Hundar+vagn+bil?

wtf

Trådstartare
ehm det känns som att det kan bli lite trassel med att få in en barnvagn i våran bil :p
vi har en VW passat (kombi) och bilen i sig rymmer lätt en barnvagn skulle jag tro, men kruxet är ju att vi har två hundar som sitter i en dubbelbur i bakluckan.. så där är det ju fullt.

Och jag vill inte gärna tumma på deras säkerhet heller genom att ta bort buren, och att bära den in och ut känns inte aktuellt då vi ofta åker bil med dom.

Hur sjutton har ni med hundar löst problemet? köpt en ännu större bil?
:crazy:
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Vi har oxå en passat kombi och vi har ett galler mellan bakluckan och baksättet, sedan ställer vi in barnvagnen på högkant och spänner fast den i gallret och tar bort däcken, sedan får hundarna plats framför :)
Har 2 stycken stora hundar och dom får plats att ligga utan problem, så har vi löst problemet iaf.:)
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Vi har nyss bytt vår volvo XC70 mot en VW buss!
Allt för att alla hundar + vagn + kommande barn skall få plats och åka säkert.

Vi har så många hundar att endast en buss kan erbjuda allt det vi behöver :)

/Swat
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Min kompis gjorde någon slags specialbur. Den täckte ca 70% av utrymmet och så gick det in en vagn på högkant, på längden i bagaget.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Jag har en MacLaren MX3 som man viker på mitten när den fälls ihop vilket gör att den får plats i baksätet på passaten. :idea:
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Tja om du måste ha hela bagaget åt hundarna finns ju ingen annan lösning än att skaffa större bil/ minibuss?

Har ni funderat på vilken vagn som är aktuellt för barnet?
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Fördelen som jag ser är att vi vid behov kan sätta hunden i baksätet, fastspänd. Har en allsafe,
allsafe_01-150x150.jpg

vad jag vet den enda godkända krocktestade selen.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Har inte provlastat min nya vagn i V70 än, men den går nästan in i "färdriktiningen" i vår bmw. Ställer man då vagnen på sida finns det nog minst halva skuffen kvar till en hundbur.
Min kompis har en 855 med hundbur + vagn. Hon har en ganska stor hund dessutom.

Jag tycker sittvagnar med en lift åt bebisen blir mkt mindre ihopfällt än en vagn med liggkorg.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Fast TS har ju två hundar =).

Det blir bra trångt med två hundar i säkerhetssele, babyskydd + 2 vuxna. Faktum är att jag nog inte skulle vilja ha två hundar i säkerhetssele i samma kupé som ett barn =/

För mig som bara har en hund så fungerar det bra med iaf den nya Passatens lastutrymme. Vi har även plats för bur (halv) och vagn bredvid i bagaget. Ska vi vara borta länge slänger vi på takboxen.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Läste slarvigt.

Då skulle jag köpa en bra sele, och bära bebis fram till paraplysulky kan funka. Helt enkelt resa utan vagn i största möjliga mån.
Alternativt köpa minsta möjliga vagn och surra i baksätet.
Ska man handla finns ju oftast babyskydd eller likande på en del kundvagnar, jag som bor mitt i stan kan lika gärna bära som ta vagnen.
Är man borta en helg klarar man sig bra med sjal eller sele.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundar+vagn+bil?

ah det lät smart! :idea:
kikade lite på bilder på en sån, utseendemässigt såg den helt okej ut :)

men hur funkar det med själva liggdelen för bebisen, den lär man ju inte kunna vika på mitten? :p men det kanske får plats bra ändå, om man viker ihop den andra delen.

kan man göra om samma vagn till sulky sen? såg att det fanns båda delarna nämligen :p

jag kan absolut inget om vagnar än så länge så ni får väl ursäkta dumma frågor haha :)
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

näe säkerhetssele känns inte aktuellt till mina hundar, även om det kanske funkar fint för nån annan...
men jag kommer ha en flamsig hund på nästan 1 år när bebis kommer och det känns inte helt ok att ha honom brevid bebisen (som ju lär sitta i bak iom airbagen) den andra hunden går säkert jättebra, men näe... jag gillar min bur och det gör hundarna med.

men fan, en takbox kanske man skulle investera i! jag vet inte hur ofta vi kommer behöva ha vagnen med oss så troligtvis funkar det fint med bärsjal eller så till en början, så får man väl se hur stort behovet är att ha vagnen med sig.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

ah det lät smart! :idea:
hur funkar det med själva liggdelen för bebisen, den lär man ju inte kunna vika på mitten?
Om man har en mjuklift så kan man ju bara lägga den brevid. Tar ganska liten plats.

kan man göra om samma vagn till sulky sen? Den vagnen har ju både liggläge och sittläge så egentligen behöver du ingen annan vagn.Jag köpte min eftersom jag tidigare hade en Brio Happy. Happyn är en underbar vagn men när man ska lyfta den in och ut ur bilen minst 2 ggr/dag så tycker jag den väger för mycket och tar för stor plats. Numera har jag Brion hemma för lång prommenader och MacLaren i bilen som shopping- och resevagn.

jag kan absolut inget om vagnar än så länge så ni får väl ursäkta dumma frågor haha :)
Den enda negativa jag tycker ang. 3-hjulingar är att de inte fungerar så bra på grusvägspromenader samt att om man som jag har ett barn som klättrar på allt så får man hålla koll så inte vagnen välter :o

Såhär ser min ut;
images
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Det beror väl på vad du skaffar för vagn. Många moderna vagnar blir förhållandevis små ihopfällda. En nackdel med dem är dock ofta att de inte räcker som liggvagn tillräckligt länge, de är för små. Men som alltid får man ibland kompromissa med sina ideal.

Sen finns såklart alternativet att helt skita i vagnen när man ska åka bil och istället köra med en bra bärmojäng.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Jag kan bara svara för mig och min familj, men vagnen har varit OVÄRDERLIG och då bär jag även gärna i både sjal och sele. Men vi är ute på många och långa promenader, reser ofta runt och E har alltid haft stor trygghet i vagnen och sovit jättebra oavsett vart vi varit bara vagnen varit med =).

Takbox är jättebra, det kan jag verkligen rekommendera. Jag vet att vissa boxar rymmer våran vagn ihop fälld ( tyvärr köpte vi våran innan planer på barn kom så våran är för smal )

Om jag inte tar helt fel nu så bor vi inte alls långt ifrån varandra, du får komma och prova packa/köra med vår vagn om du vill =D

Stallkatten: Det är stor skillnad på olika trehjulingar. Vår trehjuling ( UJ ) är mycket lättare och smidigare i terräng ( grusväg ) än en traditionell fyrhjuling.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Stallkatten: Det är stor skillnad på olika trehjulingar. Vår trehjuling ( UJ ) är mycket lättare och smidigare i terräng ( grusväg ) än en traditionell fyrhjuling.

Tycker min 3 hjuling oxå är väldigt smidig ute i stallet. Men de helgjutna punkterinsfria däcken gör att Tilde hoppar som en gummiboll i vagnen för vår stallplan har rätt grovt grus. Kör jag på bakdäcken bara så åker hon mkt stabilare, och med min nya vagn med luftkanal i de gjutna däcken så ligger hon jättefint i vagnen.
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Jag är väl lite off, men vad är helgjutna punkteringsfria däck?

På E.s vagn är det vanliga grövre terrängdäck ( MT-däck ) och det går väldigt smidigt att köra på grus, provade dock köra en Teutonia ( hårda hjul ) och fy fanken för sådana däck om man promenerar ofta på grus i terräng =)
 
Sv: Hundar+vagn+bil?

Typ däck utan luft eller vad man ska säga, en tjock korv av gummi som klistras på fäljen sen skärs de till så de får fina kanter och mönster. Istället för en luftslang som kan gå sönder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 320
Senast: ako
·
Övr. Katt Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården...
2
Svar
36
· Visningar
3 076
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 792
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 970
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp