Hundar och gosedjur

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Vad är egentligen grejen med hundar och leksaker/gosedjur (jag menar alltså inte rena kamp/bit/kastleksaker)? Nånstans har jag läst att hundar främst gillar gosedjur för att de ser att vi människor tycker att det är gulligt, alltså att vår positiva reaktion förstärker hundens vilja att ha/bära på dem. Men är det så enkelt? Är det ras/könsbundet eller helt individuellt?

Min unghund (retriever, tik) har ett helt annat intresse för och relation till sina gosedjur än mina tidigare hundar har haft. (Jag förstår att hon har ett starkare föremålsintresse på grund av sin ras.) Det jag särskilt reagerar på är att hon alltid, alltid tar ett specifikt gosedjur i munnen (händelsevis Ikeas golden-gosedjur, men jag fattar ju att det inte har med saken att göra) och bär det med sig när vi ska gå och lägga oss. Varför? Är det att hon uppfattar att det är en signal till mig att jag ska gå och lägga mig? Är det att hon helt enkelt blir trygg av att bära gosedjuret när hon är trött, för att hon är en retriever? Gillar hon sitt gosedjur? Det här specfika gosedjuret?

Jag menar inte att ni behöver ge mig faktabaserade svar här, men det vore intressant att höra andras erfarenheter om olika individer/raser och just gosedjur. För tydlighetens skull också: det är inte på nåt sätt ett problem som behöver lösas, jag är bara nyfiken och fascinerad.

Jag tänker (extremt förmänskligande) att det är som med barn, dom kan ha sin favoritnalle och den ska absolut vara med när dom ska sova, ibland även på alla andra aktiviteter. En tröst- och trygghetsgrej helt enkelt.

Min labbe vill gärna stoppa nåt i munnen vid minsta känsloyttring så för honom verkar bärandet fylla en lugnande funktion. Jag kan inte låta bli att se en likhet med hur jag själv som har NPF stimmar för att varva ner.

På samma tema så gillar han att slicka och snutta på mjuka saker när han ska sova, men verkar inte ha nån specifik favorit utan tar vad för gosedjur, pläd eller kudde som finns nära till hands.

Vad är egentligen grejen med hundar och leksaker/gosedjur (jag menar alltså inte rena kamp/bit/kastleksaker)? Nånstans har jag läst att hundar främst gillar gosedjur för att de ser att vi människor tycker att det är gulligt, alltså att vår positiva reaktion förstärker hundens vilja att ha/bära på dem. Men är det så enkelt? Är det ras/könsbundet eller helt individuellt?

Min unghund (retriever, tik) har ett helt annat intresse för och relation till sina gosedjur än mina tidigare hundar har haft. (Jag förstår att hon har ett starkare föremålsintresse på grund av sin ras.) Det jag särskilt reagerar på är att hon alltid, alltid tar ett specifikt gosedjur i munnen (händelsevis Ikeas golden-gosedjur, men jag fattar ju att det inte har med saken att göra) och bär det med sig när vi ska gå och lägga oss. Varför? Är det att hon uppfattar att det är en signal till mig att jag ska gå och lägga mig? Är det att hon helt enkelt blir trygg av att bära gosedjuret när hon är trött, för att hon är en retriever? Gillar hon sitt gosedjur? Det här specfika gosedjuret?

Jag menar inte att ni behöver ge mig faktabaserade svar här, men det vore intressant att höra andras erfarenheter om olika individer/raser och just gosedjur. För tydlighetens skull också: det är inte på nåt sätt ett problem som behöver lösas, jag är bara nyfiken och fascinerad.
Här dör gosedjur inom fem minuter. Allt ludd plockas ut, och finns det pip i så är den det första som åker 😬

Här dör gosedjur inom fem minuter. Allt ludd plockas ut, och finns det pip i så är den det första som åker

När min pudelvalp kom hem 9 veckor gammal såg jag fram emot alla gulliga bilder när hon lekte och sov med mjukisdjuren.

Jag hade varit på Ikea och handlat några olika för att se vilken som skulle bli hennes favorit.

Mitt Facebookflöde var ju full av urgulliga pudlar som lekte, bar och sov med sina gosedjur

Hem fick jag en ... marodör ... som strimlar alla gosedjur och sprider ludd över hela lägenheten...

Gosedjuren byttes snabbt ut mot revben, märgben och olika tuggleksaker ... för schäfrar.

Min dvärgpudel lider uppenbart av personlighetsklyvning och tror hon är en stor schäfer...

Till hennes försvar ska sägas att hon aldrig har tuggat sönder något som inte är hennes egna leksaker. Skor, kläder, stolsben osv är totalt ointressant.

Så några mjukisdjur finns inte hemma och när vi hälsar på hos folk måste jag alltid säga åt de att gömma alla gosedjur.

Hon tuggar alltså inte sönder något annat (och har så aldrig gjort) ... bara gosedjur.

Hon har alltid fått ben hon får tugga på. Men det är något med just gosedjur. Om jag skulle ta fram ett nytt revben samtidigt som hon hade hittat ett gosedjur hade hon först masekrerat gosedjuret och sedan tuggat på revbenet...

Pysslingen hade favoriter - en Mamma Mu som var så stor att det verkligen var en fysisk ansträngning att leka med den (som han stal i en bokhandel. Matte fick gå tillbaka och betala), en prasselapa som även en av hans vänner älskade (så pass att vännen alltid gick igenom Pysslings packning för att kolla om prasselapan var med). Så hade långa, mjuka rävar som vi kampade med (där var kampen viktigast och de hade nog lika gärna kunnat vara handdukar. Fast läskigt nog hittade jag en liten gömma med resterna av orginal-Revfun snyggt lagda i ett gömsle tillsammans med godis och tuggisar) och en anka som han hade lagt i det hemliga fort han byggt under sängen. Ingen annan (inklusive jag) fick leka med ankan.

Jag städade inte ut Hemliga fortet innan Lämmeln hade flyttat in. Då tog hon ankan och slet sönder den. Lämmel leker och gillar mjuka djur, men ankan är den enda som har blivit demolerad.

Schäferprinsessan bar alltid runt på en kampfläta och lekte med olika bollar, men var inte särskilt intresserad av mjuka djur (å andra sidan gjorde de inga mjuka djur som höll för henne att leka med)

Intressant att höra olika seriemördarvanor. Här är det extremiteterna som ryker först… :nailbiting:

IMG_8475.webp

Den hund vi omplacerade till min svägerska är en strimlare av rang, vi har listat ut att det kommer från hans mamma för alla hundar i min närhet från hennes linje är också strimlare 😂

Min hund däremot är mycket snäll med sina gosedjur och har ett stort han sover med, jag tror han helt enkelt gillar att det är mjukt och gosigt.

IMG_9085.webp

Vår hund älskar gosedjur. Hon vill hämta, skaka dem och ha dragkamp, men också ligga på dem, som att det är mysigt. Vi har gett dem namn och pratar om dem som om de är hennes kompisar 😅.. det enda hon älskar mer är att spela boll.

Bifogade filer

• att.ArIz34jXT2fqHistTMUwiP7WPPEwpbzfk70EfZx3LmQ.webp
    att.ArIz34jXT2fqHistTMUwiP7WPPEwpbzfk70EfZx3LmQ.webp
    309,2 KB · Visningar: 1 558
Knut har MÅNGA gosedjur. Han blir uppriktigt glad o går varv på varv med dem o viftar på hela rumpan.
När han ska fjäska lite för mig (vill ha mat/gå ut mm) då väljer han en av de stora mjukisdjuren för de vet han att jag blir glad av.
Har han en i munnen är den även perfekt att lägga huvudet på när han lägger sig ner :heart
Han gillar ju att bära (labrador) men tror även han gör de lite då vi människor tycker han är väldigt söt med sina dinosaurer mm

Min lilla DSG hade några favoriter och hon antingen typ kampade med dem/lekte eller så låg hon o bävrade på dem.
Hon gillade dem med nått prassligt i :heart

Min mors jaktcocker tar mest sönder gosedjur så hon har inte så många.

När min pudelvalp kom hem 9 veckor gammal såg jag fram emot alla gulliga bilder när hon lekte och sov med mjukisdjuren.

Jag hade varit på Ikea och handlat några olika för att se vilken som skulle bli hennes favorit.

Mitt Facebookflöde var ju full av urgulliga pudlar som lekte, bar och sov med sina gosedjur

Hem fick jag en ... marodör ... som strimlar alla gosedjur och sprider ludd över hela lägenheten...

Gosedjuren byttes snabbt ut mot revben, märgben och olika tuggleksaker ... för schäfrar.

Min dvärgpudel lider uppenbart av personlighetsklyvning och tror hon är en stor schäfer...

Till hennes försvar ska sägas att hon aldrig har tuggat sönder något som inte är hennes egna leksaker. Skor, kläder, stolsben osv är totalt ointressant.

Så några mjukisdjur finns inte hemma och när vi hälsar på hos folk måste jag alltid säga åt de att gömma alla gosedjur.

Hon tuggar alltså inte sönder något annat (och har så aldrig gjort) ... bara gosedjur.

Hon har alltid fått ben hon får tugga på. Men det är något med just gosedjur. Om jag skulle ta fram ett nytt revben samtidigt som hon hade hittat ett gosedjur hade hon först masekrerat gosedjuret och sedan tuggat på revbenet...
Min ena är likadan. Slaktat allt.

Tills jag började virka små bollar till henne. Jag vet inte varför, men de låter hon vara på ett annat sätt. Sällan hon går in för att aktivt tugga sönder dem.

Och även om hon skulle göra det så går det enkelt att göra fler. Med lite grövre garn så tar det typ 1,5 för mig bara.

Och det bästa. Båda hundarna tokälskar dem. Jag har gjort 8 st nu tror jag och de älskar när de får nya. De är också lätta att tvätta, för ja. Skitiga blir de. Jag använder rent bommullsgarn så att det inte blir så tussigt. Då finns liksom inget att ta tag i riktigt.

Min kille älskar också sina gosedjur men tror det är precis samma som för labradorerna där att han älskar att bära saker! Han gillar dock typ alla möjliga leksaker. Så fort man kommer hem med en ny leksak blir han helt tokig. De går dock sönder emellan åt 🤣

Min unga BC är extremt föremålsintresserad, han tar alltid med sig en leksak på promenaden (han väljer själv vilken från sin korg med saker), har han gosedjur som piper så är dom oft förstahandsval att ta med ut!

Alla våra hundar hittills har uppskattat sina gosedjur. Ingen har slaktat dem även om några blivit slitna och kasserade.

Åysan som vi har ni är väldigt förtjust i sina pandor. Hon vill ha med en när hon ska sova på kvällen men även andra stunder ibland. Hittar hon ingen panda då kan ett annat gosedjur fungera men hon letar verkligen efter en panda i hela huset först.

1000003282.webp

Liknande trådar

• Två hundar med helt skilda motionskrav
  • Rasval: Vad passar?
  • Trivs inte på dagis
  • Hundvagn höst/vinter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur