Hundar och iglar

Killaloe

Trådstartare
Det slog mig förut idag efter att ha träffat på igel när vi badade - hur vanligt är det att hundar blir bitna av blodiglar?

Och vad gör en om dom blir bitna, med tanke på hur länge det kan blöda?
 
Det slog mig förut idag efter att ha träffat på igel när vi badade - hur vanligt är det att hundar blir bitna av blodiglar?

Och vad gör en om dom blir bitna, med tanke på hur länge det kan blöda?
Blodiglar är väl generellt väldigt ovanliga i Sverige, så skulle tro att det är väldigt sällsynt. Hästigeln är betydligt vanligare och den suger ju inte blod. :)

Annars är ju den generella rekommendationen (i alla fall för människa) att låta igeln sitta tills den sugit klart (tror det handlar om typ 30 min?) så jag antar att det är det optimala även för hund... Mindre risk för infektioner och liknande då. Vad gäller blödandet antar jag att man bör låta det blöda - eftersom vätskan som gör att blodet inte koagulerar behöver sköljas ur för att det ska sluta. Kan ju ha fel, men jag kan tänka mig att om man bandagerar eller liknande är risken större att vätskan blir kvar längre och det därmed även blöder längre? Kanske man kan skynda på genom att skölja såret?

Det ovan är alltså spekulationer utifrån det lilla jag vet - jag tänker att det absolut viktigaste är att hålla hundens tunga borta från igel/sår. Nån enstaka igel lär knappast orsaka blodbrist hos en hund (åtminstone inte större än jätteliten) då det inte handlar om stora mängder blod, utan ml.
 
Blodiglar är väl generellt väldigt ovanliga i Sverige, så skulle tro att det är väldigt sällsynt. Hästigeln är betydligt vanligare och den suger ju inte blod. :)
Nä jag har aldrig hört om det alls, men tänker att någon gång händer det ju så intressant att veta.

Det låter dock så brutalt att låta något blöda i 10-15 timmar :o men annars är det säkert vettigt med samma förfarande som hos människor!
 
Nar jag bodde i South Carolina och var till en liten sjo for att min rottis skulle fa bada fanns dar blod iglar. Andra gangen hon hade ett par stycken pa sig var den sista vi var till den sjon. :cautious: De satt pa i nagon timma innan jag sag dem (sma och svarta i den svarta -riktigt tjocka- palsen) Jag sag dem inte forran vi kom hem igen och hon blodde ner golvet. Det blodde inte mycket och nar jag tog bort dem slutade det helt efter nagra minuter.
Sedan forsokte vi med en annan liten sjo, men nar jag fick hora att den kallades for "The Gator Lake" sa strok vi den ochsa ...😳 Sedermera badade hundar bredvid badplatsen pa "Kyrksjon".
 
Jag har träffat på små blodiglar i mindre sjöar och lite läskiga är dom allt :cautious:
Dock är dom inte speciellt stora att dom kan göra någon direkt skada - men lite envisa när man ska dra bort dom.
 
Jag har träffat på små blodiglar i mindre sjöar och lite läskiga är dom allt :cautious:
Dock är dom inte speciellt stora att dom kan göra någon direkt skada - men lite envisa när man ska dra bort dom.
Jag tycker blodiglar (och ärligt talat, hästiglar också) är jättejätteläskiga rent generellt :o Men skönt att dom du träffat inte varit så stora. Antar att Sverige kanske inte är optimala förhållanden för dom att växa sig enorma (eller, jag hoppas det!)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 833
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: movi
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 071
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp