Hundar som jagar råttor som jobb

Rosett

Trådstartare
Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget fungerade. Så nu har de anlitat ett företag som använder hund(ar) till att jaga och döda råttor. Första dagen tog de drygt 70 råttor.
Råttan i hundens mun är ju enorm! Man förstår att katterna inte rådde på dem.
Detta är ju ett bättre alternativ till gift.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrb...dar-i-kamp-mot-jatterattorna-i-ojebyn--m9my1o
 
Mina hundars drömjobb. :D De älskar att få jaga råttor här hemma på gården! När vi flyttade in här för några år sedan fanns ett stort bestånd av lika stora råttor som i filmen. Nu tack vare hundarna är populationen i kontroll och de råttor man ser är betydligt mindre.
 
Det jag funderar på när jag ser filmen är varför råttorna kommer ut på ställen där hunden kommer åt dem. Borde vara busenkelt för dem att hålla sig undan i rör och skrymslen. Nu antar jag dessa är helt ovana med jagande hund. Men om man inte utrotar hela gänget så borde de väl lära sig jättesnabbt hur de klarar sig från hunden när den kommer dit?
 
Det jag funderar på när jag ser filmen är varför råttorna kommer ut på ställen där hunden kommer åt dem. Borde vara busenkelt för dem att hålla sig undan i rör och skrymslen. Nu antar jag dessa är helt ovana med jagande hund. Men om man inte utrotar hela gänget så borde de väl lära sig jättesnabbt hur de klarar sig från hunden när den kommer dit?

Det ser ut som att det står en människa i andra änden och jagar råttorna mot hunden.
 
Det ser ut som att det står en människa i andra änden och jagar råttorna mot hunden.
Jo, just där är det ju ett kort rör med båda ändar tillgängliga. Jag tänkte mer i det stora. Lär väl finnas gott om ställen där det inte går att peta ut dem också?

Men det kanske läggs upp som ett så omfattande projekt, med så mycket stödpersonal som kan övervaka och följa upp, att tiden finns för att svälta ut dem?
Är det förutsättningen för ett lyckat jaktprojekt där man inte har en hemmajägare som håller att permanent predationstryck?
 
Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget fungerade. Så nu har de anlitat ett företag som använder hund(ar) till att jaga och döda råttor. Första dagen tog de drygt 70 råttor.
Råttan i hundens mun är ju enorm! Man förstår att katterna inte rådde på dem.
Detta är ju ett bättre alternativ till gift.

https://svt.se/nyheter/lokalt/norrb...dar-i-kamp-mot-jatterattorna-i-ojebyn--m9my1o
För några år sedan var det massr med youtubeklipp från landsbygden i storbrittanien där det kom tweedlädda gentlemän med bilar med släp typ draghundarnas transporter, där det vällde ut 10-12 jack russel terriers som släpptes in i lador och på några minuter låg det drivor med råttor innanför dörrarna... Jag minns inte vad man kan söka på. Men de var effektiva, de lyfte upp råttorna och skakade ihjäl dem..
 
Jo, just där är det ju ett kort rör med båda ändar tillgängliga. Jag tänkte mer i det stora. Lär väl finnas gott om ställen där det inte går att peta ut dem också?

Men det kanske läggs upp som ett så omfattande projekt, med så mycket stödpersonal som kan övervaka och följa upp, att tiden finns för att svälta ut dem?
Är det förutsättningen för ett lyckat jaktprojekt där man inte har en hemmajägare som håller att permanent predationstryck?
Det är då det behövs en tamiller också som skrämmer ut råttorna ur gångarna. Råttdödarverksamheterna utomlands har alltid illrar med sig också.
 
Han jag sett tränar alla hundarna till att inte röra minkarna (han använder mink inte iller) dom jagar som ett team och även om det ser lite kaosartat ut så får jag säga att alla djuren är extremt vältränade av honom iaf
Men varför mink och inte iller? Minken är ju ett skadedjur även den som inte hör hemma här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp