Hundar i värmen

Milosari

Trådstartare
Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade av att vistas i värmen. Av mina 4 hundar har det bara varit en som inte varit på topp på tävlingar i högsommarvärme, men att begränsa promenader till kvällar och morgnar känns lite overkill när det gäller hundar med normal fysik? Det stod också att äldre hundar är känsliga men det är inte heller något jag har märkt av. Tidigare blev 15 och 13, nuvarande är 11 och 12 och jag tvekar inte en långpromenad i 30-gradig värme. De blir ju knappt påverkade.

Hur resonerar ni? Är det skillnad på hundar med mycket päls eller är detta enbart ett bekymmer för feta och/eller trubbnosiga hundar?
 
Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade av att vistas i värmen. Av mina 4 hundar har det bara varit en som inte varit på topp på tävlingar i högsommarvärme, men att begränsa promenader till kvällar och morgnar känns lite overkill när det gäller hundar med normal fysik? Det stod också att äldre hundar är känsliga men det är inte heller något jag har märkt av. Tidigare blev 15 och 13, nuvarande är 11 och 12 och jag tvekar inte en långpromenad i 30-gradig värme. De blir ju knappt påverkade.

Hur resonerar ni? Är det skillnad på hundar med mycket päls eller är detta enbart ett bekymmer för feta och/eller trubbnosiga hundar?

Min hund har mycket päls men är inte direkt påverkad så att jag oroar mig för det. Vi går inte rundor mitt på dagen men det är mer för min egen skull än hundens ärligt talat, den enda hunden jag träffat som verkligen mådde dåligt va en bostonterrier med synnerligen trubbig nos
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade av att vistas i värmen. Av mina 4 hundar har det bara varit en som inte varit på topp på tävlingar i högsommarvärme, men att begränsa promenader till kvällar och morgnar känns lite overkill när det gäller hundar med normal fysik? Det stod också att äldre hundar är känsliga men det är inte heller något jag har märkt av. Tidigare blev 15 och 13, nuvarande är 11 och 12 och jag tvekar inte en långpromenad i 30-gradig värme. De blir ju knappt påverkade.

Hur resonerar ni? Är det skillnad på hundar med mycket päls eller är detta enbart ett bekymmer för feta och/eller trubbnosiga hundar?
Först får man väl bestämma sig för vad som menas med värme? Över 25 grader? Över 35 grader? Min hund är som jag, trivs bäst runt 22 grader men han hänger utan problem med på vanliga åtta km promenaden uppför och nedför berget vi bor på sluttningen av även om det är 30 grader i skuggan. Han vill gärna ha vatten iallafall vid ett tillfälle och tungan hänger såklart men han travar på som vanligt.
 
Tycker det mesta är trams så varmt har vi det inte i Sverige.
Jag går som vanligt vill jag gå en motionsrunda i 30 grader gör jag det vill jag vänta till kvällen gör jag det.

Hundar med normal fysik och päls ska inte må så dåligt av Sveriges klimat att dom behöver ligga hemma på en kylmatta hela dagen är nog mer ägarna som larvar sig.
 
Själv klarar jag inte av att göra nått i 25 + så det blir korta rundor på kvällen, i skogen. Undviker asfalt när det är varmt. Han kan härja av sig på förmiddagen i stallet och på eftermiddagen blir det trädgården. Jag får värmeslag av minsta lilla.
 
Promenerar som vanligt oavsett temperatur. De måste ju röra sig och rasta sig även om det är varmt.

Kanske inte kör högintensiva längre träningspass mitt på dagen om det är 27+ grader men har både joggat och cyklat med mina hundar i 30 grader utan problem, erbjudit vatten och pauser i skuggan då och då om det varit längre turer. Inför lydnadsträning vid hög värme brukar de få blöta ner sig så går det bra det också oavsett temperatur. De tränar gärna oavsett väder sen är matten inte alltid så pigg på träning när det är som varmast så det blir oftare bad/simning då.

Mina ena hund är kastrerad och har ganska mycket underull som verkar påverka honom en del så jag försöker hålla efter den. Annars har de inga anatomiska "abnormaliteter".

Det lär ju finnas hundar som både promenerar och jobbar i länder som har temperaturer på 30+ större delen av året utan att skada.
 
Min uppskattar inte värmen och blir varm och trött fort när det är varmt, över 25 grader. En husky med mycket päls. Han älskar promenader, skogen och att vara ute annars men just då tycker han faktiskt att det är kämpigt. Man ser att "wow ute!!!!" i kombination med " gudars skymning, så varmt, jag avlider snart!!" på honom och det känns inte rätt att pressa honom. Det har blivit längre rundor på märkliga tider när normalt folk sover och dagtid när det är så varmt och han måste ut för att lätta på trycket har han fått gå till en grön plätt för att göra just det. Så han har ju fått röra på sig ändå. Han är nöjd med totalt fler rundor, men vi ser båda fram emot svalare väder för jag kan inte promenera mitt i natta när jag jobbar.
 
Jag har lite fel typ av hundar för sådana frågor känner jag :D
Men, jag tänker att så länge hundar har normal fysik och får möjlighet att dricka vatten och svalka sig ok så är det sällan problem. Det var det inte när jag jobbade på hunddagis eller som hundrastare heller. Vi gick då mitt på dagen även sommartid och det var just trubbnosarna som fick kortare promenader pga värmen, inte de andra.

MEN, sedan beror det ju också på i vilken miljö man går i! Så fort det är soligt ute så blir det stor skillnad på att gå en promenad i kvarteret, på rejält uppvärmd asfalt och utan direkt skugga och på att gå en långpromenad i skogen nära en sjö.

Som i förra helgen, 30 grader varmt. Jag höll på att svettas ihjäl av att gå en rastningsrunda längre än runt parkeringen (som är kantad med gräs) i kvarteren här hemma. Hundarna blev också tydligt varma. Att däremot gå i 2 timmar i skogen, där hundarna kunde doppa sig i sjö och där jag hade med vattenflaska till oss, inga som helst problem! Vi var också ute förra sommaren under den hetaste helgen (över 30 grader) och vandrade på Sörmlandsleden. Två dagar med 10-15km promenad per dag. Men, åter igen så gick vi i skugga och då på skogsmark/grusväg istället för asfalt, och med gott om möjligheter för att svalka sig i vatten.

Jag kan tänka mig att många av de som ser värmen som ett enormt problem för hundarna bor just i stadsmiljö och har svårt att komma ut snabbt och lätt i skog. De som bor mer ute på landet kanske har det lättare med värmen eftersom de slipper asfalt och kan gå i skugga?
 
Jag upplever att pälsen, iaf på mina hundar, isolerar även mot värme. Har för mig att min uppfödare sagt detsamma.
Mina hundar har varit vid god hälsa även som äldre och är ju en lätt och atletisk ras. Har inte upplevt dem som värmekänsliga trots lång päls.
Jag märker ju att de inte jagar varann och röjer lika extremt när det är 30 grader. Men visst leker de en hel del, pallar längre promenader etc.
Är det 25 grader är de inte direkt påverkade.
När vi haft väldigt, väldigt varmt inne kan vi blöta hundarna eller erbjuda kyldyna. Då märker man ju att främst ena hunden röjer lite mer. Hon är som individ ”svettigare” än den andra.
 
Jag tar hellre det säkra före det osäkra, anpassar väl allting lite, håller lite extra koll och tänker åt dem, för jag tror inte att de märker själva var gränsen går. Jag är överlag inte mycket för att chansa med mina hundar och tycker inte det är någon större uppoffring att t.ex. hålla mitt-på-dan-promenaden kort, skönast för mig också.
Tycker det till stor del handlar om huruvida de har möjlighet att svalka sig eller inte, så en varmare dag på stranden är jag mindre bekymrad över än en jämförelsevis svalare dag mitt i stenstan. Senast röjde mina runt när det var ganska varmt och luften stod still, inget vatten i närheten. Då hjälper ju inte hässjandet. Då gick vi hem och lillen fick en sval dusch, stora fick en blöt handduk på sig en stund. Fullt möjligt att de hade mått lika bra ändå, men 🤷🏼‍♀️
 
Ena hunden tycker jag blir påverkad av värmen pga pälsen. Men främst tycker jag det är när vi kommer tillbaka in som (alla) hundarna blir mest påverkade, ute när dom är i gång kör dom på trots högvärme. Men brukar försöka sätta dom i skuggan i trädgården eller hundgården alternativt bada för att dom ska få svalka sig i stället för att bara släppa in dom i ett varmt hus.
 
De äldre hundar i min ras jag träffat och ägt, brukar tycka att värmen är jobbig och vill helst inte aktivera sig särskilt under de varmaste timmarna på dagen. Med värme menar jag 25+. Det kan dock hänga ihop med att man ofta slutar trimma pälsen när de blir gamla och rakar pälsen istället. Den klippta pälsen är inte alls lika funktionell. De fryser på vintern och är för varma på sommaren, stor skillnad mot trimmade hundar som har kvar de sträva stråna.
Å andra sidan har ju många äldre människor det också jobbigt med värmen gentemot yngre människor, så jag tycker inte alls att det är konstigt att man kanske behöver vara lite mer vaksam om man har en äldre hund.

Mina nuvarande är inte särskilt påverkade men jag undviker själv att gå långpromenader mitt på dagen då det helt enkelt är för varmt. Vi tar längre promenader på morgon/kväll istället och badar eller ligger i skuggan och tar mindre promenader mitt på dagen.
 
Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade av att vistas i värmen. Av mina 4 hundar har det bara varit en som inte varit på topp på tävlingar i högsommarvärme, men att begränsa promenader till kvällar och morgnar känns lite overkill när det gäller hundar med normal fysik? Det stod också att äldre hundar är känsliga men det är inte heller något jag har märkt av. Tidigare blev 15 och 13, nuvarande är 11 och 12 och jag tvekar inte en långpromenad i 30-gradig värme. De blir ju knappt påverkade.

Hur resonerar ni? Är det skillnad på hundar med mycket päls eller är detta enbart ett bekymmer för feta och/eller trubbnosiga hundar?
Jag ser på min hund iallafall att han är inte pigg i denna värmen och föredrar helt klart att promenera på mornar och kvällar. Sen är även asfalten här galet varm vilket gör bara det att man bör undvika att promenera mycket på den.

Sen upplever jag det som också att min hund iallafall har väldigt svårt att komma ner i andning när vi kommer in från en promenad i värmen då lägenheten är fruktansvärt varm. Det gör att han påverkas väldigt mycket efter promenaderna. Också för mig en anledning till att undvika att motionera på dagen under varma somrar om promenaden inte inkluderar att bada.

Klart dom flesta hundar säkerligen överlever värmen men dom ska ju trivas och må bra och vara tillfreds också. Det är mycket mycket bättre att varna för värmen än att folk tar med sina hundar ut och riskerar att dom tar skada.
 
Tycker det här varierat en hel del på jaktspetsarna i hur dom tål värme. Något eftersök efter något trafikskadat vilt har bara varit att glömma när det börjar krypa upp över 28 grader.
Å andra sidan så har dom inte behövt kläder när det börjar bli kallt och ligger utan problem ute vid 20 minus.

Är hunden i övrigt hälsomäsigt bra byggd så ser jag det som att vissa raser tål kyla bättre än värme och inom andra tvärt om.
 
Tar kortare rundor åå gräs när det är runt 30grader. Då älskar ändå min hund värmen 🙂 i stallet blir de att vi går mycket ut o in och där finns ju vatten med.
Längre promenader morgon/kväll
 
Läste en artikel i Sydsvenskan om överhettning av hundar och tyckte att artikeln var formulerad som att alla hundar kan bli överhettade av att vistas i värmen. Av mina 4 hundar har det bara varit en som inte varit på topp på tävlingar i högsommarvärme, men att begränsa promenader till kvällar och morgnar känns lite overkill när det gäller hundar med normal fysik? Det stod också att äldre hundar är känsliga men det är inte heller något jag har märkt av. Tidigare blev 15 och 13, nuvarande är 11 och 12 och jag tvekar inte en långpromenad i 30-gradig värme. De blir ju knappt påverkade.

Hur resonerar ni? Är det skillnad på hundar med mycket päls eller är detta enbart ett bekymmer för feta och/eller trubbnosiga hundar?
Min labradorblandning (klassisk svart labradorpäls) visar inte några större ändringar i beteende när det är varmt, och hon har bland annat kört viltspårprov utan problem mitt på dagen i 30-35 grader. Hon älskar att ligga i solen och sola på våren och väljer gärna sol även under resten av sommaren.

Min stor pudel däremot gillar inte värme och så fort det börjar bli soligt på våren börjar hon krypa ner och gömma sig under grunden till en av byggnaderna - där kan hon ligga nästan hela dagen och bara komma ut när det är matdags eller något annat spännande. Hon gör det oavsett pälslängd, men mer om hon har lång päls. Om hon har alternativ på sol och skugga väljer hon alltid skugga. Jag har aldrig försökt träna eller tävla ordentligt med henne när det varit riktigt varmt, så jag kan inte säga hur hon skulle hantera det.

Valpen har ordentligt med päls (spetspäls) och är mer som storpudeln - hon föredrar skugga, att ligga på golvet och sova etc. När jag var iväg med henne för någon dag sedan när det var soligt var det tydligt märkbart att hon hellre ville ligga i skuggan av tunneln och vila än att gå in i tunneln, oavsett godis. Några minuter senare när vi var i en sval butik var det full fart på henne igen. Jag räknar med att hon inte kommer vara särskilt pepp på att jobba varma sommardagar, men att hon kommer kunna vara ute i timmar på vintern utan täcke.

Ingen av hundarna är minsta lilla överviktiga eller någon som helst tendens till trubbnos.
 
Min äldre Dvärgschnauzer ogillar värme. Över 25 ute blir han loj och vill inte gärna röra på sig. Men slappa i sol går bra. Slappa framför brasan på vintrarna älskar han. Men han vill inte röra sig i värme.
Valpen söker upp skugga direkt när vi hänger i trädgården. Men tycker hon trippar på som vanligt på promenaderna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp