Hundar och sovmorgnar (utbruten ur Vad väljer ni bort för att ha hund/ar?)

Angående sovmorgon så gör mina hundar skillnad på person. Är husse(eller någon annan övertalningsbar person) hemma så går man upp senast 7. Är bara matte hemma så trynar man tillsammans i sängen tills katten surnar till vid 10-11-snåret och terroriserar den tvåbenta tills hon masar sig ner till kylskåpet.
 
Min lägger sig på kudden och hånglar upp mitt ansikte tills jag kliver upp. Dessutom drar han igång tiken. Om man låtsas sova och ligger helt stilla samtidigt som man väser; Gå och lägg dig, kan man köpa sig lite mer tid.
 
Inser nu att jag kanske varit lite överdrivet spänd och förmänskligande när jag varit hundvakt åt mina vänners hundar... Jag brukar då ställa klockan på senast 8 för att jag får så dåligt samvete för att de kanske behöver gå ut och kissa (sista kvällrundan brukar bli strax efter 23 någon gång). Detta trots att vännerna själva säger att hundarna gärna sover länge på morgonen. Kanske ska lugna mig lite på den fronten och låta oss alla sova tills någon säger till :o
 
Min flock vet om att man INTE håller på och jamsar innan jag går upp :D! Är nån uppe innan det så är det för att de råkar vara dåliga i magen och måste ut, och då är det bara tacksamt att de väcker mig....

Vardagar går vi upp vid 6, helger utan tävling/tidigt bokad träning så sover vi tills vi vaknar, typ mellan 8-10 :) .
 
Både min och mammas hund sover tills jag vaknar och bestämmer att vi ska gå upp när de är hemma hos mig. De håller sig utan problem 12+ timmar och har inte bråttom ut på morgonen.

När de är hemma hos mamma brukar hon klaga på att de båda väcker henne innan 8, vet inte vad hon gjort :D
 
Monster föddes till en kennel där dagen började kl 04. Det tog en lång tids benhårda förhandlingar innan vi landade i kompromissen kl 06...

Totoro hade inte så mycket fasta tider när han flyttade in, mer en fråga om "släpp ut mig NU eller städa upp en olycka!" ett antal gånger under natten. Numer sover han ca 6h i sträck, vilket betyder att om vi går och lägger oss vid midnatt - vilket är rätt tidigt för mig :angel: - så behöver han ut vid 06. Gissar att utvecklingen kommer att se ut så att han somnar tidigare och tidigare på kvällarna framöver, men vi fortsätter att kliva upp vid sextiden. Monster knäckte mig efter några år, jag som är så jäkla morgontrött. :laugh:
 
Inser nu att jag kanske varit lite överdrivet spänd och förmänskligande när jag varit hundvakt åt mina vänners hundar... Jag brukar då ställa klockan på senast 8 för att jag får så dåligt samvete för att de kanske behöver gå ut och kissa (sista kvällrundan brukar bli strax efter 23 någon gång). Detta trots att vännerna själva säger att hundarna gärna sover länge på morgonen. Kanske ska lugna mig lite på den fronten och låta oss alla sova tills någon säger till :o
Helt klart. Inga av mina hundar har haft något problem med att säga till om de behövt gå ut. Behöver de ut säger de liksom till, även om det är mitt i natten. Men Behöver de inte så ligger de lätt tills Jag börjar fixa med ytterkläder framåt lunchtid om Det är så...
 
De enda gångerna som damerna är morgonpigga är om jag två dagar på raken (eller fler) gett dem frukost direkt när vi vaknat och sedan gått tillbaka till sängen igen. Då vill de vakna tidigt ;) Annars? De sover tills jag vaknar. När jag vaknar så blir det oftast så att Aysu försöker krypa längre in under täcket. När jag gått upp och börjar skramla med deras matskålar, då hoppar de upp. Om jag inte rör matskålarna så rör sig inte hundarna heller, det spelar ingen roll vad klockan är heller.
 
Nike är riktigt morgontrött, innan tolv vill man inte upp. Yngsta hunden Nano som nu närmar sig året har äntligen börjat förstå att man inte måste upp fem varje morgon (husse går upp då på vardagarna). Nu så behöver dock Nessie gå ut extra tidigt då hon har lite mer än en vecka kvar till beräknad valpning och det börjar väl trycka på blåsan. När valparna kommit blir det väl inte mycket sovmorgnar heller 😝..
 
Jag är också stenhård med att det sovs till jag (eller husse) säger att det är dags att gå upp. Jag vill gärna ligga en stund på min spikmatta efter jag vaknat så det räcker inte med att jag vaknar ;) En av oss kan också gå upp mycket tidigare än den andra utan att ta ut hundarna, så det är de också vana vid.

Zvante kunde sova till 13-14 med min lillebror under våra tonår ;) Men när han var hos hundvakt väckte han dem vid 6-snåret... så det är helt klart en skillnad beroende på vem hunden sover hos :D
 
Helt klart. Inga av mina hundar har haft något problem med att säga till om de behövt gå ut. Behöver de ut säger de liksom till, även om det är mitt i natten. Men Behöver de inte så ligger de lätt tills Jag börjar fixa med ytterkläder framåt lunchtid om Det är så...
Oj vad skönt att höra! Jag som alltid tänkt att en av de största nackdelarna den dagen jag skaffar hund kommer att vara bristen på sovmorgnar. Ja alltså under valptiden fattar jag ju att det blir så, men den har ju ett slut den också!
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Ni som väljer bort sovmornar, vad har ni för hundar?
Samtliga hundar jag haft hos mig har mer ön gärna trynat bort halva dagen med mig 😂

Alla mina hundar har varit helt ok med sovmorgon. Någon har tom varit morgontrött och behagat lämna sängen först när frukosten landade i matskålen.

Jag har och har haft Papillon.
 
Oj vad skönt att höra! Jag som alltid tänkt att en av de största nackdelarna den dagen jag skaffar hund kommer att vara bristen på sovmorgnar. Ja alltså under valptiden fattar jag ju att det blir så, men den har ju ett slut den också!
Jag gissar att de flesta hundar som väcker sina ägare tidigt är väldigt energiska hundar och troligen även uttråkade hundar. Om hundarna vet att de får sin träning/aktivering och att de inte behöver jaga upp matte för att det någonsin ska hända något, då blir det lättare för dem att koppla av också. Genom att välja rätt hund av rätt ras, uppfostra den och ge den lämplig aktivering så är det i de flesta fall inga konstigheter alls att ta sovmorgon för den som vill det :)
 
Ingen av mina vuxna hundar har någonsin velat gå upp före mig på morgonen, även om jag har sovit fram till lunch. De har alltid tillbringat natten i eller bredvid min säng, och aldrig fått dagens första mål mat förrän efter en promenad.

Min teori är att hundar som sover i ett annat rum oftare väcker sina ägare eftersom de tycker att det är dags för social kontakt efter att ha varit ensamma på natten. Alternativet är att de är hungriga eller vana att få mat tidigt på morgonen.
 
Svansson var ett morgonpiggt monster när han var yngre. Frukost serverades vid fem enligt honom (inte enligt mig). Numera har han anpassat sig till mima sovvanor (det tog bara 8 år elller så) och blir kränkt om jag väcker honom när det är mörkt ute.

Det lustiga med honom är också att han, hemma hos mina föräldrar, märker direkt när dom börjar vakna och hoppar ur sängen (gäller även när jag sover där och trots att hi inte behöver gå upp samtidigt) bara för att få frukost oavsett hur tidigt det är. Och när sambon körde honom till dagis förr så fick han muta ner Svansson från sängen genom att servera frukost och sen vara snabb med selen, för annars sprang Svansson tillbaka till sängen och var omöjlig att få iväg :o

Jag måste säga att jag är väldigt tacksam för den här utvecklingen eftersom jag älskar att sova på morgonen, samtidigt som det är extremt tacksamt att kunna muta med frukost dom dagar det behövs.
 
Oj vad skönt att höra! Jag som alltid tänkt att en av de största nackdelarna den dagen jag skaffar hund kommer att vara bristen på sovmorgnar. Ja alltså under valptiden fattar jag ju att det blir så, men den har ju ett slut den också!
Jag fick sova till 7-8 även när Ammo var valp så inte ens då behöver det vara ett problem ;)

Numera har jag lärt in att jag dricker kaffe innan vi går ut så Ammo har ingen stress ut på morgonen heller. Väldigt skönt, särskilt eftersom jag bor i lägenhet så slipper jag springa i trappen innan jag vaknat ;) Så tar vi en riktig runda efter att jag vaknat till liv istället. (Skulle han börja pipa och trampa runt går vi ner på en snabbkiss såklart men det är inte ofta det händer)
 
Min teori är att hundar som sover i ett annat rum oftare väcker sina ägare eftersom de tycker att det är dags för social kontakt efter att ha varit ensamma på natten. Alternativet är att de är hungriga eller vana att få mat tidigt på morgonen.

Det här låter sannolikt. Tror att hundar som är tillsammans med sin "flock" vill sova så länge resterande flockmedlemmar sover.

Min amstaff sov i sängen från dag 1, det var bara helt i början som jag behövde gå upp på natten/tidig morgon med honom. Som vuxen sov han gärna tills långt efter att jag gått upp.... Särskilt vid dåligt väder! :rofl:
Hoffen går upp när någon går till ytterdörren, då vill han hänga med ut. Annars kan han sova hur länge som helst (trots att han är en understimulerad brukshund). :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 663
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 346
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 257
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp