Hundar i värmen

Sen jag klippte Aussies så har ingen av mina hundar problem med värmen, Aussien röjer lätt 8 timmar i trädgården helt själv även i 30+ med självvalda vilopauser i skuggan då och då.
 
Jag tänker att hundar är individer precis som oss människor. Man behöver inte vara sjuk eller defekt för att ha ont av värmen. En del tycker det är gött, andra bryr sig inte och vissa tycker det är jobbigt. Sen lär ras spela en stor roll.
 
Jag har 2 trubbnosar och den ena tycker det är jobbigt när det börjar närma sig 30 + grader och aktivitet. Då tar vi det lugnare och undviker asfalt och kör mer aktivering morgon/kväll när det är lite svalare,

Testat kylväst till henne och det var en kanongrej då orkade hon lätt hänga med på ridtur men då brukar jag vara så seg så jag rider heller morgon eller kväll när det är lite svalare,

annars älskar vi alla värmen och de ligger gärna och solar i 25 grader :D
 
Min puff älskar verkligen att sola, man ser hur han njuter, blundar och sträcker ut sig, rullar lite och sen fortsätter han sola tills han somnar. Han är verkligen ursöt när han solar. Men jag brukar ta in honom i skuggan efter ett tag för han ligger kvar för länge annars, syns på andningen. Han går lite långsammare nu än förr när det är tokvarmt men han är ändå 12 år.

Nakenfisen bryr sig inte alls, gillar att sola men traskar omkring lite också med små äventyr. Han solar inte på samma sätt som puffen hela tiden men kan ligga i värmen utan att jag någon gång märkt att han är påverkad.

Men vi anpassar oss efter puffen, vi gör det som är ok för hans dagsform och vädret.
 
Min gillar inte promenader i värme, men ligger gärna i soffan på balkongen i solen.
När hon var yngre och fräsch i ryggen var hon oberörd av värmen.
Nu vid 9,5 års ålder och artros och spondylos i ryggen så är höst/vår/vinter favoritårstiderna.
 
Jag tycker det är olika för olika individer. Min gamla hund var svart och hon var absolut påverkad i värmen de sista åren (kortpälsad, normalnosad och vältränad), hon blev nästan 16 år. Så jag tog det försiktig med promenaderna de varmaste dagarna de sista åren och hon hade silvertäcke som gjorde det enklare för henne. I sin ungdom tävlade hon agility i 30 grader sol utan att bli påverkad alls och blev förnärmad om en försökte kyla ner henne. Skakade och frös om man la på henne en kylduk i 30 graders värme.
Nuvarande hund jagade en katt som var under vårt trädäck i 3 timmar i gassande sol en eftermiddag utan att bli påverkad så jag tror hon klarar det mesta... När vi tränar och tävlar nose work är jag noga med att hon får vatten mellan söken men det är det enda.
 
Våra hundar är inte speciellt påverkade mer än att de såklart börjar hässja snabbare vid anstängning än när det är svalare väder, energin är det dock inte mycket fel på så länge det är rimlig temperatur. Min blir lite småseg när det börjar närma sig 30 (vilket jag också blir) men inte så pass att jag upplever honom som lidande. Sambons labbe har samma energi hela tiden och skulle kunna jobba ihjäl sig om man inte har koll och bromsar henne innan hon blir för varm.
 
Har en malletik på 2 år som blir påverkad av värmen och solen. Upplever att hon allmänt är mer slö och när vi gör något så tar det tid för henne att komma ner i varv. Så jag undviker att gå promenader och/eller träna om det är sol och varmt.

Hon föredrar vinterhalvåret :D har aldrig upplevt att hon frusit faktiskt :idea:
 
Jag märker av att vår golden får det jobbigt när det är riktigt varmt ute, 25-30 grader. Hon blir slö och ligger bara i skuggan och vilar. Flåsar hon mycket spolar vi av henne med vattenslangen om vi inte är i närheten av en sjö.

Vi gör inga större ansträngningar sånna dagar. De blir flåsiga direkt på promenaden. De håller tempo ändå, men jag tänker lite på hur jag själv mår när det är så varmt. Jag är inte laddad för något annat än ta mig från plats a till b eller ligga vid sjön.
 
Har 4 av samma ras - två är aktiva trots värmen, de andra två är mer vinterhundar och tycker inte om när de blir för varmt. Eller ja, dom kan gärna ligga ute och steka sig så dom nästan kokar, men ut på promenader är segare :)
 
Imorgon börjar årets största agilitytävling och det spås bli uppemot 27 grader och sol. Det har hänt tidigare år, och med lite eftertanke så går det bra för både hundar och förare. Hundarna hålls i skugga när de inte tävlar, badas/sköljs av vid behov, få gott om vatten… Och då klarar de utan några problem att tävla, även om agility i sig innebär en väldigt kort tid under hög intensitet.
 
Jag upplever att det är väldigt individuellt. Min hund som har tjock päls tål inte värme särskilt bra, även som nerklippt väljer han att gå i skuggan och mår bäst av kortare promenader mitt på dagen under sommaren. En annan hund av samma ras och hyfsat tjock päls väljer gärna att sova på en varm veranda mitt i solen. Tack och lov matchar jag min hund och tycker att allt över 20 grader är lite väl varmt. Det ska regna bra mycket innan jag och min hund vill vända hem från en promenad november 😛
 
Imorgon börjar årets största agilitytävling och det spås bli uppemot 27 grader och sol. Det har hänt tidigare år, och med lite eftertanke så går det bra för både hundar och förare. Hundarna hålls i skugga när de inte tävlar, badas/sköljs av vid behov, få gott om vatten… Och då klarar de utan några problem att tävla, även om agility i sig innebär en väldigt kort tid under hög intensitet.
Skyddstävlingarna går ju med i värmen och det brukar inte heller vara problem.
 
Har haft olika typer av hundar i familjen i hela mitt liv - storpudel, cairnterrier, riesenschnauzer, grand danois och nu isländsk fårhund. Ingen har haft direkt ont av värmen, alla har sökt sig till skugga varma högsommardagar. Nuvarande hund (isländsk fårhund) är den klart mest välpälsade och jag har hittills aldrig sett honom frysa. Han är väl aningens mindre energisk när det är 25+ ute, men vi går ändå våra vanliga promenader. Väljer då helst skogsvägen ner mot sjön snarare än vägen mellan fälten i stekande sol, såklart! Han ÄLSKAR dessutom bad och vattenlek, så varma dagar åker vi till stranden (har en hundstrand vid havet 20 min bort) och kör motion och aktivering där istället för hemma. Annars inget särskilt utom att se till att han har tillgång till skugga och vatten när han är med ute hemma. Ligga på betonggolvet i stallet är en favorit vid värme!
 
Skyddstävlingarna går ju med i värmen och det brukar inte heller vara problem.
Dock brukar resultaten vara sämre. Minns ena Schäferslaget som gick i stekande hetta och alla var nog överens om att de aldrig fått så låga poäng i spår och lydnaden som då. I skyddet verkar dock hundarna vara så tända att de går bananas iaf :p
 
Dock brukar resultaten vara sämre. Minns ena Schäferslaget som gick i stekande hetta och alla var nog överens om att de aldrig fått så låga poäng i spår och lydnaden som då. I skyddet verkar dock hundarna vara så tända att de går bananas iaf :p
Ah okej, det är inget jag märkt hos dem jag umgås med. Vet att några tyckt det varit bra med hög temp för då är hundarna lite mindre varvade i lydnaden ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 867
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp