Bukefalos 28 år!

Hundars kommunikation mellan varandra ...

hastflicka

Trådstartare
Hur viktigt ar det att kissa hogst upp...:laugh:

Efter en rejal morgonkiss gick Mandy (bossy bitch med kontroll issues) over till ett trad som hon sniffade innan hon lyfte ena benet for att kissa pa tradet. Tate (en liten kille som inte alls ar sa stor och duktig som han tror sig vara) stannade upp med vad han gjorde och tittade pa henne, for att ga over till tradet sa fort hon gick darifran.
Tate sniffade tradet mycket lange och noggrant innan han lyfte pa benet och kissade ... vilket foljdes av ett par varv race runt tomten. Mandy lyfte huvudet och tittade pa honom nar han kissade och gick tillbaka till tradet i sakta mak medan han sprang. Hon undersokte tradet mycket noggrannt innan hon kissade igen och den har gangen krafsade och spratte jord med baktassarna nar hon gick darifran.
Tate slutade springa och gick lungt fram till tradet igen som han aterigen nosade pa mycket noga innan han kissade aterigen pa tradet. Mandy stod nagra meter darifran och jag kunde nastan se hennes suck nar hon lugnt gick tillbaka till tradet. Hon nosade mycket lange upp och ner efter stammen innan hon, uppenbarligen nojd, i sakta mak gick darifran for att lagga sig i skuggan.

Hundars kommunikation ar helt fantastisk och det vore interessant att hora vad de tankte.:cool:
 
Lagotton skulle alltid kissa över labbens kiss :p.
Skulle vilja hört hennes tankar den gången labben (då knappt året) låg i hennes favorithörn i soffan. Hon gick fram och tillbaka längs med soffan, tittade (blängde) lite och gick ut i köket. Kom studsande med en leksak och sprang ut i köket igen. Labben for såklart ner ur soffan och efter och direkt därefter kom lagotton och intog sitt nu lediga hörn med en nöjd suck :D.
 
Gud var lustigt att du startade denna tråden @hastflicka och just i dag! :p
Mamma Mu här är en riktig högkissare. Värre än en hane!
I dag när jag lunchrastade gänget sätter sig Calibra och kissar (ettårig tik)
Jarla (6 mån) springer dit för att nosa.
Då kommer Mamma Mu för att kissa över Calibras kiss. Tror ni Jarla flyttar sig?
Nääää....
Jag fick gå hem och tvätta hela skallen på Jarla som hade piss över hela huvudet :wtf:
 
Några gånger de senaste dagarna har Aysu inte velat gå nära Ebrahs kissfläckar, alltså verkligen försöker undvika dem. Vanligtvis är hon extrem på att markera över alla kissfläckar.
 
Här turas de om att "kissa över", den som kommer efter kissar över typ. Och ibland på :yuck:
Däremot går den yngre ofta med näsan intryckt i röven på den äldre, som att de skulle sitta ihop. Den äldre verkar inte bry sig..
 
Men vad är anledningen till att tikar lyfter på bakbenet när de kissar?
Min tik har alltid gjort det under löp men för 3 löp sen slutade hon inte med det så nu lyfter hon alltid ena bakbenet en decimeter ovanför marken när hon kissar.
 
Hm. Min tik ställer sig då och då på framtassarna (står på händer, liksom) och kissar upp mot träd och grejer...

Annars undrar jag mest varför våran unghund alltid blir enormt triggad och börjar tokmorra på tiken (som självklart svarar tillbaka med avgrundsmorr - terriers... :meh:) om jag kommer lyftandes med henne till vardagsrummet/sovrummet och husse och unghunden redan är där. De låter/ser verkligen ut som om de vill döda varandra, och de hade garanterat rykt ihop om vi släppt ner tiken i de situationerna, men om man bara håller i dem och lugnar ner dem så släpper de genast det hela och kan sedan sova lugnt bredvid (nåja, men nära) varandra i soffan? :confused: Om tiken kommer dit av sig själv så blir det inte alls på samma sätt...
 
Min hane och pappas hane tycker verkligen inte om varandra när de träffas lösa på gården - men de står glatt och avslappnat och nosar på varandra där de står bredvid varandra i hundgården, eller om man går koppelpromenad med dem. Precis som om de vore några andra hundar när de är lösa :confused:
 
Min gamla tant som jag fick ta bort brukade lura basenjisarna om de låg på "hennes" plats. Hon ställde sig sonika vid dem tittade ut i hallen och la till ett litet skall precis som om att det kom någon. Basenjisarna far upp och ut i hallen medans hon lugnt lägger sig tillrätta.

Nej basenjisarna är inte så uppmärksamma sist så kom jag hem ropade högt Hej Hundarna 0 noll reaktion. fick knata upp på övervåningen för att hitta dem sovandes i sängen naturligtvis under täcket.

Tanten och basenjitiken kissade jämt på samma ställe. Basenjin satte sig först med tanten redo så fort hon var färdig. Ibland hann inte kissa färdigt förens tant var där och skvätte.
Aldrig gjort liknande mot basenjihanen dock :)
 
Men vad är anledningen till att tikar lyfter på bakbenet när de kissar?
Min tik har alltid gjort det under löp men för 3 löp sen slutade hon inte med det så nu lyfter hon alltid ena bakbenet en decimeter ovanför marken när hon kissar.

Undrar det också. Min gammeltant gjorde det alltid. Från start satt ner men med ena (90% högra benet) uppe i luften. Vår basenjitik har aldrig gjort det
 
Men vad är anledningen till att tikar lyfter på bakbenet när de kissar?
Min tik har alltid gjort det under löp men för 3 löp sen slutade hon inte med det så nu lyfter hon alltid ena bakbenet en decimeter ovanför marken när hon kissar.

Miss Mandy har kissat med ena bakbenet lyft sedan hon var mycket ung. Hon ar mycket sjalvsaker och ar ett kontrollfreak. Hon forsoker styra sin tillvaro till varje pris och har darfor en tendens att bli en bully. ("Nu gor du som jag sager!" till andra hundar/hastar/katter och de manniskor hon har lite dalig respekt for")
Som jag ser det kissar hon "hogst upp" for att markera att andra ska veta att hon ar storst bast, och vackrast.:angel:

Sonen's Dobie blandning kissar ocksa pa tre ben och hogt pa buskar/trad och annat man normalt ser hanar markera pa. Hon ar dock osaker och angslig, men har en tendens att dra igang "feik" utfall ("som tyvarr blir riktiga om den motande hunden inte backar") for att hinna fore om den andra hunden skulle vara sa laskig som hon tror.
Som jag ser det kissar hon "hogst upp" av precis samma orsaker ... Hon vill att alla ska tro att hon ar storst, bast, och farligast.:cautious:

Jag har bara sett tikar som ar lite "tuffa" och garna vill havda sig (vare sig de i grunden ar sjalvsakra eller osakra) kissa pa trad och annat dar normalt hanar markerar annars. I alla handelser ar det ganska tydligt ett satt att markera en "upphojd" stallning i sammhallet till frammande hundar.
 
Shiban lyfter alltid på ena bakbenet när hon kissar oavsett om det är på platta marken eller inte - vi har en annan shibatik i bekantskapskretsen som lyfter båda bakbenen. Båda två är otroligt fjolliga och måna om sig så i vårt fall tror jag faktiskt att hon helt enkelt inte vill riskera skvätt på tassarna! XD
 
Men vad är anledningen till att tikar lyfter på bakbenet när de kissar?
Min tik har alltid gjort det under löp men för 3 löp sen slutade hon inte med det så nu lyfter hon alltid ena bakbenet en decimeter ovanför marken när hon kissar.
För att dom kan ;)

Nästan alla mina tikar har lyft ett ben när dom pinkar. Min nuvarande äldsta är en liten skit, så hon står på frambenen med båda bakbenen lyfta för att nå upp tillräckligt högt :D
 
Min tik lyfter också på benet ibland när hon kissar. Hon är sedan ett par år tillbaka kastrerad, men kissar väldigt ofta över kiss från löptikar :cautious:

Hon lurar till sig sovplatser som hon vill ha genom att bjuda in till lek. Min hane är dock henne på spåren numera så han går inte alltid på det.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 396
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
1 970
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 811
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 866
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp