Bukefalos 28 år!

Hundar som spyr av kattmat?

AgentCarter

Trådstartare
Vi har inte en av våra hundar boende hos oss, utan hos grannarna istället.
Han spyr tydligen ganska mycket där (vilket vi nyss fick reda på) och jag vet att hans mage är väldigt konstig (kan bara äta axess eller doggy:confused:) så reagerade inte jättemycket utan sa till att han inte fick äta annat än sin hundmat.

Men vi var där i helgen och jag hade med mig min lilla hund som fick göra sina få trix inför en hänförd publik (tur att inte mycket behövs när de är 5 år;)) och jag gav honom torr kattmat som godis och det blev nog en del då även de skulle försöka göra trix osv.
Nästa dag lägger han en jättespya på golvet, då har han bara ätit en leverpastejsmacka. Sedan lägger han en liten i bilen, efter ha fått äta lite lax och potatis.
Han får fasta resten av dagen och har mått bra sedan dess.

Men när jag och sambon diskuterade det hela på telefonen idag kom vi och tänka på om det är kattmaten som gör den andra hunden sjuk? Katten sölar något väldigt så finns många chanser att äta det. Till detta så tillkommer det lite rester och ihop med en känslig mage sedan innan...

Vad tror ni? Med den lilla hunden kan det ha varit så att han hade fått i sig kladdkaka (vilket jag trodde innan) så egentligen behöver det inte vara kattmaten, men jag har aldrig haft problem med lilleman innan och när stövaren bodde hos oss klarade han ändå rester ganska bra även fast han inte fick det så ofta.
 
Sv: Hundar som spyr av kattmat?

En tanke som slog mej var att om det finns kattmat=katter=kattbajs.
Det är inte så att hunden hittat kattskit i antingen låda eller ute (beroende på vad det är för katten) och käkat det.

Min lilla hund har stenmage, men äter hon kattskit (hittar ibland när vi är i stallet) så spyr hon som en fontän...:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hundar som spyr av kattmat?

En veterinär på ett annat forum sa att hundar inte tål ett visst ämne i kattmat. Jag kommer inte ihåg vilket. För katten är det livsnödvändigt, för hunden kan det vara direkt skadligt istället.

Alternativet är kanske att hunden som bor hos grannen inte tål kattmat för att det oftast innehåller mera kött än hundmat. Går han då bäst på Doggy så kan ju förklaringen ligga där.
 
Sv: Hundar som spyr av kattmat?

Nu är jag inte så speciellt insatt i katters foderbehov. Men vad de behöver för att överleva är Taurin, o det är på intet sätt farligt för hundar, eftersom det förekommer i de flesta köttsorter.
Snabbintroduktion:
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Att en hund som är karnivor inte skulle tåla animaliskt täta foder låter som rappakalja från en vet som är avlönad av torrfoderindustrin.

Länka gärna till inlägg där vet påstår att ämne i kattmat (Taurin?) skulle vara farligt för hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar som spyr av kattmat?

kl
Såg inte att det hade kommit svar förrens nu!

Domino_s Katten har ingen låda inne, mitt lilla äckel har käkat kattbajs utan problem innan iallafall, den stora vet jag inte.

Disen: Får googla om ämnet och se hur det är. Men den högra kötthalten kanske är något. Fast jag jämförde faktiskt katt och hundmat sist jag var på willys och så stor skillnad var det iallafall inte på de fodren jag kollade där. tyvärr inte vad för kattmat det är heller.
Just nu äter hunden axess, doggy var det ett tag sedan han åt. Vet inte om han skulle tåla det längre (måste vara ända hunden i världshistorien som inte kan äta bra torrfoder men må jättebra på dåliga)
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 031
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Om en månad kommer mina båda kattungar hem! Jag har haft katter innan, ett flertal genom åren men nu är det snart 20 år sedan det senast...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: marti130
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 712
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp