Hundar och ris!

Skogstroll

Trådstartare
Hur är det nu med ris egentligen? Är det bara bukfylla för hundar? Dvs passerar det bara magen som bukfylla utan att tas upp av kroppen ngt större? Hörde detta häromdagen. Då borde man ju kunna ge en liten del ris till hundar som går på diet som enbart bukfylla? eller?
 
Sv: Hundar och ris!

Grannen fick rådet av sin veterinär, att ge sin hund "överkokt" ris tillsammans med den pyttelilla mängd torrfoder hunden behövde.
Hunden slapp gå skithungrig hela tiden, och stal inte heller mat vid varje tillfälle som gavs:o

* Jenny *
 
Sv: Hundar och ris!

Ris innehåller kolhydrater som hunden inte behöver, dessutom bidrar det till ev övervikt hos hunden.
Finns bättre bukfylla, tex rårivna morötter, vit/rödkål etc.
 
Sv: Hundar och ris!

Just detta har flera sagt till mig också. Jag antar att det då är "parboiled" ris.
 
Sv: Hundar och ris!

Det trodde jag med, men tex dietfoder innehåller ofta ris och ny forskning verkar tyda på att just dessa kolhydrater inte tas upp av just hunden. Däremot potatis är tydligen inte bra.
 
Sv: Hundar och ris!

Nej inte alls, det var ju därför jag frågade. Jag har fått höra detta av en veterinär och en som har företag med friskvård för hundar. Att potatis stärkelse inte är bra för hundar har jag alltid fått höra.
 
Sv: Hundar och ris!

Ris är väl snarare en relativt lättillgänglig kolhydratkälla. Jag tror att en hel del hundägare är en smula fettskrämda. :devil:
 
Sv: Hundar och ris!

Visst är ris en snabb kolhydrat som lätt ger fetma.
Fett (av rätt sort) däremot behöver de flesta hundar ofta mer av.
Om hunden inte är extremt gammal eller sjuk, så används extra fett direkt som energi.
Då orkar hunden prestera lite mer, så då kan man öka motionen något till den som ev lätt lägger på sig.

Bukfylla är bättre, som Vallhund skrev, att ge i form av grönsaker.
Sallad, gurka, tomat, vitkål och morot t ex.
 
Sv: Hundar och ris!

Jag kapar din tråd, förlåt :eek: Blev bara så nyfiken på en sak och tyckte det skulle vara onödigt att skapa en ny.

Kan man ge ris till en vovve som behöver upp i vikt men inte kan äta så mkt torrfoder? Eller kanske finns det bättre alternativ där också.

Har också hört att risavkok ska vara bra för hundens mage?
 
Sv: Hundar och ris!

Jag är medveten om att det är kolhydrater i ris och att man alltid trott att det är samma för hundar som för människor, men tydligen är detta nu ifrågasatt. Har hört många som menat att hundens kropp inte tar upp "kalorierna" från ris utan detta bara passerar genom tarmen och ger bukfylla. Dietfoder innehåller oftast ris, det borde väl tyda på att det stämmer? Ingen mer som hört detta?
Kan man koka morötter/vitkål och ge som bukfylla eller måste den vara rå? Ingrediensen är väl densamma? Jag kokar ofta morötter till mig själv och min hund fick det förr,när han fick matrester ibland (innan kastrationen som han sen gick upp i vikt av på enbart luft=( ) Råa morötter verkar han få ont i magen av, jag testade för ett tag sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar och ris!

Det finns nog bättre alternativ, kött och fett lär vara bättre.

Skogstroll: Jag tror att näringen blir mer lättåtkomlig om det är kokt, dvs att näringen lättare tas upp=tjock hund.
 
Sv: Hundar och ris!

Okay. Synd. Jag behöver verkligen någon bra bukfylla till min hund, för han är helt överjävligt hungrig på det lilla torrfoder han ska ha. Har provat två dietfoder nu och innan det lightfoder.
 
Sv: Hundar och ris!

Om man ger grönsakerna som bukfylla ska de vara råa.
Just morötter innehåller också en del socker, som blir lättupptagligt då de är tillagade.
 
Sv: Hundar och ris!

Jag kapar din tråd, förlåt :eek: Blev bara så nyfiken på en sak och tyckte det skulle vara onödigt att skapa en ny.

Kan man ge ris till en vovve som behöver upp i vikt men inte kan äta så mkt torrfoder? Eller kanske finns det bättre alternativ där också.

Har också hört att risavkok ska vara bra för hundens mage?

Av kolhydrater blir hunden "bulkig". Dvs får löst hull runt buken.
Inte det bästa för att få hunden upp i vikt då det inte innehåller så mycket näring och ger en kalcium/fosforobalans.

Hundar som behöver lägga på sig kan man ge ett kvällsmål just innan läggdags.
Ex en portion valpvälling med en äggula.
Då ligger de och "jäser" på detta över natten.

Det finns också energirik burkmat hos veterinären som man kan ge som kvällsmål under en tid.
För du vill inte ge färskfoder eller hemlagat?
 
Sv: Hundar och ris!

Men det är alltså helt "safe" att ge råa morötter utöver torrfodergivan till en hund på diet? kanske ska försöka med det igen och se om han klarar det. Han är väl inte direkt galen i råa grönsaker. Jag känner att jag måste hitta något att ge honom som mättar mer för just nu är han så hungrig att man ibland knappt får kontakt med honom. Han letar bara mat.I stallet får jag låsa in honom i en box som garanterat är fri från kraftfoderspill annars går han som en ubåt genom bäddarna och letar eventuellt betfor spill och annat. Det känns sådär kul att förlora sin goda kontakt med sin bästa vän för att han svälter. jag vill ju inte svälta ner honom i vikt,utan göra det på ett sätt som är hälsosamt. Jag trodde meningen med dietfodrena var att dom skulle känna mättnadskänsla, men det verkar inte stämma:crazy:
 
Sv: Hundar och ris!

En av mina hundar som har en glupande aptit får i ett av målen alltid en rå morot i bitar blandat med torrfordret. På sommaren när det är varmt kan det bli gurka i stället.
 
Sv: Hundar och ris!

Har själv en golden som bantat ett tag och hon får kött plus rivna/finhackade grönsaker. Ger mest morötter och kål, men blandar i lite annat av vad som finns hemma.
Jag bytte från torrfoder eftersom jag fick ge så himla lite för att hon inte skulle gå upp i vikt vilket gjorde att hon gick konstant hungrig. Gick ner gjorde hon ju verkligen inte.... Idag ger jag enligt barf, kött, mycket ben (att tugga gör henne nöjd) och grönsaker för bukfyllan. Googla på jipotima så hittar du mer info.

Börjar se resultat nu, hon har fått midjan tillbaka. Plus att hon hon NÖJD och mätt och älskar sin mat!

RubinNovak, ge hunden mera fett/proteiner om du vill få upp den i vikt. En matsked olja över maten gör resultat snabbt (det var så min gick upp, hon ordinerades extra olja för sin huds skull och blev smällfet på några veckor).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 108
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 725
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp