Hundar med cancer

Japp och det är vad det handlar om. Som Galileo sa när han undkom döden för att han tog tillbaka påståendet att Jorden snurrar runt solen (för att därmed undkomma döden): "And yet it moves". Dvs det FINNS andra meningar i cancerfrågan, dvs att cancerns lösning kanske kan sökas i metabolismen hos cancercellerna.

Ta t.ex. Professor Thomas Seyfried som är en extremt välpublicerad forskare och skrivit en bok med just titeln: "Cancer as a Metabolic Disease". För en populariserad beskrivning:


Hursomhelst, så var det här inte meningen att bli en debatt om cancerforskningen. Jag har en liten hund som har cancer och där djursjukhuset rekommenderar omedelbar avlivning. Jag är ingen veterinär och kan inte bedöma hur allvarligt en stor levertumör på en hund är, men en sak vet jag och det är att min mamma dog av levercancer - hon fick diagnosen och levde två år efter diagnosen. Den enda behandlingen var cytostatika. Operation var det inte tal om. Så jag måste utgå från att veterinären vet vad hon talar om.

Och jag ville bara svara på trådstartarens frågor och berätta att jag gör det som jag känner till och som anekdotiskt fungerat på människor och som en del forskare och doktorer rekommenderar, men inte mainstream: och det är att sopa bort alla kolhydrater och försöka svälta bort cancern. Kanske att jag hade förväntat mig att någon skulle tycka synd om hunden och kanske trösta mig lite också. Men det blir tydligen mest en massa diskussioner om mainstream-forskningen vilken jag påtalat inte bryr sig särskilt om tumörernas metabolism. Så jag lägger ned detta.

Vet inte riktigt vart du vill komma. Skrev t.o.m. i inledningsinlägget att skolmedicinen inte erkänner svältning av cancerceller. Nu är det ju dock så att all vetenskap är hypoteser. Och är det så att någon som hävdar att "science is settled" så vet de inget om forskning. Hypoteserna svävar fritt och så länge inte de har kunnat förkastas så utgår man från att hypotesen håller. I texten du refererar till så målar Cancerfonden med en bred pensel. Men det finns olika cancerceller och de flesta livnär sig i huvudsak på glukos men andra på glutamin (vilket är en aminosyra och aminosyror är ju det som bygger proteiner). Cancerfondens text tar ju inte alls hänsyn till detta - det är helt enkelt så att cancerforskningen inte bryr sig om cancercellernas metabolism i någon större omfattning. Jag har respekt för cancerforskningen och de framsteg som gkorts med mediciner och behandlingar och tror att forskarna gör sitt bästa, men som vetenskapsman (inom ett annat område) så vet jag också att vara ödmjuk inför naturen och vetenskaplig metod.
En lustifikation är att ett av de senaste och mest potenta cellgifterna som används mot bl.a. bröstcancer utvinns ur barken på idegran. Det hade man ingen aning om för 20 år sedan. Och mycket av kroppens immunförsvar är ännu okänt och så sent som för ett par veckor sedan publicerades t.ex. en stor longitudinell studie (10 år och över 12000 deltagare) som visar ett kausalsamband mellan intag/nivå av D-vitamin och 40% minskad risk för demens/alzheimer (https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/dad2.12404). Detta känner troligen 99% av svenska doktorer inte till, men likväl är det den nya forskningsfronten med hypoteser som testats och (hittills) inte kunnat förkastas. Frågar du en läkare om D-vitamin kan motverka alzheimer så kommer nog många säga att det inte finns något samband och snobbigt säga: "behövs det mer pengar till att utbilda och upplysa."
Det blir väldigt märkligt när du svarar mig två gånger när jag inte vände mig till dig från början. Men ja jag tror mer på den traditionella forskningen som hela tiden provar nya rön och kan förkasta dem när de visar sig vara felaktiga. Just socker och cancer är otroligt väl forskat på eftersom det är ett sätt att hitta cancer, ett sätt att sätta in medicin direkt mot olika cancerceller. D-vitamin - altzeimer är ytterligare ett sånt område som man har sett förbättringar och alltså sätt igång en studie i stor skala. Det fick vi tips om redan 15 år sedan när svärmor blev sjuk i altzeimer.
 
Ett kort uppföljande inlägg till de som har en hund med cancer och som kanske hittar denna tråden. I februari fick vi beskedet att vår (11-åriga) hund har levercancer ("en tumör lika stor som levern") och att vissa av blodvärdena "är så höga/låga att de inte går att mäta". Vi informerades att vi kunde boka avlivning i receptionen (inlindat sagt av veterinären som var mycket ledsen att förmedla beskedet).

Vi tänkte på saken och istället för avlivnig lade vi om kosten till Keto (inga kolhydrater) och hennes allmäntillstånd blev direkt bättre. Avföringen hårdare och jämnare. Nu, tre månader senare kan man inte ana att hon har cancer. Hon springer runt och letar pinnar, jagar bollar och är allmänt nyfiken och glad.

Jag har ingen aning vad som hänt. Om det bara är så att den nya kosten är bättre för henne och tumören fortsätter växa. Eller om tumörens tillväxt stannat eller rent av gått tillbaka.

Under alla omständigheter så har den nya dieten gjort att hon mår prima. Att hon är i ketos innebär att hon äter mindre och mer sällan och kanske har detta förbättrat autofagin som i sin tur påverkar allmäntillståndet och kanske även cancern. Vem vet.

Om hon överlever 6 månader efter cancerbeskedet och inte mår sämre än idag så överväger vi att besöka djursjukhuset för att göra om testerna. De kostade cirka 8000:- så det tål att tänkas på (omfattande blodtester, röntgen och ultraljud) för gissar att försäkringen inte täcker undersökningen om hon är tillsynes frisk.

I alla fall. Om veterinären anser att det finns medicinsk/kirurgisk behandling skall man naturligtvis överväga det. Men det skadar inte att komplettera med keto-foder. Och om det är som i vårt fall - "det finns inget att göra" - så har man inget att förlora att helt utesluta kolhydrater (mer än några extra kronor i mat).
 
Ett kort uppföljande inlägg till de som har en hund med cancer och som kanske hittar denna tråden. I februari fick vi beskedet att vår (11-åriga) hund har levercancer ("en tumör lika stor som levern") och att vissa av blodvärdena "är så höga/låga att de inte går att mäta". Vi informerades att vi kunde boka avlivning i receptionen (inlindat sagt av veterinären som var mycket ledsen att förmedla beskedet).

Vi tänkte på saken och istället för avlivnig lade vi om kosten till Keto (inga kolhydrater) och hennes allmäntillstånd blev direkt bättre. Avföringen hårdare och jämnare. Nu, tre månader senare kan man inte ana att hon har cancer. Hon springer runt och letar pinnar, jagar bollar och är allmänt nyfiken och glad.

Jag har ingen aning vad som hänt. Om det bara är så att den nya kosten är bättre för henne och tumören fortsätter växa. Eller om tumörens tillväxt stannat eller rent av gått tillbaka.

Under alla omständigheter så har den nya dieten gjort att hon mår prima. Att hon är i ketos innebär att hon äter mindre och mer sällan och kanske har detta förbättrat autofagin som i sin tur påverkar allmäntillståndet och kanske även cancern. Vem vet.

Om hon överlever 6 månader efter cancerbeskedet och inte mår sämre än idag så överväger vi att besöka djursjukhuset för att göra om testerna. De kostade cirka 8000:- så det tål att tänkas på (omfattande blodtester, röntgen och ultraljud) för gissar att försäkringen inte täcker undersökningen om hon är tillsynes frisk.

I alla fall. Om veterinären anser att det finns medicinsk/kirurgisk behandling skall man naturligtvis överväga det. Men det skadar inte att komplettera med keto-foder. Och om det är som i vårt fall - "det finns inget att göra" - så har man inget att förlora att helt utesluta kolhydrater (mer än några extra kronor i mat).
Har ni hemmabehandlat en hund som veterinären bedömde som så svårt sjuk att den borde få somna in?
Utan att konsultera någon annan veterinär?
Antar att ni bara haft tur att ni inte blivit anmälda till länsstyrelsen då.
 
Ett uppföljande inlägg som mer följer rekommendationerna - min hund, som fick diagnosen malignt lymfom för snart ett år sedan, mår fortfarande bra efter sin cellgiftsbehandling (som försäkringen hjälpte till att täcka, och som veterinärerna i Jönköping skötte väldigt bra) utan några som helst symptom sedan behandlingen slutade i höstas. Hon verkar må helt bra och är fullt igång igen. Cancern kommer tyvärr säkert komma tillbaka någon gång, men tills dess får hon göra en del lite extra kul saker (t.ex. agility som hon älskar, men som hon inte fått träna särskilt mycket de senaste åren pga tidigare korsbandsskada och risken för artros/problem).
 
Ett kort uppföljande inlägg till de som har en hund med cancer och som kanske hittar denna tråden. I februari fick vi beskedet att vår (11-åriga) hund har levercancer ("en tumör lika stor som levern") och att vissa av blodvärdena "är så höga/låga att de inte går att mäta". Vi informerades att vi kunde boka avlivning i receptionen (inlindat sagt av veterinären som var mycket ledsen att förmedla beskedet).

Vi tänkte på saken och istället för avlivnig lade vi om kosten till Keto (inga kolhydrater) och hennes allmäntillstånd blev direkt bättre. Avföringen hårdare och jämnare. Nu, tre månader senare kan man inte ana att hon har cancer. Hon springer runt och letar pinnar, jagar bollar och är allmänt nyfiken och glad.

Jag har ingen aning vad som hänt. Om det bara är så att den nya kosten är bättre för henne och tumören fortsätter växa. Eller om tumörens tillväxt stannat eller rent av gått tillbaka.

Under alla omständigheter så har den nya dieten gjort att hon mår prima. Att hon är i ketos innebär att hon äter mindre och mer sällan och kanske har detta förbättrat autofagin som i sin tur påverkar allmäntillståndet och kanske även cancern. Vem vet.

Om hon överlever 6 månader efter cancerbeskedet och inte mår sämre än idag så överväger vi att besöka djursjukhuset för att göra om testerna. De kostade cirka 8000:- så det tål att tänkas på (omfattande blodtester, röntgen och ultraljud) för gissar att försäkringen inte täcker undersökningen om hon är tillsynes frisk.

I alla fall. Om veterinären anser att det finns medicinsk/kirurgisk behandling skall man naturligtvis överväga det. Men det skadar inte att komplettera med keto-foder. Och om det är som i vårt fall - "det finns inget att göra" - så har man inget att förlora att helt utesluta kolhydrater (mer än några extra kronor i mat).
Har ni följt upp hos veterinär? Om inte ligger ni helt klart pyrt till om någon skulle anmäla.

Om hunden har en cancerdiagnos råder väl ingen tvekan om att försäkringsbolaget kommer täcka för uppföljande besök.

Det är ju toppen att hon år bättre, men det är oerhört viktigt att ni följer upp hos veterinären.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 268
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp