Hundarnas nyårstråd.

Red_Chili

Trådstartare
Ja, hur gör ni hundägare?
Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går att vara ute ens i mellandagarna utan risk för fyrverkerier i huvudet eller har ni lyxen att som mest höra ett enstaka "poff" vid 12-slaget?

Jag själv sitter och funderar nu på hur jag ska göra, valpen har ju inte varit med om nyårsafton förut men har hittills inte reagerat nämnvärt på fyrverkerier.


Och justja, lite allmänna tips inför nyår brukar jag ju posta också. Här kommer de! (Ni som vill dela på facebook, skicka PM så får ni länk till inlägget där som går att dela)
1012939_426050887543297_4823348245174878514_n.jpg

Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför dela med mig av några små tips för att öka chansen att hunden finns i hemmet även nästa år.

Först och främst, ha hunden kopplad! Inte ens en orädd hund ska vara lös ute när det finns risk för fyrverkerier i närheten.

Var noga med att kontrollera hundens utrustning. Den ska inte bara duga i vanliga fall, den ska vara rymningssäker så att hunden inte kan komma lös om den blir skrämd och gör allt i sin makt för att komma lös. På bild 1 och 3 ser ni exempel på rymningssäkra selar. Tillverkaren Ruffwear har selar som påminner om selen på bild 3 och troligtvis finns ännu fler varianter som fungerar lika bra.

På bild 2 och 4 ser ni hur det kan bli om hundens utrustning är för stor eller sitter för dåligt. De flesta selar går tyvärr att komma ur om hunden sänker huvudet och backar. Kolla noga att ni själva inte har en sele som hunden kan backa ur och tänk på att en rädd hund oftast drar otroligt hårt i kopplet!

Om ni inte har möjlighet att få tag på en rymningssäker sele, ha på ett riktigt bra halsband istället. Ett fast halsband som sitter tight eller i värsta fall ett stryphalsband är bättre att ha än att hunden kommer lös (se bild 5). Vill ni inte att hunden drar i halsbandet? Ha på en sele som sitter hyfsat men sätt på ett halsband som extra "livlina". Ni kan också köra på dubbla halsband för att minska risken att hunden rymmer.

Undvik flexikoppel och långlinor. Använd ordentliga läderkoppel eller nylonkoppel. Se till att kopplen har stark och bra hake. Sätt koppelöglan runt handleden för att kunna hålla hunden även om den gör ett plötsligt ryck (bild 6). Ha på er reflexer, även under dygnets ljusa timmar! OM ni ändå har sådan otur att hunden sliter sig och försvinner så är det betydligt lättare att hitta den med reflex på och det är en miljard gånger lättare för bilister att upptäcka hunden i tid om den skulle springa ut på en trafikerad väg.

Ta hand om er! Kom ihåg att även om din hund varit oberörd tidigare år så kan oturen vara framme. Smäller någon ett gäng fyrverkerier två meter bakom din hund eller siktar mot er så blir nog de allra flesta hundar rejält skrämda.
 
Det har varit ovanligt tyst här hittills! I vanliga fall börjar det skjutas (precis när som helst, från tidig morgon till sena natten) flera veckor före jul, men i år har jag bara hört några enstaka plus ett par gånger med mer ihållande skjutande. Kanske är det den helvetiskt otrevliga "vintern" vi har, leran och blåsten är kanske inte så lockande? Fast vi har nog inte haft just roliga vintrar alla år tidigare heller, så jag vet inte vad det beror på...

Det var tänkt i år att jag skulle passa en hund som är rädd (inte hysteriskt okontaktbar, men rejält orolig och upprörd) för fyrverkerier, men nu blir det inte så. (Börjat löpa, jag har helst inte löptik i huset om det går att hitta passning på annat håll. Monster funkar med löptik, men det är jobbigt och rätt onödigt att ta risken.) Det är rätt skönt får jag erkänna, dels är det jobbigt att se hundstackaren fara illa och dels har jag en liten oro att Monster ska "smittas". Han har hittills inte varit rädd - trots att jag själv är det när raketresterna bokstavligen regnar över taket och smällarna får fönstren att skallra :rage: - men kan boffa mot fönstren när det drar igång. Jag upptäckte snabbt att han behöver få komma ut och se vad det är som händer, en halvminut i trädgården där han kan få se att nej, det är inte en invasion på gång, och sen går han nöjt och lägger sig. Jag brukar ha något ljud igång inne hur som helst, bättre att förebygga än känna i efterhand att jag borde ha gjort något.

Dina råd är väldigt bra, men jag får erkänna att jag som regel inte har honom kopplad. Dock har jag staket runt hela trädgården, så i värsta fall skulle han möjligen springa undan och gömma sig någonstans här på gården om han skulle bli rädd ändå. Ingen fest, så ingen risk att någon obetänksamt öppnar dörr eller grind, grinden i staketet är stängd på ett sätt som gör att den inte går (eller i alla fall är väldigt krånglig) att öppna utifrån om jag är hemma. På promenader har jag honom kopplad såklart - gott om tid att kuta omkring lös på nyårsdagsmorgonen när fyllskallarna ligger och våndas i sängarna. :D
 
Här smälls det hyfsat frisk vid 12 slaget,sen är det någon enstaka smäll innan o efter.
Hunden är skottfast och hon går okopplad.
 
Ja, hur gör ni hundägare?
Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går att vara ute ens i mellandagarna utan risk för fyrverkerier i huvudet eller har ni lyxen att som mest höra ett enstaka "poff" vid 12-slaget?

Jag festar oftast på nyår (förutom förra året då vi var i stugan) så herr pudel är då alltid hos mina föräldrar. Vi har dock "fördelen" att han är döv, så han bryr sig inte överhuvudtaget :D mamma och pappas tik hör, men bryr sig inte ett skvatt.

Hade jag en rädd hund hade jag försökt åka iväg till stugan varje år, det ligger så avsides så man varken hör eller ser några fyrverkerier :)
 
Mina vuxna reagerar inte mer än MIni som kan bli förbannad när det smäller enstaka bomber resten av året som kommer som en överraskning (typ ikväll har det smällt några) - men hon är inte rädd, utan reagerar ungefär som om någon ringer på dörren = vaktskall. Nyår har dom hittills alltid sovit sig igenom och jag hoppas att valpen ska brås på sin mor och sin halvsyster och inte bry sig nämnvärt. Här är alltid rena kriget nyår och vi har ingen annan stans att vara på, så jag tar det försiktigt och vi håller oss inomhus efter kl 18 - det kan regna ner glödande rester i trädgården, vilket varken jag eller hundarna vill ha på oss :banghead:
 
Har bara testat Bettan för skott och det var lindrig reaktion. "Hoppas" att de skjuter lite innan så jag kan få se om hon blir galen, isf blir det firande med en annan hundägare långt ute på landet. Annars räknar vi med att fira i stan där de smäller en del. Kommer sitta inne med hunden, jag är rädd för fyrverkerier så för min del kan det kvitta.

Bra och informationsrikt inlägg @Red_Chili
 
Här brukar det dundra på ganska bra, min vuxna hund bryr sig inte så henne är jag inte orolig över men det är den lilla jag är lite fundersam över, hon har hört kanoner och fyrverkerier utan större reaktioner, jag upplever där att hon reagerar mer på "efterskalven" än själva ljudet.
Dock tror jag vi ska spendera detta Nyår ute i Trosaskogarna och där smäller det kanppt = matte behöver inte oroa sig över unghunden. ;)
 
För första gången har jag en skotträdd hund. Dock är det här mitt första nyår med honom. Tyvärr bor vi granne med ett sånt här ghetto-område, så där smäller dom friskt. Senaste veckan har jag inte kunna lämna hundarna ensamma hemma, för det smäller i tid och otid här.

På nyår funderar jag på att åka ut i skogen vid 12-slaget helt enkelt. Jag är ingen festprisse så helt okej för mig. Dock lär ju sambon vägra, så det blir ett nyår utan honom.
 
Vi flyttade hit ut på landet förra november så har bara upplevt en nyårsafton här, men då sköts här ingenting. Alltså verkligen ingenting :p Vi såg några raketer låååångt, låååångt borta vid 12-slaget men det var allt.

När vi bodde i Malmö så rastade jag på dagen, nått år åkte jag till en skog en bit utanför stan. Men hunden är inte det minsta rädd för smällare längre, men han var det som valp/unghund. Men han har väl vant sig antar jag. Skönt det iaf :)
 
Vi åker ut mitt i ingenstans och spenderar nyår. Tänkte åka upp till stugan i Hälsingland där vi knappt ens har en granne på flera km, men vi jobbar dagen innan, så det blir lite för bökigt. Speciellt med åksjuka hundar.
 
Vi firar nyår i skogen i det lite ruttna oisolerade sommartorpet. Det är lite kyligt men mysigt. Två år har vi firat i stan, ett år satt jag på toaletten med hunden och drack champagne, andra året fick vi ge lugnande vilket resulterade i en lullig, rädd hund. Ingen hit. Landet är helt klart att föredra.
 
Det har varit tyst här tills för en halvtimme sedan. Då var det nog någon som fick för sig att man firade nyår istället för julafton. Det brann iväg en hel del raketer och alla 3 hundarna parkerade i fönsterkarmen för att kolla på det. Ingen av dem bryr sig speciellt, mer än att de är nyfikna och ska kolla. Skönt, för det finns inget värre än en superrädd hund. Har haft en rädd hund för ca 40 år sen och nej lugnande var ingen hit, han var precis lika rädd men kunde inte visa det. Ett tips är att hyra in sig på ett flygplatshotell, där får man inte skicka upp raketer på ett visst avstånd.
 
Vi är hemma, har några vänner här på nyår. Förväntar mig att hundarna är oberörda, trots att det smäller en hel del. De rastas ordentligt under dagen och sen går vi bara ut kortisar i koppel tills allt är över. Vid ett brukar det gå att gå ut igen så då tar vi kvällspromenaden.
 
Hundarna har inte brytt sig tidigare år men jag är inte mycket för nyårsfester så jag drar till min mormor i Blekinge. Det har blivit lite av en tradition att jag, mamma och mormor firar ihop. Det smäller förvisso en del där med men inte lika mycket som hemma.
 
Här smällde inget förra året. Vi har grannar på lite avstånd. Men de är få. I år är det dock tre nya inflyttade i de tre närmaste husen. Men det är flera hundra meter mellan husen och tät skog så även om det skjuts så blir det inte som i ett villaområde.
Även om vi bor rätt off så har hundarna hört smällare vid några tillfällen och då har ingen brytt sig. Så nyår blir som en vanlig dag här:)
 
Min hund brukar följa med ut i trädgården och kolla på fyrverkerierna. Därefter somna under bordet eller granen. Därmed rustar jag inte på något särskilt sätt.
Det brukar inte smälla annat än på nyårsafton.
 
Odågan bryr sig knappt. Lite vaktig när det drar igång, men sen sover hon sig igenom det. Här smäller folk enbart på nyårsafton. Grannen skjuter sina första vid 20 - snåret. Sen är det lugnt till 23 då Finland firar sitt nyår. Det pangas en del fram till 00.30 sen är det lugnt igen.

Doris får en långpromenad med uppley i skogen på förmiddagen och en sparkrunda på sena eftermiddagen. Sen sover hon nog gott.
 
Jag utgår kallt ifrån att folk kommer skjuta skallen av varandra på nyår. Det smäller redan en del här, ffa på kvällarna, men det är inte så pass att Filimon reagerar. Kommer det en rejäl smäll, nära, när vi är ute kan han titta upp och undra vafan det är som pågår, men i övrigt reagerar han inte ännu. Förra nyåret blev han lite orolig när det brakade loss som värst, men inte mer än att han vankade runt och gnällde lite.
 
Ammo ska få spendera nyåret hos en kompis som har en 1 årig amstaff tik och småbarn, så deras firande kommer vara lugnt. Lär väl panga som fasen på deras område dock men hittils har varken han eller deras tik visat någon form av rädsla.
Jag vill inte spendera nyåret med Ammo eftersom jag förra året genomled ett väldig jobbigt nyår med Plex och är lite orolig att jag ska påverka Ammo. Säkert jättetramsigt men det känns lugnast för oss båda såhär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 519
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp