Hundars kroppsspråk och knepiga hundmöten

Lisalei

Trådstartare
Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt funderat över om vi borde hanterat situationen annorlunda + hur olika hundars kroppsspråk är.

Händelsen i sig: min hund (stor fågelhund) och hans tikkompis (samma ras) leker i en stor hundrastgård. Rastgården är tom förutom oss och hundarna leker fint. Tyvärr missar vi att ytterligare en hund + ägare också kommer in i rastgården. Hunden är en stor blandishane (labbe+schäfer?), som direkt springer upp till min hane och "hälsar" väldigt stelbent, rest ragg och morrar.

Min hane, som är rätt mesig och vek ser obekväm ut, så jag kallar in honom till mig - tänkte att den andra hunden kanske släpper då och gör annat. Men tyvärr följer den efter och min hane gömmer sig bakom mig. Den andra hanen fortsätter att följa efter och morrar, reser ragg och jag tolkar det som att den utmanar min. Tar då tag i min (så han ej kan springa iväg och bli jagad), och säger till blandishanen att han ska gå bort och sluta. Den fortsätter cirkla oss, min hane börjar då bli förbannad (kanske för att jag låter arg?), men som tur är får ägaren tag på den och går ut ur rastgården.

Våra hundar fortsätter leka, och verkar inte vara upprörda efter mötet. Kort efter kommer det fler hundar till rastgården, då kopplar vi våra och går ut.

Ser sen att samma hund går in, och kör samma "hälsning" med de andra hundarna. Dock händer inget mer än att den morrar reser ragg, sen leker de med varandra (men den ser väldigt stel ut i sitt lekande, fortfarande med rest ragg).

Min fundering är väl egentligen, hur hade ni hanterat en sån situation? Hur hade ni tolkat den hunden, och har ni upplevt att vissa hundar ett sånt kroppsspråk trots att de inte vill bråka?
 
Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt funderat över om vi borde hanterat situationen annorlunda + hur olika hundars kroppsspråk är.

Händelsen i sig: min hund (stor fågelhund) och hans tikkompis (samma ras) leker i en stor hundrastgård. Rastgården är tom förutom oss och hundarna leker fint. Tyvärr missar vi att ytterligare en hund + ägare också kommer in i rastgården. Hunden är en stor blandishane (labbe+schäfer?), som direkt springer upp till min hane och "hälsar" väldigt stelbent, rest ragg och morrar.

Min hane, som är rätt mesig och vek ser obekväm ut, så jag kallar in honom till mig - tänkte att den andra hunden kanske släpper då och gör annat. Men tyvärr följer den efter och min hane gömmer sig bakom mig. Den andra hanen fortsätter att följa efter och morrar, reser ragg och jag tolkar det som att den utmanar min. Tar då tag i min (så han ej kan springa iväg och bli jagad), och säger till blandishanen att han ska gå bort och sluta. Den fortsätter cirkla oss, min hane börjar då bli förbannad (kanske för att jag låter arg?), men som tur är får ägaren tag på den och går ut ur rastgården.

Våra hundar fortsätter leka, och verkar inte vara upprörda efter mötet. Kort efter kommer det fler hundar till rastgården, då kopplar vi våra och går ut.

Ser sen att samma hund går in, och kör samma "hälsning" med de andra hundarna. Dock händer inget mer än att den morrar reser ragg, sen leker de med varandra (men den ser väldigt stel ut i sitt lekande, fortfarande med rest ragg).

Min fundering är väl egentligen, hur hade ni hanterat en sån situation? Hur hade ni tolkat den hunden, och har ni upplevt att vissa hundar ett sånt kroppsspråk trots att de inte vill bråka?
Jag hade hanterat det ungefär som du gjorde, men utan att ta fast min egen hund (bara sagt åt den att stanna hos mig). Om det verkar som att hunden tar åt sig av press från mig utan att eskalera mot min hund, hade jag först rutit åt den och sen fotat till den om den fortsätter hota oss. Det är dock inget jag gjort om hunden ser ut att gå igång på motstånd... Dessutom hade jag sagt åt ägaren att ta sin dryga jäkla hund och hålla sig borta från oss.

Visst finns det gott om hundar som är kassa på hundspråk och som beter sig som rövhattar utan avsikt, men det finns också gott om hanar som helt enkelt är brötiga och otrevliga.
 
Det är en tidsfråga innan den i kommande hunden kommer starta ett slagsmål. Och ägaren verkar helt ovetandes om vad den har i kopplet eftersom den öht släpper in sin hund i rastgården.

Jag tycker du hanterade situationen överlag bra. Lugn är a och o. Yviga rörelser och höga röster kan vara gnistan som startar branden. Bäst är att be en ägare att komma fram och koppla sin hund och lämna platsen.
 
Tar då tag i min (så han ej kan springa iväg och bli jagad), och säger till blandishanen att han ska gå bort och sluta. Den fortsätter cirkla oss, min hane börjar då bli förbannad (kanske för att jag låter arg?), men som tur är får ägaren tag på den och går ut ur rastgården.

Håller med om att du hanterade situationen på ett bra sätt. Idealet hade kanske varit att du bara kunde platsa din egen hund utan att ta i den då han troligen fick lite mod till sig av att du höll i honom, men det är ju verkligen inte lätt med alla hundar. Hade själv inte haft en chans att göra så. Men det är väldigt vanligt att en hund som annars är vek och backar svarar upp så fort matte tar tag i den. Ibland har man ju dock inget val.

Sen kan jag, vis av egen erfarenhet, tillägga att om en hund med tänder som en schäfer skulle bita sig fast i din hund, stick inte in din hand i schäfermunnen för att få loss den... Fast man måste kanske vara boxerägare och van vid deras munnar för att tro att det är en bra idé. 🙈
 
Jag hade hanterat situationen som du gjorde. Min förra hund blev jagad av en annan hund i rastgården en gång när han var ca 5 månader gammal, han kraschade in i staketet och sträckte sig ordentligt i ena låret så jag vill helst hålla fast i min hund om det uppstår någon situation där jag misstänker att han kommer bli jagad just för att förhindra krascholyckor. Då håller jag hellre i honom och tar eventuella konsekvenser av det. Blir det slagsmål så vill jag dessutom vara i mitten direkt när det bryter ut och inte behöva springa över hela rastgården för att hundarna först sprungit bort en bit och sedan börjat slåss. Men sannolikheten för slagsmål ökar ju såklart om hundarna blir hetsade av att man håller i och drar i dem så det är lite pest eller kolera i det läget.
 
Rastgårdar funkar tyvärr sällan bra, folk har ingen koll på sina hundar eller vad de kommunicerar. Det enda att göra är väl att avlägsna sig från situationen så smidigt det går utan att trigga jaktbeteende eller liknande hos den otrevliga hunden. Jag undviker helt rastgårdar sen många år tillbaka av precis den här anledningen.
 
Nu är det länge sedan jag hade hund i rastgård men bedrövligt av den andre ägaren att inte ens fråga om det är ok innan han släppte in sin hund. Jag anser att man frågar alltid om man inte redan känner de andra hundarna men då hälsar man iaf först. Även om hans hund är snäll så vet han ju inte om dina är det, men folk är så korkade.

Kände en kille som tyckte det var helt ok att hans hund hoppade på barn och äldre i Vita bergsparken när han hade den lös. :mad:
 
Jag hade gått därifrån med min hund. Ställt mig mellan den kaxiga hunden och min egen och sagt åt den att gå därifrån med bestämd röst och bestämt kroppsspråk. Förvånansvärt ofta fungerar det ....
 
Tack för kloka svar!
Delar egentligen samma åsikter om rastgård som er, undviker oftast också dessa men

Skönt att ni också är inne på samma spår. Är ju lite knepigt det där med när man ska låta dem lösa det själva och bara stjälper genom att lägga sig i, och när man ska gå mellan. Kan tänka mig att jag eldade upp min en del iom att jag blev rätt stressad av den andra hunden var så på, men som tur var höll han sig bakom mig där jag höll honom.

Tror ni att vissa hundar kan bli triggade av att den hund de möter är vek och undanfallande? Nu har vi varit med om det dels den här gången, men också tyvärr när vi mött lös hund som verkligen gått igång på att jaga honom (trots att ägaren säger att den är snäll...).
 
Tack för kloka svar!
Delar egentligen samma åsikter om rastgård som er, undviker oftast också dessa men

Skönt att ni också är inne på samma spår. Är ju lite knepigt det där med när man ska låta dem lösa det själva och bara stjälper genom att lägga sig i, och när man ska gå mellan. Kan tänka mig att jag eldade upp min en del iom att jag blev rätt stressad av den andra hunden var så på, men som tur var höll han sig bakom mig där jag höll honom.

Tror ni att vissa hundar kan bli triggade av att den hund de möter är vek och undanfallande? Nu har vi varit med om det dels den här gången, men också tyvärr när vi mött lös hund som verkligen gått igång på att jaga honom (trots att ägaren säger att den är snäll...).
Ja, tyvärr. Jag har sett det hända även med kopplade hundar där den andre inte ens brytt sig i vad de har i andra änden på kopplet utan tom stått med ryggen till vid hundmöten, dvs de gått fram till andra men sen inte brytt sig om hur hundarna reagerat utan varit upptagna med att prata med andra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 044
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 829
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 103
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp