Hundar som fort blir gamla.

Skjøldur

Trådstartare
En bekant har en 6-årig boxertik. Jag tror hon fått det hon behöver i livet, vettig mat och mycket kärlek. Igår fick jag höra att hon varit hos veterinären pga att hon upptäckt några små knölar i juvren. Vet röntgade och kollade igenom hela vovven. Diagnosen blev den allra värsta - cancern hade spridit sig och dessutom har hundstackarn redan artros i ryggen. Hon skulle kunna leva en liten tid till, men eftersom dom har ett litet barn så ska dom snart ta bort henne. Annars kan de i värsta fall bli så att barnet råkar göra något med hunden som gör ont och då kan den ju hugga till. Hemskt sorgligt. Boxrar blir sällan särskilt gamla, inte många som blir över tio år. Vad är genomsnittet för vanliga raser som schäfer och golden retriver? Tolv år kanske? Det pratas så mycket om att avla bort sjukdomar och det röntgas höfter och ögon-lyses. Men nu då allt sköts digitalt så skulle man väl kunna registrera hur gamla hundarna blivit och något om dödsorsaken? På så vis skulle man kanske på sikt kunna avla bort artros - eller åtminstone artros som kommer innan hunden är gammal och utsliten och även ärftlig cancer.
 
Väldigt tråkigt men ja, inte ovanligt med boxer, tyvärr. Dock är det väldigt svårt att komma åt sjukdomar som cancer med avel eftersom den ofta dyker upp efter 6-7 år och så länge går det ju inte att vänta på att avla på en hund. Boxerklubben har dock lagt till ryggröntgen för spondylos (som jag tror det kanske rör sig om för din bekants hund) i sitt hälsoprogram. Att det finns en viss mängd artros hos en sexårig hund är dock inte förvånande för en stor ras -- om man röntgar en 40-årig människas rygg tror jag också man hittar en del. Men sen beror det ju så klart på hur allvarligt det är för hunden. En av vårs tidigare boxrar fick symptom av spondylos när han blev 4 men levde till han var 11 och mådde bra.
 
Intressant tanke.

Linda ovan har en poäng i att vissa sjukdomar kommer sent och det är då omöjligt att för individen vänta ut en bra utveckling med tanke på avel. I det stora hela skulle intresserade uppfödare däremot kunna utesluta vissa linjer om man ser att många tenderar att få ryggbesvär tidigt osv. Men det kräver en del, bland annat öppenhet uppfödare emellan, och åtminstone i mina raser är det något av en bristvara.. Men ja en bra avel bör kunna motarbeta även sjukdomar som uppkommer senare i livet. Men det kräver sitt arbete.

Att registrera dödsorsak har varit uppe tidigare här på buke tror jag, eller om det var i mitt rasforum.. Jag säger samma som då, att ålder i sig absolut är en intressant faktor, men jag är rädd att dödsorsak (som ju egentligen blir uppgiven avlivningsorsak vilket inte nödvändigtvis är samma sak..) kan mörkas. Att man inte vill ha vissa diagnoser i det där registret så man säger annat som just orsaken till avlivning etc. Skulle vara om man gör det hela helt avidentifierat och har en större ras där det inte går att räkna ut en del ändå som det kan funka.
 
Hos Schäfer är det inte ovanligt med hundar över 12 år. Men äldre än 14 är sällysnt. Vår äldsta är 10,5. Hon har levt ett ganska "hårt" liv iom att hon haft 3 dräktigheter och tävlat/tränat skydd i 7 år.

Rasen som sådan är inte så sönderavlad som många tror. Men det finns en del mindre nogranna uppfödare och många okunniga valpköpare som tyvärr gör det möjligt att avla på vad som hellst. Det är som i vilka andra branscher som hellst.
Vi som är seriösa och petiga i vår avel har inga jätteproblem att hitta avelsdjur och våra hundar brukar hålla sig friska.

Det som är svårast i dag att hålla koll på är allegier. Men jag tycker snart var enda ras är drabbad av det eländet.
 
Artros i ryggen, även kallat spondylos, är inte ovanligt hos äldre hundar oavsett ras. Ofta har hunden inga symptom på besvär och pålagringarna upptäcks i samband med något annat där en röntgenbild även visar ryggen, t ex som i detta fall där man letade efter cancer. Jag hade själv en chowtik där man vid 6 års ålder upptäckte spondylos i ryggen i samband med en röntgen inför ett kejsarsnitt. Tiken hade aldrig haft ont och visade aldrig på att ha ont efter detta heller.
Jag har en ras med hög smärttröskel, men tro mig, man märker på hunden om den har ont i ryggen!!

Gällande hälsoproblem hos raser så är det just sådant som tas upp i RAS. När man arbetar med RAS så skickas ju hälsoenkäter ut till hundägare samt man tar in statistik från försäkringsbolagen, så man får ju där en ganska bra bild av vilka problem som rasen drabbas av och vad som är den vanligaste orsaken till avlivning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 341
Senast: Sol
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 096
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp