Hundar och sovmorgnar (utbruten ur Vad väljer ni bort för att ha hund/ar?)

Jag gissar att de flesta hundar som väcker sina ägare tidigt är väldigt energiska hundar och troligen även uttråkade hundar. Om hundarna vet att de får sin träning/aktivering och att de inte behöver jaga upp matte för att det någonsin ska hända något, då blir det lättare för dem att koppla av också. Genom att välja rätt hund av rätt ras, uppfostra den och ge den lämplig aktivering så är det i de flesta fall inga konstigheter alls att ta sovmorgon för den som vill det :)
Jag tror inte det stämmer. De gör väl så som de är vana att göra.
 
Ingen av mina vuxna hundar har någonsin velat gå upp före mig på morgonen, även om jag har sovit fram till lunch. De har alltid tillbringat natten i eller bredvid min säng, och aldrig fått dagens första mål mat förrän efter en promenad.

Min teori är att hundar som sover i ett annat rum oftare väcker sina ägare eftersom de tycker att det är dags för social kontakt efter att ha varit ensamma på natten. Alternativet är att de är hungriga eller vana att få mat tidigt på morgonen.
Ingen av våra hundar har sovit i samma rum som oss, inte ens Ville som är valp nu. Planen var att han skulle sova inne hos dottern men nätterna blev lugnare när vi stängde hennes dörr. Trots det har alla de första hundarna alltid sovit så länge vi sover. De lärde sig även snabbt att när husse går upp tidigt och drar på sig arbetskläder så är det lika bra att sova vidare. Ville sover redan nu vidare när morgonrutinerna drar igång på morgon och kommer han fram är det för att han behöver ut. Sen går han och lägger sig igen. :D Våra hundar har aldrig fått frukost direkt vi/hunden vaknar. Gå ut, absolut men frukost blir det lite längre fram.
Sen är jag väldigt onoga med mattiderna. Jag vill inte ha mer än 12 timmar mellan kvällsmat och frukost. Men kvällsmat kan man få mellan 19 och 22 och frukost har minst lika stort spann.

I och med att våra hundar är nära hela dagarna så tror jag inte att den sociala kontakten är för liten. De dagar jag är hemma hittar vi antingen på saker, eller så sover Ville på mina fötter eller bredvid mig i soffan eftersom jag gärna sitter där och pluggar. Med husse när jag är iväg blir det mer äventyr i närheten av husse genom att springa lös och sen sitta med i lastmaskinen eller ligga och sova i buren i bilen.

Att det skulle vara skillnad om vi lämnade honom varje dag längre tider skulle kunna vara möjligt. Men där ska vi inte behöva hamna även om jag vill få till en bra hundgård så möjligheten finns.
 
Jag gissar att de flesta hundar som väcker sina ägare tidigt är väldigt energiska hundar och troligen även uttråkade hundar. Om hundarna vet att de får sin träning/aktivering och att de inte behöver jaga upp matte för att det någonsin ska hända något, då blir det lättare för dem att koppla av också. Genom att välja rätt hund av rätt ras, uppfostra den och ge den lämplig aktivering så är det i de flesta fall inga konstigheter alls att ta sovmorgon för den som vill det :)

Min sambos mamma har alltid haft hundar som envist ska gå upp klockan halv fem - fem på morgonen. En salig blandning av brukshundar, retrievers och nu en nakenhund, den enda gemensamma nämnaren är faktiskt svärmor :rofl:
 
Tinja har smittat av sig på Asni när det kommer till morgonritualen. Så fort de märker att jag vaknat så gräver sig Tinja in under mitt huvud och Asni lägger sig över mitt ansikte :rofl:
 
Jag har alltid jobbat oregelbundet och min gamla hund sov samma tider som mig, tackolov. Jag inbillar mig att det påverkade att hon sov i min säng. Även när jag kom hem efter nattskift fortsatte hon sova tills jag gick upp...

Nu har jag valp och det är ju lite annorlunda, men oftast sover valpen ungefär mina tider + sina egna. Hon sover i en bur nedanför sängen. Jag nattar henne i sängen och lyfter sen ner henne. Vill att hon ska vilja sova i buren för att vara van vid den när vi åker bil och har med den på jobbet. Sen när hon är större får hon sova i sängen, nu är jag lite rädd att hon kan ramla ur och slå sig...
 
Nu är det bättre, men de väcker oss oftare sen de blev 3. Vägrar att ge sig också. Vill jag sova vidare släpper jag ut dom :angel:
 
Våra boxrar har alla varit bra med att de sover tills husse eller matte går upp och är klockan ställd tidigare än vanligt ligger de gärna kvar en stund. Lite lurigt ibland när Breeze ser ut som han vill sova mer och så går han upp av nån anledning och kommer när han rör på sig på att han måste kissa för 10 minuter sen.
 
Chess sover tills någon av oss börjar röra på sig, vilket oftast är barnen på helgerna och då kan hon börja tjata på oss också och vill ha mat. Men säger vi till henne att gå och lägga sig igen så gör hon det :D På vardagarna går jag och maken upp runt kl 6 och då är sällan Chess vaken utan vaknar till när hon märker att vi är på väg upp.
 
Min salig beagle var väldigt morgontrött och man behövde oftast peta på honom för att han skulle bemöda sig med att kliva upp.

IMG_0840.JPG
 
När Lea var yngre var hon en morgonfågel, men nu när hon är sex månader så har hon blivit morgontrött som sin mamma. :grin:
 
Min förra hund sov gärna till elva om det var så. Och jag va beredd på att denna kanske inte skulle vara lika morgontrött, men efter att valptiden var över så har det inte varit några problem alls. Jag har kronisk värk och även om jag vaknar relativt tidigt oftast så kan det ta mig både en och två timmar att vara igång och få i mig värktabletter. Nu bor vi på landet så det hade varit helt ok att släppa ut honom att kissa när jag vaknar men det verkar han inte ha någon lust med så han sover helt enkelt tills jag kommit igång.
 
Våra två är också riktiga tröttmössor och sover gärna till 10-tiden, om vi inte börjar packa bilen eller gör något som avviker från runtinen vill säga. Då står de snabbt vid dörren för att inte bli bortglömda
 
Mina har fått lära sig att man inte väcker matte i onödan och sover tills jag vaknar, brukar bli mellan 8-10. Men det kräver inte mycket för att det ska bli full fart på dom. Enda gångerna dom ligger kvar och sover och jag får väcka dom är när jag ska iväg före 7 på morgonen. Då får jag be dom gå ut från sovrummet.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Ni som väljer bort sovmornar, vad har ni för hundar?
Samtliga hundar jag haft hos mig har mer ön gärna trynat bort halva dagen med mig 😂

Totte är ju en pudel.
Jag har en inbyggd väckarklocka och vaknar 05-06 på helgen för att gå på toa. Då vaknar han också och vill gärna ut och sen ha en liten första frukost :grin:

Sen går vi och lägger oss igen och sover till 9-10.
 
Det som har fascinerat mig genom åren med jakthund är hur sjutton de kan ha koll på att det är jaktmorgon? Det slår liksom aldrig fel, är det jakt inplanerat så är hunden vaken tidigt och vill få igång oss. Vi har provat att verkligen inte göra något som skulle kunna informera hunden, exempelvis sätta pejlen på laddning förstår jag ju att de kan koppla till jakt, alltså har en av oss gjort det medans den andra är ute med hunden, i ett rum där hunden inte får gå in. Inte rört jaktkläderna kvällen före, inte förberett något och ändå står hunden där och studsar? :confused: Det är då jag är övertygad om att de faktiskt förstår vad vi pratar om! :rofl:
 
De kan sova ganska länge (iaf till kl. 8, längre vill inte jag sova) men ibland börjar det kurra så mycket i magen på dem tidigare på morgonen att jag inte kan sova :meh: de får lite mat innan vi går och lägger oss på kvällen men det hjälper inte alltid. Får de bara frukost kan de egentligen gå och sova igen sen för det mesta men då sätter samvetet in och de får även en rastning.
 
Numera har jag lärt in att jag dricker kaffe innan vi går ut så Ammo har ingen stress ut på morgonen heller. Väldigt skönt, särskilt eftersom jag bor i lägenhet så slipper jag springa i trappen innan jag vaknat ;) Så tar vi en riktig runda efter att jag vaknat till liv istället. (Skulle han börja pipa och trampa runt går vi ner på en snabbkiss såklart men det är inte ofta det händer)

Omg måste lära Lucifer att jag vill dricka kaffe innan också :D så slipper man vara döende på den tidiga morgonprommisen haha
 
Ascot går aldrig upp innan mig, så länge jag ligger i sängen (sover eller drar mig) så ligger Ascot kvar. Otroligt skönt för mig som absolut inte är morgonpigg! Även om vi är med andra, tex. om vi är på landet eller om vi är hos mina föräldrar så går Ascot inte upp innan jag går upp oavsett om övriga har gått upp. Istället är det nästan hopplöst svår att få Ascot att överge sängen (mig) om jag inte har gått upp :p - han borrar typ in sig i/under mig om någon försöker hämta honom. Skulle nog säga att kl. 9-10 är lagom enligt Ascot att gå upp. På vardagarna när jag går upp kl. 7 så lämnar han sängen först när jag går in i badrummet – då kommer han skuttandes in i badrummet efter att ha sträckt på sig sjutioelva gånger.

Även som valp sov Ascot faktiskt ”rätt länge”, förutom enstaka gånger så sov han generellt till kl. 8 som valp, vilket sen förlängdes när han blev rumsren.

Ascot är dock istället mycket noga med att påpeka när det är läggdags, vilket är kl. 22 vardag som helg (om det inte är så att vi gör något just då). Man skulle nästan kunna ställa klockan efter honom - vet inte hur han gör det men vid 22 säger han alltid till att det är läggdags om vi inte redan har lagt oss. Går vi inte och lägger oss då blir han lite putt sötnosen :laugh: :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 681
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 372
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 281
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp