Hundar och choklad

M

Marie_C

Jag har alltid hört att det inte ska vara bra för hundar att äta choklad. Stämmer det och vad är det i chokladen de inte tål, vad händer om de får i sig choklad?
Tacksam för svar! :bump:
 
Det är ett ämne i kakon (som jag alltid glömmer bort va det heter :o)
som dom inte tål, alltså är det farligare med mörkchoklad..
Oftast blir dom bara dåliga i magen och kräks.. Men får dom i sej mycket(jämfört med kroppsvikten) så kan dom t o m avlida..
 
Det stämmer! Hundar kan t.o.m dö av för mycket choklad. Men själv har jag alltid gett mina hundar chokladbitar när jag själv äter.Och inget har hänt. Dom älskar det, men som sagt det är inte bra och egentligen finns ingen anledning att lära dom äta choklad men som sagt. Dom gillar det och jag kan inte låta bli när dom ser bedjande på mej.
 
Vet du om att ämnet lagras i kroppen på dem och att nästa bit kan vara den som är dödande? :eek: Något att tänka på när de tigger... :crazy:
 
Vanlig mjölkchoklad (typ Marabou) räcker för att döda, inte bara mörk choklad. Läste i hundjakttidning att en vanlig kaka mjölkchoklad på 100gr räcker för att döda en hund av spanielstorlek.
 
Ja det vet jag, men eftersom ämnet finns i kakaon och det är mer kakao i mörkchoklad så blir det farligare..
 
:eek:

ALDRIG mer ngn choklad till mina vovvar iaf...

Och att det lagras i kroppen? *hua* :crazy:
 
Det är teobromin som hundarna reagerar på, ett ämne som verkar centralstimulerande. Hundarna upplever ett lätt rus av det, men teobromin kan även i små doser ge upphov till ökad hjärtfrekvens och att hunden hässjar. I stora mängder kan det orsaka andningsuppehåll.

// Isa
 
Det finns ett ämne i kakaon som hundens lever inte kan bryta ner. Alltså lagras all choklad man ger hundarna, eftersom levern inte skickar igenom det någonstans :D

En bakent till mig har en hane som lyckades få tag på en hel chokladkaka med nötter i, och han var väldigt nära döden! Nu mår han dock bra igen, men får knappt titta på choklad för matten :D
 
Kanske det, men ditt inlägg gav intryck av att det var mörk choklad som var farligt och att vanlig mjölkchoklad var ok att ge av. De som inte är så insatta kan misstolka!
 
100 g mjölkchoklad av typ. marabou ska räcka för att döda en stor schäfer vad jag har hört.
 
Francess hadde läst at det kunde döda en av spanielstorlek...
 
Åh. Vad bra att jag fick lite konkret fakta.
Min pappa vägrar tro att choklad är farligt för hundar, bara fär att hans collie åt en massa choklad. Dock har jag förbjudit honom att mata hobbe med det... Nu kan jag ju berätta vad det faktiskt är som är farligt.. :bow:
 
Hmm... :confused:
Mina vovvar borde ha dött för längesen,.,.
Så det där tror jag inte riktigt på.. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Min känsla har varit att det finns en stor övertalighet av hundar efter covid och det verkar ju stämma enligt hundstallet som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 677
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp