Hundar och sovmorgnar (utbruten ur Vad väljer ni bort för att ha hund/ar?)

Mina hundar har alltid haft flexibla tider för när det är "morgon", så det kan vara allt från kring 05 till närmare 09. Beror helt på när matte kliver upp och så länge jag inte gör det så har dagen inte börjat än :cool:

Tillägg; Inga hundar sover i mitt sovrum. Deras sovrum är i köket/hallen och så har det alltid varit.
 
Jag är egentligen väldigt morgontrött, men har på "äldre dar" blivit rätt knasig med att ställa klockan varje morgon på senast 7.30. tar lite tid för mig att få igång ond kropp, så behöver en timma före promenad och får dåligt samvete om vi kommer iväg för sent. Hundarna skulle nog gärna kunna sova till 9 i alla fall :D
Valpar här har oftast varit morgontrötta från start då valpar alltid får sova i sängen här = väldigt mysigt och dom sover som stockar tills jag går upp och ibland lite till :love:
 
Mormor och morfars hund var här några dagar. Han "vaknar före sex och ska ut och sen ha frukost" hette det. F*n heller tänkte vi. Från natt ett sov han lika länge som våra hundar, dvs tills vi människor behagade vakna (runt 8-9 kanske) :up:

Mina hundar vill inte vakna före 9-tiden om de får välja. Ska jag till stallet och släppa ut hästar får jag tjata upp dem ur sängen, sen går de och lägger sig nån annanstans och sover vidare :)
 
Jag gissar att de flesta hundar som väcker sina ägare tidigt är väldigt energiska hundar och troligen även uttråkade hundar. Om hundarna vet att de får sin träning/aktivering och att de inte behöver jaga upp matte för att det någonsin ska hända något, då blir det lättare för dem att koppla av också. Genom att välja rätt hund av rätt ras, uppfostra den och ge den lämplig aktivering så är det i de flesta fall inga konstigheter alls att ta sovmorgon för den som vill det :)

Min erfarenhet är att matsuget kan styra en hel del - är klockan 07 och inget mat har serverats svälter man ju ihjäl! (Flatte) Övriga hundarna, spaniels, kan sova till lunch.
 
På vardagar får man lyfta fröken hund ur sängen lägga henne i hundkorgen i köket sen halvt om halvt lyfta henne ur den för att gå ut och åka till jobbet.
Är jag hemma sjuk eller sambon ligger hon gärna< och trynar hela förmiddagen innan uppstigningsdags


På helger MÅSTE hon ut mellan 6-7 på mornarna.... alltid superkissnödig eller bajenödig och sen är det full fräs.

Bara på helger inte på ledig dag mitt i veckan. WTF liksom

Skyller på @dobbis
 
Det tidigaste min hund har väckt mig var som valp, då ville han ut och kissa kl 7 på morgonen sen kunde han ligga och sova i min säng till 11-12 utan problem.

Idag är han 6år och väldigt flexibel. Sover jag till 12 så sover han också utan ett ljud, kliver jag upp före 8 så ligger han gärna kvar en stund... om sambon eller barnet är uppe och grejar så är han måttligt intresserad, sover matte så sover hunden :D:D

Och det är aldrig någon panik ut, har nog hänt kanske 2 gånger på dom här åren att hans mage har pajat så det har varit bråttom, annars kan jag lugnt vara vaken 1-2 timmar utan att ta ut honom.
 
Jag har blivit helt chockad när jag har varit hundvakt och man får släpa ut hunden på morgonen!

Min förra hund brukade väcka mig vid sex, då gick vi ut på en snabb kissrunda på max 10 minuter och han fick mat. Sedan gick han och la sig igen och sov till 11-14. Jag själv stannade uppe eller sov en timme till. Jag tror det var för att han var van vid att gå upp tidigt med mig. Jag har alltid varit morgonmänniska och gått upp 05-07 oavsett om det varit ledig dag eller inte. Hade jag haft svårt att somna om hade det säkert också varit jobbigt.

När jag inte var hemma, men sambon hade hand om honom så kunde de sova till 10 på morgonen. Jag tyckte det var skönt att gå upp och börja dagen så jag brydde mig aldrig om att få bort det. Ville jag somna om igen kunde jag somna så fort jag la huvudet på kudden och få sovmorgon :)

De stackars hundarna jag är hundvakt åt brukar se döende ut när jag väcker dem och släpar ut dem på en liten morgonpromenad vid 06 :D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tänker på hunden jag vaktade för flera år sen som skulle ha medecin på morgonen - hans idé var nog frågan om hur längen man var tvungen att vänta innan man fick dagens dos sylta! Här fick han annars gå in och ut som han ville och sov hälst på trappan. Men efter syltan med medecinen i så sov vi nägra timmar - just det, då skulle det hälst sovas i sängen med, han smög upp och när jag vaknade var benen alldeles varma trott att hunden låg på golvet.
 
På vardagar när jag går upp klockan 5 så gallskriker labben så fort hon hör min väckarklocka och fortsätter skrika tills man släpper ut henne. På helgerna börjar hon när jag vaknar vid 7 ungefär annars börjar hon av sig själv vid 8 även om vi ligger kvar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 359
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 683
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 275
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp