen skulle jag personligen hellre låta mina hundar vara hemma än att ligga i bilen VARJE dag jag är i stallet tycker inte det är sjysst oavsett hur mycket dom gillar bilen.
Tycker det är bättre då att ta hästen för sig och hunden för sig.
Min hund får panik av att vara hemma. Trots att jag lagt enormt mycket jobb på det. Han har inga problem i bilen.

Vad får dina hundar ut av att ligga hemma? I bilen har ju min hund fått mer tid med mig då han haft restiden i sällskap...
 
När jag hade medryttarhäst så fick hunden följa med till stallet regelbundet, men han låg i bilen när jag arbetade med hästen eller höll på i stallet. Men det var dels fina promenadvägar runt stallet och dels fick jag använda ridhuset och kunde ha honom lös. Helt underbart när det bara var is ute och han kunde få springa av sig på ett tryggt underlag. Men jag hade en bra kontakt med stallägaren som även var hästägaren, ridhuset användes just då extremt lite och kom det någon som skulle göra något med häst i ridhuset hade de självklart företräde.

Ofta red jag hästen och sen tog jag och stallägaren en långpromenad med våra hundar tillsammans. Det gick ingen nöd på hunden och jag kunde koppla av när jag var i stallet och slapp stressa hem för att hunden inte skulle få allt för lång ensamtid.
 
Nej, jag tycker inte det är okej att ha det som du har det, det är ju en reell säkerhetsrisk för alla inblandade dessutom.
I stallet jag står råder koppeltvång på hundarna. Jag tycker det är den naturligaste saken i världen. Springa lös kan man göra i skog och mark men nödvändigtvis inte på stallplan eller i stallet.

Det är jag och en till som har hund i stallet. Jag tar bara med min när jag inte skall rida eller liknande och då följer hon med i kopplet helt enkelt. Den andre hunden är lite lugnare och klarar att vara själv i sadelkammaren när ägaren rider ut. Men då ligger han och sover i ett hörn och stör ingen.
 
Nej, jag tycker inte det är okej att ha det som du har det, det är ju en reell säkerhetsrisk för alla inblandade dessutom.
I stallet jag står råder koppeltvång på hundarna. Jag tycker det är den naturligaste saken i världen. Springa lös kan man göra i skog och mark men nödvändigtvis inte på stallplan eller i stallet.

Koppeltvång hjälper inte om hundägaren låter hunden springa över stallgången så att folk och häst kan trassla in sig i det.
 
Koppeltvång hjälper inte om hundägaren låter hunden springa över stallgången så att folk och häst kan trassla in sig i det.
Nej det är klart, i min värld innebär koppeltvång att det finns en person i andra änden av kopplet, så länge hunden inte är instängd på en yta där den inte kan störa/trassla in andra osv (typ, boxen).
 
Nej det är klart, i min värld innebär koppeltvång att det finns en person i andra änden av kopplet, så länge hunden inte är instängd på en yta där den inte kan störa/trassla in andra osv (typ, boxen).

Det kräver ju ändå att personen i andra änden av kopplet har vett nog att inse var det är lämpligt att hunden befinner sig.
 
Min hund får panik av att vara hemma. Trots att jag lagt enormt mycket jobb på det. Han har inga problem i bilen.

Vad får dina hundar ut av att ligga hemma? I bilen har ju min hund fått mer tid med mig då han haft restiden i sällskap...
Jag skulle överhuvudtaget inte ha hund om jag hade ett så tidskrävande intresse som häst utan att kunna ta med dom dit.
 
Det beror ju på övriga förutsättningar. Om stallet och skogen där man går med hunden är nära varandra och en bit hemifrån är det ju tidsbesparande att ha med hunden och först gå med hunden och sen ägna sig åt hästen när hunden är nyrastad och nöjd. Förutsatt att hunden är avslappnad i bilen och inte stressar.
Absolut :)
 
Tycker du att det är bättre att hunden inte får veta vad som förväntas av hen?
Jag är absolut inte intresserad av att kapa tråden med den diskussionen, min mening var att få fram att jag förstår om man inte vill vara superdisciplinerad som hundägare, men att jag inte vill ha lösa hundar i mitt stall. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 436
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp